Gå til innhold

Har mennesket lykkes her på jorden?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Først må vi vel vite hva vi skal lykkes med.

 

Tenker mer på allmenn lykke, like verdighet og at ting skal gå rundt.

Godt over halve befolkningen på jorden lever under fattigdom og usannsynlig mange dør hver dag, dør pga måten vi har "slått oss ned på"

Er det sånn hos andre dyr egentlig?

 

Kanskje du føler lykke her i livet, men da er du i en minoritets gruppe.

 

Syns bare det er litt synd at vi har klart å lage det sånn for oss selv, da vi kunne hat det mye bedre.

 

 

Hva er årsaken til at det har blitt som det har blitt og kunne det ha vært anderledes ?

Diskutèr!

Endret av myrdan
Lenke til kommentar
Vel, jeg tror Survival of the fittest går igjen over alt, men la oss heller ta det i en annen tråd.

 

 

Kan du ikke utdype deg litt rundt "Survival of the fittest" ?

Er vi ikke alle egentlig "survival of the fittes" bare at noen har tatt til seg mer enn det som trengs?

Og som ender opp med at godt over halvparten av rasen våres lider?

 

Hvor i dyrerike kan du se de samme trekkende? unntatt der hvor mennesker har tatt over og tatt til seg ressurser da selvfølgelig.

 

 

For meg, så blir den setningen din litt ego egentlig og samtidig lite gjennomtenkt, eller på en annen side, litt for mye gjennomtenkt, på seg selv.

 

Nei, jeg er ikke ute etter å suttre, men å få en oppklaring i hva vi faktisk gjør mot våres egen rase og jorden våres og om det er vi som har skyld i det (noe jeg tror)

Ble vi på et punkt rett og slett for smarte, men likevel for dumme ?

Endret av myrdan
Lenke til kommentar
Vet at det er ganske store spørsmål som jeg har kommet med i de siste innleggene, men det er vært å tenke over dem egentlig og håper at flest mulig prøver å komme med sin personlige vettuge mening rundt dem.

Nei. Dette er en tråd for snedige spørsmål. Gå en annen plass og filosofer over meningen med livet.

 

edit: dette svaret gir selvsagt bare mening i sin opprinnelige kontekst, dvs i denne tråden, hvor det er splittet ut fra.

Endret av orjanr
Lenke til kommentar

verden er veldig urettferdig. er det rett at norge, som tilfeldigvis har fått di og di sjø områdene skal være enerådene over all den oljen og ressurser som tilfeldigvis var der, mens det er land i verden hvor folk sulter. (jeg tenker da på mange afrikanske land)

 

men da igjen, kan vi jo se på afrikanske nasjoner, di har jo egentlig mye ressurser, men alt ødelegges av konflikter. helt laterlige konflikter for oss i vesten. men dypt seriøst der.

 

har dere sett blood diamond? husker en ting veldig godt i fra den filmen, han fyrn som fikk sin familie kidnappet etc, han sa at han trodde det var noe feil med blodet til folkene i hans land. Makt og penger driver dem til vanvid og i stedet for å få bygget opp landet på en orntlig måte, blir det bare krig og elendighet over hvem som skal ha ressursene.

 

koloni maktene burde nesten returnere og lage stabilitet i disse landene. på denne måten kunne man da effektivt ha hjulpet dem med penger. blir nesten som en iraq invasjon, bare at jeg har mer troa på at noe som dette kunne funket. tror ikke disse konfliktene er like religiøst rotet. (men vet ikke)

 

Men det viste seg jo for USA at å fjærne Sadam fra makta var en liten tabbe. Sadam var kanskje den eneste mannen i verden som var ond og kynisk nok til å holde en slaks "fred" der nede. Nå uten Sadam er jo ingen av di forskjelige gruppene redde for å gjøre hva di vil, eller å prøve å føre inn sin egen agenda. Under Sadam ville jo slike ting blitt stoppet ganske fort, dog gjennom drap.

Lenke til kommentar
har dere sett blood diamond? husker en ting veldig godt i fra den filmen, han fyrn som fikk sin familie kidnappet etc, han sa at han trodde det var noe feil med blodet til folkene i hans land. Makt og penger driver dem til vanvid og i stedet for å få bygget opp landet på en orntlig måte, blir det bare krig og elendighet over hvem som skal ha ressursene.

 

Er nok en del som blir drevet til vannvidd pga makt og penger ja :/ utrolig kjipt.

 

Men det er egentlig ikke så mye mere å diskutere i denne tråden egentlig, Får ikke noe ut av det uansett.

Lenke til kommentar
Hvis du starter en ny tråd kan jeg utdype.

 

De som har tatt til seg "mer enn det som trengs" ser jeg på som sterkere. De andre når ikke opp og faller for naturlig seleksjon. At et helt kontinent skulle være svakere er dog litt rart, men som sagt start en egen tråd.

naturlig seleksjon finnes ikke nå lenger. med mindre du da tenker at rike, overvektige, sigarrøykende bedriftssjefer som voldtar miljøet, ødelegger levebrødet til urbefolkninger og generelt bidrar til å holde hele nasjoner nede i gjørma er en stor forbedring av vår art. de er som regel ikke særlig mye sterkere psykisk eller fysisk; de har bare en teft for penger... og that's it.

