Gå til innhold

Ny gaming rigg amd vs. intel


Anbefalte innlegg

Hei!

Hadde satt stor pris på om noen som er litt mer oppdatert på hardware fronten enn meg kunne tatt en titt på disse delene:

http://www.dustinhome.no/Favorites.aspx?li...9c313fbde18e8e4

 

Noe som bør byttes ut? Jeg er særlig lite oppdatert på SSD, men så at denne fra Intel hadde fått bra kritikk.

 

Jeg har lest på flere steder at AMD PHENOM er mer value omdagen, særlig i kombinasjon med Ati skjermkort. Jeg er derimot ikke helt overbevist da AM3 plattformen føles litt gammel ut for meg. Så vil gjerne ha en overtalelse her. :)

 

Hvis AMD er tingen, hadde jeg også satt stor pris på om noen kunne satt opp et AMD forslag i lignende prisklasse(12-13k).

 

Takk på forhånd!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei!

Hadde satt stor pris på om noen som er litt mer oppdatert på hardware fronten enn meg kunne tatt en titt på disse delene:

http://www.dustinhome.no/Favorites.aspx?li...9c313fbde18e8e4

 

Noe som bør byttes ut? Jeg er særlig lite oppdatert på SSD, men så at denne fra Intel hadde fått bra kritikk.

 

Jeg har lest på flere steder at AMD PHENOM er mer value omdagen, særlig i kombinasjon med Ati skjermkort. Jeg er derimot ikke helt overbevist da AM3 plattformen føles litt gammel ut for meg. Så vil gjerne ha en overtalelse her. :)

 

Hvis AMD er tingen, hadde jeg også satt stor pris på om noen kunne satt opp et AMD forslag i lignende prisklasse(12-13k).

 

Takk på forhånd!

 

Jeg har nesten det samme opplegget, men hvis du skal spille spill så anbefaler jeg i5 istedenfor i7, hadde i7 men byttet til i5. Og du trenger ikke så stor strømforsyning. det er nok med 750, så sparer du noen hundrelapper.

 

mvh nen636

Endret av nen636
Lenke til kommentar

@xavi0n: AMD yter bedre hva gjelder gaming, men det er minimalt. Om du skal spille hardcore, er det alltid lurt å kjøpe en CPU-kjøler, siden stock-kjølerene ikke akkurat er spesielt bra. Dette gjelder også Intel i5s stock-kjøler. Så å si "du må aldri finne på å kjøpe AMD hvis du skal spille siden de blir for varme" er tullete "info" å komme med.

 

Her er et meget bra forslag til skikkelig gaming, fra komplett.no :)

 

Jeg la til 2 stk. Samsung F3 500GB-harddisker og ingen DVD-brenner. Det var feil :) Fjern en harddisk og legg til en rimelig DVD-brenner. Legg også merke til at du kan få samme oppsett rimeligere hos andre nettbutikker, f.eks. netshop.no eller dustinhome.no.

 

 

Ellers har hovedkortet nye USB3.0, AMDs toppmodell som prosessor og en meget bra (og stille) prosessorkjøler. La også til en ekstra gigantisk 200mm vifte (med røde LEDs, hvis du liker slikt, men LEDene kan skrus av). Intels SSD er en veldig fin introduksjon til SSDer, og er en veldig fin systemdisk. Skjermkortet er knallbra. Kabinettet kjøler også meget bra, men her kan du velge et større (f.eks. storebroren HAF 932), hvis du ønsker et fulltower; ikke miditower. Lykke til med kjøp!

 

EDIT: Hvis du lurer på dette med "Intel vs. AMD", så er dette det enkle svaret: AMDs PHII 965 yter litt bedre i høyere oppløsninger enn i5/i7 og er altså litt bedre til gaming. I alle andre tester vinner i5/i7. Bare google tester. Men pass på at du velger i5-750 eller i7-860 og ikke i7-920 (dersom du skal spille). i7-920 klarer ikke å utnytte ATIs HD 5XXX-serie, som er det viktigste hva gjelder gaming.

