Gå til innhold

Linux - fjortis OS?


Anbefalte innlegg

...

AMDfan, du er ikke fjortis. Fjortis er en mental tilstand ... Her på forumet hvor en typisk fjortis skriver SMS språk ( nå r jg fanmg kaut azza!), gjerne blandet med ******

1337 829 555 **|/|** K|_|K T155 som uttaler seg om ting han/hun ikke veit en 

...

 

 

Minn mg på at jg må bgyne me d der da

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bruker Slackware og har holdt meg til det, ikke fordi det er "vanskeligst", jeg startet faktisk med brukervennlige red hat, men fordi jeg lærte mye mye mer når jeg gikk "down and dirty" ( som det heter ) med slackware. Dette kan også sammenlignes med windows, den gjør alt for deg og dette plager meg da windoze iblandt er litt for brukervennlig.

 

Når jeg kjører servere på lan så bruker jeg linux fordi det krever mindre maskinkraft en sine windows motstykker, som gjør at jeg kan bruke mine eldre ( les min forrige ) pc'er som server.

 

Jeg er også for Open Sorce/Freeware ideologien, og misliker monopol rollen til microsoft ( fordi de dytter på meg uønskede standarder blandt annet )

 

Rask opsummering:

Billigere, raskere, mer stabilt <== trenger jeg windows da?

 

Desverre så er de fleste spill laget for windows plattfotrmen only, så jeg har en windows partisjon også...

 

Nå sporet jeg vel av litt her, men hoved poenget er at jeg byttet ikke til linux fordi det er et 1337 os, jeg byttet fordi jeg ville prøve et alnaternativ til m$ sine standarder... og tilfeldigvis så likte jeg det jeg så :wink:

Lenke til kommentar
Jeg bruker Linux kun fordi det er tøft, at maskinen har stått på siden juletider uten å bugge har ingenting å si for meg. Åsså er microsoft teite.

 

Et typisk eksempel på et fjortis utsagn som "starter" preiker om!

 

Ø.. jeg er tøffest fordi maskinen min har stått på lenge uten å bugge!

 

Samme kan min Windows maskin! Står somregel på i ukevis uten å bugge! Det er bare å vite hva som er hva og hva som kan gjøre at maskinen oppfører seg som den gjør, så kan man lett få en Windows maskin svinstabil! Serveren min er så stabil at jeg nesten begynner å lure av og til! Ja, det er Windows installert på den! Kunne godt installert Linux! Gjør samme jobben! Bare med litt mere konfigurering! Hardware er Windows fortsatt et hakk før! Skal man ha driver til noe ekstraordinær hardware, må du nok mekke den selv! Det er de ferreste hardware vendors som leverer med Linux driver!

 

For de stakkars brukerene av Linux før det ble hipt, så er det ganske trist at det er blitt som det er blitt! Det er blitt kult å bruke Linux, selv om man gjerne ikke trenger det, eller har peiling på hvordan det fungerer! Alle skal liksom ha vært borte i Linux eller bruke det! Personlig liker jeg bedre Windows enn Linux, sånn er det bare! Windows kan jeg ut og inn, og det er nesten ikke noe problem jeg ikke klarer å ro meg unna! I Linux har jeg ikke snøring på hva som er opp eller ned, eller hva jeg skal gjøre for å få ting som jeg vil ha de! Jeg stresser som en idiot bare for å installere en driver! Og så er det ikke noe logikk i hvor den gjør av ting, og hvorfor må alt jeg skal lagre liksom ligge i den forbanna home directoryen!?! Mye jeg vil ha annerledes som bare må være på den mindre praktiske måten! Anoying!

 

Greit nok er Linux stabilt som bare juling! En fordel er at man slipper å starte maskinen på nytt om man gjør en endring på noe! Det er vanligvis bare å restarte den prosessen som er innblandet i endringen!

 

Det absolutt mest Geekete man finner er de fjortissene som bruker Linuz, men gjør alt de kan for å få det til å se ut som og fungere som Windows, samme knappeoppsett, Wine, osv... Da må jeg nesten le :lol:

 

Linux er etter min mening for spesielt interesserte, og til bruk på servere!

Windows er for hjemmebrukere eller sluttbrukere på arbeid.

 

-Chief- :woot:

Lenke til kommentar
Altfor mange der ute har egentlig for lite grunnlag til å uttale seg om hvilket OS som er best til de ulike formål.

