Gå til innhold

Er Natal neste generasjon xbox?


Zuccarello

Anbefalte innlegg

Tynt? Wii er GC hardware med litt økning i ram. Resten er akkurat det samme.

Foruten om at forskjellen ikke er stor er det lite som vites om hva nøyaktig forbedringene er. CPU og GPU'en skal som nevnt være høyere klokket og det har også vært snakk om forbedringer i TEV enhetene til GPU'en. Jeg husker Factor5 nevnte at Wii har en del høyere fillrate enn Gamecube'en, men om dette kommer fra klokkehastighet økningen alene er ikke godt å si.

 

Synkende wii salg? Selger uansett dobbelt så mye som PS3 og 360 og det med enorm profitt på hver eneste Wii. De har også bare senket prisen med 50$ siden lansering, mot Sony's 300$ på PS3. Og Sony taper nok fremdeles en god slant på hver eneste PS3 de selger.

Men i gjengjeld selges det vel en god del flere spill per enhet. Produksjons kostnadene har også gått drastisk ned på PS3 fra den første modellen som essensielt også inneholdt en PS2 til dagens slim modell.

Jeg tviler ikke på at MS og Sony vil prøve å komme seg inn på markedet til Wii, men jeg tror nok ikke dem vil gjøre det samtidig med å ignorere hardcore spillerene som kjøper mange spill per enhet. For til tross for suksessen har vel Wii også vist at det ikke er en god løsning for de litt mer seriøse spillerene der grafikk betyr noe og som kanskje ikke ønsker å veive rundt med armer og ben.

 

PC'en holdes "allerede" bra tilbake av dagens konsoller og det hadde ihvertfall vært synd om MS skulle ignorere PC spill markedet og Windows som spillplattform med den utviklingen som har skjedd i PC hardware verden og deres egent utviklet (i samarbeid med ATi og nVidia) DX10 og DX11 API. Nærmest alle stor budsjett spill til PC i dag er multiplattform spill og utviklerene vil som oftes ikke lage noe særlig ekstra grafikk innhold for PC versjonen, det er ikke stort nok marked der til det.

Endret av MistaPi
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ser at du sier man må betale for xbox live, det er feil. Det du betaler for er Xbox Live Gold Membership ikke Xbox Live.

 

Bare få det klart du mener altså at Microsoft blir å lage en slim versjon av sin nåværende konsoll med natal innebygget, for så å endre navn fra xbox 360 til f.eks. Phun...korrekt?

 

Det nintendo prøvde å gjøre med Wii er jo å fjerne grensen mellom spillere og ikke-spillere. Nintendo er jo også et merkenavn som folk forbinder med barn og familie, derfor har de aldri hatt suksess med å selge multiplattformspill. Derfor er de ingen konkurent mot Playstation eller Xbox.

Det Xbox og Playstation prøver å gjøre nå er kun å komme inn på det markedet. Akkurat på samme måte som mobilprodusentene prøver å komme inn på mp3-spiller markedet og kamera markedet.

La oss ta et eksempel, bilprodusenter. Når de kommer ut med et nytt hjelpemiddel, så skifter de ikke ut merkenavnet. F.eks. Subaru sine nye diesel-biler med boxermotor. En fantastisk ny egenskap, men bilene som inneholdt en diesel boxermotor skiftet ikke navn de heter fortsatt forester og impreza i dag. Peugot gjorde mer det du tenkte på, og det var å lage en helt ny bil som kunne konkurrere med Nissan sin Qashqai (dette er biler som er en blanding mellom SUV og stasjonsvogn). De lagde den helt ny for at den skulle kunne konkurrere 100% med Nissan sin.

Microsoft har ingen planer å konkurrere direkte med Nintendo, bare å komme seg inn på samme marked. På akkurat samme måte som mobilprodusenter gjør. Alle vet at et mobilkamera ikke kan slå et vanligkamera, derfor kjøper fotografer vanlige kamera og likegyldige folk kjøper en mobil og får et kamera på kjøpet.

 

Beklager at det ble så mange sammenligninger

Endret av Solid Edge
Lenke til kommentar

En ting til:

 

Får å sammelignen Xbox 360 sitt problem RROD med Windows Vista. Jeg kjøpte aldri Vista på grunn av deres problemer og når jeg engang prøvde det så var jeg ikke fornøyd. Det hindret meg ikke i å handle inn Windows 7 (etter å ha prøvd det). RROD hindret meg ikke å handle inn en 360. Det jeg mener er at folk prøver gjerne ut ting før man kjøper, og det at Vista gikk dårlig førte ikke til at microsoft skiftet navn fra Windows. Merkenavnet Windows er en slags garanti til kjøperen, det samme gjelder Xbox. Dette er blant annet grunnen til at de 4-5 siste mobilene jeg har hatt er Sony-Ericsson. Jeg vet hva jeg får, og i tillegg har jeg gamle laddere som passer. Jeg kan i tillegg låne laddere hos andre, fordi mange har SE i dag.

