Gå til innhold

Årets tre beste album 2009


Ziltoid

Anbefalte innlegg

2009 har vært et knakende flott år for oss som er glad i musikk og nå er året på vei mot slutten. Da er det på sin plass at vi oppsummerer dette musikkåret slik vi har gjort de siste årene.

 

I denne tråden skal du poste tre album som du mener er de beste som har kommet ut i år og som du virkelig vil anbefale andre å høre igjennom.

 

Regler:

  • Albumene må ha kommet ut i 2009 (Reissues regnes ikke)
  • Albumbilder skal ha maks 400x400 oppløsning
  • Rekkefølge på albumene er ikke viktig
  • Skriv litt om albumet. Bare tittel og bilde blir veldig kjedelig.
  • Post gjerne lenker til myspace, spotify og youtube (legg videoer i spoiler, for ryddighets skyld)
  • Kommenter gjerne andres valg, men hold en høfflig tone

Her er en enkel mal:

[b]Artist - Album[/b]
[img=albumbilde]

*Beskrivelse, meninger osv.*

[url="http://www.myspace.com/..."]MySpace[/url]

Mine Valg:

 

Isis - Wavering Radiant

2i1gu41.png

 

Wavering Radiant er det femte albumet i diskografien til Isis, og jeg vil våge å si at denne plata er den beste de har lagd til dags dato. Nå skal det sies at jeg liker alle albumene til Isis, men det er noe med Wavering Radiant som gjør at jeg setter den høyere enn de andre, jeg vet ikke helt hvordan jeg skal forklare det, men alt bare passer sammen. Atmosfærisk metall i særklasse.

 

Hvis du tror Isis er noe for deg kan du ta en titt i min Isis albumguide.

 

MySpace, Offisiell hjemmeside, Spotify

 

Dinosaur Jr. - Farm

1z35r0i.png

 

Diosaur Jr. ble en av de store innen alternativrocken da de med albumet You're Living All Over Me kom med sin helt egne sound som gitarist og vokalist J. Mascis kallte "øreblødende country".

 

I 2007 kom albumet Beyond ut, som var det første albumet siden Bug med alle de originale bandmedlemmene. Jeg vet ikke om det har noe med at det var uvant for Mascis å jobbe med gamle venner igjen men jeg føler at Farm er et mye bedre album. Det føles som om kjemien mellom medlemmene er bedre på plass. Mascis poøser på med solo etter solo og basslinjene til Barlow gir albumet det lille ekstra. Sangene er veldig catchy og vil sitte i hodet en god stund etter du har hørt albumet. Det skal godt gjøres om de klarer å lage et album som overgår Farm, men det sa de jo om Farm etter det ble annonsert også.

 

- MySpace, Offisiell hjemmeside, Spotify

 

maudlin of the Well - Part the Second

r7uqg5.png

 

Maudlin of the Well er nok ganske velkjent for de som hører på metall av den litt sære sorten. Selv om bandet la opp etter søsteralbumene Bath og Leaving Your Body Map i 2001 fikk de likevel spilt inn et nytt album takket være donasjoner fra fans.

 

Mange vil nok bli skuffet fordi metallen fra de forrige albumene er så godt som borte. Part the Second er et mer rolig album og minner til tider om Kayo Dot, som ikke er så forunderlig siden Toby Driver, mannen bak maudlin of the Well også er mannen bak Kayo Dot. Er du fan av progressiv musikk bør du virkelig høre igjennom denne plata. Part the Second kan lastes ned gratis (!) i diverse kvaliteter fra http://www.maudlinofthewell.net/ .

 

- MySpace, Offisiell hjemmeside

Endret av Ziltoid
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

usj.. Jeg har ikke mye peiling i år, men jeg skal gjøre mitt beste å nå 3 album..

1. Alestorm - Black Sails at Midnight

2. Tommy Tokyo & Starving For My Gravy - Smear Your Smiles Back on

3. Foo Fighters - Gratest Hits

 

Vet den siste ikke er helt etter kravene, men jeg har ikke mye å skilte med i år. Jeg fant i alle fall 3 album, fra 2009, jeg mener er meget gode :)

Lenke til kommentar

Sufjan Stevens - The BQE

sufjan-the-bqe.jpg

 

Helt geniale melodier og harmonier fra Sufjan. Bruker orkester istedenfor indieband.

Absolutt morsomt og anbefalt sterkt.

 

http://www.youtube.com/watch?v=O4frEjVqYBo

 

-------------------------------------------

 

Alva Noto - Xerrox Vol. 2

r-n103.jpg

 

Vakkert ambient album som blander soft noise med strings. Beste ambient i 2009.

