Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

noen som vet hva 10010110100101010101110101011 betyr


Anbefalte innlegg

Er ikke sikker på om dette er riktige plassen å spøre om dette...

 

Men her er spørsmålet... har sett på noen filmer hvor de har snakket om et tallsystem som er sammensatt med I'er og O'er

 

Er det noen som vet hvor jeg kan finne mer ut om dette?

 

Eksempel:

1001001011101011011010100101010101001010111010101010010101101010101010101

1100101001010110100101010010101001010101000101110100101010100101010100101

1001001100101001010010100101010010010110010101010101001101001010101001100

 

Dette betyr ikke noe tror jeg...

Endret av krassi
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ehm, det binære tallsystemet, som datamaskiner, internett og generelt all elektronikk baserer seg på. Google it, Binary numeral system på wikipedia.

 

Og det er ikke i og o, det er 1 og 0 man vanligvis bruker for å representere verdiene.

 

aha... men hva blir det brukt til?

Lenke til kommentar
det brukes som tallsystem i alle pcer.

 

lærte det i 9-10. klasse tror jeg, så hvis du er yngre en det får du det nok på skolen..;)

 

hmm... går på videregående å har ikke hørt noe om det tallsystemet på skolen, men læreren vi hadde i matte tok oss som om vi fortsatt gikk i 6. klasse...

Lenke til kommentar
det brukes som tallsystem i alle pcer.

 

lærte det i 9-10. klasse tror jeg, så hvis du er yngre en det får du det nok på skolen..;)

 

hmm... går på videregående å har ikke hørt noe om det tallsystemet på skolen, men læreren vi hadde i matte tok oss som om vi fortsatt gikk i 6. klasse...

Merkelig. Dette var vi innom i løpet av siste året på ungdomskolen da jeg gikk i grunnskolen

Lenke til kommentar
Hvorfor maskiner kun fungerer på 1 0 er fordi strøm kun fungerer i 2 verdier av og på altså 0=av 1= på

Bare for å presisere; strøm og spenning fungerer i mange flere verdier enn bare av og på.

Digital elektronikk (datamaskiner, mobiler osv.) derimot bruker binær for å gjøre operasjoner. Altså av og på.

 

Analog elektronikk derimot, det kan ha alle mulige verider mellom av (0%) og på (100%) om du vil. En dimmer er et eksempel på anvendt analog elektronikk.

 

Det er forresten også laget noen analoge datamaskiner (eller rettere sagt regnemaskiner). ELWAT er en av dem.

Endret av Dj_eLmO
Lenke til kommentar
Hvorfor maskiner kun fungerer på 1 0 er fordi strøm kun fungerer i 2 verdier av og på altså 0=av 1= på

Bare for å presisere; strøm og spenning fungerer i mange flere verdier enn bare av og på.

Digital elektronikk (datamaskiner, mobiler osv.) derimot bruker binær for å gjøre operasjoner. Altså av og på.

 

Analog elektronikk derimot, det kan ha alle mulige verider mellom av (0%) og på (100%) om du vil. En dimmer er et eksempel på anvendt analog elektronikk.

 

Det er forresten også laget noen analoge datamaskiner (eller rettere sagt regnemaskiner). ELWAT er en av dem.

 

Det er rett, men hvis du tenker på det binære tallsystemet så fungerer det som av og på

Lenke til kommentar

Kan jo også si det som at hvis det er noen som sier at noe er "digitalt" så betyr det at det er skrevet ved hjelp av dette tallsystemet. Her ligger også forskjellen mellom "bit" og "byte" så vidt jeg har forstått det. en "bit" er rett og slett enten 1 eller 0 i en slik tallrekker. En "byte" er 8 bits satt etter hverandre og gir da en bokstav eller tegn av en eller annen type

Lenke til kommentar
Hvorfor maskiner kun fungerer på 1 0 er fordi strøm kun fungerer i 2 verdier av og på altså 0=av 1= på

Bare for å presisere; strøm og spenning fungerer i mange flere verdier enn bare av og på.

Digital elektronikk (datamaskiner, mobiler osv.) derimot bruker binær for å gjøre operasjoner. Altså av og på.

 

Analog elektronikk derimot, det kan ha alle mulige verider mellom av (0%) og på (100%) om du vil. En dimmer er et eksempel på anvendt analog elektronikk.

 

Det er forresten også laget noen analoge datamaskiner (eller rettere sagt regnemaskiner). ELWAT er en av dem.

 

Det er rett, men hvis du tenker på det binære tallsystemet så fungerer det som av og på

 

Ikke nødvendigvis. Det er positive logikknivåer, men du finner også negative logikknivåer. Altså i positiv logikk har du HØY = 1 og LAV = 0, der 1 er representert av en høyere spenning mellom V_H(min) og V_H(Max). I negativ logikk er 0 representert med HØY. Digitale bølgeformer er sånne spenningsnivåer som går frem og tilbake mellom HØY og LAV.

Endret av Chrisbjerk
Lenke til kommentar
Kan jo også si det som at hvis det er noen som sier at noe er "digitalt" så betyr det at det er skrevet ved hjelp av dette tallsystemet. Her ligger også forskjellen mellom "bit" og "byte" så vidt jeg har forstått det. en "bit" er rett og slett enten 1 eller 0 i en slik tallrekker. En "byte" er 8 bits satt etter hverandre og gir da en bokstav eller tegn av en eller annen type

 

Ja det stemmer. Analoge verdier består av kontinuerlige verdier mens digitale er diskrete verdier. For å manipulere analoge kvantiteter må de altså kvantiseres med en AD-omformer med gitt oppløsning. Den plukker da ut verdier som representerer den analoge kvantiteten.

 

Bit er forkortning av Binary DigIT og er 1 eller 0 - ja. En byte er 8 siffer (bit), men man kan skrive f.eks. tallet 2 som 8 bit; 4 = 2^2 --> 100 --> 00000100. Det er koden (grupperinger av bits) som representerer forskjellige ting.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...