Gå til innhold

Teoriboka (B) på nett ?


onlineX

Anbefalte innlegg

Heisann.

Vet noen om Teoriboka til klasse B - finnes på nett. Slik at man kan laste ned og lese boka på pcen.

Vil helst ha ''Veien til førerkortet'' av Moe Dagfinn 2008\ 09 vers.

Det kunne vært bra om noen hadde lagt ut lenke hvis de vet om noe.

 

Har du noe tips eller vet om hvilke spørsmål som er relevant å få på prøven eller programmer som hjelper til, Så kom gjerne med dem.

 

Skal ta prøven neste uke, Tar gjerne imot alt.

 

 

Takk :)

Endret av onlineX
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Minner om første punkt i retningslinjene,

 

Det er forbudt å poste materiale som er beskyttet av opphavsretten, med mindre man har opphavsretten til dette materialet eller det er godkjent av opphavsmann. Det samme gjelder linking til slikt materiale (herunder piratkopiert) på andre nettsteder enn de som rettighetshaver har godkjent.

 

Så om intensjonen til trådstarter er å få tak i nevnte bok uten å betale for den, må jeg minne på om at det er forbudt å legge ut slike lenker her på forumet. Lenker til plasser hvor man derimot kan kjøpe nevnte bok er selvsagt tillatt.

 

Forøvrig kan jeg tipse om at det finnes flere nettsider som lar deg ta en tilnærmet utgave av teoriprøven på nett mot en veldig liten sum. Veldig god trening kombinert med lesing i mine øyne :)

Endret av The Stig
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg tok teoriprøven i dag, og det jeg fikk spørsmål om var blant annet:

- Regler for øvingskjøring (hva kreves for øvingskjøring av ledsager fikk jeg spørsmål om)

- Vikepliktregler (forkjørskryss, vikeplikt, høyreregel, etc)

- Mennesket i trafikken (unger har ikke alltid så bra hørsel husker jeg at jeg fikk)

- Forbikjøring (hvor er det trygt, hva sier skiltoppmerkingen)

- Kollektivfelt (hvem har lov til å kjøre der og i hvilke tilfeller)

- Utrykningskjøretøy (hva gjør man hvis man hører blålys men ikke ser det, troor kanskje jeg bomma her)

 

Uansett, teoriprøven er ikke så vanskelig som den ofte blir fremstilt. Les gjennom boka, bruk litt sunn fornuft, og ta noen teoriprøver på nettet. Jeg brukte teoritentamen.no, og den synes jeg var veldig bra. Det var veldig likt som på den ordentlige prøven, kanskje med unntak av at teoritentamen.no faktisk hadde litt vanskeligere prøver synes jeg. Jeg pleide å ligge rundt 2-3 feil på teoriprøven.no, men fikk 1 feil på teoriprøven.

Lenke til kommentar

Tok den i dag selv, 7 feil men, it'll do. ;)

 

Fikk du det der med at vi sitter i bilen på rødt lys og en ambulanse kommer bak, også må vi velge om vi skal kjøre rett frem i krysset eller svinge sakte litt til høyre? Jeg fikk også de fleste du snakker om, bare at jeg fikk noe om lydhorn og ingenting om barn når det gjaldt hørsel. Fikk skilt som hadde noe å gjøre med barn.

 

Uansett, HEEERLIG å bli ferdig med det. :)

Lenke til kommentar

7 feil er jo det beste, da har du pugga akkurat så mye som du må, og ikke mer!

 

Nei, jeg fikk ikke nøyaktig det. Jeg fikk noe dritt om at vi sitter i bilen og hører et uttrykkningskjøretøy, men kan ikke se det. Svaralternativene var noe med at man alltid skal stoppe helt eller gå ut i fra at dritten kommer fra en gate på tvers, etc. Tror som sagt ikke at jeg svarte riktig på den.

 

Menneh, ekstremt digg å være ferdig med, ja. Det var jo ikke så veldig vanskelig, men det er likevel en ting som det er veldig greit å ha unnagjort.