 

http://www.youtube.com/watch?v=B73uQNjZ9Wo

 

-------------------------------------------

 

Jega - Variance

jega_variance.jpg

 

Flott oppfolger til 2000's geometry album. Bra "IDM" med snasen produksjon.

 

http://www.youtube.com/watch?v=EM8DKsVDhyU

Endret av coax
Lenke til kommentar

Mine top 3 plater for 2009:

 

1: Manic Street Preachers - Journal For Plague Lovers

 

manic-street-preachers-journal-for-plague-lovers-2009.jpg

 

Et fantastisk album som alle burde få med seg! Åpner med sitat fra The Machinist (som forøvrig er en av mine favorittfilmer):

 

"You know so little about me. What if I turn in to a werewolf or something"

 

2: John Olav Nilsen & gjengen - For sant til å være godt

 

John-Olav-Nilsen-Gjengen.jpg

 

Utvilsomt årets beste norske plate. Fantastisk ærlig og ekte. En fryd å spille denne, og jeg har enda ikke gått lei når jeg sitter den på nå 2 måneder etter jeg hørte den første gang.

 

3: Stephen Lynch - 3 balloons

 

3_Balloons600.jpg

 

Har alltid elsket både humoren og stemmen til Stephen Lynch, og han infrir til de grader på dette, endelig, studioinspillte albumet. Vet ikke hvor mange ganger jeg har dratt på smilebåndet nåe jeg hører disse fantastiske tekstene han klarer å pumpe ut :-)

Lenke til kommentar

Nå skal det sies at jeg ikke har fulgt med så bra som jeg burde dette året. Men jeg skal definitivt se litt på denne listen.

 

1. Porcupine Tree - The Incident

Porcupine_Tree_-_The_incident.jpg

 

Steven Wilsons vanskeligste og mest kompromissløse album så langt. Veldig konseptuelt, med fantastisk lyrikk og et mangfold av god musikk. Dette vokser på deg.

 

 

2. Mono - Hymn To The Immortal Wind

mono-hymn-to-the-immortal-wind.jpg

 

Storslått, orskestral post-rock. For en kraft. Dette er stort.

 

 

3. Guilt Machine - On This Perfect Day

303_M7273%202_300.jpg

 

Tja, det ble vel egentlig en skuffelse. Men selv en skuffelse fra Arjen Lucassen er bedre enn det meste annet. Sangene "Leland Street" og "Season of Denial" er likevel fantastisk.

Endret av Speik
Lenke til kommentar

Mykje bra i år, trur eg tar dei 3 som eg har høyrd mest på og har betydd mest for meg i år heller enn å prøve å finne ut kva eg tykkjer er best.

 

The Low Frequency In Stereo - Futuro

cover.jpg

 

Beste bandet i Noreg. Psykedelisk, rocka og herlig. Den (noe klisjéfylte) post-rocken som preget dei første albumene deires er no nesten borte, og berre det beste er igjen. Ikkje eit svakt augeblikk. Produksjonen er topp og det låter konge. Alle som ikkje har må kjøpe dette.

 

MySpace

 

The Antlers - Hospice

the-antlers-hospice.jpg

Enormt hypet, og det fortjent. Eg trur det meste har blitt sagt om dette albumet. Noko av det vakreste (og tristeste) eg har høyrd. Veldig solid og gjennomført konseptalbum. Veldig gode tekster, som du vil ha lyst til (og må) å følge med på.

 

MySpace

 

Pure Reason Revolution - Amor Vincit Omnia

Pure%20Reason%20Revolution%20-%20Amor%20Vincit%20Omnia.jpg

 

Etter det fantastiske debutalbumet deires, The Dark Third, som er nært å vere mitt favorittalbum nokon sinne, var eg, som dei fleste andre som har høyrd dei, spent på korleis andrealbumet ville bli. Mange vart skuffa. Borte er den atmosfæriske, drømmende prog-rocken frå førstealbumet. Mesteparten av gitaren er erstattet med synther. Albumet er veldig elektronisk, til tider upbeat og dansbart, men allikevel like gjennomført. Høydepunktet for meg er songen II) The Apogee III) Requiem For The Lovers. Fantastisk progressiv synth-pop. Eit album med god levetid, og det har ikkje dempet forventningene mine til det neste albumet som kjem ein gong i 2010.

 

MySpace

Endret av someOen
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Gjest member-101642

Det har kommet mye bra musikk i 2009. Heldigvis har jeg ikke hørt alt, men jeg har noen foreløbige favoritter.

