Gå til innhold

Den store eller lille Lego-tråden


KKake

Anbefalte innlegg

Hehe, i løpet av den siste uka har jeg kjøpt tre modeller. Siste i dag, faktisk. 8292. Kjøpte den nye hjullasteren forrige fredag, og 8047 på mandag.

 

Damene i kassa spurte om det var gave hver gang, men måtte jo si nei. :p

 

Jeg vurderer å få tak i kranbilen med gul kran, men misliker støttebena utrolig mye. Dog er den alternative modellen ganske pen.

 

 

Ellers har jeg bulldozeren og to 8285 som det nyeste.

Endret av notalive
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg bestilte løse deler på bricklink.com i går. 4 XL motorer, 2 ir mottakere, en sender (den med to spaker på) og masse pneumatiske deler. Bestilte også 250 belte-ledd... Jeg trodde de var veldig små, men så såg jeg litt nermere på byggeanvisningen til den gule bulldozeren (på Lego sin side) og innså at jeg har bestilt flere meter med belte :p

 

Men, men, jeg bestilte 20 sånne drivhjul til beltene og 100 av de gliderne/bittesmå hjulene som styrer beltene. Kort sagt har jeg bestilt alt jeg trenger til å lage anleggsmaskiner og diverse. Fikk også tak i kjede, sånn som i mc-ene til Lego for å ha registerkjede til motorene jeg lager i ny og ne.

 

Jeg skal ha det gøy inne nå som det skal bli mer vinter ute :)

 

Edit: glemte å nevne turteller og trykkmåler (måler lufttrykket i pneumatikksystemet)

Endret av TanteEdgar
Lenke til kommentar
Edit: glemte å nevne turteller og trykkmåler (måler lufttrykket i pneumatikksystemet)

 

 

Har du link til det der? Ellers hørtes det spennende ut. Jeg kunne egentlig tenkt meg å gjøre det samme. Det vil si å bestille løse deler. Spesielt bjelker, da jeg kunne tenkt meg å bygge en crawler crane. De er stilige.

 

http://www.nn.iij4u.or.jp/~masa-s/crane-new/crane-eng.htm

 

Noe slikt. Dog tror jeg ikke jeg orker å lage noe så stort :p Hvis jeg husker riktig så står det en del morsomme ting på den siden. :)

 

Edit: Med morsomme mener jeg ting i alle fall jeg ikke har tenkt over før, samt en del ting som er praktiske å vite om.

Endret av notalive
Lenke til kommentar

Bricklink er en genial side! Det er omtrent som FINN.no bare med Lego :p

Jeg har bestilt løsdeler for millioner av kroner.

 

Khaffner:

 

med kjedeledd, tenker du da på sånn motorsykkel-kjede? Søk i såfall på "chain" i "parts" kategorien. Tenker du på sånne grevemaskinbelter og lignende, søk på "link" da får du opp både nye og gamle typer belte. Hvis du kjøper den nye typen må du også huske på å kjøpe et par "sprocket wheel" da det er disse som driver beltet. De er gule med noen store tenner på.

 

Notalive:

 

Turtelleren finner du under "electric" kategorien, barometeret finner du under "pneumatic" kategorien. Hvis du mangler bjelker så søk på "beam"

 

Jeg håper på å få delene snart og skal da gi en lyd om dette er seriøse greier ;)

Lenke til kommentar

Nå har jeg bygget opp liften, 8291-1. Den var mindre enn jeg trodde, og byggingen gikk raskere enn jeg trodde, men det er vel en liten forskjell på modellene til 500 kroner versus de til 1500 :p

 

Når jeg kommer hjem på søndag skal jeg se om jeg kanskje får bestilt noen deler på bricklink.com. Jeg har litt lyst til å kjøpe et par pneumatikk-tanker til, samt noen smådeler. Jeg vil prøve å lage en kompressor. noe slikt:

 

Edit: En ting jeg mislikte med liften er forresten at det ikke er støtteben på modellen. Jeg synes de burde hatt det.

