Gå til innhold

Mye LED i 2010


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-qfohT7

Hvis det er satellitt det er snakk om så er det vel ikke mulig å bytte ut den tuneren fra CD. Trodde kortet var paret opp mot boksen jeg ? RiksTV derimot er en annen sak..

 

Og apropo, HDMI kabler til 600 spenn er lureri ;=)

Lenke til kommentar
Usikker på hva du mener, har svært lite greie på TVer, mottakere og alt sånt.

 

Men er det en slik du mener? Samsung digital TV-mottaker

 

Med den, kan han da bytte ut den mottakeren han har i dag fra Canal Digital og bruke den fra Samsung i stedet og med det få bedre bilde?

 

Beklager for dumt spørsmål, men er rimelig uvitende når det gjelder slike ting.

 

Nei, ikke noen spesiell boks. Men Canal Digital har begynt å støtte TV-er med innebygd dekoder (IDTV) når det gjelder de som har kabel-TV. Da kjøper man en CAM hos Elkjøp eller annen forhandler, og så får man programkort paret med denne tilsendt fra CD. CAM-en stikker man inn i et spor på siden av TV-en, og programkortet inn i CAM-en. Info om IDTV.

 

Dette er samme type "løsning" som brukes på RiksTV.

 

Finnes ikke for satelitt fordi dekoderen i TV-en ikke fungerer for S og S2 enn så lenge. Så har man Canal Digital satelitt er løsningen ikke aktuell.

 

Men uansett om dette er aktuelt for dere, så bør infoen være svært interessant for andre som har kabel fra Canal Digital. Jeg fant den ved en tilfeldighet (ikke særlig markedsført) og oppdaget at TV-en jeg kjøpte i sommer stod på lista.

Lenke til kommentar
Det er de som jobber med svært støyete omgivelser (elektromagnetisk støy) og har lange kabler som kan oppleve forskjell.

 

Er det mulig å få støy på et digitalt signal? Trodde det var slik at man enten fikk signal eller ikke, og at det ikke finnes noen mellomting.

Lenke til kommentar
Det er de som jobber med svært støyete omgivelser (elektromagnetisk støy) og har lange kabler som kan oppleve forskjell.

 

Er det mulig å få støy på et digitalt signal? Trodde det var slik at man enten fikk signal eller ikke, og at det ikke finnes noen mellomting.

Om det er mulig å få støy på digitalt signal ja? Det kan jeg garantere deg. Det er ikke slik at det er strøm av eller på, det er en terskelspenning som definerer hva vi regner som av og på. Støy påvirker signalet. Det er derfor du kan få feil på digital-TV fra RiksTV, få feil i minnet på PC osv.
Lenke til kommentar

Er det slik at man får forringelse av bildet grunnet støy. Eller er det krystalklart bilde helt frem til det blir sort grunnet forstyrrelser? Jeg kan skjønne at man kan får så mye forstyrrelse at man kan blokkere signalet, men det må vel en del til og er ikke særlig relevant i en sedvanlig stue?

Lenke til kommentar
Er det slik at man får forringelse av bildet grunnet støy. Eller er det krystalklart bilde helt frem til det blir sort grunnet forstyrrelser? Jeg kan skjønne at man kan får så mye forstyrrelse at man kan blokkere signalet, men det må vel en del til og er ikke særlig relevant i en sedvanlig stue?
Det er alt etter hva slags forstyrrelse av signalet det er. Det mest vanlige med skjermkabler er at bildet blir "kornete". Mens f.eks. med TV-signal eller DVD som baserer seg på MPEG2-/4-kodek, så vil det enten bli store blokker som forskyver seg eller sort bilde frem til neste key-frame.

 

La meg presisere, vanlige folk som skal se TV i stua klarer seg godt med en HDMI-kabel til 150 kr.

Lenke til kommentar
Her er det ting jeg ikke forstår skjønner jeg. Hjernen min fatter ikke hvordan signalet 10100101001001 går inn på ene siden kommer ut kornete på andre siden, like greit å gi seg før jeg får hodepine. :!:
Ok, la meg si det på denne måten. Om du sammenligner en dyr og en billig HDMI-kabel under normale stue-forhold, så må du helt inntil skjermen for å se at den ene har litt mer antydning til urolig bilde. Fra normal sittestilling er det ingen synlig forskjell.

 

Men sett at du hadde en kabel på nærmere 10m som gikk gjennom flere rom, gjerne industrielle maskiner, AC-anlegg, lysrør og mye mer, og du trengte "perfekt" signal, da kunne du merket noe forskjell.

Lenke til kommentar

Det enkleste er vel å si at støy gjør at "10100101001001" i stedet blir "10101101001001". Som effikan skriver er ikke 0 og 1 fullstendig av eller på, men under og over en terskel. Forskjellen mellom av og på er også svært liten spenningsforskjell, så da skal det faktisk ikke så mye påvirkning fra f.eks. en strømkabel sitt elektromagnetiske felt til å skape noen "på" som ikke skulle være der.

