Gå til innhold

Test: Sapphire Radeon HD 5750


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Denne testen har en relativt missvisende overskrift. Når dere snakker om eyefinity til folket som overskrift på en test ville jeg i det minste anta at man har testet eyefinity-funksjonene på kortet og skriver en del om dette. Særlig skuffet blir jeg jo når dere i tillegg skriver flere ganger at dette ikke er snakk om et gamerkort. Hvorfor i det hele tatt nevne eyefinity teknologien når dere ikke engang nevner hva den faktisk gjør. For meg virker dette som en artikkel skrevet av noen som ikke engang vet hva eyefinity går ut på. Jeg vet at artikkelforfatteren kan en del om det men ut ifra artikkelen er dette som en 5-åring som forteller kammeraten at han har kulere og bedre maskin bare fordi han har eyfinity uten å ane hva eyefinity er.

 

Dette er rett og slett for dårlig

Lenke til kommentar

Generelt til skjermkorttestene deres:

Hvorfor tester dere både Crysis og Crysis Warhead? Det ville jo vært mer nyttig å teste kortene på noen av de nye og aktuelle spillene, og så ha en av Crysis-spillene som en slags erketest. Det er generelt for lite spilltesting etter min smak (selv om ikke akkurat dette er et entusiast kort).

Lenke til kommentar

Vi har tidligere testet tre 5-serie kort, og i blant annet den første testen gikk vi litt mer inn på hva Eyefinity faktisk er.

http://www.hardware.no/artikler/asus_radeon_hd5870/72140

 

Jeg følte egentlig ikke behovet for å gå inn på dette igjen, fordi det er nevnt i artiklene jeg linker til. En annen grunn er at det nå er en liten stund før teknologiene ble introdusert. Skulle vi omtalt alle teknologiene som finnes i hver eneste test av et hovedkort, prosessor, minne, skjermkort osv, ville det i lengden bli dødt og unødvendig.

 

Jeg ser at det kanskje kunne vært nevnt litt dypere iht. tittelen, men at det er så ille som "rett og slett for dårlig" var vel å trekke snoren litt langt? Men, argumentet er fortsatt det at dette har blitt forklart tidligere, og at vi har linket til disse sakene. Jeg får vel uansett klaske ut litt info i neste test. I mellomtiden la jeg til et par setninger i introduksjonen.

 

Hvis det et ønske om en dedikert Eyefinity-artikkel skal man nok klare å få satt sammen dette :-)

 

OpusNR1: Hele testoppsettet for skjermkort vil få en overhaling ved overgangen til 2010, bla. med en plattform basert på Windows 7. Det tar derimot litt tid å få til dette, etablering av nye testrutiner, innhenting av eldre produkter for en omtest osv. Men, det kommer :-)

Endret av Nilsen
Lenke til kommentar
Hvis det et ønske om en dedikert Eyefinity-artikkel skal man nok klare å få satt sammen dette :-)

 

Fjern amatør overskrifta, artikkelen nevner ingenting om eye infinetive. Artikklen har ingenting med eye infinety å gjøre bortsett fra at kortet har støtte for dette, og hva heter artiklen? "Eye infinity til folket". HVOR STÅR DET OM EYE INFINETY?!

Skjerpings.

Lenke til kommentar
OpusNR1: Hele testoppsettet for skjermkort vil få en overhaling ved overgangen til 2010, bla. med en plattform basert på Windows 7. Det tar derimot litt tid å få til dette, etablering av nye testrutiner, innhenting av eldre produkter for en omtest osv. Men, det kommer :-)

Høres lovende ut! :thumbup:

Lenke til kommentar

Jeg savner fokus på overklokking nå og på alle ATI 5xxx kort som har blitt testet her. Disse kortene har et imponerende VRM design, og siden dette kortet faller inn under kategorien med "god kjøling" så forventer jeg jo at dere cranker opp spenningen så folk kan se hva som er rimelig og forvente av det ekstra man kan hente av høyere frekvenser.

