Gå til innhold

TEST: TrackerPod


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

her kommer dette med dårlige minuser igjen: - Bruker en ekstra USB-port.

 

den burde jo ikke få minus for at den bruker en usb-port!

hvor er logiken i dette? det er jo en ekstern enhet så da må den jo ha en eller annen form for kontakt med maskinen.

hvis den hade brukt 2 usb-porter så hadde det vært greit å sette minus på dette, men det høres jo helt dumt ut å sette minus på at den bruker en usb-port.

hvordan skulle den ellers ha blitt kobla til pc'en? -firewire, da måtte jo du ha brukt en firewire port også da. -bluetooth, da måtte du jo hatt et bluetooth kort også og det ville ha økt prisen drastiskt.

Lenke til kommentar
her kommer dette med dårlige minuser igjen: - Bruker en ekstra USB-port.

 

den burde jo ikke få minus for at den bruker en usb-port!

hvor er logiken i dette? det er jo en ekstern enhet så da må den jo ha en eller annen form for kontakt med maskinen.

hvis den hade brukt 2 usb-porter så hadde det vært greit å sette minus på dette, men det høres jo helt dumt ut å sette minus på at den bruker en usb-port.

hvordan skulle den ellers ha blitt kobla til pc'en? -firewire, da måtte jo du ha brukt en firewire port også da. -bluetooth, da måtte du jo hatt et bluetooth kort også og det ville ha økt prisen drastiskt.

 

Den kunne hatt en innebygget USB-hub... Kople kameraet inn i "dingsen", og kople "dingsen2 inn i PC'en...

Lenke til kommentar
her kommer dette med dårlige minuser igjen: - Bruker en ekstra USB-port.

 

den burde jo ikke få minus for at den bruker en usb-port!

hvor er logiken i dette? det er jo en ekstern enhet så da må den jo ha en eller annen form for kontakt med maskinen.

hvis den hade brukt 2 usb-porter så hadde det vært greit å sette minus på dette, men det høres jo helt dumt ut å sette minus på at den bruker en usb-port.

hvordan skulle den ellers ha blitt kobla til pc'en? -firewire, da måtte jo du ha brukt en firewire port også da. -bluetooth, da måtte du jo hatt et bluetooth kort også og det ville ha økt prisen drastiskt.

 

Den kunne hatt en innebygget USB-hub... Kople kameraet inn i "dingsen", og kople "dingsen2 inn i PC'en...

 

 

Ehhh.....hva er dingsen?

Jeg har ett webcamera som kobles til via USB og har aldri sett på dette som noe minus. Har heller ikke sett noen "dings" i det tilfellet. Og hvordan skal man isåfall kople "dingsen2" til pc'en?.......strips?

Lenke til kommentar

synes dette var ett kult produkt eg, og 1300 er da ingen upris om man har behov for det. selvfølgelig skulle eg gjerne sett dette "bundlet" sammen med ett annet kamera som passer på stativet til, tja, 1500-1700 kr?

 

ble det forresten testet med forskjellige kontraster og fargenyanser for å se om programvaren klarte å skille på bevegelsene bedre da? det som slo meg var at om bilde kom i svart/hvit vil det muligens fungere. burde kanskje testet dette. :shrug:

 

uansett, hva bruker ikke usb-port i dag? personlig har eg i dag 3 usb-hubber bakom pc, hvor alle har 4 porter hver. (ja, eg bruker ikke alle samtidig, men eg orker ikke å bytte om hele tia) :wink:

Lenke til kommentar
synes dette var ett kult produkt eg, og 1300 er da ingen upris om man har behov for det. selvfølgelig skulle eg gjerne sett dette "bundlet" sammen med ett annet kamera som passer på stativet til, tja, 1500-1700 kr?