Lenke til kommentar

Da stiller jeg et oppfølgningsspørsmål:

 

Er det noen på dette forumet som vet hvordan oppgaven med utrykningskjøretøyet er formulert, hva svaralternativene er, og hvilket alternativ som gir poeng på prøven?

 

Jeg ville selvsagt handlet fornuftig om jeg havnet i en slik situasjon, men ikke nødvendig juridisk korrekt.

Bedre å tenke selv, enn å pugge alle svar.

Lenke til kommentar

Det er noe slikt: Du hører uttrykningskjøretøy når du venter på lyset i et lyskryss (Du vet ikke hvor uttsykningskjøretøyet er) Hva vil du gjøre?

 

1. kjøre til veikanten og stoppe.

2. Kjøre fort gjennom krysset

3. Kjøre rolig til krysset og vente. for uttrykningskjøretøyet kan komme i full fart tvers over krysset

4. Parkere og vente på at uttrykningskjøretøyet er unna.

 

Punkt.3 er rette svaret.

 

Bestod selv prøven med 6 feil. Men var ikke noe særlig vanskelig. Fikk minst 8 spørsmål om skilt. (gågate, vikeplit, forkjørskryss, gatetun++) og itillegg noe om vikeplit og fletteregelen osv.

Nok med å lese boka og ta masse tester på nettet.

 

Cden til boka ''veien til førerkortet'' kan også fåes kjøpt (LOVLIG). har selv ikke prøvd det!!

 

Lykke til !!

Lenke til kommentar

Det er tydelig at det minst er to forskjellige spørsmål om utrykningskjøretøy i trafikken ut i fra hva tc47 sa.

 

Forresten, broren min skal også ta teorien etterhvert, så jeg skrev ned alle spørsmålene jeg huska etter at jeg kom hjem fra prøven. Har 28 spørsmål med tilhørende svar her. De er skrevet litt etter hukommelsen, så de er naturligvis ikke ordrett som det sto på prøven, og svarene er heller ikke presise.

 

Hva betyr dette skiltet? (Valgfritt kjørefelt)

Hva betyr dette skiltet? (Innkjøring forbudt)

Hva betyr dette skiltet ? (Veiarbeid + fartsgrense 50 km/h, tettbygd eller hva det heter)

Hva betyr dette skiltet? (Vikeplikt, vike for trafikk i begge retninger)

Hva betyr dette skiltet? (Forkjørskryss)

Hva er riktig om øvingskjøring? (Ledsager må være fylt 25 og hatt lappen sammenhengende i 5 år)

Hva er riktig om barn i trafikken ellernoe? (Barn har ikke ferdigutviklet hørsel ellernoe)

Hva betyr dette skiltet? (Farlig vegkryss, vikeplikt fra høyre)

Hvordan vil bu bremse for å unngå bakpåkjørsel? (Bremse tidlig.)

Hva betyr dette skiltet? (Gang- og sykkelveg)

Hva betyr dette skiltet? (Gatetun)

Hva betyr dette skiltet? (Fartsdump)

Hva sier skiltene om forbikjøring? (Et skilt viser at det snart er en sving, forbikjøring forbudt)

Hva betyr dette skiltet? (Fletting)

Skilt for nytt kjørefelt, hvor skal du normalt plassere deg? (Mot høyre)

Hva må du være varsom med når du kjører ved siden av kollektivfeltet? (Forbikjøring av moped, etc.)

Er det sikkert at du kan kjøre i angitt fart på motorveg hvis du har tilhenger?

Hva betyr dette skiltet? (Elg)

Hva betyr dette skiltet? (Møtende kjøretøy har vikeplikt)

Hva betyr dette skiltet? (Rasfare, rasmaterialer kan ligge på kjørebanen.)

Hva betyr dette skiltet? (Påbudt kjøreretning.)

