Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

et dilemma.... 100 000 kroner for å unngå sak....


Sportygirl

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvis du skal ha noe håp om tips til hva resultatet av en eventuell rettssak blir, er du nødt til å legge alle fakta på bordet. Hva du har gjort: Oppsøkt ham, ringt, sendt sms, sendt brev, tatt kontakt med familie eller bekjente av ham, hvor mye, hvor ofte, osv, osv. Hva han har gjort med dine følelser er egentlig ganske lite relevant i den sammenheng, selv om det sikkert er den siden du helst vil snakke/skrive om for å rettferdiggjøre deg sev.

Lenke til kommentar

nei jeg skal ihvertfall aldri mer innvolvere meg i en eneste mann følelsesmessig for resten av livet altså....

Det gjør vondt ja... nekte å prate, og så kreve 100 000 fordi jeg skrev mail til han. Han vil ikke ha kontakt og vite av meg. Og jeg har sagt til advokaten at hvis jeg ikke kontakter han da, hva skjer da? da blir det 100 000 for deg å betale eller sak sier advokaten.

Lenke til kommentar
Si til han..

 

"Dette blir for dumt, jeg betaler ikke noen penger til deg.

Nå kontakter du ikke meg, så kontakter ikke jeg deg."

 

------------------------------

 

det har jeg sagt, men advokaten sier at det nytter ikke, han vil ha erstatning på 100 000 kroner fordi jeg kritiserte at han bare ga blaffen i meg etter sex og da jeg trodde jeg var gravid. Det vil han ha 100 000 for. Og uansett om jeg ikke kontakter han, så vil han ha de pengene. Så det hjelper ikke om jeg ikke kontakter han, og hvis jeg kontakter han en gang til nå for å prøve å snakke til han om dette, så blir det 150 000 ekstra å betale.

Lenke til kommentar

Hvis alt du har gjort er å sende en mail er jo saken grei: Ikke betal, han kommer aldri til å vinne en evt sak. Jeg har imidleritd veldig vondt for å tro at dette kun skyldes en (elle flere) mail. Ditt eget innlegg "Jeg har en advokat, fra tidligere problemer med han." tyder jo også på at dette ikke stemmer.

 

Jeg er tilbøyelig til å være enig med frevild: Dette ser ut til å hndle mer om dine problemer enn om juss, mtp hva du skriver i dine innlegg. Du bedre tjent med å poste i en annen, bedre egnet, kategori hvis det er medfølelse eller sympati du er ute etter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
det har jeg sagt, men advokaten sier at det nytter ikke, han vil ha erstatning på 100 000 kroner fordi jeg kritiserte at han bare ga blaffen i meg etter sex og da jeg trodde jeg var gravid. Det vil han ha 100 000 for. Og uansett om jeg ikke kontakter han, så vil han ha de pengene. Så det hjelper ikke om jeg ikke kontakter han, og hvis jeg kontakter han en gang til nå for å prøve å snakke til han om dette, så blir det 150 000 ekstra å betale.

Hvis det er det eneste så høres det ut for meg at du har større erstatningssak ovenfor han.

Lenke til kommentar

Jeg kan ikke se noe sivilrettslig grunnlag for at han skal kunne kreve penger av deg, etter det du skriver. Trakassering er en straffesak. I utgangspunktet virker det som om han forsøker å presse deg for penger for at han ikke skal anmelde deg, noe som rammes av straffeloven § 266 annet ledd (nevnt av noen ovenfor).

 

Jeg har også noen issues med summen. 100 000 kroner er ganske mye.

 

Hvis vi ser på det som erstatning må han kunne dokumentere at dine handlinger har ført til et tap på 100 000 for ham, som i tillegg var påregnelig. Jeg kan vanskelig se noen situasjon der han har tapt så mye.

 

Det er videre mulighet for at summen han krever skal regnes som oppreisning, erstatning for ikke-økonomisk tap. I en sak fra 2008 fikk et voldtektsoffer som ble slått i hodet så hun måtte behandles kirurgisk for brudd på hjerneskallen tildelt 90 000 kroner i oppreisning. Jeg kan vanskelig se at din saks alvorlighet ligger noe i nærheten av dette.

 

Hvis han og hans advokat mener at dette er en "bot" for deg bør du ikke i noe tilfelle akseptere. Ikke en gang påtalemyndigheten kan ilegge bot på 100 000 uten å reise sak for retten.