 

ble det forresten testet med forskjellige kontraster og fargenyanser for å se om programvaren klarte å skille på bevegelsene bedre da? det som slo meg var at om bilde kom i svart/hvit vil det muligens fungere. burde kanskje testet dette.  :shrug:  

 

uansett, hva bruker ikke usb-port i dag? personlig har eg i dag 3 usb-hubber bakom pc, hvor alle har 4 porter hver. (ja, eg bruker ikke alle samtidig, men eg orker ikke å bytte om hele tia)  :wink:

^--- Slike folk som kjøper gfmxkort til 2000 på qxl har jeg en følse av. 1300 er formye for 2 motorer

Lenke til kommentar
^--- Slike folk som kjøper gfmxkort til 2000 på qxl har jeg en følse av. 1300 er formye for 2 motorer

 

ok, det er litt greit å sette ting i perspektiv...

 

[offtopic]hvor lang tid bruker du på å sette i sammen to motorer for å styre ett webkamera? og i tillegg programvare for å styre dette fra pc'n? og når du er ferdig med det, hvor lang tid bruker du på å få dette til å fungere over nettet?

 

så dersom du tenker deg litt om, ligger det litt mer arbeid bak produktet enn "to motorer". og dette gjelder det meste. er litt lei av att folk ikke tenker på at det faktisk kan ligge mye bak noe, og dermed kommer med kommentarer som "det er jo bare" osv.[/offtopic]

Lenke til kommentar

[offtopic]når den første er lagd, da kan en maskin gjøre resten...

 

men før det må en/flere mennesker lønnes mens de arbeider for å lage, nettopp, prototypen. disse skal ha lønn for å kunne betale for sin dyre(?) utdannelse...

 

når den første er lagd, finner sikkert en gruppe mennesker ut at

den ikke er slik de håpet på, og de andre menneskene må tilbake på tegnebrettet.

 

når alle er fornøyde, da kan maskiner begynne å masseprodusere det.

 

hvor mye tror du materialet til en prosessor koster til sammen? til en amd XP2700+? kr 1342,-? og tror du materialet til en XP3200+ koster kr 3203,- mer enn til en XP2700+?

 

eg sier ikke att overprising kan forsvares, eg bare mener at det er flere

ledd som skal tjene penger her, folk som skal sørge for att du får det du

betaler for! finnes MANGE som kunne lagd dette, for 1/4 av prisen, og du

hadde fått deretter også, altså mest sannsynlig dårlig kvalitet og arbeid.[/offtopic]

Lenke til kommentar

floskler

 

 

Herregud, spar oss for slike "4.klasse barneskolen"-foredrag om produktutvikling og markedsøkonomi da, det er jo selvsagt at det kreves en viss investering i utvikling av et produkt før det kan masseproduseres.

 

Poenget til alle i denne tråden er imidlertid at den oppfattede vanskelighetsgraden utviklingen av dette produktet representerer ikke står i samsvar med den skyhøye prisen som kreves.

Det er faktisk en del folk på forumet her som jobber/studerer data, det være seg hardware eller software, og dette produktet består i basis av av:

 

* 2 elektromotorer

* elektronikk for å dekode usbsignal til å gi motorene nødvendig signal.

* driver for windows for å tolke kameraenheten realtime.

* usbkabel

* plastikk

 

Elektromotorer antar jeg er såpass standardisert at det er en smal sak å velge passende motorer fra f.eks. elfa.

Dekoding av seriellt signal fra usbkabel finnes det sikkert også standardiserte kretser nå mange år etter at det ble lansert.

Uansett ingen avansert krets, da det kun trengs 4 ulike verdier for å styre motorene.

Driveren for trackeren lages f.eks. ved å tolke et par bilder av innstrømmen pr. sekund, kjøre f.eks. en XOR operator pixel for pixel mellom disse, og sette en grenseverdi for hvor stor sum som skal trigge en respons.

Hvis respons trigges, kan man f.eks. analysere bildet nærmere ved å sample hurtigere og dele bildet opp i flere små kvadranter, og finne bevegelsesvektor og den deriverte av denne ved lignende operasjoner, og encode passende signaler til motorene gjennom usbenheten.

 

Usbkabel kjøpes standard, plastikken kan du få en student til å designe for 500 kroner.