 

Alice in Chains - Black Gives Way to Blue

Alice-In-Chains---Black-Gives-Way-To-Blue-Front-Cover-13679.jpg

Alice in Chains' comeback. Forhenværende vokalist Layne Staley er borte av naturlige årsaker. William DuVall har tatt over, og rollen som ny vokalist gjør han bra.

 

Mew - No More Stories Are Told Today I'm Sorry They Washed Away No More Stories The World Is Grey I'm Tired Let's Wash Away

mew-no_more_stories.jpg

Jeg har aldri likt Mew tidligere, men dette overrasket meg positivt.

 

The Dead Weather - Horehound

The-Dead-Weather-Horehound-473133.jpg

Støy, Jack White, gitar og kvinnelig vokal. Det er en nesten magisk sammensetning.

Endret av member-101642
Lenke til kommentar

Det er vanskelig å velge bare tre, så dette blir på ingen måte definitivt.

 

3. The xx - xx

IN11074451The-XX_233989t.jpg

xx er enkelt, og det er det som gir det gjennomslagskraften sin. Istedet for å bli bombardert med lyd, så blir man servert bare det mest essensielle, og hver eneste note høres viktig ut. Når de de to vokalistene også utfyller hverandre tilnærmet perfekt, blir resultatet særdeles minneverdig.

 

 

 

2. Mono - Hymn to the Immortal Wind

mono-hymn-to-the-immortal-wind.jpg

Episk blir ofte misbrukt for å beskrive musikk, men i dette tilfellet føles det beskjedent. Hymn to the Immortal Wind er så overveldende og gripende og altoppslukende at jeg kan ikke skjønne hvordan det ikke kan vekke følelser i noen.

 

 

 

1. Phoenix - Wolfgang Amadeus Phoenix

wolfgang-amadeus-phoenix.jpg

Etter de første par gjennomlyttingene var det bare et fengende pop-rock-album. Men mens poplåter har en tendens til å bli lite annet enn irriterende etter at man har hørt dem tilstrekkelig mange ganger, har Wolfgang Amadeus Phoenix blitt bare bedre og bedre. Det er renspikket og farlig fengede dansemusikk perfeksjonert – det er som om franskmennene har tatt alt som har vært bra med de tredve siste årene med pop, lagt til en og annen tvist og komprimert det hele til 36 minutter.

Endret av Lord Britishface
Lenke til kommentar

1. Drudkh - Microcosmos

24026.jpg

Meget bra black metal. Må vel har vært plata som jeg har hørt mest på i år.

Med sterkere, tettere sangskriving, kommer konservative Drudkh tilbake og gir deg en flott balanse mellom aggressiv, teksturert gitardynamikk og en dyp økologisk atmosfære.

Fete melodier, lange sanger og fine soloer.

 

Myspace

 

 

2. Fen - Malediction Fields

22568.jpg

Debuten til Fen. Flott atmospheric black metal med elementer fra post-rock og shoegaze.

Effekten er slående, som når sinne og sorg spiller mot hverandre i en grå, tåkete myr. Som sine estetiske fettere Agalloch og The Morningside, bruker de både ren vokal og subtile symfoniske elementer for gi dette albumet en ekspansiv og episk følelse.

 

Myspace

 

3. Klabautamann - Merkur

cover_2771662009.jpg

Klabautmann har lykkes i å skape et black metal-album fullt av mangfold uten å ofre den vinterlige kjernen i lyden deres fra de tidligere albumene deres. De fleste sangene skifter mellom et rolig tempo (på grensen til post-rock) og raskt/hardt. Dynamikken fungerer svært godt, og gir Merkur et behagelig hypnotisk drag. Fans av tidlig Ulver, Fluerety, Alcest eller noen av de spirende "post-black"-banda burde absolutt gi denne en lytt.

 

Myspace

Endret av Crippled
Lenke til kommentar

Har vel lyttet til en 40 - 50 album fra 2009, men føler fortsatt grunnlaget er litt tynt. Uansett, here it goes...

 

3. Various Artists - 5: Five Years of Hyperdub

0712a4c17de1.jpg

 

For et års tid siden var det meste innenfor den elektroniske sjangeren et helt ukjent landskap for meg. Mine assosiasjoner var mildt sagt ikke veldig positive. Men grunnet nye bekjente begynte jeg å snuse litt nærmere. House, lounge, ambient, mye rolig gikk det i i starten. Men etterhvert gikk det over i idm, dnb, glitch, og ikke minst dubstep. Denne dobbeltskiva har flere ganger nesten sendt meg over ende. Helt fantastisk.

