Gå til innhold

Linux - fjortis OS?


Anbefalte innlegg

Er det bare meg eller er Linux et fjortis OS?

Det virker på meg som at folk bruker bare Linux fordi det er "kult" og fordi det er vanskeligere generelt å bruke enn Windows, pluss folk bruker det bare fordi at Windows er mainstream og folk vil gå rundt og si: "Yo, je har Linux jeg Windows suger det er så ustabilt!" "Wow! så fett, Linux er kult ass!". Typisk personer som har bildet av Linux pingvinen Tux på kabinettet og "Linux Inside" logo, selv om at de ikke bruker Linux, de synes bare det er kult! De har kanskje installert en partisjon med Linux bare slik at de kan ha logoen.

 

Det er selvfølgelig ikke alle Linux brukere som er fjortiser, men det virker som på meg at dette gjelder flertallet!

 

Hva synes dere?

 

Bruker folk bare Linux fordi det er så kult og de vil boikotte Microsoft, selv om mange ikke har noen skikkelig grunn, å bruke kopiert Microsoft programvare er jo tildels nok hvis du vil boikotte firmaet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er det bare meg eller er Linux et fjortis OS?  

Det virker på meg som at folk bruker bare Linux fordi det er "kult" og fordi det er vanskeligere generelt å bruke enn Windows, pluss folk bruker det bare fordi at Windows er mainstream og folk vil gå rundt og si: "Yo, je har Linux jeg Windows suger det er så ustabilt!" "Wow! så fett, Linux er kult ass!". Typisk personer som har bildet av Linux pingvinen Tux på kabinettet og "Linux Inside" logo, selv om at de ikke bruker Linux, de synes bare det er kult! De har kanskje installert en partisjon med Linux bare slik at de kan ha logoen.  

 

Det er selvfølgelig ikke alle Linux brukere som er fjortiser, men det virker som på meg at dette gjelder flertallet!  

 

Hva synes dere?  

 

Det finnes en del av dem som bruker Linux på en tilleggspartisjon, rett å slett fordi det er kult...

Men, de som bruker Linux seriøst trenger ikke snakke så høyt om det, så du hører lettere de som skryter av det, fordi de synes det er kult.

Pointet mitt er at det er de stakkars fjortisene du snakker om, som er de det er lettest å legge merke til, og jeg vil ikke si de flertallet, men går du på en u-skole el. så vil de være i stort flertall blant linux-brukerne - ja, så i noen sammenhenger er de i flertall...

 

 

Bruker folk bare Linux fordi det er så kult og de vil boikotte Microsoft, selv om mange ikke har noen skikkelig grunn, å bruke kopiert Microsoft programvare er jo tildels nok hvis du vil boikotte firmaet.  

 

Å boikote microsoft ved piratkopiering er _ikke_ nok til å boikote firmaet.

Du er med på å gjøre det "vanlig" med windows, slik at windows blir mer og mer innarbeidet, og mange går fortsatt i den tro at pc=windows (og noe rart og bra som heter Linux finnes, men det er veeeldig vanskelig - for vanskelig for vanlig dødelige)

 

---

 

Men når det er sagt tror jeg denne posten ende i en flame-war etc, om folk ikke viser litt vett/moderasjon når de svarer... (hint-hint ;) )

 

-----

Edit: noen småendringer

Lenke til kommentar
... Åsså er microsoft teite.

 

urk.. lei av kommentarer som dette på forumet...

 

Bruker windows på arbeidsstasjonene på jobben, men kjører en linux på databaseserveren og webserveren. Bruker forresten en javabasert webserver og kan derfor kjøre den på både windows og linux. den for windows er letteste å sette opp ;) Har også utviklet noe programvare i java som kjører like bra på linux og windows, trenger bare en java virtual machine :)

Lenke til kommentar

Er det berre meg, eller er Miss Sixty eit fjortisplagg.