 

Privatpersoner kan ikke ilegge besøks-/kontaktforbud, og kan i alle fall ikke ilegge bøter etter eget ønske.

 

Jeg vil allikevel si at det er noe fishy her. Du har allerede en advokat, men du spør allikevel på et jusforum der hvem som helst kan påstå at de er hva som helst. Advokaten din sier at "kravet er for stort", i stedet for å slå fast at kravet er grunnløst. Hva vet hun som vi ikke vet?

Endret av krikkert
Lenke til kommentar
Jeg kan ikke se noe sivilrettslig grunnlag for at han skal kunne kreve penger av deg. Trakassering er en straffesak. I utgangspunktet virker det som om han forsøker å presse deg for penger for at han ikke skal anmelde deg, noe som rammes av straffeloven § 266 annet ledd (nevnt av noen ovenfor).

Helt enig, det først jeg ville gjort hvis jeg var trådstarter var å anmelde vedkommede for utpressing!

 

Da er jeg sikker på at denne saken har tatt en annen vending enn det denne mannen ønsker.

Lenke til kommentar
Ligger det en dom i bunnen her? Har du tidligere fått beskjed om å ikke ta kontakt med ham?

 

----------------------------------

 

Ja, stemmer. Jeg ble bare følelsesmessig stresset da han først "løftet" meg høyt.... så bare nektet han å prate, og så gikk han til politiet, og ba de si at jeg måtte ikke kontakte han for han ønsket ikke å ha noe med meg å gjøre, også kontaktet han meg igjen, løftet meg på nytt høyt... og forklarte dette med at han gjorde dette av emosjoner for meg, og pga vi bodde langt ifra hveandre, og så på toppen av dette risikere han da barn med meg.... han sa han ville ha, og så reiste han med fly hjem igjen, og nektet å snakke med meg igjen plutselig, sa at da gikk han til politiet igjen, for de kjente til saken fra før, og så tok jeg litt av for jeg ble så stresset, med at jeg sendte smser der jeg ba han om å snakke ut om dette, og at jeg var lei meg osv.... og da svarte han ikke men gikk til politiet med anmeldelse, politiet henla saken, og sa til meg at de følte at han ikke var plaget egentlig.

 

Også prøvde jeg igjen å snakke med han fordi jeg var så deppa, skulle ikke gjort det, men da gikk han til sak, og reiste over hit.... sammen med en kone som han hadde hatt hele tiden liksom......... Hun satt utenfor på hotellet og ventet. Og så kom vi frem til et forlik om at med å kontakte han så måtte jeg betale 10 000 kroner. Og en erstatning på 15 000 kroner til han. Jeg var jo veldig psyket ned av dette, og var sterkt lei meg fordi at han ikke tok hensyn til å prate, bare ville ha sak... uansett om jeg sluttet å si noe til han. Og så var jeg så nedfor at jeg kontaktet han igjen og nå ville han ha 100 000 eller sak, og ikke snakke igjen....... Vanskelig å forklare dette, men prøver..... Jeg vet jo at jeg er syk psykisk følelsesmessig, men synes han er urimelig og kunne vist mer forståelse for meg enn han gjorde. Men det teller jo ikke i rettsystemet....

Lenke til kommentar

jeg skjønner ikke en verdens ting av saken selv.

 

Skjønner meg ikke verken på saken eller noe av dette......

 

Men jeg er redd for å ikke få meg et liv...... Jeg er redd for det økonomiske og påkjenningene rundt dette og sak.

Så det er tøfft og tungt.

 

Å kreve 100 000 av meg, gir meg en ekkel følelse...... når han overhode ikke gjør noe som er medmenneskelig oppi dette, men det er vel ikke regler for det?

Lenke til kommentar

Jeg har en Deja-vú-følelse. Dette tror jeg er tatt opp minst to ganger før. Noen som kan finne gamle tråder sånn at vi får all fakta på bordet en gang for alle?

 

Var noe med graviditet (mulig), utroskap, trusler, flyreise, "nekte kontakt". Var sperring av MSN inn i bildet også?

 

Kan vi ikke ta dette en gang for alle, hele historien?

Lenke til kommentar
Å kreve 100 000 av meg, gir meg en ekkel følelse...... når han overhode ikke gjør noe som er medmenneskelig oppi dette, men det er vel ikke regler for det?

