Gå til innhold

Studere på høyskole uten å ha fullført vgs?


chevelle16

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Er du fornøyd nå?

 

Edit: Fiksa tags

Nei, for det forteller enda ikke at det man får etter ett års skolegang ikke er vitnemål.

Å herregud. Er det mulig å være så vanskelig og ikke minst FJERN?

Les her om kravene som stilles for å få vitnemål: http://www.utdanningsdirektoratet.no/Runds...knisk-fagskole/

 

Tidligere var kravene (for å få generell studiekompetanse) minimum 90 uketimer (30 timer i uka i hvert år i tre år), og av disse timene skulle det være 14 timer norsk, 6 timer gym, 2 timer samfunnslære, 2 timer nyere historie, enten 2 timer geografi og 2 timer eldre historie ELLER 4 timer bedriftsøkonomi, 5 timer matte (tror jeg det var. Ca. i hvert fall), 2 timer førsteklassebeøkonomi og diverse andre allmennfag jeg ikke husker i farta (siden jeg ikke gikk allmennfag i Norge), pluss minimum ett tredjeklassefag, fag på 3-nivå, f. eks. 3mx, 3fy, 3SK, 3EN eller lignende.

Nå heter det ikke uketimer lengre (heldigvis, uketimer er et knotete begrep), og fagkravene er forandret litt, men det angår ikke meg så jeg har ikke satt meg inn i reglene. Men de kan du enkelt lese deg fram til.

Lenke til kommentar
Å herregud. Er det mulig å være så vanskelig og ikke minst FJERN?

Har som sagt gitt meg for år og dag siden på den... men noen er så "FJERN" at de ikke har fått det med seg.

 

Edit:

Vil ikke påstå du er treg men kjapp er du ikke... :!:

Endret av Nasciboy
Lenke til kommentar
Å herregud. Er det mulig å være så vanskelig og ikke minst FJERN?

Har som sagt gitt meg for år og dag siden på den... men noen er så "FJERN" at de ikke har fått det med seg.

Det jeg skrev i siste posten tok en stund å skrive. Men det du siterer der kom jo for lenge siden, lenge før du innrømte at jeg hadde rett.

lipstickjungle: Forumet fungerer ikke sånn.

Lenke til kommentar
Forumet fungerer sånn? Forum er for og diskutere, og hjelpe. Ikke for og krangle og jeg har fått svar på mitt spm så da viss dere har noe igjen dere vil snakke om så kan dere gjøre det ett annet sted:)

Helt enig, vår diskusjon var selvsagt OT:

 

lipstickjungle: Forumet fungerer ikke sånn.

Jo det er slik det fungerer...

Lenke til kommentar

I Norge har vi en særordning for de som ikke kan oppnå GENS, og som det er svært urimelig å forvente at kommer til å gjøre det. Dette kalles dispensasjon.

 

Dispensasjonsadgangen er for de som har fullført mesteparten av VGS, men som ikke fullfører resten. Den går ut på at dersom man kan konkret dokumentere at man er i stand til å gjennomføre studiet man søker på, kan man få dispensasjon fra kravet om generell studiekompetanse hvis det er sterkt urimelig å forvente at man tar opp igjen eksamen eller å "tvinge" personen til å vente i fem/sju år for å gå inn under 23/5-regelen eller realkompetanseregelen.

 

Dispensasjonsadgangen er veldig, veldig snever, men etter mitt skjønn vil en ME-pasient kunne snike seg inn under dette. Etter ett år på høyere utdanning vil de fleste amerikanske colleges og universities jeg har vært borti se bort fra at du mangler litt på VGS.

Lenke til kommentar
I Norge har vi en særordning for de som ikke kan oppnå GENS, og som det er svært urimelig å forvente at kommer til å gjøre det. Dette kalles dispensasjon.

 

Dispensasjonsadgangen er for de som har fullført mesteparten av VGS, men som ikke fullfører resten. Den går ut på at dersom man kan konkret dokumentere at man er i stand til å gjennomføre studiet man søker på, kan man få dispensasjon fra kravet om generell studiekompetanse hvis det er sterkt urimelig å forvente at man tar opp igjen eksamen eller å "tvinge" personen til å vente i fem/sju år for å gå inn under 23/5-regelen eller realkompetanseregelen.

 

Dispensasjonsadgangen er veldig, veldig snever, men etter mitt skjønn vil en ME-pasient kunne snike seg inn under dette. Etter ett år på høyere utdanning vil de fleste amerikanske colleges og universities jeg har vært borti se bort fra at du mangler litt på VGS.

Tusen takk for svaret ;) jeg får høre litt med folk som har med dette og gjøre og se hva dem sier.

Takk til deg også Adak:)... da vet jeg d også!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...