Endret av E-asy1985
Lenke til kommentar
du må alrdig finne på å kjøpe AMD hvis du skal spille de blir for varme de er ikkje kjappe nokk til prisen korntra intel jeg har AMD den har nesten tatt fur to ganger på grunn at at stock kjøleren svikter

 

Da har du foretatt en feil eller 2 ;)

 

Min PhenomII940 har aldri oversteget 50 grader med 3.4ghz overklokk og Noctua-kjøler.

Lenke til kommentar

jeg kjører med dette oppsettet og har aldri hatt problemer med det.

 

Antall Pris Totalt

 

Chieftec Super Series 750W PSU

ATX 12V V2.3, 80 Plus, Modular, 2x 6pin+2x 6+2pin PCIe, 8x SATA, 140mm

 

 

Gigabyte GA-P55-UD3, P55, Socket-1156

4xDDR3, ATX, GbLAN, 4phase power, PCI-Ex(2.0)x16

 

 

Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 4GB CL9

Kit w/2x 2GB XMS3 modules, CL9-9-9-24, for Core i5 and i7, 1.65V, Intel XMP

 

 

Intel Core™ i5 Quad Processor i5-750

2,66GHz, Socket LGA1156, 8MB, Boxed

 

 

HIS Radeon HD 5850 1GB GDDR5

PCI-Express 2.0, DVI, native-HDMI, DisplayPort, HDCP

 

 

Antec Twelve Hundred Big Tower Sort

Vifter: 3x 120mm Front, 1x 120mm Topp, 2x 120mm Bak, Blå LEDs, Vindu

 

 

Lite-On DVD+RW burner IHAS124-19

SuperAllWrite, 24x8x16DVD+RW, SATA, Black

 

 

Cooler Master V8 CPU Cooler

Socket Intel 775/1156/1366, AMD AM2/AM2+/AM3, 17 - 21dBA, PWM, Controller, 4 Pin

 

 

FSC HDD SATA2 500GB 7.2k hot plug 3.5"

 

 

Det blir ca 11500kr og jeg anbefaler det.

Lenke til kommentar

E-easy sitt forslag er en god del kjappere i spill enn nen sin rigg, ca 15-20% kjappere. I tillegg har deg full 16x16 crossfirestøtte.

 

Men det brukes litt for mye her og der som egentlig ikke gir bedre gamerytelse, blant annet 795 for den meget gode noctua kjøleren, her holder det egentlig med en rimliegere kjøler. Og Half 922 trenger ikke flere vifter. Resten ser egentlig meget bra ut. For å klargjøre for go crossfire støtte bruk heller noen kroner mer på psu.

Lenke til kommentar
E-easy sitt forslag er en god del kjappere i spill enn nen sin rigg, ca 15-20% kjappere. I tillegg har deg full 16x16 crossfirestøtte.

 

Men det brukes litt for mye her og der som egentlig ikke gir bedre gamerytelse, blant annet 795 for den meget gode noctua kjøleren, her holder det egentlig med en rimliegere kjøler. Og Half 922 trenger ikke flere vifter. Resten ser egentlig meget bra ut. For å klargjøre for go crossfire støtte bruk heller noen kroner mer på psu.

 

15-20%?! Har du link til tester som viser at dette er riktig :) ? Hårsbredd forskjell i noen spill er det jeg har sett en del tester har vist, Hvis man bare skal spille, ok, velg en AMD løsning. Skal man også bruke maskina til andre ting, surfing, bilder, videoredigering osv. Da er i5-750 helt klart et førstevalg, slik jeg ser det. Så totalt sett vil jeg si i5-750 er det beste valget.

Lenke til kommentar

Tja, førstevalg og førstevalg, vær også klar over at det er konstartet forskjeller på opp til 18% av seriøse brukere son nizzen her på forumet på crossfire av 5870 mellom 1366 og 1156 plattformen, slik at 8x8 pci vil strupe kraftige grafikkløsninger noe.

 

Og surfing raskere med i5 va phii 965, skulle mene at der er det bådnbredde som teller. Men videoredigering og encoding er styrke til i5, men sanneheten er at det stort sett er minimale forskjeller på de fleste områder. Og er det ikke da like så greit å kjøpe the underdog, når det i tillegg gir en liten bonus i det riggen er ment for, gaming.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...