Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Er det farlig og bruke mikrobølgovn ?

Gjest Slettet-PJ426FqLv6

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-PJ426FqLv6
Skrevet

Jeg har hørt at det er farlig bruke mikrobølgeovn fordi det kommer stråling. Jeg vet ikke om jeg tror dette, men er det noen som kan bekrefte det eller forklare mer presist hvorfor det er farlig ?

Takk :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

At mikrobølgeovner skal være skadelig er forlengst tilbakevist. Det er farlig å være inne i en mikro, men det gjelder også for vanlige ovner. Tvert imot kan mikro ofte være en sunnere måte å tilberede mat på. Siden det går fort, brytes ikke like mye næringsstoffer ned som ved annen tilberedning, og man slipper uheldige stoffer som oppstår ved steking på høy varme.

Skrevet

skrivere og kopimaskiner sender også ut stråling, radioaktiv stråling.

Både dette og micerobølgeovner sender vel såpass lite ut at det sansynligvis ikke er farlig.

Det er jo tross alt lovlig,

Skrevet
skrivere og kopimaskiner sender også ut stråling, radioaktiv stråling.

Både dette og micerobølgeovner sender vel såpass lite ut at det sansynligvis ikke er farlig.

Det er jo tross alt lovlig,

Har de gjemt radioaktive isotoper inni skriveren min? :scared:

Det hørtses både unødvendig dyrt og farlig ut.

Skrevet
Jeg har hørt at det er farlig bruke mikrobølgeovn fordi det kommer stråling. Jeg vet ikke om jeg tror dette, men er det noen som kan bekrefte det eller forklare mer presist hvorfor det er farlig ?

Takk :)

Vanlig ovner sender da også ut stråling, infrarød riktignok.

Skrevet

Hvis du tror stråling er farlig, burde du holde deg unna lys or varme også.

Mikrobølgeovenr er skjermet med metall som holde mikrobølgene der de skal være. Som nevnt før er det ikke farlig før du fjenrer sperren som slår av ovnen når døren åpnes.

Når du får fjernet det kan du åpne døren og fyre på full stryke som vanlig. Da kjenner du forskjell.

Skrevet (endret)

Hva skjer om man starter microen med døren oppe (om man lurer den med et par ledninger f.eks)?

Endret av Dj_Evelen
Skrevet (endret)

Kraftig mikrobølgebestråling av mat og væske er ikke for noe biologiske levede enheter, som mennesker og planter.

Forskning har vist at blodet endrer seg mot slik det er når man er syk etter at man spiser mikromat, så det ikke noe jeg anbefaler.

RUSSIANS BAN MICROWAVE OVENS

After the World War II, the Russians also experimented with microwave ovens. From 1957 up to recently, their research has been carried out mainly at the Institute of Radio Technology at Klinsk, Byelorussia. According to US researcher William Kopp, who gathered much of the results of Russian and German research - and was apparently prosecuted for doing so (J. Nat. Sci, 1998; 1:42-3) - the following effects were observed by Russian

forensic teams:

1. Heating prepared meats in a microwave sufficiently for human consumption created:

* d-Nitrosodiethanolamine (a well-known cancer-causing agent)

* Destabilization of active protein biomolecular compounds

* Creation of a binding effect to radioactivity in the atmosphere

* Creation of cancer-causing agents within protein-hydrosylate compounds in milk and cereal grains;

2. Microwave emissions also caused alteration in the catabolic (breakdown) behavior of glucoside - and galactoside - elements within frozen fruits when thawed in this way;

3. Microwaves altered catabolic behavior of plant-alkaloids when raw, cooked or frozen vegetables were exposed for even very short periods;

4. Cancer-causing free radicals were formed within certain trace-mineral molecular formations in plant substances, especially in raw root vegetables;

5. Ingestion of micro-waved foods caused a higher percentage of cancerous cells in blood;

6. Due to chemical alterations within food substances, malfunctions occurred in the lymphatic system, causing degeneration of the immune system=s capacity to protect itself against cancerous growth;

7. The unstable catabolism of micro-waved foods altered their elemental food substances, leading to disorders in the digestive system;

