Gå til innhold

Veien til Medisinstudiumtråden


Vaio

Anbefalte innlegg

Tipper i grunnen bare, men kan tenke meg at den til dels negative mediedekningen får de med høye karakterer til å tenke seg om både én og to ganger før de velger medisin.

 

Ja, det er sant; måten medisinstudia blir framstilt i media får medisinstudentar til å verke som masse små Albert Einsteinarar med topp karakter i alle fag :(

 

Jeg tenkte mer på turnustjensteproblematikken.

 

Den nye ordningen vil helt klart prioritere studenter fra Norge, og slik burde også være. Forhåpentligvis vil dette føre til at det blir litt mindre populært å studere medisin i Øst-Europa blant alle 4'er-elevene i vgs...

 

Med mindre man også får det samme høye snittet på eksamener, vil jeg stille meg tvilende til om det alltid er slik at høye karakterer på VGS gjenspeiler mestringen som eleven har oppnådd i faget.

 

Hadde heller blitt behandlet av en lege som hadde 6ere i biologi, matte, fysikk og kjemi. men som hadde 4ere i alt det andre. En en som har 6ere i alt utenom realfagene hvor vedkommende har 5. En god lege bær være litt forsker, litt dr. House. Ikke bare en pugger av dimensjoner..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

Tipper i grunnen bare, men kan tenke meg at den til dels negative mediedekningen får de med høye karakterer til å tenke seg om både én og to ganger før de velger medisin.

 

Ja, det er sant; måten medisinstudia blir framstilt i media får medisinstudentar til å verke som masse små Albert Einsteinarar med topp karakter i alle fag :(

 

Jeg tenkte mer på turnustjensteproblematikken.

 

Den nye ordningen vil helt klart prioritere studenter fra Norge, og slik burde også være. Forhåpentligvis vil dette føre til at det blir litt mindre populært å studere medisin i Øst-Europa blant alle 4'er-elevene i vgs...

 

Med mindre man også får det samme høye snittet på eksamener, vil jeg stille meg tvilende til om det alltid er slik at høye karakterer på VGS gjenspeiler mestringen som eleven har oppnådd i faget.

 

 

Hadde heller blitt behandlet av en lege som hadde 6ere i biologi, matte, fysikk og kjemi. men som hadde 4ere i alt det andre. En en som har 6ere i alt utenom realfagene hvor vedkommende har 5. En god lege bær være litt forsker, litt dr. House. Ikke bare en pugger av dimensjoner..

 

Pugger'n vil i hvert fall finne ut hva som feiler deg...

Lenke til kommentar

Jeg skjønner godt det at folk syntes det kanskje er "feigt" at de som streber etter bare 6'ere i videregående for å komme inn på medisinstudiet i Norge skal stille på lik linje i arbeidslivet med dem som kanskje ikke fant ut det før det var for sent og reiser utenlands for å ta utdannelsen, tar "snarveien". Man må jo fortsatt lære det samme, det er det jo ingen tvil om. Jeg mener da at slik som ordningen er ved mange "med. schools" utenlands er rettferdig; hvis man har relativt gode karakterer i realfagene så burde det være nok for å komme inn på studiet. Om man er flink i historie eller liknendne har jo ingenting å si. jeg applauderer jeg folk som faktisk brenner så for legeyrket at de reiser bort fra hjemlandet i 6 år for å ta utdannelsen. Poenget mitt er at utdannelsen er den samme, riktig nok litt lettere å komme inn, MEN man lærer fortsatt det samme, så om det er lettere å komme inn har ingenting å si. Det er opp til enn hver student å klare seg igjennom det harde studiet.

 

Jeg er enig med dette at pugging er omtrent ubrukelig læringsmetode. Men det er riktig nok ikke et slikt læringssystem over hele Øst-Europa.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er like "feigt" at det går utelukkende på karakterer i Norge - tror det er mange som velger medisin fordi de kan og det er noe av det vanskeligste å komme inn på. Altså av helt feil grunner.

Jeg visste ikke at jeg skulle gå medisin før litt uti andreåret på vgs, da gikk jeg media. Hvorfor skal jeg bruke 3-4 år på å ta opp teite fag som samfunnsfag, nynorsk og gym (!?) når jeg VET hva jeg vil og at jeg får en like god utdanning i utlandet? Jeg hadde 5 i snitt fra vgs, og nå har jeg nærmere 6 i snitt i realfagene fra i år - det gjør vel strengt talt ikke meg noe dummere enn de som går medisin i Norge..

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er like "feigt" at det går utelukkende på karakterer i Norge - tror det er mange som velger medisin fordi de kan og det er noe av det vanskeligste å komme inn på. Altså av helt feil grunner.

Jeg visste ikke at jeg skulle gå medisin før litt uti andreåret på vgs, da gikk jeg media. Hvorfor skal jeg bruke 3-4 år på å ta opp teite fag som samfunnsfag, nynorsk og gym (!?) når jeg VET hva jeg vil og at jeg får en like god utdanning i utlandet? Jeg hadde 5 i snitt fra vgs, og nå har jeg nærmere 6 i snitt i realfagene fra i år - det gjør vel strengt talt ikke meg noe dummere enn de som går medisin i Norge..

