Gå til innhold

Bli kvitt alle tlf om markedsundersøkelsene?


hypnotize7

Anbefalte innlegg

Vet ikke om dette er rett tråd å legge dette inn.

 

Har sperret tlf for tlf-selgere, men nå begynner det å komme stadig flere av en annen irriterende type; De som skal spørre og grave om alt fra holdning til politiske partier til kaffepreferanser, dvs markedsundersøkere.

 

Jeg tar ikke tlf når de forsøker seg, men det fører bare til at de gjentar denne prosedyren mange ganger. Når jeg har avvist samtalen 2 ganger, da bør de vel skjønne at jeg ikke vil svare?

 

Hvordan bli kvitt disse folka? Har de egen registre eller tar de tlf-nr fra gule sider?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fra Brønnøysundregisteret

I Reservasjonsregisteret kan du reservere deg mot telefonsalg og adressert reklame, men ikke mot markedsunderøskelser. Næringsvirksomheter kan ikke registrere seg.

 

Reservasjonen er i utgangspunktet personlig. Du kan imidlertid registrere husstandens telefonnummer slik at dette ikke kan benyttes til markedsføring.

 

Din reservasjon blir registrert i et sentralt register i Brønnøysund. Virksomheter som driver direkte markedsføring plikter å oppdatere sine lister mot Reservasjonsregisteret minst hver måned.

 

Viktig:En reservasjon vil ikke forhindre markedsundersøkelser eller henvendelser fra bedrifter du har et kundeforhold til.

 

Trur ikke det er mulighet for å reservere seg mot undersøkelser og tiggertelefoner fra humanitære organisasjoner.

Lenke til kommentar
Jeg tar ikke tlf når de forsøker seg, men det fører bare til at de gjentar denne prosedyren mange ganger. Når jeg har avvist samtalen 2 ganger, da bør de vel skjønne at jeg ikke vil svare?

Det nytter dessverre ikke, da det er en datamaskin som ringer opp. Når en eller annen svarer, så kobles en ledig telefonintervjuer til den linjen.

 

Tror ikke den datamaskinen skiller mellom ubesvarte og avviste samtaler dessverre.

Lenke til kommentar

Jeg har svært god erfaring med å sende følgende brev på epost til det firmaet som har ringt meg opp:

 

Sperring mot henvendelse ifm. markedsundersøkelser, meningsmålinger, opinionsmålinger eller lignende.

 

I dag har jeg mottatt en telefonoppringning fra Deres firma i forbindelse med en markedsundersøkelse, meningsmåling, opinionsmåling eller lignende.

 

Av prinsipielle grunner vil slike telefoniske henvendelser ikke bli besvart.

 

Jeg vil derfor be om at mine numre (tlf og tlf) sperres for slike henvendelser i fremtiden.

 

Jeg er overbevist om at ditt firma vil respektere et slikt ønske, jeg tillater meg likevel å nevne at uønskede telefonoppringninger kan rammes av Straffelovens § 390a.

 

 

 

Med hilsen:

 

 

 

Navn

 

 

 

"§ 390a. Den som ved skremmende eller plagsom opptreden eller annen hensynsløs atferd krenker en annens fred eller som medvirker hertil straffes med bøter eller fengsel inntil 2 år.

 

Offentlig påtale finner bare sted når det begjæres av fornærmede og finnes påkrevet av almene hensyn."

 

Etter å ha sendt det brevet til en håndfull firmaer har jeg helt sluttet å få den typen oppringninger.

Endret av what_no2000
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+891234

I Reservasjonsregisteret kan du registrere deg mot direkte adressert markedsføring via posten samt telefon og mobiltelefon. Du kan også registrere deg mot markedsføring fra frivillige organisasjoner, som som for eksempel Røde Kors, Redningsselskapet og Frelsesarmeen. Alt går på fødselsnummeret ditt, og det hele fungerer utmerket.

Lenke til kommentar
I Reservasjonsregisteret kan du registrere deg mot direkte adressert markedsføring via posten samt telefon og mobiltelefon. Du kan også registrere deg mot markedsføring fra frivillige organisasjoner, som som for eksempel Røde Kors, Redningsselskapet og Frelsesarmeen. Alt går på fødselsnummeret ditt, og det hele fungerer utmerket.

 

 

"I Reservasjonsregisteret kan du reservere deg mot telefonsalg og adressert reklame, men ikke mot markedsunderøskelser."

 

Lurer på hvor lenge det går til at flommen av markedsundersøkelser fører til at man kan reservere seg mot sånt også? Markedsundersøkelsesbransjen gjør seg en bjørnetjeneste med å pumpe ut spørsmål til folket. Kan jo begynne med å gjøre som what_no2000 foreslår, men teit at jeg må gjøre masse arbeid for å slippe plagsomme tlf fra firmaer som skal tjene penger på meningene mine. Hvis de nok engang prøver å ringe meg i morra, skal jeg ta tlf og si at jeg er uenig i alt og legge på :ph34r:

Lenke til kommentar
Jeg er overbevist om at ditt firma vil respektere et slikt ønske, jeg tillater meg likevel å nevne at uønskede telefonoppringninger kan rammes av Straffelovens § 390a.

Kan, på en annen planet og i en alternativ dimensjon. Noen ganger strekker man 'kan' ganske langt.