 

Selv om du har besøksforbud overfor ham er det ikke hans jobb å håndheve dette med bøter. Det er politiets jobb.

 

 

har ikke besøksforbud i følge politiet. De vil ikke ha med saken å gjøre lenger.

Lenke til kommentar
Jeg har en Deja-vú-følelse. Dette tror jeg er tatt opp minst to ganger før. Noen som kan finne gamle tråder sånn at vi får all fakta på bordet en gang for alle?

 

Var noe med graviditet (mulig), utroskap, trusler, flyreise, "nekte kontakt". Var sperring av MSN inn i bildet også?

 

Kan vi ikke ta dette en gang for alle, hele historien?

 

Klikk på nick, trykk "Finn medlemmets tråder". Forliksrådstråder siden april i år, blant annet denne.

Lenke til kommentar
Jeg har en Deja-vú-følelse. Dette tror jeg er tatt opp minst to ganger før. Noen som kan finne gamle tråder sånn at vi får all fakta på bordet en gang for alle?

 

Var noe med graviditet (mulig), utroskap, trusler, flyreise, "nekte kontakt". Var sperring av MSN inn i bildet også?

 

Kan vi ikke ta dette en gang for alle, hele historien?

 

Klikk på nick, trykk "Finn medlemmets tråder". Forliksrådstråder siden april i år, blant annet denne.

 

ok jeg skal henges fordi jeg har problemer med fyren.

 

 

Jeg har en Deja-vú-følelse. Dette tror jeg er tatt opp minst to ganger før. Noen som kan finne gamle tråder sånn at vi får all fakta på bordet en gang for alle?

 

Var noe med graviditet (mulig), utroskap, trusler, flyreise, "nekte kontakt". Var sperring av MSN inn i bildet også?

 

Kan vi ikke ta dette en gang for alle, hele historien?

 

Klikk på nick, trykk "Finn medlemmets tråder". Forliksrådstråder siden april i år, blant annet denne.

 

ok jeg skal "henges" fordi jeg har problemer med fyren. Noe jeg pent ikke trenger nå.

 

 

Jeg har en Deja-vú-følelse. Dette tror jeg er tatt opp minst to ganger før. Noen som kan finne gamle tråder sånn at vi får all fakta på bordet en gang for alle?

 

Var noe med graviditet (mulig), utroskap, trusler, flyreise, "nekte kontakt". Var sperring av MSN inn i bildet også?

 

Kan vi ikke ta dette en gang for alle, hele historien?

 

Klikk på nick, trykk "Finn medlemmets tråder". Forliksrådstråder siden april i år, blant annet denne.

 

ok jeg skal "henges" fordi jeg har problemer med fyren. Noe jeg pent ikke trenger nå.

Lenke til kommentar

Ikke noe rettslig besøksforbud eller beskjeder fra politiet? Synes ikke mannen ser ut til å ha en sak her overhodet, uten å ha kjennskap til dette rettsfeltet. Du får gjerne holde oss oppdatert, for dette høres absurd ut. Stå på, du har ikke gjort noe galt.

 

Edit: Som Krikkert fremholder ville det vært til stor fordel for å hjelpe deg at du prøver å få frem hele saksforholdet, særlig de holdepunkt motparten har for å fremsette et så alvorlig krav.

Endret av Multi-Task
Lenke til kommentar
Du skal ikke henges. Det som påpekes er at det hadde vært svært fordelaktig for oss om du hadde inkludert hele hendelsesforløpet og ikke bare det som stilte deg i et fordelaktig lys.

 

jeg laget en blogg om det tidligere anonymt for å få frem hva saken gikk i, fra min side og hans... for å klarlegge for meg selv litt om situasjonen, på hva jeg gjorde galt, og om hva han hadde gjort galt......

 

Saken er komplisert og sår for meg. Men jeg tenker nå på å prøve å sette en stopper på dette med å skrive en mail til advokaten hans, med å si : at jeg kan strekke meg til 30 000 kroner , som erstatningsbeløp, samt at en deal på at jeg kontakter han ikke igjen. Hvis jeg kontakter han igjen kan jeg da betale pluss 150 000 kroner fra her av, og det kan være en deal vi sitter. Men det vil han sikkert aldri godta uansett... han har jo ikke godtatt slike dealer før egentlig.....

Har jo egentlig kommet med lignende dealer før..... som å halvere beløpet osv... nei jeg blir gal av dette...

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...