Gå til innhold

Går han for langt? Angående pepperkake saken.


Anbefalte innlegg

Jeg reagerte også på ordleggingen til politiførstebetjent Carsten Raa. Som en representant for politiet burde man ordlegge seg objektivt og uten affekt i alle saker, uansett hvor betente de måtte være, og det mener jeg ikke har blitt gjort i dette tilfellet.

Å kalle gjerningsmennene for "tilbakestående" og "tapere" er nesten på et barnehagenivå, og slike uttalelser mener jeg er med på å undergrave politiets bilde som en seriøs og objektiv instans.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det som er synd er at disse uttalelsene får så enorm oppmerksommhet nettopp fordi det e rpolitiet som har sagt det! Politiet er bare vanlige folk ikledd en grenseløst stygg uniform som tror det har rett til å bestemme over andre!

 

Det ville garantert ha blitt slått opp også om vanlige sivile folk hadde sagt det, men med en langt mindre oppmerksomhet. Synes uttalelsene er helt greie, men at fokuset på at det er politiets uttalelser blir helt feil.

 

Hadde Carsten Raa uttalt seg som privatperson, hadde det bare vært meningene til en eller annen tilfeldig bergenser, og det har jo begrenset interesse. Men han uttaler seg som politiførstebetjent, og da snakker han på vegne av politiet. Da har han ikke mulighet til å slenge om seg med sine personlige meninger, fordi han er politiets representant. Er det slik å forstå at politiets profesjonelle vurdering er at gjerningsmennene er "tilbakestående"? Det tviler jeg sterkt på, og derfor reagerte jeg også da jeg så uttalelsene.

Lenke til kommentar

Synes ikke det er så ille at han sier det han sier. Enhver person med litt blodomløp i hodet burde forstå at politimannen gjør seg selv til latter, og burde også vite å fordømme det som har skjedd. At én politimanns uttalelser skal være med på å undergrave politiet som en instans, blir bare tullete, synes jeg. Han får da som et individ stå for sine egne uttalelser, og i dette tilfellet klarte han dessverre ikke å hindre følelsene sine fra å styre tunga.

 

Edit: Politiførstebetjent var han visst også, ja. Det gjør det jo bare mer tragisk.

Endret av Señor Bukkake
Lenke til kommentar

Den eneste grunnen til at han ikke burde sagt det er at det sannsynligvis stemmer, og slike folk vil ikke begynne å oppføre seg noe voksnere av å bli kalt drittunger offentlig. Å foreslå å sparke en politimann fordi han er følelsesmessig engasjert i jobben sin er vel likevel ikke så strategisk om man ønsker flest mulig oppklarte saker.

Lenke til kommentar
Det som er synd er at disse uttalelsene får så enorm oppmerksommhet nettopp fordi det e rpolitiet som har sagt det! Politiet er bare vanlige folk ikledd en grenseløst stygg uniform som tror det har rett til å bestemme over andre!

 

Det ville garantert ha blitt slått opp også om vanlige sivile folk hadde sagt det, men med en langt mindre oppmerksomhet. Synes uttalelsene er helt greie, men at fokuset på at det er politiets uttalelser blir helt feil.

 

Hadde Carsten Raa uttalt seg som privatperson, hadde det bare vært meningene til en eller annen tilfeldig bergenser, og det har jo begrenset interesse. Men han uttaler seg som politiførstebetjent, og da snakker han på vegne av politiet. Da har han ikke mulighet til å slenge om seg med sine personlige meninger, fordi han er politiets representant. Er det slik å forstå at politiets profesjonelle vurdering er at gjerningsmennene er "tilbakestående"? Det tviler jeg sterkt på, og derfor reagerte jeg også da jeg så uttalelsene.

 

Og hva så egentlig? Skal man regne politiet som en gudommelig enhvet til hvert ord må høres og respekteres? Skal man regne politiets ord som ufeilbarlige slik katolikkene regner pavens ord? Det var en mann som sa dette og grunnen til at han får ekstra oppmerksomhet er fordi han er ikledd en av verdens styggeste drakter. Folk kaller ofte politiet forskjellige ting så hvorfor skulle ikke de kunne kalle folk forskjellige ting dersom de blir provosert av en handling. De er jo bare vanlige folk som leker helter og tøffinger.

 

Sto forøvrig i den andre tråden om dette temaet at det utloves en belønning på 100.000 kr. for opplysninger.

Lenke til kommentar

Jeg tror Glimti har et viktig poeng her. Politiet er også vanlige mennesker, vanlige mennesker som jobber for at samfunnet skal være litt tryggere. Vi må ikke komme til det at vi krever at de som arbeider i politiet ikke skal kunne ha følelser eller gjøre feil som vanlige mennesker.

 

For det andre: Det skal forferdelig lite til før en journalist vrir en fillesak langt utav sine proporsjoner. Egentlig er det etter min mening journalistene som skal ha kritikk for å i det hele tatt overfokusere slik på denne saken som de har gjort, men de er nå mennesker de også.

