Gå til innhold

Mye LED i 2010


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det krever en del research. Det blir desverre vanskeligere og vanskeligere å få noe fornuftig ut av spesifikasjoner. Det vil nok gå ganske klart frem (i markedsføring) hvilke skjermer som er LED baklyst. Soneinndeling og slikt er det verre å finne, men de grundigste testene har av og til slik info.

 

Om du e i markedet for en TV er tipset som alltid å lese tester, og se seg ut noen aktuelle modeller. Deretter bør du dra til noen forskjellige butikker for se TVene opp mot hverandre i forskjellige settinger.

Lenke til kommentar

LCD er bare en et panel med masse små celler med væske i, denne væsken skifter egenskaper etter hvor mye strøm hver celle får tilført og skifter da farge. Disse cellene i seg selv avgir ikke lys derfor må man ha lys som skinner gjennom væsken. På en ordinær LCD vil det være en eller flere store pærer/lysrør som lyser, mens på en LED-baklyst vil det være en serie dioder. Det ultimate ville vært å hatt en diode bak hver celle.

Lenke til kommentar

Det bildet viser veldig fint soneinndelingen i LED TVen, og problemene rundt det. Men, og det er ett stort MEN, for bildet er av Philips forrige generasjon LED, og hele den generasjonen LED (også fra Samsung og Sony) slet med dårlig innsynsvinkel. Dette har blitt vesentlig forbedret på årets modeler, som også har fått flere soner. I tillegg har panelene blitt bedre til å stenge ute uønsket lys. Bildet er altså ikke representativt lenger.

Lenke til kommentar
LCD er bare en et panel med masse små celler med væske i, denne væsken skifter egenskaper etter hvor mye strøm hver celle får tilført og skifter da farge. Disse cellene i seg selv avgir ikke lys derfor må man ha lys som skinner gjennom væsken. På en ordinær LCD vil det være en eller flere store pærer/lysrør som lyser, mens på en LED-baklyst vil det være en serie dioder. Det ultimate ville vært å hatt en diode bak hver celle.

Hvem forstod ikke hva en LCD er?

 

Det krever en del research. Det blir desverre vanskeligere og vanskeligere å få noe fornuftig ut av spesifikasjoner. Det vil nok gå ganske klart frem (i markedsføring) hvilke skjermer som er LED baklyst. Soneinndeling og slikt er det verre å finne, men de grundigste testene har av og til slik info.

 

Om du e i markedet for en TV er tipset som alltid å lese tester, og se seg ut noen aktuelle modeller. Deretter bør du dra til noen forskjellige butikker for se TVene opp mot hverandre i forskjellige settinger.

Jeg tipper de aller fleste har gode Blu-Ray spillere stående tilkoblet hver skjerm. Samt at de har flere kopier av "show off" filmer så man kan sammenligne scener med styrker og svakheter?

 

Det som vel blir mitt problem er om de har spillkonsoller tilkoblet med flere kopier av spillet så jeg kan sammenligne et 60fps FullHD spill på skjermene. Evt. koble til kraftige PCer med gode skjermkort og kjøre tunge spill med høy oppløsning og FPS.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Fattern vurderer å kjøpe LED TV i morra på nyttårstilbud. Burde han ha is i magen og vente til de nye modellene kommer? Eller er det bare å kjøre på?
Hvilken TV er det snakk om (og pris). Hvis du sier litt om budsjett og bruksområde så er det helt sikkert noen her som vil gi deg noen gode råd ;)
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7
Fattern vurderer å kjøpe LED TV i morra på nyttårstilbud. Burde han ha is i magen og vente til de nye modellene kommer? Eller er det bare å kjøre på?
Hvilken TV er det snakk om (og pris). Hvis du sier litt om budsjett og bruksområde så er det helt sikkert noen her som vil gi deg noen gode råd ;)

Som et generelt tips kan jeg si at det alltid vil være nyere modeller å vente på..

 

Jeg ville heller ha kjøpt tv når man trenger det. Dagens modeller er da ikke så skrale. Om ikke fattern din er ei bildehore så ser han antakelig aldri forsjell uansett..

Endret av Slettet-qfohT7
Lenke til kommentar

Sorry for at jeg ikke svarte. Glemte helt av det etter jeg la inn innlegget. Fattern gikk for en Samsung Series 6 6000 LED-TV 40".

 

Ser rimelig grei ut så langt, men han klager på bildekvaliteten, men det er vel fordi det er analoge signaler.

Expert klarte å få lurt fattern til å kjøpe 2m HDMI kabel til 599,- og, så den kommer nok til å byttes veldig snart.

 

 

Edit: Det er vel denne han har kjøpt.

 

http://www.expert.no/product/product.aspx?...er=UE40B6050VWX

Endret av Alt-Ctrl
Lenke til kommentar
Ser rimelig grei ut så langt, men han klager på bildekvaliteten, men det er vel fordi det er analoge signaler.

Expert klarte å få lurt fattern til å kjøpe 2m HDMI kabel til 599,- og, så den kommer nok til å byttes veldig snart.

 

Edit: Det er vel denne han har kjøpt.

 

http://www.expert.no/product/product.aspx?...er=UE40B6050VWX

 

Analoge signaler på en FullHD LCD er håpløst - til og med SD (som de fleste kanaler er), er ikke akkurat optimal kvalitet.

 

Men det er en bra TV til en fornuftig pris.

Lenke til kommentar
Ser rimelig grei ut så langt, men han klager på bildekvaliteten, men det er vel fordi det er analoge signaler.

Expert klarte å få lurt fattern til å kjøpe 2m HDMI kabel til 599,- og, så den kommer nok til å byttes veldig snart.

 

Edit: Det er vel denne han har kjøpt.

 

http://www.expert.no/product/product.aspx?...er=UE40B6050VWX

 

Analoge signaler på en FullHD LCD er håpløst - til og med SD (som de fleste kanaler er), er ikke akkurat optimal kvalitet.

 

Men det er en bra TV til en fornuftig pris.

 

 

Jah, han har ringt til Canal Digital nå, så det blir vel en ordnings på det etterhvert får vi håpe. Men HDMI-kabel til nesten 600 spenn var drøyt synes jeg. Tydelig hvor butikkene tjener penger.

Lenke til kommentar

Da er det en interessant ting å være klar over. Den TV-en han har kjøpt (om du har linket rett) er en IDTV (Integrated Digital TV). Dvs at her kan man kjøpe CAM hos Elkjøp, Ekspert for 995,- kr og droppe den vanlige digitaldekoderen. Så vidt jeg vet blir ikke det dyrere enn å oppgradere eventuelt abonnement med HD dekoderen.

 

Kortavgift og alt annet har samme pris.

 

Det tåpelige er at CD har valg en helt annen salgsmåte av dette enn for løsninger med separate bokser.

 

Jeg har selv en løsning med CAM i TV-en, litt tregere kanalskift, men ellers synes jeg det er langt bedre enn den jallaboksen jeg hadde ( og har fremdeles).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...