Gå til innhold

Er Natal neste generasjon xbox?


Zuccarello

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Nei, Natal er IKKE neste generasjons Xbox. Micrsoft har sagt at de ser for seg ti års levetid for Xbox 360. Wikipedia:

 

Project Natal was even mistakenly referred to as a "new Xbox" by Microsoft chief executive officer Steve Ballmer at speech for the Executives' Club of Chicago. When asked if the introduction of Project Natal will extend the time before the next-generation console platform is launched (historically about 5 years between platforms), Microsoft corporate vice president Shane Kim reaffirmed that the company believes that the life cycle of the Xbox 360 will last through 2015 (10 years).

 

 

Kontrollsystemet Natal og medfølgende spill blir nok lansert høsten 2010. Jeg tipper kameraet blir bundlet med dagens maskin i en ny SKU. Kanskje ny innpakning/"branding", men akkurat den samme innmaten hardwaremessig. Hele greia blir relativt billig for å appelere til casuals. Jeg tipper ca. 2500 kr for Xbox 360 Arcade med Natal-kameraet og 2-3 minispill inkludert i pakken.

 

En virkelig ny Xbox 3 med oppgradert hardware tipper jeg lanseres rundt 2012. Ytelsesmessig vil nok den være på nivå med en veldig kraftig spill-PC i dag. Jeg tipper det kommer versjoner både med og uten Natal.

 

Hvis Natal blir en suksess så kommer de aldri i verden til å lansere ny maskin i 2012.

Wii og DS har jo bevist så til de grader at ytelse betyr null og niks.

 

Blir Natal en flopp derimot vil vi nok kanskje se en ny kraftigere maskin rundt de tider.

 

Sony kommer nok til å gjøre akkurat det samme. De har jo ikke gjort annet å tape penger siden PS3 ble lansert så de er nok rimelig glade for at de kan bruke samme hardware i 5 år til og bare legge til nytt kontrollsystem.

 

Natal er berre ein addon, dei har jo sagt at natal vil virker på alle dagens xbox 360 so det blir neppe noke ny xbox som du må kjøpe for å få natal, trur heller ikkje det kommer ein ny xbox med natal innebygd

 

Selvsagt vil det komme Xbox med Natal. Heller omvendt. Etter Natal kommer ut vil du nok ikke få kjøpt 360 lenger. Hvis ikke blir det jo som om Nintendo skulle fortsatt å bare selge Gamecube og Wii kontrollerne som ekstra utstyr. Tror du det hadde blitt like stor suksess?

 

Neppe.

 

Så Natal er bare en add-on for de av dagens 360 eiere som vil ha Natal uten å kjøpe en helt ny pakke.

Endret av Zuccarello
Lenke til kommentar

Er også ganske åpenbart hvordan MS har designet dagens NXE dashbord til å virke med Natal. Hvordan man vil kunne lett bla rundt i menyene med håndbevegelser osv.

 

En annen ting er at de vil jo enkelt kunne bare fortsette Xbox Live tjenesten for nye og gamle brukere uten å gjøre særlige endringer. Hvis det heller var en ny og mye kraftigere Xbox så ville de nok måtte gjort store endringer i systemene. Kanskje mistet bakoverkomptibilitet med 360 spill osv.

Lenke til kommentar
Microsoft. De har jo sagt hele tiden at Natal vil virke på alle dagens 360'er.

Hvordan er dette det samme som at spillene til neste generasjons Xbox også vil virke på dagens Xbox360?

 

Hvis Natal blir en suksess så kommer de aldri i verden til å lansere ny maskin i 2012.

Wii og DS har jo bevist så til de grader at ytelse betyr null og niks.

Det er langt ifra alle som mener at grafikken i Wii sports holder lenge. Wii mynter mer til casual gamere og dekker ikke hele markedet. Det er en grunn til at litt mer seriøse spillere som har Wii ganske ofte også har en Xbox360 eller PS3 i tillegg. Hvordan tror du f.eks Uncharted 2 hadde blitt mottatt med Wii sports grafikk? Grafikk selger forsatt og er et viktig element i mange typer spill.

Lenke til kommentar
Microsoft. De har jo sagt hele tiden at Natal vil virke på alle dagens 360'er.

Hvordan er dette det samme som at spillene til neste generasjons Xbox også vil virke på dagens Xbox360?

 

Hvis Natal blir en suksess så kommer de aldri i verden til å lansere ny maskin i 2012.

Wii og DS har jo bevist så til de grader at ytelse betyr null og niks.