 

Vips så er du i mål.

 

Tipper prosjektet kunne gjennomføres av noen ivrige studenter med ca. 100 arbeidstimer, og butikkhardware for 300-500 kroner, mao. en utviklingskostnad på et sted mellom 10.000-20.000 kroner.

 

Noe som tilsier en helt annen pris når produktet masseproduseres med store volumavtaler.

Lenke til kommentar

floskler

 

 

Herregud, spar oss for slike "4.klasse barneskolen"-foredrag om produktutvikling og markedsøkonomi da, det er jo selvsagt at det kreves en viss investering i utvikling av et produkt før det kan masseproduseres.

 

Poenget til alle i denne tråden er imidlertid at den oppfattede vanskelighetsgraden utviklingen av dette produktet representerer ikke står i samsvar med den skyhøye prisen som kreves.

Det er faktisk en del folk på forumet her som jobber/studerer data, det være seg hardware eller software, og dette produktet består i basis av av:

 

* 2 elektromotorer

* elektronikk for å dekode usbsignal til å gi motorene nødvendig signal.

* driver for windows for å tolke kameraenheten realtime.

* usbkabel

* plastikk

 

Elektromotorer antar jeg er såpass standardisert at det er en smal sak å velge passende motorer fra f.eks. elfa.

Dekoding av seriellt signal fra usbkabel finnes det sikkert også standardiserte kretser nå mange år etter at det ble lansert.

Uansett ingen avansert krets, da det kun trengs 4 ulike verdier for å styre motorene.

Driveren for trackeren lages f.eks. ved å tolke et par bilder av innstrømmen pr. sekund, kjøre f.eks. en XOR operator pixel for pixel mellom disse, og sette en grenseverdi for hvor stor sum som skal trigge en respons.

Hvis respons trigges, kan man f.eks. analysere bildet nærmere ved å sample hurtigere og dele bildet opp i flere små kvadranter, og finne bevegelsesvektor og den deriverte av denne ved lignende operasjoner, og encode passende signaler til motorene gjennom usbenheten.

 

Usbkabel kjøpes standard, plastikken kan du få en student til å designe for 500 kroner.

 

Vips så er du i mål.

 

Tipper prosjektet kunne gjennomføres av noen ivrige studenter med ca. 100 arbeidstimer, og butikkhardware for 300-500 kroner, mao. en utviklingskostnad på et sted mellom 10.000-20.000 kroner.

 

Noe som tilsier en helt annen pris når produktet masseproduseres med store volumavtaler.

fint noen klarer si det bedre en meg :)
Lenke til kommentar

vel, tror eg har på følelsen av att eg har forklart meg dårlig, pluss att eg har kanskje vært for ivrig på å forklare meg :roll:

 

sorry..

 

eg tror eg kan si vi er enig på en del ting. ikke minst att det rimelig enkelt å lage. poenget mitt var enkelt. de som har lagd dette kan ha en ganske dyr utdannelse(ikke at den er nødvendig), og de må tross alt finansiere dette på en eller annen måte.

 

men eg beklager måten eg formulerte postene mine,

håper dere kan tilgi :wink:

Lenke til kommentar
vel, tror eg har på følelsen av att eg har forklart meg dårlig, pluss att eg har kanskje vært for ivrig på å forklare meg :roll:

 

sorry..

 

eg tror eg kan si vi er enig på en del ting. ikke minst att det rimelig enkelt å lage. poenget mitt var enkelt. de som har lagd dette kan ha en ganske dyr utdannelse(ikke at den er nødvendig), og de må tross alt finansiere dette på en eller annen måte.

 

men eg beklager måten eg formulerte postene mine,

håper dere kan tilgi :wink:

 

Jaja, det skal nok gå, ble vel rimelig ampert fra egen side grunnet ekstrem frustrasjon over å være i 8. eksamenslesingsuka :)

 

Skiten går forresten for rundt $100 på ebay, hvis noen har tenkt til å kjøpe..

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...