Gå til innhold

2010: Tjueti eller totusenogti?


____________

  

152 stemmer

  1. 1. Hva kommer du til å bruke?

    • Tjueti
      40
    • Totusenogti
      86
    • Begge
      20
    • Annet / Jeg bryr meg ikke
      7


Anbefalte innlegg

Kva år me starta tidsrekninga på betyr ingenting. Eit tiår er ti år. 2007-2017 er eit tiår om du vil.

Jeg skal for en gangs skyld innrømme at jeg har tatt feil og beklager at jeg blandet sammen begrepene tiår og årti.

 

Et tiår er, som Zeph sier, ti år, og kan starte når som helst. Derimot tar Zeph feil når han skriver at 2007-2017 er et tiår. Det er 11 år. Årene 2007-2016 er et tiår.

 

Et årti følger tidsregningen og er en tidel av et århundre, som igjen er en tidel av et årtusen. Årtiet vi er inne i nå (det 201. siden begynnelsen av vår tidsregning den 1. januar år 1), startet 1. januar 2001 (altså samtidig som starten på det 3. årtusen og det 21. århundre) og varer til og med 31. desember 2010.

 

Foruten årti og tiår har vi beslektede uttrykk som dekade (som kan bety både ti dager og ti år) og decennium. Så her er det lett å bli forvirret.

 

Men som jeg selv tidligere har nevnt, er dette noe utenfor tema.

Uansett når det første året var så er eit tiår, årti eller decade frå 1. januar 2000 til 1. januar 2010. 2007-2017 er eit tiår, jo. 1. januar 2007 til 1. januar 2017. Eller, til og med 31. desember 2016, men det er fram til 2017.

 

Før år 1 var det år 1. f.kr., eventuelt år 0. Uavhengig av kva som var det første året som blir eit årti rekna frå 00 til 10.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg, og flere med meg, ønsker å si tjue-ti, fordi man også sa nitten-ti og nitten-nittiåtte. Regner med at du hører med til de som sa ettusen-nihundre-og-nittiåtte også?

 

Sier du ti-tretti om 1030 (slaget ved Stiklestad) og ti-sekstiseks om 1066 (slaget ved Hastings) også? Eller sier du tusenogtretti og tusenogsekstiseks som de fleste andre gjør? Det er måten de fleste uttaler årstallene på tusentallet som er bakgrunnen for at man ønsker å uttale årstallene på totusentallet på samme måten. (Som opplyst av opptil flere i denne tråden tidligere.) Men man kunne selvsagt gått andre veien og bestemt at heretter uttaler vi 1030 som ti-tretti. Hovedsaken burde være at det er ensartet. Det virker for dumt om man skal si tusenogtretti om 1030, men tjue-tretti om 2030.

I Sverige sier de for øvrig tjugohundraochtio om 2010. Ikke til å misforstå, i motsetning til tjue-ti, som like gjerne kan være klokka 20:10.

Endret av Beatnik
Lenke til kommentar
Sier du ti-tretti om 1030 (slaget ved Stiklestad) og ti-sekstiseks om 1066 (slaget ved Hastings) også? Eller sier du tusenogtretti og tusenogsekstiseks som de fleste andre gjør? Det er måten de fleste uttaler årstallene på tusentallet som er bakgrunnen for at man ønsker å uttale årstallene på totusentallet på samme måten. (Som opplyst av opptil flere i denne tråden tidligere.) Men man kunne selvsagt gått andre veien og bestemt at heretter uttaler vi 1030 som ti-tretti. Hovedsaken burde være at det er ensartet. Det virker for dumt om man skal si tusenogtretti om 1030, men tjue-tretti om 2030.

I Sverige sier de for øvrig tjugohundraochtio om 2010. Ikke til å misforstå, i motsetning til tjue-ti, som like gjerne kan være klokka 20:10.

Jeg sier tusen-og-tretti og tusen-og-sekstiseks. Faktisk så sier jeg ofte tusen-og-seksogseksti.. Men jeg velger fortsatt å dra inn nitten-nittitallet, og forsåvidt nitten-sytti og videre. De fleste uttaler årstall ut i fra hva de synes klinger best og hva de selv føler er riktig. Litt det samme som at noen sier salámi mens andre sier salamí. Dette handler til syvende og sist om hva hver enkelt føler at er enklest å si.

 

Jeg sier tjue-ti, fordi jeg sa nitten-nitti og fordi jeg synes dét klinger bedre, og jeg sier tusen-og-tretti fordi dét klinger bedre en ti-tretti. Og hva «opptil flere har opplyst om i tråden» bryr jeg meg katta om; de har sin mening og oppfatning av en sak, jeg er av en annen oppfattning. Dette er min mening om saken. Ønsker du å si totusen-og-ti skal ikke jeg nekte deg det, men respekter at ikke alle er enige med deg.

