Gå til innhold

Veien til Medisinstudiumtråden


Vaio

Anbefalte innlegg

http://legeforeningen.no/id/168534.0

 

Da blir det søknadsbasert turnustjeneste fra og med neste år gitt!!

 

Hehe, det er nok utopi.

 

Dette er en særdeles komplisert sak. Nedleggelse av dagens turnustjeneste er ikke akkurat gjort i en håndvending. Dagens turnusleger driver så godt som alle sykehus utenom Universitetssykehusene, denne omrokkeringen vil ta tid. Helsevesenet er som en monsterbåt - den tar lang tid å snu.

 

I tillegg kommer alle problemene med søknadsbasert turnustjeneste:

 

- I høringsrunden til Hdir var noe sånt som 70% negative til søknadsbasert turnus.

- Hvordan skal sykehusene klare å vurdere alle søknadene? De fleste turnuslegene kommer til å søke på mange sykehus, hvis man ikke får opp et datasystem som kan håndtere søknadene sentralt så kommer dette til å bli en enorm papirmølle.

- Hvordan skal søkerne skilles? I Norge har vi ikke karakterer. Hvordan skal man vurdere karakterene fra de titalls ulike studieplassene i Øst-Europa?

- Hva skal man gjøre for å hindre nepotismen (favorisering av slektninger) som garantert kommer til å komme?

- Hva skal man gjøre med distriksproblematikken ? Skal vi bare se på at distriktene bare ender opp med de dårligste søkerne som snakker dårlig norsk? Det er helt uholdtbart at de stedene hvor man trenger de beste legene kommer til å få de dårligste.

 

Osv. osv..

 

Jeg noterer meg at Legeforeningen mener dette, men siste ord er ikke sagt. Det kan jeg garantere.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det står jo at de venter at denne endringen trer i kraft ila 2012. Jeg for min del uteksamineres ikke før tidligst 2017, regner med det på et eller annet vis har ordna seg innen den tid! Og legeforeningen HAR jo faktisk gått inn for dette nå -

 

"Derfor har sentralstyret i Legeforeningen enstemmig vedtatt følgende med full støtte fra Turnusrådet"

Lenke til kommentar

Er det noen som vet om det går an å ta opp R1-eksamen fra VG2 før man avslutter VG3, sånn at det likevel kommer på primærvitnemålet? Fikk 4 på den eksamen, noe jeg ikke er fornøyd med. Vet at jeg kunne ha tatt den opp for en del måneder siden, altså høst-eksamen, men det tenkte jeg selvsagt ikke på da, fordi jeg mener jeg ikke hadde fått nok informasjon om det.

 

Uansett, noen som vet om dette er mulig?

Lenke til kommentar

Vi fekk beskjed når vi gjekk på vidergåande at so lenge vi tok eksamener (privatist) mens vi framleis gjekk på skulen (altså før vi er ferdig på vg3), so ville den erstatte den tidlegare karakteren. Og vil framleis komme i primær kvoten, so det skal gå fint.

Lenke til kommentar

Nå vil/har altså helsedep/-dir bestemt seg for søknadsopplegg. Tenker dere at dette vil bedre problemene i forhold til ren legeoverflod, eller vil legeyrket i framtiden være preget av stramt arbeidsmarked og arbeidsledighet uansett? Nå tenker jeg ikke på turnus spesifikt, men vanlige legejobber etterpå.

 

Og; for personer som har fått en innsikt, kanskje har hatt turnus/er lege eller lignende, jeg ser det er et varselsinnlegg på toppen av siden. Er det noen som kan si noe mer om hvor hardt eller kjipt legeyrket evt. er?

 

Jeg spør fordi jeg tenker at mange som er i tvil rundt valget f.eks. kan tenke at "neida, det er ikke hardt bare jeg er motivert, da er det smør" e.l. Er sannsynligheten for en tragisk legetilværelse så overveiende at regelen for yrkesvalget omtrent er: "er du på noen måte i tvil, så er du ikke i tvil => dropp det!"?