Det er langt ifra alle som mener at grafikken i Wii sports holder lenge. Wii mynter mer til casual gamere og dekker ikke hele markedet. Det er en grunn til at litt mer seriøse spillere som har Wii ganske ofte også har en Xbox360 eller PS3 i tillegg. Hvordan tror du f.eks Uncharted 2 hadde blitt mottatt med Wii sports grafikk? Grafikk selger forsatt og er et viktig element i mange typer spill.

 

Det er ikke så komplisert. De kommer til å gjøre akkurat som Nintendo gjorde med Wii + at de vil la dagens 360 eiere kunne oppgradere billig hvis de vil ved å selge kun kameraet også.

 

Og at noen liker grafikk og tech osv driter jo disse selskapene i når Nintendo har vist at man kan håve inn mange fler milliarder ved å selge samme hardware på nytt.

Lenke til kommentar

Nå er det ikke bare salget av konsollen som teller, men også salg av spill. Wii har vist at det er et stort marked for en slik konsoll og spill som Wii Sports og Wii Fit, men en stor del av det markedet er består av en kundegruppe som ikke kjøper mange spill. Storparten av spill salget på Wii drives bare av et håndfull spill. Så jeg vil si det er åpenbart et marked for teknisk avanserte konsoller og spill med høy visuel kvalitet.

Nei det er ikke så komplisert, selv om Volkswagen skulle tjene masse penger på Poloen, betyr det ikke at det ikke er et marked for Passaten.

Endret av MistaPi
Lenke til kommentar
Nå er det ikke bare salget av konsollen som teller, men også salg av spill. Wii har vist at det er et stort marked for en slik konsoll og spill som Wii Sports og Wii Fit, men en stor del av det markedet er består av en kundegruppe som ikke kjøper mange spill. Storparten av spill salget på Wii drives bare av et håndfull spill. Så jeg vil si det er åpenbart et marked for teknisk avanserte konsoller og spill med høy visuel kvalitet.

Nei det er ikke så komplisert, selv om Volkswagen skulle tjene masse penger på Poloen, betyr det ikke at det ikke er et marked for Passaten.

 

Ja, det er et marked for high tech. Men hva tror du MS synes om at de må selge Xbox 360 Elite for samme pris i her i Norge f.eks som en Nintendo DSi? Og billigere enn Wii?

 

Nå har de to ganger solgt den kraftigste hardwaren for en billig penge og har ikke gjort annet enn å tape milliarder.

 

Hvorfor skal de gjøre dette igjen fremfor å gjøre en "Wii" når man ser hvilke enorme fordeler det vil ha?

 

-Ingen risk for nye hardware problemer som det alltid er med ny high tech hardware. Ingen kjenner vel dette bedre enn MS

 

-Ingen problemer med bakoverkompatibilitet både for Live innhold, XBLA spill og 360 spill fra plate. Og alle nye Natal eiere kan bare hoppe på Live å kjøpe hva som helst som er der. MS trenger ikke endre Live noe som helst.

 

-Enormt mye billigere hardware å produsere, sikkert 100 dollar mot 400-500 per enhet.

 

Og det er ikke særlig mange spillere der ute som klager over at 360 og PS3 ikke er kraftige nok lenger heller. Og for de som synes det har man jo fremdeles PC. Og sist jeg sjekket så er MS litt involvert der også.

 

Hadde MS eller Sony kommet med en tradisjonell ny konsoll neste år for 400-500 dollar så hadde den floppet totalt.

Endret av Zuccarello
Lenke til kommentar

Nå er det lenge siden MS tapte penger pr konsoll solgt. November 2006 om jeg husker riktig. Produksjon av Natal vil koste langt under 100 dollar. Pacter i Webush Morgan Securities (eller noe slikt) har vanligvis rett i sine spådommer og han mente Natal kommer med en RVSP på 49 usd. Da koster den nok under 50 dollar å produsere.

Lenke til kommentar
Nå er det lenge siden MS tapte penger pr konsoll solgt. November 2006 om jeg husker riktig. Produksjon av Natal vil koste langt under 100 dollar. Pacter i Webush Morgan Securities (eller noe slikt) har vanligvis rett i sine spådommer og han mente Natal kommer med en RVSP på 49 usd. Da koster den nok under 50 dollar å produsere.

 

Nå snakker jeg om maskinen og kameraet i ett. Pachter snakket kun om kamera add on'en for 360 eiere. Det kan nok ligge på rundt 50 ja.

