Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hjulbolter som har knekt


spøkelse

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det rumlet i forhjulet og jeg undersøkte ved å skru av hjulet. Boltene så slik ut. To av dem var knekt ca midt i festeregionen. Spissen av de to boltene sitter igjen inne i bremseskiva. Bilen er 13 år gammel.

 

post-11231-1258579900_thumb.jpg

 

Hva tyder dette på? Er det noen måte å redde bremseskiva på? Den er bare ett år gammel.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

tips til seinere, IKKE stram så mye at du hører de knirke.

om det knirker når du strammer er det alt for stramt og du må løstne de, ellers skjer slikt.

 

ellers var det greit tips for å få dem ut over her...

Skrevet

Om du skulle montere hjul ved ein seinare anledning, kjøp ein tube kobberpasta og smør eit lite lag på boltane før dei monteres igjen. Då blir dei lettare å få av neste gong.

Skrevet (endret)

Hvis du får inn rustløser i gjengene til bitene som står igjen er det sansynlig at du klarer å skru dem ut med et eller annet som kan få tak på dem.

 

Boltene står forresten ikke i bremseskiva, men i navet bakom. Dersom du tar av bremseskiva (må ta av calliperen) vil du komme mye lettere til de bitene som står igjen. Muligens slik at du kan skru dem ut med tang.

Endret av gxi
Skrevet (endret)

Har du audi eller no?

 

Skjedde akkurat det samma med meg ifjor, to bolter knakk.

Sannsyneligvis har du brukt sommerbolter på vinterfelga dine, eller omvendt..

 

"Sommerboltene" er vel lengre enn "vinterboltene"

Endret av Espein
Skrevet

Det er Opel Vectra. De samme boltene vært brukt på sommer- og vinterdekk i hele tiden. Det er vel på tide å bytte alle 16 hjulbolter. Kommer vel ikke til med tang her. Bruddet sitter jo midt inne i gjengeområdet.

Skrevet

Har du tatt av bremseskiva? Bremseskiva er en vesentlig del (ca. halvparten vil jeg tro) av dybden til hullet, men det er ikke gjenger i bremseskiva, så boltene går bare rett igjennom.

Skrevet
Det er vel på tide å bytte alle 16 hjulbolter.

 

Det er nok en god investering.

Jeg ville også tatt hjulet som boltene brakk på til et dekkverksted og få dem til å sjekke for kast og ubalanse.

 

Gxis gir et godt råd om å demontere bremseskiven. Bolterestene sitter i navet, og bør være mulig å fjerne med rustløser og tang. Alternativt ta drillen og bor dem ut.

 

Hvis du smører boltene med kobberpasta så pass på å kun smøre gjengene. Den kone flaten på bolten (og motsatsen på felgen) må ikke ha kobberpasta på seg.

 

Ole

Skrevet

Det går fint å skru boltene 0,5-1 centimeter inn. Men så er det stopp, med littegrann slark mellom felg og bremseskive. Hvis jeg har forstått oppbyggingen rett, så hjelper da ikke noe å ta av bremseskiva fordi bruddet sitter inne i navet.

 

Antakelig skyldes dette utilstrekkelig stramming av hjulboltene da jeg la om til vinterdekk. Var lei av å hoppe på hjulvinna, så det ble litt løsere stramming denne gangen. Men ikke neste gang ...

Skrevet
Det går fint å skru boltene 0,5-1 centimeter inn. Men så er det stopp, med littegrann slark mellom felg og bremseskive. Hvis jeg har forstått oppbyggingen rett, så hjelper da ikke noe å ta av bremseskiva fordi bruddet sitter inne i navet.

I skivebremsen er det et hull uten gjenger som tilsvarer omtrent ytre diameter av boltene. I navskiven er det gjennomgående gjengete hull. Jeg skjønner ikke helt hva du mener å si, men boltene er i alle fall mulig å skru og det er jo fint. Du kan velge mellom å skru dem ut, eller gjennom og inn så de kommer ut på baksiden.

 

Antakelig skyldes dette utilstrekkelig stramming av hjulboltene da jeg la om til vinterdekk. Var lei av å hoppe på hjulvinna, så det ble litt løsere stramming denne gangen. Men ikke neste gang ...

Rens gjengene og legg på kobberpasta (men bare på gjengene, IKKE på setet) og skru til det du klarer med hjulvinna. Etterstram etter ca femti km.

 

Ole

Skrevet

Hvis du kan skru inn nye bolter over restene til de gamle vil du ikke finne noe som stikker ut. Det skal ikke stikke noe ut bak navet (men det kan gjøre det dersom boltene er for lange).

 

Du vil få bedre tilgang til det som er igjen med tanke på å få dem ut med å ta av bremseskiva og varmeskoldet bak. Muligens så god tilgang at du kan ta en liten borr og borre et hull i midten av det som står igjen, og så skru inn en treskrue eller annet du finner for å skru restene ut på andre siden av navet. Med litt rustløser skal det sansynligvis veldig lite til for å få ut restene ettersom trykket mot dem er borte når hodet er borte.

Skrevet (endret)
OK, så det er sånn å forstå at hjulboltene antakelig stikker ut på baksiden av navet og atkomsten bedres ved å fjerne bremseskiva?

 

Forhåpentligvis, ja. Det er vel mulig at de gjengede hullene i navet ikke er gjennomgående, men det tviler jeg sterkt på; unødvendig komplisert konstruksjon. Forhåpentligvis stikker restene ut såpass langt at det går an å få tak med ei tang etter å ha fjernet bremseskiva, om ikke så må man prøve med drill og "grisepikk"...

 

edit: gxi kom før meg..

 

Med litt rustløser skal det sansynligvis veldig lite til for å få ut restene ettersom trykket mot dem er borte når hodet er borte.

 

Dette er et godt, og vesentlig poeng. Om skruen derimot er skrudd helt i bunn av et ikke gjennomgående hull, og så vridd av, så "sitter den som i berget"...

Endret av Inge Rognmo
Skrevet (endret)
Antakelig skyldes dette utilstrekkelig stramming av hjulboltene da jeg la om til vinterdekk. Var lei av å hoppe på hjulvinna, så det ble litt løsere stramming denne gangen. Men ikke neste gang ...

"Hoppe på hjulvinna" ? Trenger da ikke mer enn vanlig muskelkraft for å stramme boltene.

 

Edit: Kanskje du mente for å få løsnet dem igjen ved bytte.

Endret av Harkonnen
Skrevet

Høres ut som en jobb for en grisepikk :p.

Prøv det, men vær klar over at den knekker ved for høyt moment. Derfor: slipper den ikke rimelig fort... Skru den ut igjen. En grisepikk er lagd av herdetstål og gjør borring umulig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...