 

http://www.dailygalaxy.com/my_weblog/2009/...b-weakling.html

 

vi blir bare svakere og svakere, og jeg tror ikke det er de "smarte" som har arvet jorden som mange tror... det eneste vi har er en gigantisk ball av kunnskap som vi hele tiden dytter framover. bortsett fra det er vår art kun blitt svakere...

Lenke til kommentar

Vel, det handler jo om å tilpasse seg. Det går greit at du ikke overlever naken i naturen spesielt lenge, når man har funnet opp hus og jetfly. Teknologisk sett er mennesker overlegne alt annet. På BBC er de i ekstase hver gang ett eller annet dyr klarer å legge to pinner i kryss, eller en ape klarer å pelle noen maur ut av et hull med en pinne.. "oooOOooo de bruker verktøy!". Psht! L2opposing thumbs.

 

Om målet er at alle skal være lykkelige har vi nok feilet, men hvem har sagt at det er målet? Man ser da ikke dyr som streber etter å være lykkelige på den måten. Man ser dyr som prøver å overleve og bringe slekten vidre (sikre artens eksistens - grunnlaget for at de finnes selv)

 

Kanskje det er menneskets natur å karre til seg mest mulig for å sikre seg selv og sine. Om det ikke er det, hvorfor er verden da som den er? Og OM det er menneskets natur - hvordan skal det da noensinne bli annerledes. Det kommer alltid til å være forskjeller, og folk bryr seg mer om sine enn om andre. Som seg hør og bør.

 

Såja, ikke bare leder vi mennesker, men vi vant! Noen slitne dyr kan jo PRØVE å utvikle seg nok til å finne opp jul eller pil&buer. Da kommer Mennesket med lansen i hånda og rydder opp i det gryende opprøret. For dette er vår planet og vi gjør som vi vil med den :devil:

Lenke til kommentar
For dette er vår planet og vi gjør som vi vil med den

 

.,.. og akkurat det sa dinosaurusene også.... før det smalt. De hadde en "regjerings" tid på jorden på godt og vel 350 millioner år, vi har knappe 200 000 år? I høyden 6 millioner år... Så så veldig lenge har vi ikke regjert her på jorden, men du verden hvor mye vi har ødelagt! Mer enn det samtelige dinoer fikk til ihvertfall! Vi tror at smart er det samme som å bo i hus, men de husene vi setter opp er faktisk bare substitutt for hulerne vi bodde i før vi klarte å utvikle verktøy som gjorde at vi kunne lage husene..... Vi har ikke pels, klør eller skarpe og store tenner og må derfor finne på andre ting for å overleve, noe som dermed har gjort oss uavhengige, i stor grad, av klimatiske forhold og omgivelsene vi ferdes i. Vi har mennesker ute i bushen som overlever ved å tilpasse seg naturen og vi har mennesker som tilpasser seg byer. Begge steder kan være farlige steder har det vist seg, men den siste har vi jo skapt selv.

 

Var en tur i London i helgen (i forbinnelse med en motorhead konsert), i bydelen westminister (der big ben, buckingham palace osv ligger,) og ble overrasket over hvor utrolig mange overvåknings kameraer det var der. De plager ikke meg, for jeg gjør meget skjeldent noe galt, men vi snakker om storebror ser deg her, de var overalt både inne og ute!!! Dette har gjort at westminister igjen er et tryggt sted å ferdes også for turister men jeg må si jeg skjønner motstanden i det engelske folket mot dette da dette med letthet kan misbrukes til andre ting også, i gale hender. Men det er vel prisen de må betale for at slike som meg skal komme å se byen deres uten å bli plyndret til skinnet. Det var også politi overalt og de var hyggeligheten selv alle sammen, hjelpsomme, service innstilt og menneskelige, ihvertfall kontra de norske kollegene som som oftest er kjepphøye, sure og plagsomme, ihvertfall de jeg har vært borti når jeg har spurt etter hjelp...

 

Byer er jo på en måte vår jungel, der vi "regjerer" og bestemmer og noen dyr har klart overgangen til vår jungel eksepsjonelt bra, slik som rotter, duer, noen hauke arter, edderkopper og kakkerlakker og en del andre dyr, men de fleste skygger banen når de kommer til en by.

 

Så har vi lykkes? I så fall med hva? Vi kunne fint ha laget LANGT bedre byer å bo i hvis vi ikke lot pengene få bestemme hver eneste gang vi skal lage forbedringer. Vi kunne også gjort _MYE_ mer for naturen hvis vi ikke lot penger styre alt der også... Så tja, vi har vel lykkes til dels, men har mye igjen... Rent miljø vil visst ingen som bestemmer ha hvis de ikke kan tjene penger på det samtidig..... :(

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...