 

Hva baserer du egentlig dette på?

Dersom man velger studieretning fordi "man kan" er det jo en selv det går utover.

 

Se for deg at du hadde tatt de ekstra årene, og jobbet beinhardt med forbedring av karakterer og ekstra realfag for å komme inn i Norge. Hvordan hadde du da likt det å høre det du selv sier nå? -At du bare valgte medisin fordi du "kunne" ? Dette er realiteten til mange norske medisinstudenter. Spesielt i ordinærkvoten vil jeg tro at de aller fleste har tatt opp fag og jobbet veldig hardt for å komme inn. Ingen som gidder det hvis man ikke virkelig vil.

 

Jeg gikk også media, og jeg har brukt to år på realfag. Ser ut til at jeg kommer inn på NTNU til høsten nå. - Så du kan tenke over at de som går der like gjerne kunne vært deg, før du drar slike slutninger. På samme måte studerer en av mine beste venninner i Riga. Hun er svært oppegående og hardtarbeidende, men kom ikke inn i Norge på grunn av én karakter i fransk. Hun følte ikke det var riktig for henne å bruke tid på å samle flere poeng, så hun søkte i Latvia. Ser ikke ned på henne i det hele tatt, jeg har selv besøkt henne og sett hvor hardt og mye de jobber.

 

Jeg er så lei av disse fordommene norske medisinstudenter (i inn- og utland) hiver etter hverandre.

Endret av finkk
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg syntes det er tøft av de norske studentene som drar til utlandet for å studere medisin. Karakterene gjenspeiler ikke alltid hvor intelligent en person er, noen ganger er det rett og slett læreren som er svært streng. Men det kan også være ikke-skolerelaterte årsaker som har ført til at en elev ikke har oppnådd de beste karakterene.

Så jeg syntes også de som velger å bruke flere år på å ta opp fag og forbedre karakterer er flinke! De jobber hardt og målrettet fordi medisin er deres drøm. Men all ære til de som kommer rett fra videregående og rett inn på medisin:)

 

Hvor god lege man tilslutt blir kan ingen spå. Noen blir kjempeflotte leger, andre burde aldri sette sine føtter inne på et sykehus eller ta hånd om andre mennesker!!!

Lenke til kommentar

Jeg kunne ikke vært mer enig med Pus_1808. De høye poenggrensene for medisinstudiet i Norge har skapt mange fordommer til medisinstudentene.

 

Det er helt ok med høye inntakskrav til legestudiet; ingen er tjent med faglig svake personer som leker med folks liv. Fordommene som dukker opp i innleggene over er i stor grad basert på synsing, og lite eller ingen kunnskap om karakterers hensikt, legestudenter og studiesituasjonen i Norge og utlandet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hei, jeg har et spørsmål. Begynner på Elektro til høsten. Skulle gjerne gått Studiespesialisering, men pga angst og depresjon som jeg har for tiden, klarer jeg ikke å sitte i et klasserom med 30 andre elever. Må derfor ta en linje på en litt mindre skole og med mindre elever i hver klasse. Har interesse for elektro, men det er ikke noe jeg vil leve av. Jeg vil veldig gjerne bli lege/kirurg. Bryr meg ikke så veldig mye om lønn/status. Er mest fordi jeg synes medisin er et veldig interessant fag og jeg vil gjerne hjelpe andre mennesker sånn som leger/kiruger har hjulpet meg i livet.

 

Brenner jeg alle broer hvis jeg tar elektro? Tenkte å ta påbygg, men da får jeg ikke realfag. Man kan ta det hos privatskoler og ta det som privatsist ikke sant? Hvis jeg feks velger T matte til høsten, da må jeg ta Fysikk 1, kjemi 1 og 2 som privatist ikke sant? Da avhenger det bare av snittet?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-p4PIYwb6

Da vil du få 1.5 poeng. Fysikk 1 og kjemi 1 blir nok ikke så vanskelig å ta som privatist om du jobber litt.

Elektrofagene skal heller ikke være noe problem å få gode karakterer i.

Lenke til kommentar

Takk for svar, det er maks 4 realfags poeng?

 

 

Vil dette være en grei plan?

 

VG1:

Fokusere på fagene som er avsluttende, prøve å få gode karakterer i dem, samtidig som jeg leser meg opp på Fysikk 1, ta fysikk 1 eksamen.

VG2:

Igjen, fokusere på fag som er avsluttende, lese og ta eksamen i Kjemi 1

VG3:

Samme som over, lese meg opp og ta eksamen i kjemi 2

 

Jeg vil da få 1,5 realfagspoeng, hva er da det minste jeg kan ha i snitt for å ha sjangs til å komme inn på medisin her i Norge?

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...