Det verkar på meg som at folk brukar Miss Sixty berre fordi det er "kult" og fordi di er trongare generelt enn Levi's, pluss fiolk som berre brukar det fordi Levi's er mainstream og folk vil gå rundt og seie: "Yo, eg har Miss Sixty eg, Levi's suger det er så dårleg kvalitet" "Wow, så tynn, Miss Sixty er kult ass!". Typisk personer som har logoen til Miss Sixty på rumpa og "Sexy Inside" t-skjorte, sjølv om dei ikkje brukar Miss Sixty, dei syns berre det er kult. Dei has kanskje slanka seg, slik at dei kan ha logoen.



Det er sjølvsagt ikkje alle Miss Sixty brukarar som er fjortisar, men det verkar på meg som det er fleirtalet.



Kva synes de?



Brukar folk Miss Sixty berre fordi det er kult og dei vil boikotte Levi's, sjølv om mange ikkje har nokon skikkeleg grunn, å bruke piratprodusert Levi's er jo tildels nok viss du vil boikotte firmaet..

 

Ok, sorry for plagieringa, men det vart litt fristande. Poenget mitt er altså at verda er slik. Folk har forskjellige grunnar for dei vala dei gjer, ofte irrasjonelt fundert (gruppepress, reklame, groove etc.). Eg ser ikkje heilt kva for grunnlag du har for å gå til åtak på andre sine verdival. Er Linux mote? Tja, kanskje, men kvifor ikkje?

Kvifor skal ein måtte forsvare valet av Linux i større grad enn eit anna val, f.eks kvifor Cola framfor Pepsi eller SE framfor Nokia?[/code]

Lenke til kommentar

Tror de fleste fjortisser bruker windows, fordi om de kan skryter av at de kjører fks. Slacware eller FreeBSD. Og sier at de re kompilerte kernelen sjølv og at de skrev en egen video driver... osv...osv....

Faktisk så tror eg at de fleste fjortisser bruker OS'et til mobiler(på mobilen seff)

 

btw. Eg har tenkt å instalere Linux på en annen partisjon, det gjør eg ikke fordi det er kult men fordi eg lurer på omeg skal blant annet bruke det som server, og at eg er nysjerrig seff....

Lenke til kommentar

Et standard argument for å kjøre linux er at jeg vil ha full kontroll over maskinen. Her kommer et skrekkeksempel på hva jeg opplevde da jeg bootet meg inn i XP (som jeg kun gjør når jeg vil spille litt). Mot slutten av oppstarten kommer kommer det en melding opp på skjermen om at to av mappene/filene på E: har et ugyldig filnavn. "Removing files..." . Den spurte meg ikke gang om jeg ville slette dem. XP gjorde det automatisk. Ikke fikk jeg vite hva filene/mappene het fordi banen var såpass lang at det ikke var plass til den på en linje. Gudene vet hva som forsvant. Den lagde ikke en log engang.Hva i all verden skulle XP inn på hdc5 partisjonen min og gjøre som jeg kun bruker som backup?

Fyttigrisen for et møkkasystem... :evil:

Lenke til kommentar

Jeg er 28 år!

Og bruker linux!

Nok sagt om det!

 

Har brukt linux siden 98.

Har ikke hatt windows på noen av minen maskiner på 2-3 år.

 

Grunnen til at jeg bruker linux er ideologisk. Jeg støtter fri programvare bevegelsen.

 

Bruker Gentoo og skolelinux.

Lenke til kommentar

Om du ferdes mye blant fjortiser (f.eks. fordi du er i ungdomsskolealder), får du kanskje inntrykk av at linuxbrukerne der er «fjortiser». Mange fjortiser velger typisk slackware og freebsd, nesten utelukkende for kulhetsfaktoren. Og fjortiser skriker høyere enn andre, så inntrykket ditt er kanskje legitimt - men det er nettopp det, et inntrykk. Kommer du deg litt ut i verden, vil du se at Linux brukes i alle samfunnslag, og av alle typer mennesker, men at de fleste ikke har det store behovet for å skrike ut om det til venner og nettsider.