Lenke til kommentar
Jeg tror Glimti har et viktig poeng her. Politiet er også vanlige mennesker, vanlige mennesker som jobber for at samfunnet skal være litt tryggere. Vi må ikke komme til det at vi krever at de som arbeider i politiet ikke skal kunne ha følelser eller gjøre feil som vanlige mennesker. (...)
Men bør man ikke forvente at polititjenestemenn, som tross alt representerer sin etat utad, skal forsøke å uttale seg objektivt og uaffektert i sine uttalelser til media? Det kommer klart frem av alle nyhetsoppslag at Carsten Raa uttaler seg på vegne av sin stilling som politiførstebetjent og ikke som privatperson.

 

At dette er en glipp er det vel ingen tvil om. Det er verken praksis eller spesielt vanlig at polititjenestemenn av lavere gradsbenevnelser går ut i media med karakteristikker av mulige gjerningsmenn.

 

For å sette det litt på spissen, vil det være greit om Carsten Raa også uttaler seg om mer alvorlige politisaker i det aktuelle distriktet? Tatt i betraktning hvilke ordelag han brukt om disse gjerningsmennene kan man bare tenke seg hvilke karakteristikker gjerningsmenn av en voldtekt, et mord e.l vil kunne få i media.

Endret av fargoth
Lenke til kommentar

Har diskutert selve objektiviteten i utsagnet i en annen tråd. Min konklusjon/mening er at det eneste som kan settes i tvil er om de er dårlige i idrett. At der er sosialt tilbakestående er klart. Tilbakestående betyr ikke annet enn at de står tilbake eller har dårligere sosial interaksjonsevne enn hva som er normalt, noe en enkelt kan konkludere ut fra handlingen. At de er dårlige på skolen følger naturlig, hvor ofte hører man om destruktive skolelys?

 

I mer alvorlige saker er det heller ikke unormalt at gjerningsmann f.eks kalles psykisk ustabil, farlig, voldelig, brutal, etc.

 

Merk at den aktuelle uttalelsen ikke er rettet mot en angivelig "mistenkt" men mot de som har gjort det (hvem nå det måtte være).

 

Selvfølgelig må man passe munnen sin og tenke før man snakker, men jeg vet selv hvor lett det er å bli revet med i en situasjon. Og er glad at mine utsagn ikke har blitt tatt opp og brettet ut på forsidene i riksdekkende media.

Lenke til kommentar

Jeg synes hele saken er merkelig.

hadde en multihandikappet, 12 år gammel jente med astma og muskelsvinn blitt voldtatt, hadde knapt noen brydd seg.

Kvinnfolk blir jo voldtatt daglig i Oslo og Stavanger.

Du leser overskriften på www.vg.no, men klikker ikke på den fordi du vet artikkelen garantert er lik den du leste i forrige uke. Intet nytt.

 

At en politimann kan bli så følelsesmessig engasjert fordi noen har skadet noen pepperkaker er helt utrolig!

 

Hør her:

Jeg måtte kaste en grandiosa i forrige uke fordi jeg mistet den på golvet! Jeg ødela mat!!!!! FORFERDELIG!!! Drit i all voldtekt og mord. Pepperkaker er kjempeviktig!

 

Virker som om politimannen bak uttalelsene og hele pressen er blitt veldig forvirret med tanke på prioriteringer...

Lenke til kommentar
At der er sosialt tilbakestående er klart. Tilbakestående betyr ikke annet enn at de står tilbake eller har dårligere sosial interaksjonsevne enn hva som er normalt, noe en enkelt kan konkludere ut fra handlingen. At de er dårlige på skolen følger naturlig (...)
Når gjerningsmennene ikke er tatt, handlingen ikke er blitt observert og motivet for handlingen ikke er kjent blir enhver karakteristikk ikke noe annet enn ville spekulasjoner basert på ens egen forståelse av stereotyper. Å kalle dem sosialt tilbakestående eller tillegge dem andre personlighetstrekk kun basert på resultatet av handlingen de har utført mener jeg er både unyansert og unødvendig. Endret av fargoth
Lenke til kommentar
Når gjerningsmennene ikke er tatt, handlingen ikke er blitt observert og motivet for handlingen ikke er kjent blir enhver karakteristikk ikke noe annet enn ville spekulasjoner basert på ens egen forståelse av stereotyper.

 

Handlingen eller resultatet av handlingen er observert. Sosial atferd kan etter min mening nokså enkelt deles inn etter:

 

Tilbakestående-------Normal-------Fremståend/Framifrå

 

Denne enkle handlingen kan hverken tilegnes framifrå eller normal sosial oppførsel. Handlingen i seg selv er sosialt tilbakestående, og det faktum at gjerningmann/kvinne ennå ikke har meldt seg for å eventuelt gjøre opp for sine synder viser heller ikke noe tegn på fremstående sosial atferd.

