Gå til innhold

Hvordan kan "Mote- og velvære" bli bedre?


Anbefalte innlegg

Jeg har i lengre tid hatt "Mote og velvære" under mitt oppsyn, uten å selv ha bidratt til mye aktivitet i trådene.

 

Det jeg har merket er at det kan for nye medlemmer, virke som det er en gruppe med brukere som vet hva som er riktig av stil, og at alt annet er feil. Selv fikk jeg følelsen av at det var enkelte brukere som "styrte" forumet, og som ikke nødvendigvis har hatt stor forståelse for at andre kan ha en annen stil. Nå skal jeg være forsiktig med å uttale meg for krast, og jeg ser at dette kanskje blir blåst litt opp, men jeg tenker at det trengs en person, eller at brukerne blir flinkere til å gi konstruktiv kritikk, og i noen sammenhenger faktisk ikke kritisere om en trådstarter ikke har bedt om dette. Jeg føler at det fort kan føles som om flere brukere er imot "meg" om jeg mener eller liker noe annet, det er en slik holdning i luften.

 

Jeg tenker at det er så mange flotte og respektable brukere på under forumet at det kun behøves at brukerne går litt i seg selv og kanskje åpner opp underforumet for flere, litt mer åpent. Det er så mange gode brukere der at det uten tvil skal være noe problem.

 

Om ikke føler jeg at det bør ansettes en moderator med erfaring fra dette under forumet som kan passe litt mer på hva som blir sagt (eventuell drittslenging) og passe på at det holdes en saklig debatt og konstrultiv kritikk. Jeg tror mange nye brukere ville føle seg mer tilrette om de visste at det var personer der som passet litt på.

 

Jeg vil bare si at det på ingen måte er mange brukere som har en holdning slik jeg nevner i starten av dette innlegget, men at det er noen som kanskje skal revurdere sitt synd på sine holdninger.

Må legge til at stort sett er består "Mote og velvære" av eminente brukere som har en god og positiv holdning og som virkelig er blant de bedre brukerne på dette forumet!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det jeg har merket er at det kan for nye medlemmer, virke som det er en gruppe med brukere som vet hva som er riktig av stil, og at alt annet er feil.

 

Vel, jeg har forståelse for at det kan virke slik, men det henger sammen med at en del av de faste har ganske lik smak. Når det kommer til diskusjon om mote går det jo stort sett i personlige synspunkter på klær og stil, og når da en majoritet av subforumet har ganske lik smak fører det som du sikkert skjønner til at det vil bli en viss overvekt av den stilen. Brukere som da har en annen stil vil følgelig få høre "den likte jeg ikke" (i mange varianter av varierende høflighet) ofte.

 

Dette problemet finnes på alle moteforumer jeg vet om. Det er en ganske enkel grunn, og det er at mote handler om personlig mening. Det hender ofte at folk glemmer det, og derfor kan diskusjonene bli krasse. Personlig tror jeg nok at de faste på mote-delen kan skjerpe seg litt, samtidig som nye fjes burde huske at ikke alle har samme smak, og at det derfor ofte kommer kommentarer av typen "likte den ikke".

Lenke til kommentar

Det er da vitterlig ikke de personlige meningene man vil til livs. Det er måten man utrykket de personlige meningene. Et skrekk eksempel er de gangene noen alternative kommer innom kategorien. Ta tråden, "Trenger råd til EMO-stil", som måtte ryddes to ganger av undertegnede og Cyclo. Her viser man totalt forakt for mennesker som ikke er som en selv. Dette er ufint og viser manglende oppdragelse.

 

Dette bør dere få slutt på.

Lenke til kommentar

Folk må respektere hverandre uavhengig av stil. Innse at folk liker forskjellige ting. Tydelig at innstillingene overfor hverandre farges av hva slags klesstil man har.

 

Personlige meninger er vel og bra så lenge ytringene står til det det spørres om. Og det skader jo ikke at folk sier hva de synes er galt med plagget/stilen etc. i stedet for å bare si "den var stygg" eller liknende. Konstruktiv kritikk bør folk bli flinkere på.

Lenke til kommentar
Det er da vitterlig ikke de personlige meningene man vil til livs. Det er måten man utrykket de personlige meningene. Et skrekk eksempel er de gangene noen alternative kommer innom kategorien. Ta tråden, "Trenger råd til EMO-stil", som måtte ryddes to ganger av undertegnede og Cyclo. Her viser man totalt forakt for mennesker som ikke er som en selv. Dette er ufint og viser manglende oppdragelse.

 

Dette bør dere få slutt på.

 

Vel, som du sikkert ser i posten min skrev jeg at de faste på motedelen kan skjerpe seg. Samtidig skjer det ofte at noen går helt bananas når noen sier de ikke liker noe som postes. Poenget mitt var ikke at de faste på motedelen er feilfrie, men at begge sider kan skjerpe seg litt.