Endret av Solid Edge
Lenke til kommentar

Vil ikke påstå at Wii er så lik gamecube som enkelte nevner her. Den er videreutviklet fra Gamecube - ja.

 

CPU:

Wii - 729 MHz PowerPC-based "Broadway" processor 90 nm

Gamecube - 486 MHz IBM "Gekko" PowerPC CPU 180 nm

 

GFX:

Wii - 243 Mhz ATI "Hollywood" 90 nm

Gamecube - 162 MHz "Flipper" LSI 180 nm

 

osv.

Kilder: Wikipedia Wii Wikipedia GameCube.

 

Strømforbruket er også redusert litt. kilde

Nintendo Wii In-Use: 17W

Nintendo GameCube In-Use: 21W

 

Microsoft XBox 360 In-Use: 165W

Sony PlayStation 3 Slim 120gb In-Use: 250W

 

I teroien burde den levere mye mer enn Gamecube men jeg har enda tilgode å se Wiien levere. Koser meg likevel med noen spill på konsollen (hovedsaklig laget av Nintendo selv).

Lenke til kommentar

jeg synes at det virker som natal distanserer spilleren enda mer enn en håndkontroll. Hvis jeg skal spille forza ved å holde henda mine rett ut i lufta og svinge i hytt og gevær så tar jeg heller til takke med en håndkontroll. den er jo dessuten konge å holde i tillegg

Lenke til kommentar
Det er ikke meningen at storspillene skal bli Natal-eksklusive. Du vil fortsette å bruke en vanlig s-kontroll der det er hensiktsmessig. Natal blir brukt for navigering i dashboardet og mindre spill for casuals-gruppen. Forza Natal? Ain't gonna happen.

 

og godt er det

Lenke til kommentar
Ser at du sier man må betale for xbox live, det er feil. Det du betaler for er Xbox Live Gold Membership ikke Xbox Live.

korrekt! mange misforstår det her helt.

 

Det stemmer. Men det er jo ganske tydelig at de aller fleste tenker Xbox Live = koster penger.

 

Og det gjør jo det hvis man vil spille online osv.

 

Bare få det klart du mener altså at Microsoft blir å lage en slim versjon av sin nåværende konsoll med natal innebygget, for så å endre navn fra xbox 360 til f.eks. Phun...korrekt?

 

Helt korrekt. Hvis Natal bare blir en add-on som Eyetoy var, altså ikke noen standard og kun noen få spill her og der så vil det aldri bli noen særlig suksess.

 

Navneskifte er ikke like avgjørende, ser både ulemper og fordeler ved å droppe xbox merkenavnet.

 

At MS bare er ute etter å komme inn på Wii markedet og ikke direkte konkurrere med Wii...Tja. Da ville de vel heller gjort som Sony og kommet med "Wii" kontrollere og ikke satset på noe nytt som Natal jo er.

 

Men det er jo mulig de bare lanserer den som add-on og behandler den som det var Eyetoy 2. Men da kan jeg vel nesten garantere 5 nye år med total Wii dominans.

 

Add on's slår uhyre sjelden an. Som sagt, hvis Nintendo bare hadde kommet med Wii kontrollerne som ekstra utstyr til Gamecube og satset videre på det så hadde nok ikke Nintendo vært i nærheten av hvor de er i dag.

 

jeg synes at det virker som natal distanserer spilleren enda mer enn en håndkontroll. Hvis jeg skal spille forza ved å holde henda mine rett ut i lufta og svinge i hytt og gevær så tar jeg heller til takke med en håndkontroll. den er jo dessuten konge å holde i tillegg

 

Spørs vel hvor mye Microsoft bryr seg om det når Forza koster veldig mye å lage men selger heller dårlig. Jeg vil tro Banjo Kart eller noe i den duren med Natal er litt mer fristende å satse på for MS enn Forza 4 for å si det slik. Forza 3 kostet sikkert 10-20 millioner dollar å lage, "Banjo Kart" vil sikkert bare koste en brøkdel og ha et mye større salgspotensiale.

 

Mario Kart på Wii har vel nå solgt 20 millioner. Hvis MS klarer å selge bare 1 million av noe lignende så har de allerede mye større suksess enn hva de har med Forza i dag.

