Gå til innhold

Dual processor (multi-)


Donten

Anbefalte innlegg

Jeg arbeider en del i Premiere. Har følgelig oppgradert diskene til å tåle Firewirekortet som pøser ut data til de stakkars platene... RAM'en fikk seg også flere venner, så alt er nå såre vel.

 

CPU'en jeg har er moden for søppla, har en P-III 866. Nå går jeg derfor og leter etter "den rette" kombinasjonen for meg som redigerer en del DV, men også liker en spill i ny og ne.

 

Leter derfor etter en løsning med DUAL PROCESSOR, ettersom jeg sitter med forståelsen av at:

 

2 x "ABC CPU 1 GHz" er bedre enn

1 x "ABC CPU 2 GHz".

 

Kan de lærde kvinner og menn hjelpe meg med et forslag? Jeg tenker på 2 x XP1800+ f. eks. Prismessig blir det vel dyrt, antar at det er litt mer nisje-preg over dualCPU kort? Eller?

 

Takknemlig for alle svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå har det komemt mange fler HK som støtter multipoc's for AMD. Jeg har Tyan Tiger med det noe eldre 760MP chipsettet. Stabilt som bare det.... Dersom du ikke har prøvd å kjøre dual proc's så har du gått glipp av noe...prøv og du vil aldri bruke singel igjen....

Lenke til kommentar

Takk for svar! Da tror jeg løsningen blir:

 

2 stk AMD Athlon MP1900+ 1.6 GHz 266 MHz bus (Socket A (Palomino) prosessor)

2 stk CPU-Vifte Socket A/7/370/FCPGA (WBK38 XP1900+)

 

Asus A7M266-D Hovedkort Socket A Dual MP (AMD760MPX, ATA100, ATX 266MHz FSB 50-99)

 

og så tar jeg et nytt kabinett også, for å få bedre plass til nytt hovedkort: Chieftec Dragon Big Tower m/dør Sølv (m/340W DA-01SL-D P4 / AMD 50-99)

 

SPM:

Jeg skulle gjerne hatt et hovedkort med RAID, men finnes kort med både RAID og Dual Processor støtte? Nettverkskort og Firewirekort integrert er ikke nødvendig.

 

Noen som vet om disse viftene bråker mye? En venn av meg har AMD, og det er et forferdelig leven i PC-en hans, det vil jeg ikke ha noe av!

 

Hvorfor blir AMD prosessorene så varme? Er det ekstra kritisk med mye kjøling ved bruk av to CPUer på samme hovedkort (i samme trange kabinett?)

 

Leser også noe om at AMD kommer med nye CPUer straks, kalt Hammer (?). Men å vente i evigheter fører en ingen steds hen . . . (men jeg kan godt vente til sommeren)

Lenke til kommentar

Den eneste forskjellen på dagens Athlon XP og MP er at MP'en har gjennomgått litt hardere tester, og skal derfor være "sikrere" å bruke i dual-oppsett. Dagens XP fungerer helt fint i dual, og har vist seg stabil i slike oppsett (også med Asus A7M266-D).

 

Det finnes ikke spesielle raid-kort for dual-oppsett. Siden asus-kortet har to 66MHz/64bits kortplasser er det en god idè å kjøpe et raid-kort som støtter 66MHz bus, da dette vil gi betydelig større båndbredde for raid-diskene. Setter du inn et vanlig pci-kort i en av de to 66MHz/64bits kortplassene reduserer du ytelsen betraktelig på maskinen.

 

Skal du bruke pc'n til mye videoredigering er det lurt å ha harddisker med god ytelse, da dette vil øke ytelsen på hele maskinen.

 

Et slikt raid-kort som jeg nevnte over koster ca 1400kr på Komplett.

 

Den første "light" utgaven i AMD sin hammer-serie vil nok ikke komme på markedet før om ca et år, mens den fullvoksne SledgeHammer ikke kommer før om ca halvannet år (AMD roadmap finner du her)

 

Lykke til med pc-kjøp! :smile:

 

[ Denne Melding var redigert av: bluescreen på 2002-01-27 18:13 ]

Lenke til kommentar

Liten note til a7m266-d og 64 bits PCI som kanskje kan hindre hodebry i fremtiden.

Problemer oppstår når folk vil bruke 33MHz kort i 66MHz plassene. (Ja, kortet er baklengs kompatibelt)

 

Kortet MÅ være i jumperfree mode og FSB dip-switchene må alle stå på OFF for at dette skal virke.

Ta en titt på diskusjonen på http://forums.2cpu.com/showthread.php?s=&t...&threadid=13647

 

Håper noen fant dette nyttig.

 

[ Denne Melding var redigert av: synfault på 2002-01-27 23:45 ]

Lenke til kommentar

Kjøp tyan tiger fra pcmax.no

Kjøp 2xXP16002xXP1800 +ram fra komplett.no

Det RULER!

 

Hvis du får problemer med 2 cpu'er om gangen, kan du jo bare sende de opp igjen og bytte. Jeg treger livet av meg for at jeg ikke gjorde det. Har lest mange plasser om folk som kjører 100% stabilt med 2xXP1600 og 2xXP1800.

PS: har lest en plass at XP1900 og XP2000 kanskje ikke klarer dual, (Pga innebygget sperre) men det er ikke sikkert.

 

Husk at du MÅ ha ECCREG minne på dette kortet, ellers kræsjer det kontinuerlig. Jeg måtte bytte rammen min (pc2700) til eccreg pc2100.

 

Værsgo kjøp!! :smile:

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-01-27 03:06, Donten skrev:

Chieftec Dragon Big Tower m/dør Sølv (m/340W DA-01SL-D P4 / AMD 50-99)

Hvorfor blir AMD prosessorene så varme? Er det ekstra kritisk med mye kjøling ved bruk av to CPUer på samme hovedkort (i samme trange kabinett?)



 

*kremt*

Ville ikke akurat sagt at det er noe trangt kabinett akkurat :smile:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...