At det i den seinere tid "vokser frem" nye Linux-spirer med et ubegrunet hat mot MS sine produkter ser jeg på som komisk. Dette bidrar da bare til latterliggjørelse av Linux-miljøene.

Mitt bilde av den typiske Linux-brukeren har i hvertfall endret seg.

 

Trur kompetansen (og alderen) på den gjennomsnittlige Linuxbrukeren har fallt kraftig. Etter hvert som brukervennligheten har blitt bedre vil nok flere å flere benytte dette noe som igjen vil gi "dårligere statestikk" med tanke på sikkerhet, bugs ol.

 

Velger å holde kjeft om mitt syn på de ulike distribusjonene av Linux siden jeg føler at min teknisk kompetanse er for dårlig. I likhet med meg burde flere være flinke til dette.

 

Derimot er mine Windows NT/2000/2003 kunnskaper er relativt store. De tekniske løsningene til MS fungerer upåklagelig til sitt bruk. På enkelte områder er kanskje Linux billigere og bedre, mens på andre områder er faktisk 2000/2003 bedre.

 

Nå har jo nettopp 2003 Serveren blitt lansert. Har selv kjørt opp 2 stk. Web Editions og disse er dønn stabile.

Aggressivt priset? Rundt 3500 kroner pr. lisens med gratis support. Synes ikke dette er dyrt for et så bra produkt.

 

Til dere 14-tisser (mental tilstand) som sikkert sitter der med bunkevis av MS-kompatible spill ol (naturligvis piratkopier):

MS har bidratt til ekstremt mye positivt for alle PC-brukere. Vi har ikke hatt en så utbredt tilbud av spill-/program-titler til PC-en våre har det ikke vært for dem, og at faktisk disse kan kjøres optimalt på den hardwaren man besitter.

 

Ikke mange av dere Linux-brukere der ute er faktisk kompetent nok til å få moderne spilltitler (og eldre) opp og kjøre. De av dere dette gjelder håper jeg kan holde kjeft i fremtidige Linux/MS-diskusjoner.

 

Så enig så enig!

 

Altfor mangen som uttaler seg om ting de ikke har kompetanse nok til å kunne uttale seg om!!

 

"Windows er dårlig", ja så på hvilken område da? "Øhh.. det er ikke stabilt", bullshit, det er 90% kjøttfeil. "Øhh... er ikke så bra sikkerhet", sikkerheten er etter hva man bruker det til, XP er sikkert nok til sitt bruk, innebygget firewall, som stopper det som måtte komme til din maskin, mesteparten av angrep skal du stoppe lenge før det kommer til maskinen din likevel! Windows Server 2003 Enterprise, Standard eller Web har alle prima sikkerhet, om man vet hva man sysler med! Eller så kan man kjøpe en Cisco PIX og sette den opp, så tenker jeg du skal føle deg ganske trygg.

 

Nei... leggetid!

 

-Chief- :woot:

Lenke til kommentar
Jeg bruker Linux kun fordi det er tøft, at maskinen har stått på siden juletider uten å bugge har ingenting å si for meg. Åsså er microsoft teite.

 

Et typisk eksempel på et fjortis utsagn som "starter" preiker om!

 

Ø.. jeg er tøffest fordi maskinen min har stått på lenge uten å bugge!

 

Tror du må begynne å ta det litt med ro i svingene med lesinga her. Du bør prøve å få med deg alle ordene og setningsstrukturen slik at du klarer å tolke hva som bli sagt på en riktig måte.

 

 

Jeg liker å bruke åpen programvare av de samme to grunner som Villmink. Microsoft lager veldig gode operativsystem, men har store ideologiske problemer med deres totale markedsdominans, promotering av lukkede dokumentformat og planene mot det som før ble kalt Palladium. Se for eksempel http://www.cl.cam.ac.uk/~rja14/tcpa-faq.html Jeg synes ikke en verden der hva brukere av datamaskiner verden over kan ha av dokumenter og applikasjoner fjernstyres fra kontorene til et amerikansk konsern. I tillegg har jeg en grunnleggende skepsis til alt som er stort, amerikansk, tjener mye penger og har en markedsandel på over 95 prosent. Alt dette gjør meg ukomfortabel med å bruke Windows.