 

Og selv om MS kanskje ikke taper så mye penger på hardware nå, selv om jeg tviler også på det, så kan de aldri i verden tjene mye penger på en Elite til under 2000kr. Bare tenk på hvor mye penger Nintendo tjener derimot på en Wii som koster gjerne mer.

Endret av Zuccarello
Lenke til kommentar
Nå er det lenge siden MS tapte penger pr konsoll solgt. November 2006 om jeg husker riktig. Produksjon av Natal vil koste langt under 100 dollar. Pacter i Webush Morgan Securities (eller noe slikt) har vanligvis rett i sine spådommer og han mente Natal kommer med en RVSP på 49 usd. Da koster den nok under 50 dollar å produsere.

 

Nå snakker jeg om maskinen og kameraet i ett. Pachter snakket kun om kamera add on'en for 360 eiere. Det kan nok ligge på rundt 50 ja.

 

Og selv om MS kanskje ikke taper så mye penger på hardware nå, selv om jeg tviler også på det, så kan de aldri i verden tjene mye penger på en Elite til under 2000kr. Bare tenk på hvor mye penger Nintendo tjener derimot på en Wii som koster gjerne mer.

 

 

Du tviler på at de har fortjeneste på 360en? Okei, nå kan du klikke på linkene under og slutte å tvile:

 

Techspot.com - Microsoft makes tiny profit on Xbox 360 hardware (20. november 2006).

 

1up.com - Xbox 360 Making a Profit on Unit Sales? - (27. november 2006).

 

Microsoft Trims Xbox 360 Manufacturing Costs by 40%. (20. november 2006)

 

 

Det er for konsollen alene. Xbox 360 holder hus under Microsofts "Entertainment and Devices Division", som inkluderer Xbox 360, spill til Xbox og PC, Zune mediaspilleren og diverse TV-basert hardware. Den avdelingen hadde første overskudd i første finanskvartal 2008. 6,48 milliarder dollar i pluss faktisk. Hovedårsaken til overskuddet var takket være 360en, med økt salg og fortjeneste over hele linja, både spill, hardware og ekstratustyr.

 

Gamasutra - News - Microsoft's Xbox 360 Division sees Q2 profit

Lenke til kommentar

Om de har litt fortjeneste eller ikke nå er ikke særlig vesentlig. MS har uansett tapt mange milliarder på Xbox.

 

Du leser uansett feil. Det var hele MS som gikk med 6 milliarder overskudd. Hvis Xbox hadde gjort det så hadde de vel nesten tjent mer enn Nintendo.

 

"The company's entire Entertainment and Devices Division, which houses Xbox 360 and PC gaming as well as Zune and set-top devices, saw a 3 percent rise in revenue to $3.06 billion, and $357 million in operating profit, up from losses of $302 million the year prior and."

 

Som vi ser så bare 357 millioner profitt og nesten samme sum i tap året før.

Endret av Zuccarello
Lenke til kommentar

Leste litt raskt ja, var litt lavere fortjenete for Entertainment & Devices. Men du mener det "bare" 357 millioner dollar?! Det er 2066 millioner kroner. Ikke akkurat småpenger og salget har ikke avtatt så de drar nok inn enda større kroner nå om dagen, som de selv sa den gangen:

 

"For the remainder of fiscal year 2008, we expect revenue to increase due to increased sales of Xbox 360 consoles and related games, accessories, and services,"

 

 

MS gjør det godt, og Xbox 360 tjener de masse på. Husk også at Microsoft er større enn Nintendo og Sony tilsammen.

Lenke til kommentar
Hvorfor skal de gjøre dette igjen fremfor å gjøre en "Wii" når man ser hvilke enorme fordeler det vil ha?

 

Og det er ikke særlig mange spillere der ute som klager over at 360 og PS3 ikke er kraftige nok lenger heller.

Det betyr ikke at folk ikke vil bli wowed av next gen materiale som i den CryEngine3 klippet jeg linket til og fremme kjøpelyst. Jeg syntes SNES grafikken dugde veldig bra i sin tid, men det stoppet ikke meg å sikle over Playstation da den kom.

Jeg har vanskelig med å se at det kan være så utrolig lønnsomt å med eller mindre utelukke salg av en ny konsoll til så mange som har Xbox360 fra før. For det er vel kanskje en vesentlig forskjell her med at Natal også skal komme til Xbox360. Og hvorfor må det være enten eller mtp hardware, dem må ikke nødvendigvis plukke fra øverste hylle. Sett at MS skulle ha valgt ut en GPU i dag, dem kunne ha gått for Radeon 5850 istedet for 5870. Selv om dem hadde gått så lavt som en 5770 hadde det vært en betydelig forbedring.