 

Burial - Fostercare | Joker - Digidesign | Flying Lotus - Disco Balls

 

2. Animal Collective - Merriweather Post Pavilion

c6a7e36be75efa5066f53f3a026a2bc9_full.jpg

 

Fasinasjon er følelsen som dukker opp når jeg hører dette albumet. Hvordan de klarer å sette sammen så mange lyder, så mye støy til å bli noe så vakkert er for meg ubegripelig. Men jeg tar i mot det med åpne armer. Et av de aller beste albumet jeg har hørt fra 2009.

 

|
|

 

1. Passion Pit - Manners

l_705464.jpg

 

Denne debutplaten veksler mellom å være ubeskrivelig vakker til noe merkelig fengende, fengslende. På den ene siden har du Michael Angelakos stygg-vakre stemme og kornie synthlyder. På den andre siden Ian Hultquist og vakre men enkle synthakkorder. Faktisk helt klart årets plate for min egen del.

 

02. Little Secrets | 03. Moth's Wings |

 

Også verdt å nevne er:

Washed Out - Life of Leisure (Get Up)

John Olav Nilsen & gjengen - For sant til å være godt (Diamanter og Kirsebær)

Wild Beasts - Two Dancers (

)

Girls - Album (

) (
)

Junior Boys - Begone Dull Care (

)

Burial and Four Tet - Moth / Wolf Cub EP (Moth)

Röyksopp - Junior (You Don't Have a Clue)

Lenke til kommentar

1. John Olav Nilsen & Gjengen - For godt til å være sant

forsant_nilsen.jpg

Det ble kanskje en andre plass i Urørt-finalen på denne gjengen fra Loddefjord. Derimot klarte de å lage årets beste plate i mine ører. Platen er fyllt av god pop som for meg til å danse, være glad, ja egentlig alt. Det er lenge siden jeg har hørt virkelig gode plater på norsk og 2009 var året da John Olav Nilsen skulle klare å få akkurat dette til.

John Olav Nilsen & Gjengen - For godt til å være sant @ Spotify

 

 

 

2. Buddha Bar - Sunlounger 2009

bc68d50328faa00b8eb055b4f6568fab.jpg

Buddha Bar fremmer alltid noe beroligende i meg. Den herlige chill-out-verden de lever i er en verden jeg godt kunne vært en del av, fremfor den litt travle og dystre Oslo-vinteren. Sunlounger 2009 er spekket av nydelige låter som man kan flyte på over lang tid og selv nå utover vinteren finner jeg meg i å skru på denne platen

Buddha Bar - Sunlounger 2009 @ Spotify

 

 

 

3. Deadmau5 - For Lack Of A Better Name

forlack_deadmau5.jpg

Første gang jeg hørte Ghost 'n Stuff trodde jeg at jeg hørte nytt materiale fra mine soleklare favoritter fra Paris, Justice. Den gang ei, en ny verden åpnet seg for meg og dette viste seg å være Deadmau5, Joel Zimmerman. Plata leverer solid hard electro og ville passe Ed Banger Records-groupis midt solar plexus. Plata banger, plata engasjerer og plata sørger for at jeg vil ta på meg et new rave-ish antrekk og danse natten ut i en lett rus. Vel fortjent.

Deadmau5 - For Lack Of A Better Name @ Spotify

 

 

 

 

Forebehold om leifer

Endret av Kavinsky
Lenke til kommentar
1. Drudkh - Microcosmos

24026.jpg

Meget bra black metal. Må vel har vært plata som jeg har hørt mest på i år.

Med sterkere, tettere sangskriving, kommer konservative Drudkh tilbake og gir deg en flott balanse mellom aggressiv, teksturert gitardynamikk og en dyp økologisk atmosfære.

Fete melodier, lange sanger og fine soloer.

 

Den.

Lenke til kommentar

The Prodigy - Invaders Must Die

prodigy.jpg

 

Helt klart årets beste album for min del. De (nå) gamle gutta evner fortsatt å være mer intense enn noen andre. Det varmer en gammel Prodigy-fan som har fulgt de siden Charly kom ut. :)

 

http://www.myspace.com/theprodigy

 

 

Röyksopp - Junior

royksopp-junior.jpg

 

Jeg er stolt over å være norsk når det blir laget kvalitet som dette. Helt klart et av de albumene som har blitt spilt mest dette året.

 

http://www.myspace.com/royksopp

 

 

Infected Mushroom - Legend Of The Black Shawarma

Infected-Mushroom---Legend-Of-The-Black-Shawarma-2009-Front-Cover-8350.jpg

 

Låten Sa'eed er mer enn nok for å beskrive hvor geniale disse gutta er.