 

Det er den ene grunnen. Den andre grunnen er at Linux/BSD er vanvittig tøft. Her kommer jeg mye nærmere metallet i maskina. Jeg er sjefen, med begge hender på rattet. Det er veldig artig synes jeg.

 

 

Kort oppsummert: Microsoft suger, og Linux er tøft.

Lenke til kommentar

De som var de siste skal bli de første. Linux skal bli størst 8)

 

Linux er ikke et fjortis os. Det lages jo tross alt av folk som legger mye mer tid og arbeid inn i det enn de som bare vil ha lønnen sin hos microsoft. At endel fjortiser har lyst til å prøve det er vel bare greit. Jo flere jo bedre sier nå jeg. Langt flere fjortiser som bruker windows.....

Lenke til kommentar
Jeg bruker Linux kun fordi det er tøft, at maskinen har stått på siden juletider uten å bugge har ingenting å si for meg. Åsså er microsoft teite.

 

Hehe, jeg ler når jeg ser enkelte av svarene på posten til Villmink. At folk ikke tar ironien i denne posten er jo temmelig skremmende...

 

DrE

Lenke til kommentar

Jeg må nok si meg enig her. Jeg er på irc 24/7, og det er tettpakka med folk som skryter av at de kjører linux, hele tiden.

Poenget med posten var nok ikke at Linux er teit og for fjortiser, men at Linux er blitt en ting som folk liker å skryte av, og tror de er tøffe fordi de bruker.

Jeg vil mene at en stor prosent av de som bruker linux er de "fjortisene" og flesteparten av dem henger her, dessverre.

 

(Heia Chief og AccessDenied, endelig noen som ikke følger den "må hate ms" greia, det er ikke mange av dere her)

Lenke til kommentar
Linux er blitt en ting som folk liker å skryte av, og tror de er tøffe fordi de bruker.

Jeg vil mene at en stor prosent av de som bruker linux er de "fjortisene" og flesteparten av dem henger her, dessverre.

 

Du har ikke fulgt med på Linux-forumet særlig lenge når du karakteriserer de fleste her som fjortiser, eller så bruker du ordet i en helt annen betydning enn det jeg ville ha gjort.

 

Hvis man liker å finne ut mye om hvordan datamaskina fungerer og ha full kontroll over den _er_ *BSD/Linux mye tøffere enn Windows.

 

Hvis man ser et problem med Microsoft sin totale markedsdominans og Palladium-planene _er_ *BSD/Linux mye mer tilfredsstillende å bruke enn Windows.

 

Du synes kansje det er greit at Microsoft i framtida kansje kan bestemme hva du skal ha på harddisken din. Har du i tillegg ingen som helst interesse i det tekniske aspektet ved datamaskiner, forstår jeg godt at du bruker Windows. Jeg og mange andre har motsatt syn. Lev med det!

Lenke til kommentar
Har jeg sagt at linux suger? Har jeg sagt jeg ikke bruker det?

Poenget mitt er at det er veldig mange "fjortiser" som bruker det, og man må leve med det, lær deg å lese hva jeg skriver

 

Har noen sagt du har sagt linux suger eller at du ikke bruker det?

 

Du skreiv at de fleste som bruker linux er fjortiser, fordi de "tror de er tøffe" og fordi de synes Microsoft suger. Det kritiskerte jeg.

 

Lær deg å lese selv!

Lenke til kommentar

Du synes kansje det er greit at Microsoft i framtida kansje kan bestemme hva du skal ha på harddisken din. Har du i tillegg ingen som helst interesse i det tekniske aspektet ved datamaskiner, forstår jeg godt at du bruker Windows. Jeg og mange andre har motsatt syn. Lev med det!

 

Synes da du sier at jeg ikke liker linux og ikke bruker det her jeg (ikke akkurat direkte, men fortsatt).

 

og jeg sier ikke at ALLE som bruker linux er fjortiser, men blant fjortiser er det status å bruke linux, derfor prøver de fleste fjortiser å skryte av at de bruker/har installert/sett det.

 

Og ja, jeg synes det er teit med folk som klager på ALT fra Microsoft, og ALT av windows, bare fordi det er microsoft og windows.

 

Jeg kan både lese og stave, imotsetning til deg.

Lenke til kommentar
Diverse kritikk av Villmink

Skjønner dere ikke ironien her? Jøye meg, den var da ganske opplagt?

 

!!!!!