 

Selv har jeg ikke brukt annet enn Linux på mange år (utenom en og annen Windows hos slekt, venner og nettcaféer). Jeg skriker heller ikke, men siden du først bringer dette opp, så bruker jeg Linux først og fremst fordi jeg er en GNU-ideolog - jeg mener at programvare bør være fri, og jeg har best samvittighet om programvaren jeg bruker er fri (som i frihet, ikke som i pris). En annen ting er at Linux er mer praktisk å bruke, men om det ikke hadde vært fritt, hadde jeg ikke brukt det.

Lenke til kommentar

Jeg har våre i mangen miljøer og kan sei meg enig at mangen bruker det bare for "kulhetsfaktor"

 

Jeg selv gjorde det en gang fordi det var tøft.

Men etter jeg satte meg inn i det og prøvde meg fram så forstod jeg at dette var noe for meg.

 

Etter det så har det alltid våre snakk om opensource og linux. De fleste av vennene mine synest det var bare tull atr jeg kjørte linux. men når de satte seg ned ved pcen så endret de mening.

 

Jeg har selv tux figur på toweret. masse tux plakater på rommet og noen småeffekter.

 

Rett og slett for jeg synest tux e sjef og linux er eit utrolig bra OS.

 

Men tilbake til emnet... Det kan være iriiterende med de wannabe nerd som synest linux er tøft.

Tenk selv tilbake. kansje du og var en slik? det vet ihvertfal jeg at jeg var....

Lenke til kommentar

Bruker folk bare Linux fordi det er så kult og de vil boikotte Microsoft, selv om mange ikke har noen skikkelig grunn, å bruke kopiert Microsoft programvare er jo tildels nok hvis du vil boikotte firmaet.

 

Dersom du vil boikotte Microsoft bør du ikke kjøre piratkopiert Windows engang. Hvis det var en god måte å sikre at kun installasjoner med gyldige lisenser fungerte ville Microsoft ha tapt enormt, fordi lere hadde valgt andre operativsystemer. Jeg for min del håper at Microsoft en gang klarer å få bukt med 'piratkopieringen' for dette vil gi andre operativsystemer (ikke bare Linux) et kraftig løft. En ekstra bonus ville være at software of hardware i større grad hadde fulgt åpne standarder.

Lenke til kommentar

Jeg har brukt Linux litt, men faller for brukervennligheten til Windows. Men som man kan se her på forumet er det veldig mange fjortiser som bruker Linux.

 

Og det skal sies at det er synd for de virkelige linux-tilhengerne. Disse lavmåls-personene som nevnt tidligere, og er grunnlaget for denne tråden, er de som hele tiden slenger dritt om Windoze (som de kaller det) og som man ser på skrivemåten. De har dessverre ikke kommet seg over 14-årsstadiet.

 

Men man kan ikke kjemme alle under en kam.

Lenke til kommentar

linux er drit fett!! 1337

 

 

Så kult å bruke!!

 

Seriøst: Grunnen til at jeg bruker linux er at det, tro det eller ei, er flere muligheter med linux.. Programmering, apache, scripting etc.

 

Du kan jo prøve å scripte under windows.. se hvor mye fornuftig du får gjort.. :roll:

 

Så vidt jeg husker var grunnen til at jeg begynte med linux at jeg skulle installere en w2k server, men den hadde 180 trial lisens så da ble det linux, og nå bruker jeg linux hele tiden..

 

Når det gjelder linux på laptopen så tror jeg det var fordi jeg hadde lyst til å prøve det fast litt mer enn bare server.. Utrolig hvor fort man blir konvertert egenglig..

Lenke til kommentar

Nå skal ikke jeg si så mye da, som er fjortiss selv.

Jeg syntes _IKKE_ at Linux er et fjortiss OS, men det er et genialt, stabilt, konfigurerbart os som er akkurat slik jeg vil ha det. Jeg kjører LFS, ikke for å virke 1337, men for å få lært meg dette OS-et skikkelig. Å si et det er et fjortiss-OS gjør meg irritert.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...