Endret av Iguil
Lenke til kommentar

Nei dæven... Jaja! Tror ikke det skal ha så mye å si for inntaket, egentlig, men er alltid greit å ha en bedre karakter med seg, gir egentlig en større sikkerhet. Regner med det blir den eneste fireren på vitnemålet uansett :)

 

Hvilke karakterer har du ellers? Jeg har regnet på det, og en firer trekker mye ned. Hvis du ligger en del over, så er det ikke så farlig, men er du på grensen er en firer farlig. Det er også greit å ha en liten buffer på eksamen også.

Lenke til kommentar

1. året VGS:

Matematikk: 5

Toppidrett: 5

Engelsk: 5

Samfunnsfag: 6

Naturfag: 6

Geografi: 6

 

2. året VGS:

Matematikk: 5

Kjemi 1: 5

Tysk: 6

Biologi: 6

Fysikk: 6

Eksamen, R1: 4

 

Disse karakterene regner jeg med å få i år:

Historie: 6

Matematikk: 5 eller 6

Fysikk: 5 eller 6

Religion: 5 eller 6

Kjemi 2: 5 eller 6

Norsk, muntlig: 6

Norsk, skriftlig: 5

Norsk, nynorsk: 5

Gym: 6

 

Eksamen, muntlig: 6

Eksamen, norsk hovedmål: 5

Eksamen, trekk 1: 5

Eksamen, trekk 2: 5

 

Som du ser så er det en del karakterer jeg enda ikke er helt sikre på i år :roll: Eksamenskarakterene er også vanskelige å forutse, men dette er noe jeg tror jeg kommer til å ligge på. Det vil si at jeg regner med et minstesnitt på 5,36 og et maksimumsnitt på 5,52.

 

Vet at en firer kan trekke ned unødvendig mye, derfor er det så surt med den eksamenskarakteren :ermm:

Lenke til kommentar

Nypis: NTNU ja. Forholdsvis nært hjemplassen, kjenner mange som bor der, Trondheim er en enormt god studentby etc. Du leste sikkert om mitt besøk på DMF på NTNU for noen uker siden. Veldig interessant!

 

Joda, sant det. Får jeg velge mellom Bergen og Tromsø blir det mest sannsynlig Bergen. Vet av mange fra hjemplassen min som studerer der, både på medisin og på andre linjer, så det virker til å være et godt "hjemmenettverk" der i alle fall.

 

Må si at jeg gleder meg utrolig mye til juli og svaret på inntaket. Har allerede drømt om det et par ganger, får bare håpe på at det blir sånn jeg har drømt, hehe.

Lenke til kommentar

For å søke ordinær må man fortsatt ha svært høye karakterer, men disse er ofte forbedret.

 

På det ordinære opptaket i Oslo (høst) var grensen 67,9 i 2009...

 

Maksimalt antall poeng man kan få i tillegg til skolepoengene (altså karakterpoengene, gjenomsnitt x 10) er;

 

Realfagspoeng: maks 4

Alderspoeng: maks 8

Utdannings-, militær- og folkehøgskolepoeng: maks 2

 

4 + 8 + 2 = 14

 

67,9 - 14 = 53,9

 

Konklusjon: Man må altså ha minst 5,39 poeng for å komme inn i Oslo!

 

 

Andre poenggrenser:

 

Oslo (vår) 67.0 (minst 5,3 i snitt)

Trondheim 66.4 (minst 5,24 i snitt)

Tromsø 65.9 (minst 5,19 i snitt)

Bergen 65,2 (minst 5,12 i snitt)

Lenke til kommentar

Nypis: NTNU ja. Forholdsvis nært hjemplassen, kjenner mange som bor der, Trondheim er en enormt god studentby etc. Du leste sikkert om mitt besøk på DMF på NTNU for noen uker siden. Veldig interessant!

 

 

Jepp, det gjorde jeg. Virket veldig bra!

 

Ellers er Bergen helt greit(bor her), men NTNU er selvsagt målet. Bergen er en god nummer to.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...