Gå til innhold

Linux - fjortis OS?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Uansett så vil en fjortis sannsynligvis lære mer data av å bruke linux enn en "tidlig voksen" tenåring som bruker Windows. Kan ikke si annet enn at det var rene fjortisårsåker som sendte meg på ville veier når jeg i min tid prøvde meg på maskinkode på C64. Uansett motiver, så lærte jeg i det minste noe.

Lenke til kommentar

Altfor mange der ute har egentlig for lite grunnlag til å uttale seg om hvilket OS som er best til de ulike formål.

At det i den seinere tid "vokser frem" nye Linux-spirer med et ubegrunet hat mot MS sine produkter ser jeg på som komisk. Dette bidrar da bare til latterliggjørelse av Linux-miljøene.

Mitt bilde av den typiske Linux-brukeren har i hvertfall endret seg.

 

Trur kompetansen (og alderen) på den gjennomsnittlige Linuxbrukeren har fallt kraftig. Etter hvert som brukervennligheten har blitt bedre vil nok flere å flere benytte dette noe som igjen vil gi "dårligere statestikk" med tanke på sikkerhet, bugs ol.

 

Velger å holde kjeft om mitt syn på de ulike distribusjonene av Linux siden jeg føler at min teknisk kompetanse er for dårlig. I likhet med meg burde flere være flinke til dette.

 

Derimot er mine Windows NT/2000/2003 kunnskaper er relativt store. De tekniske løsningene til MS fungerer upåklagelig til sitt bruk. På enkelte områder er kanskje Linux billigere og bedre, mens på andre områder er faktisk 2000/2003 bedre.

 

Nå har jo nettopp 2003 Serveren blitt lansert. Har selv kjørt opp 2 stk. Web Editions og disse er dønn stabile.

Aggressivt priset? Rundt 3500 kroner pr. lisens med gratis support. Synes ikke dette er dyrt for et så bra produkt.

 

Til dere 14-tisser (mental tilstand) som sikkert sitter der med bunkevis av MS-kompatible spill ol (naturligvis piratkopier):

MS har bidratt til ekstremt mye positivt for alle PC-brukere. Vi har ikke hatt en så utbredt tilbud av spill-/program-titler til PC-en våre har det ikke vært for dem, og at faktisk disse kan kjøres optimalt på den hardwaren man besitter.

 

Ikke mange av dere Linux-brukere der ute er faktisk kompetent nok til å få moderne spilltitler (og eldre) opp og kjøre. De av dere dette gjelder håper jeg kan holde kjeft i fremtidige Linux/MS-diskusjoner.

Lenke til kommentar

Jeg mener nå at denne flamingen fra Linuxbrukere sort sett er over. Nå ser man tendenser til at Windowsbrukere hamrer løs i typiske Linuxforum, før var det kanskje motsatt. Ikke vet jeg hvorfor, kanskje de føler seg litt truet av Linux's stigende popularitet? :shrug:

Nei, Linux har ingenting med å være fjortiss, selv er jeg godt oppe i 20åra

Lenke til kommentar

trur du skal skille mellom linux som OS, og det faktum(?) at nokon fjortisar tykkjer det er kult....

 

no høyrest det ut som at linux er noko ein brukar før ein blir vaksen og "klok", noko som ikkje er tilfelle!

 

trur dessutan dette må være i "nerdefjortismiljøer", for personar som trur dei kan noko...... (dei som kan ting går vanligvis ikkje å skryter av det...)

Lenke til kommentar
Nå skal ikke jeg si så mye da, som er fjortiss selv.

 

AMDfan, du er ikke fjortis. Fjortis er en mental tilstand som mange ungdommer opplever, gjerne i en alder av 14 år :p. Her på forumet er en typisk fjortis en som skriver SMS språk ( d r fanmg teit azza!), gjerne blandet med 13375|>33|<,

1337 |-|4><012 05 50|/| 610(|<20125 _|0012 80><0125

som uttaler seg om ting han/hun ikke veit en skitt om, som poster i "søppel" for å få flere poster, og - noen sa det, bruker linux fordi det er så 1337 og barskt og det gjør deg automatisk til en superhard |-|4><0R (noe det ikke gjør).