 

Samtidig ber jeg om at folk tenker seg litt om før de poster noe i motedelen. Jeg har ikke noe i mot at folk går på Cubus og kjøper en random hettegenser, men det er ikke mote uansett hvordan man ser på det.

Lenke til kommentar

Folk må tåle å få meninger mot seg, det er litt av vitsen med et diskusjonsforum, så der har ikke noen av de faste noen skyld :p

 

Men, om jeg tror rett her, så handler det ikke nødvendigvis bare om mote som, mote, men klær generelt, i tillegg til velvære-delen av forumet så klart. Den er jo mer uklar. Tittelen på forumet er kanskje ikke optimalt, men jeg tviler på at intensjonen er at man kun får snakke om det som er "akseptert" som mote for den sesongen.

Lenke til kommentar

Det er jo en fordel om man ikke har en for snever definisjon av mote heller. Klesmote faller inn under mote og om hettegensre er i vinden, så er det å anse som en klesmote utifra definisjonen vi har valgt å forholde oss til. Det er helt ok å være uenig, men det er der vi har lagt oss og jeg håper ikke folk roper om sensur av hettegenser-snakk og lignende i kategorien av den grunn. :)

 

Blir det veldig mange tråder og diskusjoner så tilpasser og tilrettelegger vi, eksempelvis med underkategorier. Det trenger ikke folk bekymre seg for.

Lenke til kommentar

Herregud, dere henger dere alt for mye opp i hettegensere. Det var bare et eksempel.

 

Poenget er at størstedelen av brukerne som er fast på motedelen er moteinteresserte, og antagelig aldri kommer til å synes en hettgenser (FOR EKSEMPEL) er fin. Som sagt, hvis folk tenker seg om litt før de poster kommer mange krangler til å bli unngått. De aller fleste skjønner nok at de ikke vil få positiv respons på en gjennomsnittlig hettegenser (igjen, bare et eksempel), når de poster den på et forum hvor størstedelen av brukerne er langt over gjennomsnittet moteinteresserte. Jeg mener på ingen måte at folk skal være redde for å legge ut noe, men det må gå ann å ha realistiske forventninger, og dermed ikke klikke helt når noen ikke liker det.

 

Og Fredrik, jeg har flere ganger påpekt at det absolutt er forbedringspotensiale hos de faste på motedelen også, så som du sikkert skjønner er jeg fullstendig klar over at problemet er større enn hettegensere. Man må bare huske på at gjennomsnittsbrukeren på motedelen er langt mer interessert i klær enn de fleste andre på forumet, og derfor har et litt annet syn på hva som er pent og ikke.

 

Jeg kan jo ta et eksempel som jeg synes illustrerer situasjonen ganske godt. Det er til stadighet ganske heftige diskusjoner over dresser. Som oftest går det sånn:

 

Bruker 1 (random type): Jeg skal ha ny dress blablablalba...

Bruker 2 (fast på mote): Legg litt penger i det, bedre dress, holder lenger osvosovsov..

Bruker 3 (ikke fast på mote): NEINEINEI, Dressmann er mer enn bra nok, akkurat det samme som de dyre dressene osvosv...

Bruker 2 (fast på mote): Nei nei, hør nå her blabla

Bruker 3 (ikke fast på mote): Jo jo blablabla

.

.

.

Masse random krangel og drittslenging

.

.

.

Bruker 1 (random type)::S:S:S:S:S:S:S??????????? hæææææ???? Dette fikk jeg ikke noe ut av!

 

Og sånn fortsetter det. Det er rett og slett sånn at folk har grunnleggende forskjeller på hvordan de ser på klær. Det burde egentlig begge sider ta til etteretning.

Lenke til kommentar

Vi har ikke bedt om noe motepoliti. Homsepatruljer er det nok av, er ikke alle som har råd til Versace dresses til over 10.000,- kr. Kom med meninger, men respekter dine meningsfeller. Har man ikke noe å komme med er det lov å være stille. Man trenger ikke å "klikke", men at man blir oppgitt av regelrett drittslenging er forståelig. It takes two to tango.

Lenke til kommentar
Vi har ikke bedt om noe motepoliti. Homsepatruljer er det nok av, er ikke alle som har råd til Versace dresses til over 10.000,- kr. Kom med meninger, men respekter dine meningsfeller. Har man ikke noe å komme med er det lov å være stille. Man trenger ikke å "klikke", men at man blir oppgitt av regelrett drittslenging er forståelig. It takes two to tango.

 

Men i alle dager da! Leser du det jeg skriver? Jeg gjentar meg selv nok en gang: Vi faste på mote kan blir flinkere til å svare på ordentlige, konstruktive måter. Jeg har aldri skrevet at vi skal opptre som noe motepoliti, men det har seg faktisk sånn at de aller fleste trådene på motedelen på en eller annen måte handler om synspunkter på klær.