8. Those ingesting micro-waved foods showed a statistically higher incidence of stomach and intestinal cancers, plus a general degeneration of peripheral cellular tissues with a gradual breakdown of digestive and excretory system function;

9. Microwave exposure caused significant decreases in the nutritional value of all foods studied, particularly:

* A decrease in the bioavailability of B-complex vitamins, vitamin C, vitamin E, essential minerals and lipotrophics

* Destruction of the nutritional value of nucleoproteins in meats

* Lowering of the metabolic activity of alkaloids, glucosides, galactosides and nitrilosides (all basic plant substances in fruits and vegetables)

* Marked acceleration of structural disintegration in all foods.

http://www.matoghelse.no/helse/2009/03/18/...oboelgeovn.aspx

http://www.matoghelse.no/mat/2006/03/13/op...kroboelger.aspx

En liten uvitenskapelig kuriositet:

Endret av vidor
Skrevet

Mener å ha hørt(skikkelig god kildehenvisning) at alle elektriske apparater i mer eller mindre grad avgir radioaktiv stråling. Når det er sagt så kan man jo også nevne at radioaktiv stråling ikke er farlig i seg selv, er som med det meste egentlig, får du for mye så er det fyfy(Noen vil nok påstå at radioaktiv stråling er farlig, og ja, i større mengder er det det, men i "normale" mengder er det mer eller mindre harmløst).

Så over til mikrobølgeovnen. Frekvensen denne jobber på er 2450Mhz og er av typen ikke-ioniserende(non-ionizing, i tilfelle min oversettelse er feil), dvs at den havner i samme kategori som lyd(20-20KHz), radio/TV(80KHz- ~750MHz) og lys(~10THz - ~1000THz)(kilde).

En mikrobølgeovn er også skjermet(faraday-bur), dette fordi at selv om frekvensen mikrobølgeovnen jobber på er relativt harmløs, så er effekten i en mikrobølgeovn noe høy. Dette varmer opp mat, og kan i aller høyeste grad varme opp en kropp også, så derfor er det greit å la dette være kun inne i ovnen.

Så nei, det er ikke farlig å bruke en mikrobølgeovn.

Skrevet
Så over til mikrobølgeovnen. Frekvensen denne jobber på er 2450Mhz og er av typen ikke-ioniserende(non-ionizing, i tilfelle min oversettelse er feil), dvs at den havner i samme kategori som lyd(20-20KHz), radio/TV(80KHz- ~750MHz) og lys(~10THz - ~1000THz)(kilde).

Nei. Bluetooth og wifi bruker ca samme frekvens og deres stråling er ikke lys

Skrevet
En mikrobølgeovn er også skjermet(faraday-bur), dette fordi at selv om frekvensen mikrobølgeovnen jobber på er relativt harmløs, så er effekten i en mikrobølgeovn noe høy. Dette varmer opp mat, og kan i aller høyeste grad varme opp en kropp også, så derfor er det greit å la dette være kun inne i ovnen.

Så nei, det er ikke farlig å bruke en mikrobølgeovn.

Har faktisk målt dette, og en mikrobølgeovn lekker stråling når den er i bruk. Før jeg visste om dette forlot jeg intuitivt området som en mikrobølgeovn var på i.

Skrevet

Hvor sa jeg at 2450Mhz er det samme som lys? Jeg sa at det havnet i samme kategori som blandt annet lyd, radio/TV signaler og lys. Dette for å skille imellom ioniserende og ikke-ioniserende stråling.

Bluetooth ligger iallefall på rundt 2.4Ghz det og, usikker på wifi, men sikkert noe lignende.

Skrevet

Hvor sa jeg at 2450Mhz er det samme som lys? Jeg sa at det havnet i samme kategori som blandt annet lyd, radio/TV signaler og lys. Dette for å skille imellom ioniserende og ikke-ioniserende stråling.

Bluetooth ligger iallefall på rundt 2.4Ghz det og, usikker på wifi, men sikkert noe lignende.

å, i samme kategori ja. My bad

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...