Endret av notalive
Lenke til kommentar

Uggh, lov meg at du aldr lager en sånn kompressor... Du er kanskje ikke klar over hvor tregt den der lader, spesielt hvis det er flere lufttanker inne i bildet. Jeg har prøvet med to motorer som drev et tannhjul (de største som er, de med masse huller i midten) og likevel gikk det skamtreigt selv om det gikk mye fortere enn den der. :roll:

 

Nei, få deg en XL motor, har utifra "dyno" tester gjort på internett, funnet ut at de yter ca 40 ncm mot de gamle motorene sine 5 ncm... Det er altså 8 gamle motorer i en boks, det krever rikgtignok enormt med strøm (bare de nye batteriboksene kan drive dem) men det er jo verdt det. :yes:

 

Sett sånn stort tannhjul rett i motoren, fest pumpen sånn at den blir noenlunde trykket helt ut og inn og gi gass. Det går nok enda fortere enn å pumpe for hånd. Pakken min ble sendt i dag, er spent på hvor lang tid det tar og ikke minst hva jeg skal lage først.

 

Dermed vil jeg også få en liten indikasjon på hvor lang tid det vil ta å få knelerene mine i posten fra Tyskland, men det er litt off topic :p

Lenke til kommentar

Årsaken til at det tar lang tid å lade opp må vel være fordi den er giret ned mye, eller?

 

Det er ikke så ille å pumpe opp tre tanker med en/to pumper for hånd, så jeg er ikke helt sikker på om jeg skjønner hva du mener. :p

 

Det ser ut til at det er brukt 2 xl-motorer på den kompressoren der.

 

 

På en annen side er det vel snart over med pneumatikk da de nye skruesylinderne er ute, som virker veldig greie så langt. Jeg ser for meg at pneumatikksylinderne har lengre levetid.

Lenke til kommentar

Hvis en pneuatikksylinder får en skikkelig smell så bare fjærer den (blir trykt inn) for så å sprette ut igjen. Jeg ser for meg andre resultater med en skrusylinder... Dessuten må du ha motorer og batterier for å drive sylinderene, noe som vil være veldig upraktisk midt ute på en kranarm, må jo ha en laaaaang ledning og brytere og masse dritt. Dessuten trenger man batterier som også er noe dritt hvis man ikke bruker det på en stund.

 

Jeg har igrunn mer tro på luftsystemet både mtp holdbarhet og praktiskhet.

 

Nolife:

 

Den kompressoren i videoen gikk uvirkelig treigt, noe som gjør at det må ta vanvittig lang tid å fylle en tank eller lignende. Hvis du bare hadde koblet pumpeenheten rett innpå en arm eller et hjul som gikk direkte inn i motoren så hadde det gått serdeles fort. Du får jo ca 300-350 RPM i motoren (XL motoren) og overfør det til 350 pump-per-minutt så går det nok unna.

 

Vi har en kompressor i garasjen som gir 200 liter i minuttet, men den er desverre stasjonær og litt vanskelig å feste på en evt legomodell :(

Lenke til kommentar

Joda, jeg er enig i det.

 

Tanken var å lage en kompressor på hjul som kan fraktes med lastebil -> kompressoren brukes da til å drifte et eller annet som trenger luft. Flere tanker vil jo gi et mer stabilt lufttrykk og mer stabil bevegelse.

 

Når det gjelder skru-sylindere så har bruker du jo det hvite tannhjulet som hindrer at tannhjul/sylinder blir ødelagt. Men ja, det kan være upraktisk å føre akslinger på enkelte plasser.

 

Edit: Er det mulig å kjøpe forskjellige sett med for eksempel 10 bjelker som er fra 2 til 16 lang? eller de som er fra 1, 2 til 15 hull lange? Virker ikke helt praktisk å måtte lete frem hver enkelt del, deretter noen som selger flere enn så så mange. Håper jeg har misforstått noe. På bricklink, altså

Endret av notalive
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...