 

Jeg kan ikke tenke meg noe motiv eller grunn for handlingen som vil flytte gjerningsmannen/kvinnen fra et nivå som er under normalt. Det kan finnes motiv som gjør handlingen forståelig, men fortsatt ikke normal eller fremstående.

 

Jeg er også uenig i deg på punktet:

 

Å kalle dem sosialt tilbakestående eller tillegge dem andre personlighetstrekk kun basert på resultatet av handlingen de har utført mener jeg er både unyansert og unødvendig.

 

Det er bare handlingen og resultatet av denne man kan tillegge en objektiv vurdering etter. Dersom man skal ta hensyn til selve personen, gjerne kjenne til denne personens væremåte etc blir vurderingen med en gang subjektiv. En objektiv vurdering er unyansert, nyanser vil gjøre vurderingen subjektiv, selvfølgelig kan den subjektive vurderingen både ta med nyanser for og mot, men hvordan hver av disse nyansene beskrives og tilgis vekt vil være subjektivt.

 

 

Mannen med ljåen: Denne politimannens reaksjon har ingenting med å kaste mat eller ikke. Dette er en type destruktiv handling som ødelegger spesielt for de mange barn som har vært med å bygge pepperkakehusene.

 

En må gjerne peke på voldtektssakene i Stavanger som mye viktigere, men som beboer i Stavanger selv kan jeg love dere at disse sakene har fått mye mye mer oppmerksomhet i media lokalt enn hva pepperkakefadesen i Bergen har fått. Politiet i Stavanger har også satt inn mye større ressurser på disse sakene enn hva politiet i Bergen bruker på pepperkakefadesen. Jeg kan love dere det har haglet med sterke uttalelser i disse sakene, både fra Politi, Taxinæring, det muslimske miljøet, det internasjonale miljøet, det litt mer rasistiske miljøet osv.

 

Men det må være lov å diskutere en tjenestemanns uttalelser uten at en del forståsegpåere skal komme å snakke om alle de mer viktige problemene vi har. Problemet er bare at selve debatten om taxivoldtektene er mye mer vanskelig, spesielt fordi det er vanskelig å kalle en spade for en spade i frykt for å "tråkke noen, eller et miljø på foten". Meningen visse folk har om denne enkle politimannen i Bergen viser dette, men er barnemat i forhold til det som har haglet her i byen ang. taxivoldtektene, bare ta en titt på:

http://www.aftenbladet.no/lokalt/1114932/S...g_politiet.html

Endret av Thorsen
Lenke til kommentar
At en politimann kan bli så følelsesmessig engasjert fordi noen har skadet noen pepperkaker er helt utrolig!

Ja, er enig i dette. Det viker noe søkt. Nå skal ikke jeg sette spørsmålsteng ved andres engasjement og glød, da dette er særs individuelt. Men jeg vil påstå at verden går videre selv etter noen knuste pepperkakehus. Vedkommende kunne således med rette ikke uttalt dette til en avis, men feks. til sine kollegaer om, nødvendig. Men det er opp til han selv.

Lenke til kommentar
Godt sagt, Flemming.

 

men det som forundrer meg mest, er hvordan en politimann kan bli så følelsesmessig engasjert i en sak som angår pepperkakehus, mens voldtekt bare er kjedelig rutine.

Denne saken ville jeg prioritert svært lavt.

 

Du hadde kanskje ikke prioritert denne saken "svært lavt" dersom du hadde vært oppvokst i Bergen og hatt tradisjon for å besøke den berømte Pepperkakebyen hvert år. Jeg forstår og er fullstendig enig i hva politimannen sier, men forsvarer ikke uttalelsene hans, som jeg mener han burde holdt seg for god til.

 

Uansett er vandalisme og voldtekt to forskjellige ting, og det å gjøre noe så destruktivt som å ødelegge en pepperkakeby som er der for å glede barna, er ikke noe som skjer hvert år. Derfor vekker denne saken oppgitthet, skuffelse og sinne på en annen måte enn det voldtektsaker gjør. Selvfølgelig er hver voldtektssak mer alvorlig enn ødeleggelse av en pepperkakeby, men det er to helt vidt forskjellige saker. Skal politifolk uttale seg på en så uprofesjonell måte hver gang voldtekt blir begått?

Lenke til kommentar
Skal politifolk uttale seg på en så uprofesjonell måte hver gang voldtekt blir begått?

 

Nei, de skal forholde seg profesjonelle uansett hva som skjer.

Og hvis de absolutt skal miste fatningen, kan de spare slike kommentarer til ekstreme Fritzl-liknende saker. Ikke at det er riktig, men det ville vært mer forståelig da.

 

Jeg forstår at bergenserne liker pepperkakebyen sin. Men jeg håper ikke denne saken prioriteres høyere enn skikkelige saker, bare fordi den er spesiell, og blir omtalt så langt unna som i Sør-afrikanske aviser.

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...