Gå til innhold

Hva skal man gjøre med skoletrådene?


Anbefalte innlegg

De klassiske skoletrådene som blir startet fordi en ser på forumet som en lettvint løsning der de spør spørsmål, men har ingen intensjoner om å følge opp trådene eller bidra selv.

 

Har vært borti noen tråder nå, et av eksemplene ba jeg trådstarter legge ut sine tanker om emnet, men hun var redd for at noen skulle stjele de. Men var veldig interessert i å "stjele" andres tanker om emnet. Det blir altså et spørreforum, ikke et diskusjonsforum. Altså, slike tråder eksisterer jo fra helt vanlige brukere som faktisk bare lurer på noe. Men synes motivasjonen rundt skoletrådene står i en litt særegen posisjon der de ikke er ønskelige. Når man "tilfeldigvis" begynner å lure på et spørsmål og spør masse spørsmål, men ikke kommer med sitt eget syn eller engang prøver å forstå det man finner på nett (historieforumet der folk har spurt om ikke noen på forumet kan skrive om fra wikipedia).

 

Det aller verste tilfellet jeg har vært borti var en pm jeg fikk som jeg egentlig ville slå utover i tråden, men akk, ntnu stengte nettet mitt og den lille kunngjøringen mangler slagkraften nå noen dager senere:

 

kan du slette svaren din, bare skriv noe ant istedene, liksom bare at det blir slette.

FORDI... jeg ble nødt til å bruke din svar i min still. og alle stiller går gjennom en slags test og der blir alt som er med samme ord som på nette, blir oppdaget og man får problemer,, jeg er veldig veldig taknemlig til deg og den svaren,, du hjulpet meg virkelig mye, men kan du gjør det ermm.gif

 

Håper forøvrig han har sitert meg ordrett aka copypaste og blir tatt for det. Hadde vært morsomt.

 

Jau...bør det gjøres noe med slike, eller bør det være rom for slike spørsmål der brukerne av dette forumet vitende eller uvitende gjør leksene for noen? (Dette er spesielt rettet mot politikkforumet der det egentlig forutsettes debatt i hovedkategorien). Jeg har ikke noe imot å komme med kunnskap til folk som faktisk lurer, men har mye imot de som ikke ønsker å bidra, bare å få et lettvindt svar. Evt. i verste tilfellet som her over.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tror du belyser et prinsipielt viktig tema. Er selv ofte aktiv i leksehjelp delen av forumet, men da mer på tekniske fag som matematikk, fysikk osv.

 

Men det er en stor forskjell på å spør om hvordan termodynamikk virker, eller å be om hjelp til en enkelt utregning kontra å be om hjelp til en hel stil, f.eks om Norges forhold til Europa. Spesielt innenfor samfunn og historie skal man jo selv vurdere og trekke konklusjoner.

 

En mulighet kan jo være at man stiller krav om at diskusjoner i politikk/samfunn delen skal åpnes med et minimum av trådstarters egne tanker om problemstillingen. Eventuelt flytte tråder som er klare "trenger hjelp til oppgave" til leksehjelp kategorien.

 

Men noen må jo moderere alt dette også.

 

 

Edit: Eksempel fra Religion, filosofi og livssyn. Hører denne tråden f.eks bedre hjemme i leksehjelp

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1180978&hl=

Endret av Thorsen
Lenke til kommentar

Rampage, svaret du gir den PMen er enkelt og klart.

 

"Ikke stol på meg, finn flere kilder, lær deg stoffet og skriv med dine egne ord hva du mener."

 

Du har ikke noe ansvar for at brukeren (og i effekt eleven) skal få gode karakterer. Du kan bare hjelpe ham eller henne, og om eleven ikke vil legge ned nok arbeid til å formulere en egen tekst om temaet bør det ikke bekymre deg..

 

:)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...