 

Det har du sikkert helt rett i. Jeg burde ha nevnt det i innlegget mitt, og ikke bare kopiert inn standardbrevet mitt. :)

 

Men det essensielle for meg er at brevet fungerer ypperlig til sitt formål. Jeg har ennå ikke fått en eneste tilbakemelding om at et markedsundersøkelse firma vil fortsette å kontakte meg mot min vilje. Og heller ikke opplevd å få nye oppringninger fra samme firma. Samtidig merket jeg meg at det er ganske få firmaer som står for disse undersøkelsene, slik at det er ganske få e-post som må sendes ut for å bli kvitt problemet.

 

Det er en erfaring jeg gjerne ville dele med andre som finner slike oppringninger like plagsomme som meg.

Endret av what_no2000
Lenke til kommentar
Kan jo begynne med å gjøre som what_no2000 foreslår, men teit at jeg må gjøre masse arbeid for å slippe plagsomme tlf fra firmaer som skal tjene penger på meningene mine.

 

Jeg ble veldig forbauset over hvor få brev jeg var nødt til å sende ut før det ble stopp. Enten så er det veldig få slike firmaer, eller så kjøper de mindre aktørene lister av de større.

 

Det tar toppen 5 minutter å gjøre:

Men du har helt rett, et sentralt reservasjonsregister hadde vært langt bedre.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+891234

Et tips kan være å forhøre seg med hvor de som ringer, har skaffet ditt nummer fra. Jeg vil anta at det finnes større operatører som samler inn numre for videresalg til selger X og organisasjon Y. Antageligvis kan man be disse større operatørene om å fjerne ditt nummer fra listene de videreselger.

Lenke til kommentar
Et tips kan være å forhøre seg med hvor de som ringer, har skaffet ditt nummer fra. Jeg vil anta at det finnes større operatører som samler inn numre for videresalg til selger X og organisasjon Y. Antageligvis kan man be disse større operatørene om å fjerne ditt nummer fra listene de videreselger.

Mener å huske at blant annet Telenor videreselger slike lister... eller gir de bort. Alle telefonnummer uten reservasjon mot å stå i katalogen ligger jo fritt tilgjengelig på nettet uansett. Og om det er så at Telenor gir bort disse listene gratis, så kan de gjøre det fordi du har samtykket i at ditt telefonnummer skal være allment og offentlig tilgjengelig. Uansett... Telenor har jo frem til nå sendt ut en slik liste (telefonkatalogen) til alle med telefonabonnement i Norge, og det er ikke noe mer "feil" å gjøre det med en digital liste til slike selskaper som driver med markedsundersøkelser... rettslig sett.

Lenke til kommentar

For min del har det fungert ypperlig å reservere meg mot å stå i telefonkatalogen.

 

I mine 5+ år som mobilbruker har jeg kun fått to telefoner fra selgere. Først telenor som lurte på hvorfor jeg byttet til netcom, og så netcom som ville tilby meg en billig telefon fordi jeg hadde vært kunde der en stund, og informere om at prisen på abbonementet mitt gikk ned.

Lenke til kommentar
Skjult nummer hjelper.

 

Skjult nummer (reservert mot nummervisning) skjuler nummeret ditt for de du ringer til når du ringer ut.

 

Du tenker kanskje på hemmelig nummer eller reservasjon mot oppføring i telefonkatalog/nummeropplysning?

 

 

Hvordan kan du få det?

 

Du må kontakte telefonoperatøren din, f.eks Telenor, se følgende side for Telenor fasttelefon: http://www.telenor.no/privat/telefoni/tjenester/ .

 

Reservasjon mot telefonkatalog/nummeropplysning er kun nevnt i en bisetning under hemmelig nr.

Lenke til kommentar
Noe som fungerer er å ta telefonen og si at du ikke har tid/lyst til å svare på spørsmålene. Da er du kvitt de til de får en ny undersøkelse som skal besvares.

Det er ikke min erfaring, men lagrer nummeret og gir det en ringetone uten lyd. Hvis de ikke gir seg - svare i hytt og pine, og til slutt spørre om de er sikre på at man svarte ærlig! Blir raskt stille da :thumbup:

Lenke til kommentar
Hvis de ikke gir seg - svare i hytt og pine, og til slutt spørre om de er sikre på at man svarte ærlig! Blir raskt stille da :thumbup:

Da har du ikke kastet bort andres tid enn din egen, for de som ringte deg får uansett en "samtale" på listen sin. De bryr seg antakeligvis ikke om du svarte ærlig eller ikke. Og uansett, slike undersøkelser har alltid en feilmargin, og du faller da innenfor denne.

 

Men har du lyst til å sløse med din egen tid til ingen nytte, så vær så god :)

Lenke til kommentar
Hvis de ikke gir seg - svare i hytt og pine, og til slutt spørre om de er sikre på at man svarte ærlig! Blir raskt stille da :thumbup:

Da har du ikke kastet bort andres tid enn din egen, for de som ringte deg får uansett en "samtale" på listen sin. De bryr seg antakeligvis ikke om du svarte ærlig eller ikke. Og uansett, slike undersøkelser har alltid en feilmargin, og du faller da innenfor denne.

 

Men har du lyst til å sløse med din egen tid til ingen nytte, så vær så god :)

Har fått svar tilbake om at jeg har kastet bort tiden til vedkommende i andre enden, men som oftest blir samtalen "brutt". Når de ikke godtar et nei og fortsetter å ringe til stadighet, så får de bare godta det! Finnes det ikke noen regler om slikt? Kan ikke tro at det kan være lovlig å holde på slik. Skulle gjerne sett at det fantes mulighet til å reservere seg mot undersøkelser, men når reservasjon mot telefonsalg ikke fungerer så er det liten vits å lage ennå et register.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...