Hva betyr dette skiltet? (Blindveg)

Hva er greia med ABS-bremser? (Du mister ikke styreevnen i så stor grad)

Når gjelder skiltet? (Skriften var ikke rød og ikke i parentes, så det gjelder for hverdager mellom angitt tidspunkt)

Når kan man bruke lys eller lydhorn? (For å varsle fare.)

Hvis lasten stikker lengre enn 1 meter bak bilen, hvordan skal den merkes? (Rødt et-eller-annet)

Hvilket utsagn er riktig? (– Det er glattere jo kaldere det blir. – Det er glattere ved 0 enn ved -10 grader. Etc.)

Hva er grunnen til de fleste (utforkjørings?)ulykker? (For stor fart i forhold til forholdene)

Hvilken bil kjører først? (Et bilde med tre biler i et kryss hvor det ikke er vikeplikt-skilter.)

 

Lenke til kommentar

http://www.lovdata.no/cgi-wift/ldles?doc=/...5-0092.html#3-4

 

Gods som stikker ut foran kjøretøyet, eller mer enn 1 m bak kjøretøyet, skal være merket ytterst med anordning som har avvekslende rød og hvit farge og fra alle sider har et synlig areal på minst 250 cm2. Det røde materiale skal være lysreflekterende. Anordningen skal være plassert slik at den er godt synlig.

 

Jeg fikk riktig på den, men jeg husker ikke nøyaktig hvordan det var formulert i oppgaven.

Lenke til kommentar

Herregud, dere hadde myyyye mer skilt enn jeg fikk! Jeg hadde gjort det myye bedre om jeg hadde fått så mye skilt. :p Men ja, som du sa Dead Rabbit, vi er ferdige og det er det som gjelder! :) Veldig greit for broren din at du husket så mange av spørsmålene da, selv om de kommer helt sikkert til å være helt nye, så da er det jo like greit å øve på teoritentamen.no osv. :)

Lenke til kommentar

Jepp, det er sant det. Men man får en feeling på hva slags spørsmål det er selv om spørsmålene blir annerledes. På teoritentamen.no (som jeg brukte, og forsåvidt var veldig fornøyd med), så var spørsmålene vanskeligere synes jeg. Jeg hadde vel i snitt 2-3 feil de siste gangene jeg tok den, og jeg fikk som nevnt 1 feil på den faktiske prøven. Men det har nok noe å gjøre med at jeg fikk så mange skilt og sånn. Er begrensa hvor vanskelig det er å gjette seg til hva skiltet med en elg på betyr liksom.

 

Det som irriterte meg litt med teoritentamen.no var at de hadde en del sånne smartass spørsmål, som var sånn her: "Hva synes du er mest riktig?". Når det står synes så er det jo åpenbart at det ihvertfall til en viss grad er subjektivt. Jeg ble kvalm av et av de smartass-svarene: "At føreren glemmer bilbelte sier antagelig mer om holdningene enn glemsomheten til føreren". Fy faen, jeg ble provosert.

 

Dessuten så var det noen spørsmål av svarene som jeg faktisk mener er feil. (Litt smartass av meg kanskje, men.) Det var et spørsmål som var: "Hvor er det ikke lov å foreta en forbikjøring" (ellernoe), og "rett" svar var "I vegkryss". Men, det er da lov å kjøre forbi når man kjører på en forkjørsveg eller å kjøre forbi på høyre side hvis bilen foran deg skal til venstre og forholdene ligger til rette. Kan noen bekrefte at dette stemmer?

Lenke til kommentar

Det er ellers ikke lov for forbikjøring i kryss. Bare når forholdene ligger til rette. hva var andre alternativene? Det er både feil og rett.

Er også litt enig med deg. Fant et par ''smartass'' spørsmål jeg også.

 

Det er også slik med trafikkskolen sine spørsmåler der flere av alternativer er riktig og der er det bare å velge det som høres mest logisk ut da.

 

Det er nemlig for at du skal tenkte fra flere vinkler og forstå trafikken og sammenhengen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...