Lenke til kommentar
I Sverige sier de for øvrig tjugohundraochtio om 2010. Ikke til å misforstå, i motsetning til tjue-ti, som like gjerne kan være klokka 20:10.

Men svenskene har vært konsekvente på dette siden år 2000 - eller tjugohundra, som de sier.

De har sagt tjugohundrafyra om 2004, tjugohundrasju om 2007, osv.

 

Jeg har ikke registrert mange i Norge som har sagt tjue-nullfire, tjue-nullsju, eller lignende - vi har derimot sagt totusenogfire, totusenogsju, osv. -, så hvorfor skal vi absolutt legge om til et annet mønster nå?

 

For hundre år siden og deromkring sa man nitten-nullfire, nitten-nullsju, osv., og da var det naturlig å fortsette med nitten-ti, nitten-elleve, osv.

 

Ettersom vi har sagt totusenog-xxxx til nå, vil det være mest konsekevnt å fortsette med totusenogti, totusenogelleve, osv.

Lenke til kommentar

Ja, hjelp om man bryter mønsteret. Skulle tatt seg ut.

Jeg holder nå fortsatt en knapp på at man kan si nøyaktig det man selv føler er riktig. Man har i følge språkrådet ikke lov til å si niogførr om 49 på en muntlig eksamen i norsk, men det hindrer meg ikke i å si det i dagligtale uansett.

Endret av Trollebruker
Lenke til kommentar
Før år 1 var det år 1. f.kr., eventuelt år 0. Uavhengig av kva som var det første året som blir eit årti rekna frå 00 til 10.

Et årtusen blir offisielt regnet fra og med år 1 til og med år 1000.

Et århundre blir offisielt regnet fra og med år 1 til og med år 100.

Følgelig blir et årti offisielt regnet fra og med år 1 til og med år 10. Det er ingen grunn til at et årti skal starte på 0 når de andre starter på 1.

1. januar 1901 feiret man starten på det 20. århundre. 99 år senere feiret man ett år på forskudd starten på det 21. århundre.

Det er sånn det er og derfor gidder jeg ikke diskutere denne saken lenger, ikke minst fordi den er off-topic.

De som skulle være interessert i emnet, kan finne litt om det i denne artikkelen fra Greenwich-observatoriet: http://www.oarval.org/new_mill.htm

Lenke til kommentar

Offisielt i følge kven?

Counting years

 

Ordinal

 

The original method of counting years was ordinal, whether 1st year A.D. or regnal 10th year of King Henry VIII. This ordinal numbering is still present in the names of the millennia and centuries, for example 1st Millennium or the 20th century, and sometimes in the names of decades, e.g. 1st decade of the 21st century.

 

Cardinal

 

In recent years, most people have moved to expressing individual years as cardinal numbers, for example 1945 or 1998. The usage 1999th year A.D. is no longer found. This follows scientific usage, for example astronomical year numbering. As a result, some other calendar names have also moved to cardinals, e.g. 1980s is an acceptable name for a particular decade. However, 1600s could be understood as either a decade or a century.

Lenke til kommentar

Med "offisielt" mente jeg først og fremst at dette er ifølge den kalenderen vi bruker i det meste av verden, altså den gregorianske.

According to the normal historians' usage, the third millennium of the Gregorian calendar began on 1 January 2001, rather than the popularly-celebrated 1 January 2000. This is a direct consequence of the absence of a year zero in the anno Domini era. Had there been a year zero, which might be considered part of the first millennium, then 1 January 2000 would indeed mark 2000 years since the year numbering datum and be the start of the third millennium.

 

Note that this also applies to centuries. Thus, the 20th century actually began on 1 January 1901.

Endret av Rocambole2
Lenke til kommentar
Ja, hjelp om man bryter mønsteret. Skulle tatt seg ut.

Jeg holder nå fortsatt en knapp på at man kan si nøyaktig det man selv føler er riktig. Man har i følge språkrådet ikke lov til å si niogførr om 49 på en muntlig eksamen i norsk, men det hindrer meg ikke i å si det i dagligtale uansett.

Husk at vi lever i Norge, hvor det finnes instanser som faktisk dikterer hva du har lov til å si og hva som er galt. Du vet, den sosialismen vi stemmer på ved hvert eneste valg.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+13412342564
Uansett sak, så klarer vi å dra sosialismen inn i det

 

Det er fordi sosialistene ikke klarer å holde seg unna noe som helst i dette landet...

Lenke til kommentar

Ja, nå som vi er inne i det nye året, hvilken måte skal man uttale navnet på? Skal man si "totusenogti" eller "tjueti"? Språkrådet har visst sagt at det er "totusenogti" som er riktig å si, men er det egentlig det? De engelsktalenede landene sier "twenty-ten", hvorfor skal ikke vi si "tjueti" på norsk da? "Tjueti" er kortere også, tar mindre tid å si det. Men hva burde være riktig? Si deres mening! :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...