Lenke til kommentar
Spørs vel hvor mye Microsoft bryr seg om det når Forza koster veldig mye å lage men selger heller dårlig. Jeg vil tro Banjo Kart eller noe i den duren med Natal er litt mer fristende å satse på for MS enn Forza 4 for å si det slik. Forza 3 kostet sikkert 10-20 millioner dollar å lage, "Banjo Kart" vil sikkert bare koste en brøkdel og ha et mye større salgspotensiale.

 

Mario Kart på Wii har vel nå solgt 20 millioner. Hvis MS klarer å selge bare 1 million av noe lignende så har de allerede mye større suksess enn hva de har med Forza i dag.

Så alle burde slutte å produsere spill som ikke ligner mario/banjo../zelda osv.? Det er en grunn til at slike spill i dag fortsatt selges, på samme måte som at filmer som du ikke liker får oppfølgere.

 

Navneskifte er ikke like avgjørende, ser både ulemper og fordeler ved å droppe xbox merkenavnet.

Tror at om du spør enhver person som studerer bedriftsøkonomi og markedsføring, vil de fleste svare at det er marginale fordeler å omdøpe et allerede eksisterende og velykket produkt.

 

Helt korrekt. Hvis Natal bare blir en add-on som Eyetoy var, altså ikke noen standard og kun noen få spill her og der så vil det aldri bli noen særlig suksess

Når Natal blir solgt med de nyeste xbox'ene så får microsoft mye gratisreklame, gjennom venne sirkler. Hvis de i tillegg reklamerer like bra som de gjør i dag og litt bedre, så tviler jeg på at det blir noen flopp.

 

Det stemmer. Men det er jo ganske tydelig at de aller fleste tenker Xbox Live = koster penger.

Og det gjør jo det hvis man vil spille online osv.

Nå lurer jeg på hvor du vil, burde MS tjene penger eller ikke.

 

At MS bare er ute etter å komme inn på Wii markedet og ikke direkte konkurrere med Wii...Tja. Da ville de vel heller gjort som Sony og kommet med "Wii" kontrollere og ikke satset på noe nytt som Natal jo er.

Det at Microsoft tar en Natal er fordi både PS3 og Nintendo Wii har bevegelses-styring i kontrollene. Om de følger etter å lager sine egne wii-kontrollere, får de mye dårlig kritikk pluss dårlige salg. Du motsier deg selv. I følge det du sier: Konkurrer MS ikke direkte med nintendo om de lager det samme men under et annet navn. Men hvis man derimot lager noe helt annet så gjøre man det. Natal konkurrerer ikke med nintendo's bevegelse kontroller. Natal er noe helt nytt, på samme måte som wii-kontrollere ikke konkurrerer med vanlig kontrollere.

 

Wii sitt marked er familier, det er det markedet MS prøver å komme inn på. Noe de ikke trenger å gjøre med bevegelses-kontrollere.

Lenke til kommentar
forza3 har jo solgt 1 million kopier nå da.

 

1 million inkludert masse bundles ja.

 

Det solgte faktisk ikke mer enn 175K første måneden i amerika. Det vil jeg kalle ekstremt dårlig faktisk.

 

Og 1 million på verdensbasis er jo ikke særlig bra heller når man tenker på hvor mye disse spillene koster å lage.

Lenke til kommentar

Må si at jeg ikke hater tanken med at alle 3 konsollene legger seg på lista til Wii og de mer seriøse spillene finner veien tilbake til PC'en. Men dette er heller ytterst tvilsomt spør du meg.

 

Når det gjelder for MS å ha en egen natal konsoll kan dem få det med å relansere Xbox360 med mye mer strømgjerrige 40nm CPU, GPU og eDRAM (kanskje kombinert i en enkel chip i stedet for tre separerte med de besparelsene det gir) i et mindre skall og bundle den med natal, samtidig som dem utvikler en next-gen konsoll med ny hardware. Dermed får dem sin egen kosteffektivt Wii konsoll for det markedet uten å ignorere det markedet og kundegruppen dem allerede har.

 

Yeah, the Unreal Engine was once synonomous with cutting-edge PC graphics tech. Once. But in the future? With Unreal Engine 4.0? Well, it's going to be geared towards consoles, not the PC. So says Epic boss Tim Sweeney:

 

"There is a long life ahead for Unreal Engine 3. Version 4 will exclusively target the next console generation, Microsoft's successor for the Xbox 360, Sony's successor for the Playstation 3 - and if Nintendo ships a machine with similar hardware specs, then that also. PCs will follow after that."

 

- http://kotaku.com/367219/unreal-engine-4-t...onsoles-not-pcs

 

Så det høres jo ut som at Epic vet hvor MS og Sony har tenkt seg, hadde jo vært litt rart om de ikke gjorde det og utvikler UE4 på måfå.

Endret av MistaPi
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...