 

Når det gjelder bakoverkompatibilitet var problemet med å få Xbox1 spill til Xbox360 x86 arkitekturen og nVidia IP. Hvis dem holder seg til ATi GPU og en PPC basert CPU trenger ikke dette å gi nevneverdige problemer.

Endret av MistaPi
Lenke til kommentar
Hvorfor skal de gjøre dette igjen fremfor å gjøre en "Wii" når man ser hvilke enorme fordeler det vil ha?

 

Og det er ikke særlig mange spillere der ute som klager over at 360 og PS3 ikke er kraftige nok lenger heller.

Det betyr ikke at folk ikke vil bli wowed av next gen materiale som i den CryEngine3 klippet jeg linket til og fremme kjøpelyst. Jeg syntes SNES grafikken dugde veldig bra i sin tid, men det stoppet ikke meg å sikle over Playstation da den kom.

Jeg har vanskelig med å se at det kan være så utrolig lønnsomt å med eller mindre utelukke salg av en ny konsoll til så mange som har Xbox360 fra før. For det er vel kanskje en vesentlig forskjell her med at Natal også skal komme til Xbox360. Og hvorfor må det være enten eller mtp hardware, dem må ikke nødvendigvis plukke fra øverste hylle. Sett at MS skulle ha valgt ut en GPU i dag, dem kunne ha gått for Radeon 5850 istedet for 5870. Selv om dem hadde gått så lavt som en 5770 hadde det vært en betydelig forbedring.

 

Når det gjelder bakoverkompatibilitet var problemet med å få Xbox1 spill til Xbox360 x86 arkitekturen og nVidia IP. Hvis dem holder seg til ATi GPU og en PPC basert CPU trenger ikke dette å gi nevneverdige problemer.

 

Så mange? Det er bare rundt 30 millioner 360 eiere. Og om de kjøper Natal kameraet eller den nye Natal maskinen blir vel ett fett for MS. MS har fått sine hardware penger uansett om kundene kjøper 360 og kameraet eller nye Natal boxen.

 

Blir nok ikke store fortjenesten ved salg av Natal maskiner for 249 eller hva den vil koste uansett.

 

Det viktigste for MS er Xbox Live. Det er fremtiden for Xbox plattformen og har alltid vært målet til MS. Og Sony forsåvidt. En digital boks i stua. Og med Natal så blir det hele så brukervennlig som mulig. I teorien. Da kan selv vanlige mennesker styre menyene og kjøpe trimspill uten å bruke den skremmende kontrolleren.

 

Man må nok gå for PC hvis man vil ha den ypperste hardwaren de neste 5-10 årene. Ingen av selskapene har noen grunn til å være med på det kjøret lenger. Nå dreier alt seg om nye måter å spille på.

Lenke til kommentar
Et annet poeng er prisen på minne som har blitt veldig mye billigere siden 2005. 512 MB delt mellom CPU og GPU begynner å bli stusselig lite. Jeg tipper minst 2 GB RAM i neste generasjon.

 

Lite for hvem? Utviklere som vil lage de mest tekniske spillene kanskje. Men de får vel da begynne å lage PC spill, eller bare leve med det.

 

De kan jo ikke legge inn mer ram i Natal boxen og utnytte det for spill når spillene også skal virke på 360'er.

 

Spillene vil jo ikke bli særlig bedre med bare en økning av minne heller.

 

Virker som Nintendo klarer seg fint med de 96mb ram eller hva Wii har. Ser ikke ut som det er noen hindring for brukerne der heller når man ser på salget.

 

Tror heller ikke Nintendo kommer til å komme med ny kraftigere maskin de neste 5 årene heller. Bortsett fra de endeløse nye designene som Nintendo alltid gjør.

 

Så da blir det Gamecube hardware i 15 år. Ikke rart de soper inn mer penger enn omtrent alle andre selskaper i verden.

Lenke til kommentar

Nintendo kommer med en ny boks betydelig raskere enn 5 år. De blir nødt til å "gå HD" for å ha noen sjangs. Når Sony og MS tramper inn på casual-markedet og også er mer priseffektiv, hva har Nintendo igjen da? Wii Fit / Wii Sports? That's it. Ingen videotjeneste, inget godt online community, osv osv. Første steg for mesteparten av det overnevnte er HD. Jeg regner med vi ser en Wii HD innen 2 år.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...