Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Mattetentamen, alle hjepemidler tillatt, tatt for juks


Anbefalte innlegg

Det blir bare mer festlig etterhvert. Kan ikke fatte at det er mulig å tolke alle hjelpemidler til alt unntatt en gammel prøve som ligger fritt tilgjengelig på udir.no. Når jeg tenker meg om er jo ikke den digitale kompetanse mye av skryte av hos mine kollegaer. De trodde nok de hadde funnet en side som bare de visste om, og ingen andre i hele verden. I tillegg slapp de å gjøre en masse arbeid. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ler meg skakk jeg. At de bruker gammel tentamen/eksamen om igjen, og attpåtil der alle hjelpemidler er tillatt så kan de da ikke nekte han å ta med fasiten. Alt er jo tillatt å ha med seg av papirer.

 

Nei, her er det først og fremst bare å sende en klage, for her har de gjort fundamentale feil og latt det gå utover eleven. Etterpå tror jeg det er på tide å vurdere lærerens faglige kvaliteter når de holder på slik.

 

Norsk skole er en vits.

Endret av L O G I M A N
Lenke til kommentar

Det å bruke fjorårets eksamen gir fordeler for både elever og lærere. Tentamen blir da lik og rettferdig overalt, den blir veldig eksamensrelevant og lærere får en lettere jobb med å rette, spesielt om de var sensor ved eksamen. Dette er en god løsning og det hadde vært idiotisk om dette blir forandret siden noen mener alle lærere burde kunne lage en tentamen selv.

 

Etter å ha tenkt litt på denne saken så har jeg kommet fram til at straffen er nok ikke basert på selve "Alle hjelpemidler tillatt", men at hjelpemidlene ble hentet gjennom en lærers bruker på udir. Dette kan sammenliknes ved å bryte seg inn på lærerens konto på skolepcen. Ved eksamen så får ikke elevene lov til å ta med seg oppgavene hjem, og eksamen er bare lagt ut for lærere i det spesifikke faget. (Underforstått, det legges opp til at eksamen kan brukes som tentamen). Dette burde elevene skjønt konsekvensene av når de brukte informasjonen som de visste kom fra forbudt sted på udir.

 

Jeg er elev og kan virke krass, men dette virker som eneste grunnen til at man kan straffe elevene og gi ny prøve.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-80wCWpIM

Utdanningsdirektoratet sier følgende:

 

– Flere av oppgavene er rettighetsbaserte ting som vi betaler for. Og en del av avtalen er at oppgavene ikke skal være allment tilgjengelige. At elever logger seg inn er ingen krise, men egentlig selve intensjonen med eksempeloppgavene, sier Strømmen.

 

Direktoratet mener det er opp til den enkelte skole å lage eller sette sammen heldagsprøver til elevene.

 

 

Direktoratet slår altså fast at eksempeloppgavene som ligger ute på nett ligger der for at elever skal bruke de som øvingsoppgaver, ikke at skoler skal bruke de som blåkopier.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-80wCWpIM

Nå vet jeg ikke helt hva du sikter til

 

Realiteten er jo at det som ble brukt som tentamen var en prøve som allerede lå ute på udir som var ment å være øvingsoppgave for elever.

Lenke til kommentar
Det å bruke fjorårets eksamen gir fordeler for både elever og lærere. Tentamen blir da lik og rettferdig overalt, den blir veldig eksamensrelevant og lærere får en lettere jobb med å rette, spesielt om de var sensor ved eksamen. Dette er en god løsning og det hadde vært idiotisk om dette blir forandret siden noen mener alle lærere burde kunne lage en tentamen selv.

 

Etter å ha tenkt litt på denne saken så har jeg kommet fram til at straffen er nok ikke basert på selve "Alle hjelpemidler tillatt", men at hjelpemidlene ble hentet gjennom en lærers bruker på udir. Dette kan sammenliknes ved å bryte seg inn på lærerens konto på skolepcen. Ved eksamen så får ikke elevene lov til å ta med seg oppgavene hjem, og eksamen er bare lagt ut for lærere i det spesifikke faget. (Underforstått, det legges opp til at eksamen kan brukes som tentamen). Dette burde elevene skjønt konsekvensene av når de brukte informasjonen som de visste kom fra forbudt sted på udir.

 

Jeg er elev og kan virke krass, men dette virker som eneste grunnen til at man kan straffe elevene og gi ny prøve.

 

 

også lærere, eller kanskje spesielt lærere, bør jo skjønne at alt som blir lagt ut på nettet er tilgjengelig for ALLE! passord til et offentlig nettsted er ingen problem å få tak i, verken for lærere eller elever.

når lærerne er dumme nok til å hente oppgaver på nettet, må de da forstå at elevene kan gjøre det like enkelt med å hente svarene der! hadde læreren derimot laget oppgavene selv ville han slippe at elevene tok med seg svar fra en tidligere eksamen. kanskje blir det dobbel arbeidsmengde for læreren å først lage oppgavene og deretter rette prøvene, men elevene må faktisk løse alle oppgavene selv da. det vil jo bare bli tredobbelt å gjøre for lærerne om de må avholde ny tentamen for at noen blir "tatt i juks"!