 

http://www.myspace.com/infectedmushroomcentral

Lenke til kommentar

Mine tre personlige favoritter fra året som var er som følger:

 

The XX - XX

 

the-xx-xx250.jpg

 

Den største overraskelsen for min egen del, aldri hørt om bandet og sveipet tilfeldig over det.

Måten de kombinerer vakker vokal med ekstrem bass gir et utrolig rent lydbilde som er som balsam for sjelen en sen kveld.

 

The Temper Trap - Conditions

 

temper_trap_conditions.jpg

 

Pop-Rock fra Australia hvor man lar seg trylle inn i en verden av musikalsk harmoni! En fantastisk stemme, gode melodier og et preg av U2 gjør dette til et av årets beste album for min egen del!

 

Kråkesølv - Trådnøsting

 

127432_m.JPG

 

Mesterlig debut! Personlig liker jeg overhodet ikke Bodø dialekten, men dette er rett og slett utrolig vakkert, gjennom tekstene klarer de å lage vakre bilder i hodet, i tillegg bidrar det dempede lydbildet deres til å fremheve tekstene deres på en enda bedre måte, anbefales!

Endret av Antonio Montana
Lenke til kommentar

1. Shiina Ringo - Sanmon Gossip

sanmon1.jpg

Som vanlig for denne dama, ei skive som inneholder det meste. Et virrvarr av stilarter, satt sammen i system og perfeksjonert av hennes særegne stemme. Magisk!

Togatta Teguchi

Mittei Monogatari

 

2. Mew - No More Stories

nomorestories.jpg

Hadde ikke det helt store forholdet til Mew fra før, så da passet det bra å sjekke dem ut nå. Denne krevde en del gjennomhøringer før den satt, men etterhvert åpenbarte det seg et mesterverk av et album.

 

3. Scandal - Best★Scandal

bestscandal3.jpg

Etterlengtet debutskive fra disse jentene. Enkel og fengende rock som treffer en innertier hos meg.

Shoujo S

 

+ et lite utvalg av andre favoritter dette året. En salig blanding dette her... :love:

B'z - Magic

4minute - For Muzik

Buck-Tick - Memento Mori

The Gazette - Dim

SNSD - Genie

Endret av Azagrath
Lenke til kommentar

1. Pearl Jam - Backspacer

pearl_jam_backspacer.jpg

Etter min mening årets beste album og Pearl Jams beste! De gutta kan rocke!

 

2. Jace Everett - Red Revelations

4115229f.jpg

Alle sangene fenger så godt. Country, Blues og rock blandet. Bad things singelen er jo en slager på radioen.

 

3. Bruce Springsteen - Working on a Dream

bruce-springsteen-working-on-a-dream-album-cover-picturejpg.jpg

Nuff said.

 

Andre

Five for Fighting - Slice

Lenke til kommentar

3. Phoenix - Wolfgang Amadeus Phoenix

Jeg høres hovedsaklig på elektronisk musikk, så ble ikke umiddelbart voldsomt begeistret, men etter et par gjennomlyttinger slo det meg hvor bra en del av sangene faktisk var. Har dog en del sanger som bare er "helt OK", og er derfor ikke årets album etter min mening. Ble introdusert til Phoenix gjennom en remix av Liztomania.

wolfgang-amadeus-phoenix.jpg

 

 

2. Röyksopp - Junior

Röyksopp er et av mine absolutte favorittband. I motsetning til omtrent alle andre synes jeg Röyksopp blir bedre og bedre for hvert album. Var litt usikker på Junior etter de første gjennomlyttingene, men etterhvert gikk det opp for meg at dette er det beste de har laget.

 

royksopp-junior.jpg

 

 

 

1. Passion Pit - Manners

Ganske utvilsomt årets album spør du meg - og det til tross for at dette ikke er helt typisk min musikksjanger. Dette albumet inneholder en hit-parade få andre album kan vise til. Stort sett alle album har minst 3-4 sanger som bare er "OK", her tror jeg vi snakker maks 1. Et nivå jeg ikke har hørt siden Justice - Cross, og Daft Punk - Discovery. Min favoritt er nok Little Secrets - du skal være rimelig sint om du ikke blir i godt humør av denne!

 

l_705464.jpg

 

 

 

 

De tre største skuffelsene:

Dette er album jeg virkelig hadde sett frem til, men som bare ble en gedigen skuffelse:

3. Basement Jaxx - Scars (Raindrops er latterlig bra, resten av albumet rimelig uinteressant).

2. MSTRKRFT - Fist of God. Jeg likte forrige album, men dette ble for slitsomt og repeterende.

1. Boys Noize - Power. Igjen, forrige album likte jeg meget godt, men dette var håpløst. Jeffer redder den fra en total skandale.

Endret av Lurifaksen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...