Gå til innhold

2010: Tjueti eller totusenogti?


____________

  

152 stemmer

  1. 1. Hva kommer du til å bruke?

    • Tjueti
      40
    • Totusenogti
      86
    • Begge
      20
    • Annet / Jeg bryr meg ikke
      7


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Neste år begynner et nytt tiår.

Sånn for ordens skyld begynner ikke det nye tiåret før 1.1.2011, på samme måte som det nye årtusenet offisielt begynte 1.1.2001 (selv om de fleste utvilsomt feiret det på forskudd ett år tidligere). Dette igjen skyldes at vår tidsregning starter med år 1 og ikke år 0.

Dette er utenom tema for denne tråden, syntes bare jeg burde nevne det ...

Lenke til kommentar
hvorfor skal man si tjuve ti? når man aldri har sagt tjuve ni???

null ni = 09 og null ti = 2010

 

Hvorfor skal man si "to tusen og ti", når man aldri har sagt "ett tusen ni hundre og ti"?

 

Håpløst argument det også, men viser bare at uansett så blir det latterlig å kritisere det ene eller det andre, siden begge er riktig.

Hva som blir standarden i årene som kommer, vil selvsagt bare tiden vise. Selv kommer jeg nok til å si mest "totusenogti", men begge blir nok brukt. Omtalte jo alltid filmen 2012 som "tjuetolv".

Lenke til kommentar

Det er neppe særlig mange, verken i språkrådet eller andre steder, som refererer til 1999 som ett tusen ni hundre og nittini. Men det har jo ikke noe med denne saken å gjøre heller. Bakgrunnen for å omtale 2010 som to tusen og ti er at man ved omtale av årstall fra 1000-tallet sier f.eks. tusen og tretti (evt. tredve) om 1030. Det er neppe så mange som sier ti tretti om årstallet for slaget ved Stiklestad. Følgelig er det mest logisk å også bruke samme talemåte når det gjelder årstallene fra neste tusentall, f.eks. to tusen og tretti.

Lenke til kommentar
Hvor mange i språkrådet refererer til 1999 som ett tusen ni hundre og nitti ni?

 

Ingen.

 

Hvor mange av dere som stiller dette spørsmålet sier ti-tretti om 1030? Eller ti-ti om året 1010?

 

Spørsmålet ditt har altså ingen sammenheng med begrunnelsen for hvorfor man "skal" si totusenogti.

Lenke til kommentar
Hvor mange i språkrådet refererer til 1999 som ett tusen ni hundre og nitti ni?

 

Hvor mange av dere som stiller dette spørsmålet sier ti-tretti om 1030? Eller ti-ti om året 1010?

 

Spørsmålet ditt har altså ingen sammenheng med begrunnelsen for hvorfor man "skal" si totusenogti.

Hm, ok.

Lenke til kommentar
Neste år begynner et nytt tiår.

Sånn for ordens skyld begynner ikke det nye tiåret før 1.1.2011, på samme måte som det nye årtusenet offisielt begynte 1.1.2001 (selv om de fleste utvilsomt feiret det på forskudd ett år tidligere). Dette igjen skyldes at vår tidsregning starter med år 1 og ikke år 0.

Dette er utenom tema for denne tråden, syntes bare jeg burde nevne det ...

 

Hvis med tiår du mener decade, så starter det i 2010 jo.

http://en.wikipedia.org/wiki/2010

http://en.wikipedia.org/wiki/2010s

Lenke til kommentar
Kva år me starta tidsrekninga på betyr ingenting. Eit tiår er ti år. 2007-2017 er eit tiår om du vil.

 

Ja, med den tankegangen starter vi et nytt tiår hvert eneste år. Vi kan i så fall også si at vi starter et nytt århundre og et nytt årtusen hvert eneste år

Endret av Beatnik
Lenke til kommentar

Jeg kommer sannsynligvis til å si totusenog(...) i en lang periode framover. Jeg bryr meg ikke døyt om at språkprofessorer som Finn-Erik Vinje sier at det burde være tjueti, for tjueti og tjuetolv har ikke den samme rytmen. Men når vi går over til 2021, vil jeg nok si tjuetjueen, ikke totusenogtjueen, fordi disse ordene har mest naturlig rytme.

Lenke til kommentar
Kva år me starta tidsrekninga på betyr ingenting. Eit tiår er ti år. 2007-2017 er eit tiår om du vil.

Jeg skal for en gangs skyld innrømme at jeg har tatt feil og beklager at jeg blandet sammen begrepene tiår og årti.

 

Et tiår er, som Zeph sier, ti år, og kan starte når som helst. Derimot tar Zeph feil når han skriver at 2007-2017 er et tiår. Det er 11 år. Årene 2007-2016 er et tiår.

 

Et årti følger tidsregningen og er en tidel av et århundre, som igjen er en tidel av et årtusen. Årtiet vi er inne i nå (det 201. siden begynnelsen av vår tidsregning den 1. januar år 1), startet 1. januar 2001 (altså samtidig som starten på det 3. årtusen og det 21. århundre) og varer til og med 31. desember 2010.

 

Foruten årti og tiår har vi beslektede uttrykk som dekade (som kan bety både ti dager og ti år) og decennium. Så her er det lett å bli forvirret.

 

Men som jeg selv tidligere har nevnt, er dette noe utenfor tema.

Endret av Rocambole2
Lenke til kommentar
tjue-en, tjue-to, tjue-tre, tjue-fire, tjue-fem, tjue-seks, tjue-syv, tjue-åtte, tjue-ni, tjue-ti tretti, tretti-en...

 

Slik har ihvertfall jeg lært det :)

Kult. Jeg har også lært å telle sånn. Og hvis du har lyst til å si totusenogti er du mer en velkommen til å gjøre dette. Jeg, og flere med meg, ønsker å si tjue-ti, fordi man også sa nitten-ti og nitten-nittiåtte. Regner med at du hører med til de som sa ettusen-nihundre-og-nittiåtte også?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...