Gå til innhold

Advarsel: Ville priser på datatrafikk i utlandet.


Anbefalte innlegg

Etter å ha vært i Kina et døgn besteme jeg meg for å undersøke hva prisen på datatrafikk egnetlig er her nede. Kunne da ikke være så galt tenkte jeg. Men det koster meg nesten 200kr pr mb kunne min operatør fortelle meg (ikke 1kr pr mb som i Norge). Jeg ser på loggen min at min telefon allerede har klart å laste ned over 4mb. Det er 4 dyre mb.

 

Så, lær dere hvordan dere skrur av alt som heter datatrafikk på telefonen før du reiser utenlands. F.eks min HTC Hero laster ned i hytt og gevær for å synkronisere facebook-bilder og kalendere i ett kjør. Slik blir det ubevist mye penger av...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Etter å ha vært i Kina et døgn besteme jeg meg for å undersøke hva prisen på datatrafikk egnetlig er her nede. Kunne da ikke være så galt tenkte jeg. Men det koster meg nesten 200kr pr mb kunne min operatør fortelle meg (ikke 1kr pr mb som i Norge). Jeg ser på loggen min at min telefon allerede har klart å laste ned over 4mb. Det er 4 dyre mb.

 

Så, lær dere hvordan dere skrur av alt som heter datatrafikk på telefonen før du reiser utenlands. F.eks min HTC Hero laster ned i hytt og gevær for å synkronisere facebook-bilder og kalendere i ett kjør. Slik blir det ubevist mye penger av...

 

mange som har "brent" seg der ja.. spessielt etter hypermobilene kom :(

Lenke til kommentar

Litt off topic, men da jeg var i Kypros reiste jeg til det som kaldes Nord-kypros. Det er den tyrkiske delen av Kypros. Jeg hadde lest at det ikke finnes noen mobiloperatører som dekker hele øya, så i nord var det en annen operatør jeg skulle bruke.

 

Da jeg kom dit, tenkte jeg at det ikke kunne være så veldig dyrt å ringe til Norge, så jeg ringte 3 minutter hjem.

 

Når regningen kom, hadde disse tre minuttene kostet meg 150 kr!

 

Så, aldri bruk mobilen i et land der du ikke vet om prisene

Lenke til kommentar
Litt off topic, men da jeg var i Kypros reiste jeg til det som kaldes Nord-kypros. Det er den tyrkiske delen av Kypros. Jeg hadde lest at det ikke finnes noen mobiloperatører som dekker hele øya, så i nord var det en annen operatør jeg skulle bruke.

 

Da jeg kom dit, tenkte jeg at det ikke kunne være så veldig dyrt å ringe til Norge, så jeg ringte 3 minutter hjem.

 

Når regningen kom, hadde disse tre minuttene kostet meg 150 kr!

 

Så, aldri bruk mobilen i et land der du ikke vet om prisene

 

I følge roamingprislistene til bl.a. Telenor og Onecall er det kun nettverkene i den sørlige delen som er en del av Kypros og dermed også EU-regulert ringepris.

 

De nordlige nettverkene drives av tyrkiske operatører, og de slipper nok unna EU-reguleringen av den grunn.. Det er nok en stor melkeku for disse operatørene!

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3124

Moralen er å legge igjen mobilen. Hva faen skal man ha med seg mobilen til andre siden av kloden for? Er man på ferie så er man på ferie og da trenger man ikke mobilen tilgjengelig.

 

Dagens skjennepreken.. ;)

Lenke til kommentar
Men om jeg åpner VG nett sin fullverson side, koster det meg altså 300kr. Det er jo absurde priser. Jeg tror de færreste jeg kjenner med Iphone er klar over disse prisene.

 

Hvem blir sittende igjen med pengene? Telenor eller de utenlandske operatørene?

 

En salig blanding vil jeg tro - men moralen er vel mer å faktisk sjekke slike ting FØR en drar, og ikke etter, det har vel jeg gjort de siste 3-4 årene når jeg dro til Tyskland,Italia osv, så visste hva sms og samtaler kostet meg.

Lenke til kommentar
Men om jeg åpner VG nett sin fullverson side, koster det meg altså 300kr. Det er jo absurde priser. Jeg tror de færreste jeg kjenner med Iphone er klar over disse prisene.

 

Hvem blir sittende igjen med pengene? Telenor eller de utenlandske operatørene?

 

En salig blanding vil jeg tro - men moralen er vel mer å faktisk sjekke slike ting FØR en drar, og ikke etter, det har vel jeg gjort de siste 3-4 årene når jeg dro til Tyskland,Italia osv, så visste hva sms og samtaler kostet meg.

 

Enig. Jeg sjekker også alltid priser før jeg drar.

 

Ett annet godt tips: Bruk OperaMini, ta bort hake for å vise bilder i innstillinger, og du kan surfe så mye du vil uten å bli flådd.

Jeg var på nett i tre uker i Spania i sommer og det kostet meg 700 kr.

Lenke til kommentar
Men om jeg åpner VG nett sin fullverson side, koster det meg altså 300kr. Det er jo absurde priser. Jeg tror de færreste jeg kjenner med Iphone er klar over disse prisene.

 

Hvem blir sittende igjen med pengene? Telenor eller de utenlandske operatørene?

Tror faktisk at det er både Telenor og den utenlanske operatøren som sitter igjen med pengene. Så Telenor tjener også en del på dette. En ting Telenor burde gjøre er at i de landene de har eget nettverk, burde prisene være som de er i Norge. Tele2 hadde i hvert fall det, vet ikke om de har det fortsatt.

Lenke til kommentar

Å det er mye verre enn dette, mange har en minimumsbelastning pr oppkobling så betyr prisen pr Mb ingenting, har de f.eks 0.25MB som minste fakturerbare størrelse og din telefon kan fort kobles seg opp to ganger i sekundet så ser du fort hvor dette bærer.

Dette er helt umulig for brukeren og holde oversikt over og hele systemet er svindel satt i system. Bruker du 10MB så kan kanskje ha generert hundrevis eller tusenvis av oppkoblinger for og hente disse 10.....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...