 

Nå så jeg til tross for at kortet hadde forbedret kjøling unnlot dere og teste dette.. Litt skuffet

Lenke til kommentar

Jeg orket ikke lese artikkelen, men hvor nevnes eyefinity og hvordan det fungerer? For man er klar over at det er store mangler på eyefinity og at det selv på HD5770 ikke er "til folket" men til de som sitter med minst 1 DP skjerme, har lik oppløsning på alle skjermer etc. Folk har store problemer med DVI skjermer og må kjøpe en meget dyr aktiv DP adapter til den tredje.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Grei nokk test, men om dere skal kalle artikkelen "eyefinity til folket" er det kanskje en fordel å teste om kortet faktisk klarer å dra eyefinity, slik som andre over her sier.

 

Ellers vil jeg påpeke at testriggen indeholder en del som betydelig utdatert i forhold til alle andre, lagringsmediet.

Etter tester gjort av anandtech link viser det seg at lagringsmediet kan ha en betydelig effekt på minimum-FPS, og forskjellen på WD caviar og x25-M kan være så stor som 1,5-2x (14,7 fps vs 25,7 fps, crysis). Dersom dere har mulighet synes jeg testriggen bør oppgraderes til en x25-M gen2 160GB (TRIM FW) for både OS og spill (eventuelt en til hver) for å hindre at lagringsmediet slår ut på GPU-tester.

Lenke til kommentar
Ellers vil jeg påpeke at testriggen indeholder en del som betydelig utdatert i forhold til alle andre, lagringsmediet.

Etter tester gjort av anandtech link viser det seg at lagringsmediet kan ha en betydelig effekt på minimum-FPS, og forskjellen på WD caviar og x25-M kan være så stor som 1,5-2x (14,7 fps vs 25,7 fps, crysis). Dersom dere har mulighet synes jeg testriggen bør oppgraderes til en x25-M gen2 160GB (TRIM FW) for både OS og spill (eventuelt en til hver) for å hindre at lagringsmediet slår ut på GPU-tester.

 

Jeg antar at Windows henger på samme nivå som resten av OS'ene, så hvorfor ikke bare hive i 16 giga med ram og montere alt som skal testen i tmpfs? Da brukes jo rammen, som er VELDIG mye raskere en en HD :p

Lenke til kommentar
Dette kortet er på vei snart til meg. Liten oppgradering på HTPC'n så kanskje det kan bli litt spilling i stua også.

 

5750 skal trekke mellom 8 - 89W mens på noen netsider står de 18 - 108W.

 

Høres ut som mit neste HTPC kort, lite støy og bit-streaming. Selv om dette ikke nenves i artiklen?

 

Ja, satser på det same selv, lite støy, bitstreaming, adekvat spill-ytelse., fint til en HTPC

 

AtW

 

Tenker samme tanke jeg også. Ser frem til å høre fra dere om hvordan kortet gjør det i en HTPC :)

Lenke til kommentar

Hvordan vil dette være å bruke i spill? som MW2, WOW, osv?

 

I forhold til disse?

 

Gainward GeForce 9800GT 1GB PhysX CUDA PCI-Express 2.0, GDDR3, DVI, native-HDMI, HDCP, Graphics Plus, "Green

 

HIS Radeon HD 4850 512MB GDDR3 PCI-Express 2.0, DVI, native-HDMI, HDCP

 

MSI GeForce GTS 250 512MB PhysX CUDA PCI-Express 2.0, "OC" 2xDVI, HDCP, Graphics Plus, 3D Stereo

Lenke til kommentar

Sånn, da har jeg testet dette i noen dager.

 

Gikk fra AMD X2 4850e til Phenom X3 720 BE og fra ATI HD3200 til ATI 5750.

 

Merker jo att maskinen blir varmere og noe mer støy som kommer fra GFX kortet, kjører på 40 % i standard mode. Jeg kjører CPU uten vifter med en ninja schyte mini.

 

Har dessverre bare testet Torchlight og det funker fjell så wow er ikke noen problemer. Regner nok med litt tyngre spill funker fjell også. ATI 5750 har mye kraft egentlig, kanskje ikke i forhold til de verste kortene idag men er jo minst like kraftfulle som gårsdagens verstinger.

 

GFX har vært oppe i 55 grader og CPU på 63 grader som er noe for høyt (kommer og undervolte og sette ned multiplier på cpu). Bruker dette i en Antech Fusion 430 kasse. ATI 5750 bråker jo noe men ikke stort, ingenting som forstyrrer meg noe nevneverdig, idle ligger på 40 grader. GFX kortet klokker også ned seg ved idle mode til 150 mhz & 500 mhz (husker ikek helt sikkert...)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...