Gå til innhold

Pc i Mineralolje @ Oljeskvetten - Kommentartråd


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-T9cKWhDpN0

gå bak elkjøp å slå hull på en slik ovn. jeg hørte om slike som eksploderte og at det var sort olje illeluktende olje som kom ut. kanskje den var blitt veldig varm. skal se om jeg finner det fram.

Lenke til kommentar
Forskjellige typer olje har forskjellige typer termiske og elektriske egenskaper, så du kan ikke ta en så brå konklusjon, Daniel.

Det han omtaler er vel strengt tatt polariteten til et stoff. Hvis jeg ikke husker veldig feil så leder ikke upolare stoffer strøm, mens polare stoffer gjør dette. Et eksempel kan være et alkan som på den måten ikke vil lede strøm. Et problem med alkaner er at de som er rimelige i pris er små molekyler, som igjen fordamper lett.

 

Mvh Håkon

Lenke til kommentar

Litt polart? Hydrogenbindinger er polare, og O har høyere elektronegativitet enn H. Da blir molekylet asymmetrisk, og man får en dipol.

 

Rent vann leder ikke strøm, og jeg vil presisere at diskusjonen ikke går ut på om vi kan bruke vann i dette prosjektet :p Som Daniel sier, er det urenheter (redoksreaksjoner) som gjør at vann til en hvis grad kan lede strøm.

 

 

INGEN polare og ikke-polare stoffer leder ikke strøm.

 

Så alle stoffer leder strøm? :p

Lenke til kommentar
Litt polart? Hydrogenbindinger er polare, og O har høyere elektronegativitet enn H. Da blir molekylet asymmetrisk, og man får en dipol.

Med andre ord, man får et relativt polart molekyl. Hvis du sammenligner med et stoff som er større og har mange OH-/hydroksi-grupper så er ikke denne asymmetrien så stor. I forhold til størrelsen på molekylet så er vann ganske så polart, men sammenlignet med større molekyler er det ikke veldig polart.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...