Gå til innhold

Sony receiver 5*100W


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Ikke bare vekt (det spiller ikke bra med en tung kasse.....). Skikkelige HiFi-produsenter oppgir hvor mye strøm (Ampere) forsterkeren leverer.

 

Ja jeg vet men vekt er en grei regel hvis du ikke kjenner til produsentene

sine spesifikasjoner , for en som ikke har spesiell interesse av HI-FI .

Holder det stort sett og se på vekten.

 

Over 15kg er somoftest nok for de fleste

(jeg hadde en DP på 35kg i hus den var ekstrem)

Lenke til kommentar

Står 17,2 på hjemmesidene til NAD.

 

Hå. Ikke jug på deg mer vekt enn det er! :evil:

I min manual står det 17,19 kg.

Tenk å juge på seg 10 gram ekstra. :roll:

 

Oki da.. 17,19 kg... Den er hvertfall satans tung. Er ikke noe jeg gidder å drasse på hvis jeg skal gå langt. Du kjenner godt at tungden ligger der strømforsyningen er.

Lenke til kommentar
Min Yamaha RX-V1300 er 15 kg og skal nok vist yte 6*100 watt.

 

 

http://www.yamaha-hifi.com/products.php?la...ivset=&newsset=

 

Menneh... den trekker kun 410 watt fra strømnetet?

Eller er det 410 watt den bruker på varme?

 

Vet nå ikke helt, men når jeg spiller med annlegget mitt, NAD T751 med Dali 8008 og en Cerwin Vega 15" sub, så trekker det 150-180 watt fra strømmnettet. Tror ikke du kan regne med at den trekker like mye som forsterkeren gir i watt....

Lenke til kommentar

Det er fysisk UMULIG å få større utgangseffekt enn det forsterkeren trekker fra nettet. Hvis du får til det har du enten:

 

a) funnet oppskriften på kaldfusjon basert på luft og følgelig oppfylt verdens energibehov for evig tid

B) forskjøvet masse/energi-balansen og følgelig lagt grunnlaget for universets undergang

c) jukset

Lenke til kommentar
Det er fysisk UMULIG å få større utgangseffekt enn det forsterkeren trekker fra nettet. Hvis du får til det har du enten:

 

a) funnet oppskriften på kaldfusjon basert på luft og følgelig oppfylt verdens energibehov for evig tid

B) forskjøvet masse/energi-balansen og følgelig lagt grunnlaget for universets undergang

c) jukset

 

Det du skriver gjelder vel bare varmeovner og elektromotorer ?

Dette er transformering av et strøm.

Og du tilfører jo effekt igjennom ingangene til forsterkeren ,

det blir jo en forsterkelse av et signal som blir transformert.

 

Må tenke mere på dette, du fikk meg til og lure men jeg tror du

tar feil , fordi forsterkeren forsterker et eksisterende signal .

 

Er meget trøtt nå klokken er nesten 4

(dette må jeg tenke på når jeg er våken)

Lenke til kommentar

Om forsterkeren bare har 410 watt strømforsyning så klarer den ikke å levere 6x100 W over en lengre periode, nei. De fleste produsenter måler ikke effekten med alle kanalene på full guffe. (Nad og Harman er unntak)

 

Men er det nødvendig at forsterkern klarer å levere full guffe i alle kanaler samtidig? Nei, ikke til film, mesteparten av tida skjer det jo svært lite i bakkanalene.

Lenke til kommentar
  • 5 uker senere...

MyWar: Pass på så ingen reklamefolk hører deg, hvis ikke kommer det snart forsterkere med 20 kg kabinett... :wink:

 

Mitt tips for å få en aning om hva enn kraftig nok forsterker har å si, er følgende: Gå en tur til HiFi klubben og hør på noen store Cerwin Vega (alle har jo en gang hatt lyst på sånne...). Først med en liten forsterker og så med en stor.

Den gangen jeg gjorde det opplevde jeg at det var mildt sagt stor forskjell på hva høyttalerne presterte med min 2x65W Denon til ca 3000,-, i forhold til med NAD for- og effektforsterker til ca 10000,-.

Slo fort fra meg den tanken da, men det er jeg glad for nå.

Stor forsterker er ikke bare for å spille sykt høyt, slik mange (les: foreldre) gjerne tror, men det blir kanskje fort sånn hvis du har en :)

Lenke til kommentar
FTC strengere enn RMS, og DIN (deutsche industri norm) den slakkeste, bruker et sinussugnal på 1 kilohertz.

Min effektforsterker: EAD Powermaster 2000: 5x400 watt RMS alle kanaler drevet og 60kg :-)

Et fint eksempel på hvordan produsenter juger.

 

Strømforsyningen er vel på 2300 watt, siden det er klasse A/B så er effektiviteten under 75%, altså kan den ikke levere 5x400 watt i alle kanaler. Skal det lydmessige resultatet bli bra, bør strømforyningen være dobbelt så høy som den samlede uteffekten.

Synes å huske at Stereophile målte effekten på denne og fant ut at den klippet ved 180 watt med alle kanaler drevet, og det var etter DIN-normen! Med andre ord så er det vel rundt 5x170 Watt RMS.

Det er fortsatt en bra forsterker, men litt fantasifult å oppgi effekten til 5x400 Watt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...