Jeg tror nettopp du satte ny rekord i antall utropstegn i et innlegg. Jeg måtte gi opp å lese litt over halvveis...

 

... Jeg driver fortsatt å prøver å få startet en internett-browser i Linux jeg... installerte linux for 1 år siden...

har blitt mange nye mapper siden den gang.

Da jeg installerte linux for et år siden, skrudde jeg på PCen, og klikket på browser-ikonet på startlinja. Du må ha gjort noe veldig rart når du installerte? Send meg en PM hvis du vil ha noen tips.

 

Jeg tror som de fleste andre her at det finnes en del fjortisser som bruker linux, på samme måte som det finnes mange fjortisser som bruker windows. Diskusjonen er ikke særlig interessant.

 

Personlig bruker jeg XP på desktopen hjemme, da den bl.a. brukes til Cubase, Reason, Cool Edit og Warcraft 3. På jobben bruker jeg RedHat, og på alle serverne jeg jobber med (~10 stk.) bruker jeg RedHat/Debian. Dette rett og slett fordi jeg synes linux er mye mer brukervennlig for avanserte brukere. Jeg kan scripte og pipe og lage hva som helst av diagnostikk på et blunk, noe som for meg er klin umulig i Windows. Dessuten sparer vi mye penger og papirarbeid ved å kjøre åpen kildekode istedenfor å kjøpe og vedlikeholde lisenser fra Microsoft. Da slipper vi også problemer som at det oppstår sikkerthetshull som de ikke gidder å patche, slik at vi må kjøpe nytt OS til alle serverne for å unngå å bli cracket.

Lenke til kommentar

Dette forumet formelig bugner av ville emner - dette er nok et typisk eksempel.

 

Q: Hvordan kan en karakterisere et operativsystem som fjortis?

A: Da AT&T med Ken Thompson i spissen innlemmet UNICS i det store forsvarprogrammet i 1969, som var basert på det første operativsystem med mulit-tasking og multi-threading, MULTICS, var nok ikke denne tråden noe de tenkte over ville sprette opp 34 år senere.

 

Disse systemene kunne jo aldri kjøres på en personlig datamaskin, den termen eksisterte ikke på denne tiden. Det var med Linux 32-bitstandarden gjorde inntog i PC-verdenen og ikke lenge etter kom FreeBSD inn i bildet, i 1993.

 

Jeg var selv stolt da jeg tok steget over i UNIX-verdenen i 1994/95, og jeg så øyeblikkelig de muligheter dette systemet kunne by på. På denne tiden klikket de fleste seg rundt i Windows 3.11 med en direkte basis i DOS, alias Q-DOS alias CP/M - og vi er vel alle av den oppfatning at mye av dagens Windows-teknologi har rot i 1970-årene. Den berømmelige NT-teknoligien som det så fint etter har røtter i blant annet OS/2, som igjen hadde en direkte basis i CP/M, som også var DOS' basis.

 

Jeg har allikvel ikke vært spesielt begeistret for Linux som en følge av ett. Systemet er blitt såpass frigjort (nærmest anarkisk) at kode av ukjent kvalitet tillegges, og med de enorme mengder som tillegges i et slikt operativsystem vet en aldri riktig hva en får. Jo flere kokker, jo mer søl, heter det jo. FreeBSD er annerledes som en følge av at det der utvikles av en bestemt gruppe utviklere som godkjenner kjernesoftware og andre sentrale tjenester. Operativsystemet er sikrere enn Linux, åpenbart, og stabiliteten er omtrent den samme - men dette varierer jo meget ettersom hva du spesifiserer og formålet med maskinen.

 

De siste to/tre år har vi sett en tydelig økning av Linux-brukere også i de yngre garder. Dette ser jeg som positivt, men allikvel er nok mange som skryter på seg mer enn nødvendig er - om en har en forråtnet Mandrake-utgavene som støver på en for Windows skjult partisjon, burde en ikke ha for meget å si. Men jeg ser ikke noe galt i at folket argumenterer for UNIX - Apple har jo gått i spissen blant de store systemene rett over i BSD UNIX-verdenen med OS X. Et genialt operativsystem med muligheter som XP bare kan se SÆRDELES langt etter.

 

Hva er det jeg svarer på nå? Jo, den til dags dato mest vanvittige tråd jeg har sett. Men det for gå. Nok for denne gang.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...