 

Selv kjører jeg WinXP+Linux på maskina mi, er ikke stødig nok til å kunne bare bruke Linux. Men jeg prøver å lære meg det, så jeg kan "gli sakte over" til Linux etterhvert. Det er uten tvil et bra OS, om du kan det.

 

Jeg synes at Linux i utgangspunktet ikke er noe fjortis-OS, men dessverre er det en del fjortiser som skal ha det for å være harde karer. Tror likevel majoriteten er mer eller mindre seriøse.

Lenke til kommentar
Seriøst: Grunnen til at jeg bruker linux er at det' date=' tro det eller ei, er flere muligheter med linux.. Programmering, apache, scripting etc.

 

Du kan jo prøve å scripte under windows.. se hvor mye fornuftig du får gjort.. :roll:

 

Nå finnes jo apache, tomcat, perl, ruby, eclipse, emacs osv. for windows også, da... det er litt kronglete at de ikke er med i distribusjonen, men noe uløselig problem er det ikke - så mulighetene innenfor de områdene du nevner er vel grovt sett de samme.

 

Disclaimer: Jeg liker både Windows og *nix, og det er ett fett for meg hva slags OS folk foretrekker.

Lenke til kommentar

Fjortiss os?

 

Vel. De fleste fjortisser vil vel prøve det, og kansje holde ut i en uke med det. Men noe mer tror jeg ikke. Fordi CS er jo litt vanskeligere å få snurr på i linux enn Next->I agreee->Next->Finish :)

 

Men for all del, det er jo ikke noe galt med linux. Og spill som er laget for linux funker jo gull der. (Q3 RTCW etc.). Til og med noen windows spill fungerer veldig godt i linux. Så det skulle gå ann å ha det morro der og.

 

For den norske gamle mann i stua som ikke bruker pcen til annet enn nettbank og kabal, så ville de jo spart en god del penger på å bruke linux.. Men synn er at MS har fått kloa i dem

Lenke til kommentar

En ting til!

 

Jeg tror at de fleste synes Windows er lettere, fordi de har vokst opp med det. Den første pcen de prøvde var det windows på. Kanskje det hadde vært omvendt om den første pcen hadde vært en linux pc..

 

For meg er det i alle fall sånn.. Min første pc var det Windows 3.1 på. Bruker riktignok linux nå men. Synes da fortsatt Windows er noe lettere....

Lenke til kommentar
En ting til!

 

Jeg tror at de fleste synes Windows er lettere, fordi de har vokst opp med det. Den første pcen de prøvde var det windows på. Kanskje det hadde vært omvendt om den første pcen hadde vært en linux pc..

 

For meg er det i alle fall sånn.. Min første pc var det Windows 3.1 på. Bruker riktignok linux nå men. Synes da fortsatt Windows er noe lettere....

 

Det kan jo komme av at en 5-åring kan bruke det... Linux er det ikke så lett å bruke etter mine meninger

Lenke til kommentar

Til vanlig bruker jeg bare Linux, er bare når jeg er på LAN som det hender at jeg starter opp Windows, for å kunne spille litt RA2 & CS. At man kaller det et fjortiss-OS skjønner jeg, men det trur jeg bare har med hvem man kjenner (og hvilken aldersgruppe man selv er i.)

 

De mer erfarne linuxbrukerne er sin egen rase, kan nok ligne litt på fjortisser når jeg tenker meg om....

Lenke til kommentar
... Jeg driver fortsatt å prøver å få startet en internett-browser i Linux jeg... installerte linux for 1 år siden... :oops:

 

har blitt mange nye mapper siden den gang. :roll:

 

Du har helt sikkert aldri tenkt på å lese litt dokumentasjon. Det er slik jeg har opplevd av de fleste tenker, da mener jeg de som nettopp har byttet fra windows til linux.

 

PS: Skriv "mozilla" i terminal som det kalles, da starter internett-browseren.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...