 

Og siden du tydeligvis ikke skjønte helt hva jeg mente med dress-diskusjonen (selv om jeg skrev "Det er rett og slett sånn at folk har grunnleggende forskjeller på hvordan de ser på klær. Det burde egentlig begge sider ta til etteretning.", noe jeg ser på som en ganske lettfattelig setning):

Vi faste kan bli flinkere til å godta at ikke alle vil ha en dress til 10 000, MEN de som ikke er faste burde godta at det faktisk er noen som vil ha det, og holde seg for gode for å rakke ned på noen fordi de velger å bruke penger på klær (akkurat som vi burde holde oss for gode til å rakke ned på folk fordi de ikke gjør det).

 

Forøvrig syns jeg det er morsomt at du avslører at du har samme synspunkt som mange av de som starter krangler på motedelen; "er man interessert i mote er man homo". Voks opp.

Lenke til kommentar

Du missoppfatter poenget mitt.

 

Ja, brukere ber om synspunkter på klærne sine, men de ber om konstruktive synspunkter som sådan. De spør ikke etter noe motepoliti som betaler skjorta for et par bukser eller en genser og som synes alt annet er dritt. Og det er dette som er problemet som jeg prøvde å poengtere. Det er et selvutnevnt motepoliti i kategorien som tror de har så mye bedre stil en alle andre til sammen og som ikke legger verken to eller tre pinner imellom for å fortelle akkurat dette. At dere uttaler at dere skal fokusere på dette er bra. Jeg mener således ikke dette er nok. Det bør i tillegg opprettes en liten infobox i kategorien som forteller kort med informativt om hva som er ønskelig og ikke i kategorien, som det forøvrig allerede finnes i andre kategorier.

 

Min referanse til homofile var i så måte ment som et humoristisk tilsnitt. Hvorfor dette skulle være avslørende vet jeg ikke.

Lenke til kommentar
Du missoppfatter poenget mitt.

 

Ja, brukere ber om synspunkter på klærne sine, men de ber om konstruktive synspunkter som sådan. De spør ikke etter noe motepoliti som betaler skjorta for et par bukser eller en genser og som synes alt annet er dritt. Og det er dette som er problemet som jeg prøvde å poengtere. Det er et selvutnevnt motepoliti i kategorien som tror de har så mye bedre stil en alle andre til sammen og som ikke legger verken to eller tre pinner imellom for å fortelle akkurat dette. At dere uttaler at dere skal fokusere på dette er bra. Jeg mener således ikke dette er nok. Det bør i tillegg opprettes en liten infobox i kategorien som forteller kort med informativt om hva som er ønskelig og ikke i kategorien, som det forøvrig allerede finnes i andre kategorier.

 

Min referanse til homofile var i så måte ment som et humoristisk tilsnitt. Hvorfor dette skulle være avslørende vet jeg ikke.

 

Da snakket vi vel litt forbi hverandre, for det du sier er jeg stor sett enig i. Jeg er også enig i at det burde legges ut litt info om hva som er ønskelig, men som du ser ut i fra det som er skrevet i tråden virker det som om jeg er den eneste som mener det burde være visse føringer som følge av mote-fokuset. Da blir det også vanskelig å legge retningslinjer, uten at disse blir restriktive, og derfor stikk i strid med hva det virker som de fleste mener, altså at "mote og velvære" egentlig er "klær og velvære".

 

Personlig tror jeg ikke problemene kommer til å løses før dette avgjøres. Enten må det gjøres klinkende klart at subforumet egentlig handler om alle typer klær (da foreslår jeg å gjøre om navnet til "klær og velvære"), eller introdusere noen rettningslinjer som ber om at diskusjonen i det minste skal ha en viss fokus på mote.

 

Jeg skylder forresten på ødelagt døgnrytme og store mengder eksamenslesing for at jeg ikke tok spøken:P

Lenke til kommentar

Slik jeg ser det ville det beste vært å inkludere både mote og klær, og favne om større grupper brukere. Skulle det være ønskelig å skille den dagsaktuelle moten og trender fra generelt kles-snakk burde det by på lite problemer.

 

Så om det er ønskelig, så kan jeg alltids klemme Dotten litt. Men det avhenger jo av tilbakemeldingene deres, og kanskje dere har noen gode ideer til hvordan dere vil ha forumet, siden dere kommer til å stå for innholdet.

Lenke til kommentar

Personlig tror jeg det vil fungere best uten å deles. Det er mange på motedelen som ikke nødvendigvis følger dagsaktuell mote, men heller har en mer klassisk stil, og jeg er selv en av dem. Problemet er at det er veldig vanskelig å skille mellom mote, klær, trender osv, så å dele opp tror jeg bare vil føre til forvirring. Jeg tror bare det å gjøre en klar definisjon på hva som er ønsket i forumet kommer til å forbedre kvaliteten, fordi det blir mindre forvirring om hva som er "tillatt" og ikke.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...