Er lærerne late, kan elevene også være det. :)

Lenke til kommentar

Det virker som om "Alle hjelpemidler tillat, untatt kommuniserbare" er en sannhet med modifikasjoner. Jeg for eksempel, liker å høre på litt rolig musikk på Ipoden min for å få litt inspirasjon og jeg føler at det hjelper meg med å "senke" skuldrene litt. Idag fant jeg ut at en Ipod Classic, ikke går under alle hjelpemidler. Eller det lærer sa var at headset er ikke tillat.

 

Virker nesten litt som om lærerne finner opp regler underveis! :dontgetit:

 

OBS: Hun starta tilogmed tentamen med å si at det er kun TO regler, ikke lov med internet og ikke lov å kommunisere :wallbash:

Lenke til kommentar
Det å bruke fjorårets eksamen gir fordeler for både elever og lærere. Tentamen blir da lik og rettferdig overalt, den blir veldig eksamensrelevant og lærere får en lettere jobb med å rette, spesielt om de var sensor ved eksamen. Dette er en god løsning og det hadde vært idiotisk om dette blir forandret siden noen mener alle lærere burde kunne lage en tentamen selv.

 

Etter å ha tenkt litt på denne saken så har jeg kommet fram til at straffen er nok ikke basert på selve "Alle hjelpemidler tillatt", men at hjelpemidlene ble hentet gjennom en lærers bruker på udir. Dette kan sammenliknes ved å bryte seg inn på lærerens konto på skolepcen. Ved eksamen så får ikke elevene lov til å ta med seg oppgavene hjem, og eksamen er bare lagt ut for lærere i det spesifikke faget. (Underforstått, det legges opp til at eksamen kan brukes som tentamen). Dette burde elevene skjønt konsekvensene av når de brukte informasjonen som de visste kom fra forbudt sted på udir.

 

Jeg er elev og kan virke krass, men dette virker som eneste grunnen til at man kan straffe elevene og gi ny prøve.

Vel, jeg også fant heldagsene mine som jeg hadde på ungdomskolen på udir sine sider og jeg logga ikke inn en plass. Tror lærerne er litt på rotur her jeg.
Lenke til kommentar
... Idag fant jeg ut at en Ipod Classic, ikke går under alle hjelpemidler...

Den digitale kompetansen, som kunnskapløftet snakker varmt om, er ikke helt på topp hos alle lærerne. En dings med skjerm blir fort en telefon blant lærere... :!:

 

Kan skjønne at enkelte "dingser" ikke er tillatt hvis har todelt prøve, hvor del 1 er uten hjelpemidler. Dette fordi mange dingser kan fungere som kalkulator eller full av jukselapper/lydbok. Under prøver med alle hjelpemidler tillatt kan jeg ikke skjønne at det skal være mot reglene. Noen kan jo ha lastet ned lærebøkene som lydbøker. Enkelte forlag har faktisk lagt dette ut, iallefall for VG1. Og hvorfor ikke høre på en som leser kjedelig faglitteratur i noen timer...

 

Uansett mener jeg at alle som har lastet ned tidligere gitte oppgaver fra Udir eller forlagenes sider fortjener litt kreditt for dette. De har jo forberedt seg til prøven.. :thumbup:

Endret av Utsynet
Lenke til kommentar
For å dra den litt langt, men hvis dere hadde kommet over eksamensoppgavene på internett i faget dere skal ha eksamen i, ville det da vært greit å laste ned og gjøre disse oppgavene før prøven?

Nå er det jo ikke vanlig at eksamensoppgaver blir lagt ut på nettet før eksamen. Dersom det er tideligere eksamensoppgaver, så ja. Uansett så ville resultatene fra en eventuell eksamen der det ble kjent i ettertid at oppgavene hadde lekket ut på nettet blitt annulert.

Lenke til kommentar
For å dra den litt langt, men hvis dere hadde kommet over eksamensoppgavene på internett i faget dere skal ha eksamen i, ville det da vært greit å laste ned og gjøre disse oppgavene før prøven?

Tror ikke helt at du skjønte poenget.

 

Alle hjelpemidler er tillatt og de vet jo ikke hvilke eksamensoppgaver de får og derfor har de jo med alle oppgavene de har jobbet med i forberedelsene, noe annet ville jo vært dumt når det er lov å ha med alt.

 

Når tilfeldigvis eksamen er helt likt ett annet sett, er det jo ikke juks.

Endret av Nasciboy
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...