Gå til innhold

Sony receiver 5*100W


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
MyWar: Pass på så ingen reklamefolk hører deg, hvis ikke kommer det snart forsterkere med 20 kg kabinett... :wink:

 

Mitt tips for å få en aning om hva enn kraftig nok forsterker har å si, er følgende: Gå en tur til HiFi klubben og hør på noen store Cerwin Vega (alle har jo en gang hatt lyst på sånne...). Først med en liten forsterker og så med en stor.

Den gangen jeg gjorde det opplevde jeg at det var mildt sagt stor forskjell på hva høyttalerne presterte med min 2x65W Denon til ca 3000,-, i forhold til med NAD for- og effektforsterker til ca 10000,-.

Slo fort fra meg den tanken da, men det er jeg glad for nå.

Stor forsterker er ikke bare for å spille sykt høyt, slik mange (les: foreldre) gjerne tror, men det blir kanskje fort sånn hvis du har en :)

 

LOL , hysh ikke si det til noen da . .

(du har et poeng)

 

Men det er fakta da

strømforsyningen er det eneste som veier noe i en forsterker .

Og det er den som avgjør hvor mye effekt forsterkeren kan levere.

Om det står 4*1000 watt så spiller det ingen rolle , så lenge

strømforsyningen ikke klarer og lever nok effekt.

Lenke til kommentar
Eg har ein denon avr 2700 som er 5*80w og veier ca 12 kg.

Er eindel lyd i den

 

Jeg har den selv , synes den er altfor spinkel i lyden.

Er ikke noe effekt ,

jeg har volumet på +10db når jeg ser på film for og få "litt" lyd.

 

Var mye mere fornøyd med det gamle nad systemet mitt da .

Lenke til kommentar
Eg har ein denon avr 2700 som er 5*80w og veier ca 12 kg.

Er eindel lyd i den

 

Jeg har den selv , synes den er altfor spinkel i lyden.

Er ikke noe effekt ,

jeg har volumet på +10db når jeg ser på film for og få "litt" lyd.

 

Var mye mere fornøyd med det gamle nad systemet mitt da .

 

Skrur eg min yamaha ned på -10 db så er det eit bra spetakkel her... trur ikkje eg har hatt den så langt nede enda...

Lenke til kommentar
Eg har ein denon avr 2700 som er 5*80w og veier ca 12 kg.

Er eindel lyd i den

 

Jeg har den selv , synes den er altfor spinkel i lyden.

Er ikke noe effekt ,

jeg har volumet på +10db når jeg ser på film for og få "litt" lyd.

 

Var mye mere fornøyd med det gamle nad systemet mitt da .

 

tja, eg har den sjeldent over -5 db sida det blir bare klaging frå kjellaren

Lenke til kommentar
kan bare ikke sette i en større strømforsyning hvis den som står i receiveren er for liten?

Ja det kan du kjøpe og sette inn en ny transformator, så lenge sekundærspenningen er det samme. Men det er ikke gratis, grunnen til at produsentene sparer på transformatorene er at de utgjør hovedkostnaden i en forsterker. En forsterker med effekt på 6x100 watt bør egentlig ha en transformator på rundt 900-1200 watt. Det er det ikke plass til, det er dyrt (1100-2000kr) og veier mye (10-15kg).

Lenke til kommentar
kan bare ikke sette i en større strømforsyning hvis den som står i receiveren er for liten?

Ja det kan du kjøpe og sette inn en ny transformator, så lenge sekundærspenningen er det samme. Men det er ikke gratis, grunnen til at produsentene sparer på transformatorene er at de utgjør hovedkostnaden i en forsterker. En forsterker med effekt på 6x100 watt bør egentlig ha en transformator på rundt 900-1200 watt. Det er det ikke plass til, det er dyrt (1100-2000kr) og veier mye (10-15kg).

 

Hmmm-mmm, interesant! Så feks i denne sony receiveren det er pratet mye om her, kunne man koblet på en slik trafo du nevner og fått ut 5*100w uten klipping- no problem?

 

Jeg synes da ikke prisen var så avskrekkende :)

Lenke til kommentar
nja... likeretterbrua og glattinga skal klare og levere spenninga også... er nok ikkje berre trafo som spelar inn.

 

Er nok ikkje så einkelt...

 

joda, (for meg) jeg utdanner meg innen elektro-fagene og har tilgang på et hav av komponenter og velutdannede lærere. Dette blir mitt neste prosjekt!

Lenke til kommentar

Nei, selvfølgelig er det ikke helt så enkelt, men det er trafoen som koster pæng. Nye likeretterbroer og større kondensatorbank koster ikke all verden. Det er dessuten ikke sikkert at man trenger ny likeretterbro heller, og større kondensatorbank er strengt tatt ikke nødvendig for å få det til å fungere. Om man får ut 5x100 watt uten klipping er en annen sak.

Det finnes x antall tusen eksempler på strømforsyning på nettet. Den som søker vil finne. :wink:

Lenke til kommentar
Ikke kjøp en forsterker på bagrunnn av tekniske data.

Les heller tester/reviews om produktene og test dem gjerne ut hvis du har muligheten.(les demo/lytterom rom etc)

Aldri kjøp noe uten at du har fått testet det hjemme hos deg selv, med ditt eget utstyr er mitt motto. Hvordan det låter i butikken, hos andre og sammen med annet utstyr enn ditt, er egentlig uinteressant.

Ikke alltid like lett å gjennomføre, men det gir best resultat og kan spare deg for mye trøbbel med matching.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...