Lenke til kommentar
Blir definitivt spennende år. Jeg bare lurer på hvor reelt dette argumentet med effektbruk er. Hvis man har råd til å kjøpe en tv på 50 tommer, så har man vel råd til å betale strømregninga også ?
Selvsagt blir strømregningen en ubetydelig del av regningen da. Og tar jeg ikke mye feil så vil effektforbruket gå med til oppvarming 3/4 av året, og den tiden koster det eventuelt ikke mer hvis du bruker elektrisk eller annen termostatstyrt oppvarming.

 

Om du skifter tv så bør du skifte til en som bruker minst mulig energi...

 

Tydeligvis har mange her inne litt misforstått oppfattelse av hva som er bra for miljøet, totalt strømforbruk bør gå ned også her til lands! All den tid man sitter med varmepumpesystemer i veldig mange mange husholdninger idag er dette det mest energi-effektive oppvarmingssystemet kontra direkte bruk av strøm til oppvarming. Kjør en TV på 200w og du får ikke noe mer varme ut av den; kjør en varmepumpe (luft-til-luft) på 200w ved 3graderC utetemperatur og du varmer opp med gjerne 600w eller mer inne.....

 

Skjerpings dere energisinker : ( ,les dere opp på temaet før dere sprer mer desinformasjon !!!

 

 

no offence ment, Torfinn

Ha et riktig godt energieffektiviserende år ; )

Endret av torfinns
Lenke til kommentar
Her er det ting jeg ikke forstår skjønner jeg. Hjernen min fatter ikke hvordan signalet 10100101001001 går inn på ene siden kommer ut kornete på andre siden, like greit å gi seg før jeg får hodepine. :!:

For å forstå det må man ha detaljert kunnskap om koding og komprimeringsalgoritmer, og det tror jeg ikke vi skal gå nærmere inn på. Bare nevne kort at hvis deler av signalet blir "feil" så vil deler av signalet som trengs for å bygge opp et "perfekt" bilde forsvinne, og man får et mindre enn perfekt bilde. Hvordan det viser seg avhenger av hvilken koding man bruker osv. Jeg vet ikke i detalj hvordan det gjøres for digital-TV.

 

Om du sammenligner en dyr og en billig HDMI-kabel under normale stue-forhold, så må du helt inntil skjermen for å se at den ene har litt mer antydning til urolig bilde. Fra normal sittestilling er det ingen synlig forskjell.

Siden HDMI-kabler er digitale så er det ingen, ingen, ingen forskjell på hvordan et bilde vil se ut med en billig (men OK) og en dyr kabel under normale forhold. Det høres mer ut som du snakker om analoge kabler, disse er langt mer følsomme for selv små variasjoner i sender/mottakerforhold (dog ikke for den vanlige brukeren).

 

Men sett at du hadde en kabel på nærmere 10m som gikk gjennom flere rom, gjerne industrielle maskiner, AC-anlegg, lysrør og mye mer, og du trengte "perfekt" signal, da kunne du merket noe forskjell.

Den skal jeg ikke si meg uenig i.

Endret av A-Jay
Lenke til kommentar
Om du sammenligner en dyr og en billig HDMI-kabel under normale stue-forhold, så må du helt inntil skjermen for å se at den ene har litt mer antydning til urolig bilde. Fra normal sittestilling er det ingen synlig forskjell.

Siden HDMI-kabler er digitale så er det ingen, ingen, ingen forskjell på hvordan et bilde vil se ut med en billig (men OK) og en dyr kabel under normale forhold. Det høres mer ut som du snakker om analoge kabler, disse er langt mer følsomme for selv små variasjoner i sender/mottakerforhold (dog ikke for den vanlige brukeren).

At de er digitale betyr ikke det nei. Du har misforstått. Digitale signal er på ingen måte immune mot feil. Under enkelte omstendigheter er faktisk følgene av digitale feil verre enn analoge, siden endring av én bit er nok til at en hel pakke med data kan bli ubrukelig.

 

Og for tredje gang gjentar jeg, under normale omstendigheter er det i praksis ingen forskjell på dyre og billige HDMI-kabler; du må helt inntil TVen for å se forskjell, og den er ubetydelig. Hvis du er uenig i dette kan du se bevisene selv i innslaget på Forbrukerinspektørene(var det vel?) på NRK for et par år siden. Det er absolutt en forskjell, men den er ikke synlig på avstand. Heldigvis er HDMI slik designet at normalt sett så gjør ikke forstyrrelser noe. Hvis du hadde sett veldig godt etter ville du sett at billige kabler gir en veldig svake "korn" på bildet (på pixel-nivå altså). Det samme gjelder skjermer med DVI, hvis du ser helt inntil skjermen så kan du se at det er støy, men at det er ubetydelig. Men du må på ingen måte innbille deg eller andre at digitale signal er korrekte.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+513

Det er ingen forkjell i det hele tatt. Ren inbillning siden all metall kan føre samme signaler.

 

Eneste er elektromagnetiske forstyrrelser men det er vanskelig å få.

Endret av Slettet+513
Lenke til kommentar

Det er en vesentlig forskjell å hevde at det er ingen forskjell, og at det er forskjell men at den har ingen praktisk betydning.

 

I vanlig bruk er det ikke mulig å se forskjell (selv for eksperter), men det er forskjell, og det ser du om du går helt frem til to TVer som er stilt opp. Dette var til og med synlig da det ble vist på TV!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...