Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

et dilemma.... 100 000 kroner for å unngå sak....


Sportygirl

Anbefalte innlegg

Jeg har et dilemma. Vet ikke hva jeg skal gjøre , og vil derfor med dette spørre dere om råd.

 

En mann som jeg har hatt emosjonell kontakt med tidligere, har satt via sin advokat opp to valg for meg:

Enten at jeg betaler 100 000 kroner for at han skal vite at han er kvitt meg, eller sak.

 

Det hele er komplisert, men det hele bygger på problemer, og stress-situasjoner. Han og jeg hadde emosjonell kontakt, og tilslutt ville han ikke vite av meg, han nektet å prate, og jeg ble følelsesmessig stresset, kontaktet han uten at han svarte og uten lov, og nå har han kommet frem til at han vil enten ha 100 000 eller sak, via advokaten sin. Jeg har bedd dem om samarbeid, og deale ut en annen løsning, for 100 000 er en hel årsinntekt for min fattige økonomi. Og jeg er såret nok..... men saken er at hva ville dere gjort for å få ro i livet...

 

Jeg har formue, på 400 000, men trenger egentlig sårt pengene pga at jeg har lav inntekt i forhold til hva jeg bruker nå.

 

Noen som kan hjelpe meg litt her.....

 

Fristen går ut på å betale det til i morgen.......

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg har et dilemma. Vet ikke hva jeg skal gjøre , og vil derfor med dette spørre dere om råd.

 

En mann som jeg har hatt emosjonell kontakt med tidligere, har satt via sin advokat opp to valg for meg:

Enten at jeg betaler 100 000 kroner for at han skal vite at han er kvitt meg, eller sak.

 

Det hele er komplisert, men det hele bygger på problemer, og stress-situasjoner. Han og jeg hadde emosjonell kontakt, og tilslutt ville han ikke vite av meg, han nektet å prate, og jeg ble følelsesmessig stresset, kontaktet han uten at han svarte og uten lov, og nå har han kommet frem til at han vil enten ha 100 000 eller sak, via advokaten sin. Jeg har bedd dem om samarbeid, og deale ut en annen løsning, for 100 000 er en hel årsinntekt for min fattige økonomi. Og jeg er såret nok..... men saken er at hva ville dere gjort for å få ro i livet...

 

Jeg har formue, på 400 000, men trenger egentlig sårt pengene pga at jeg har lav inntekt i forhold til hva jeg bruker nå.

 

Noen som kan hjelpe meg litt her.....

 

Fristen går ut på å betale det til i morgen.......

Nå er ikke jeg advokat, men dette lukter ren utpressing. :hmm: Sikkert noen detaljer som ikke blir nevnt her, men ut i fra hva du skriver kan ikke jeg se noen reell sak. Hva mener de egentlig saken dreier seg om? Skal han i retten for å påvise at du har kontaktet ham når han har sagt nei? I så fall blir det mye påstand mot påstand (såfremt det ikke finnes andre ting som har foregått :whistle: ) Dessuten skal det vel ganske mye til for at retten bruker tid på slike emosjonelle uenigheter. Og skulle det være slik at du virkelig har trakasert og "forfulgt" ham over tid, tror jeg nok ikke retten ber deg betale 100.000,- for tort og svie. At du kan få en dom på å holde deg unna ham er nok mer sannsynlig. Men det finnes sikkert noen andre på forumet her som kan gi deg klarere svar, men jeg tror ikke du skal bekymre deg for mye, og for all del - betal ikke ut de pengene!!

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+891234

Er dette noe du vil ta stilling til alene på grunnlag av råd fra et internettforum? Jeg håper ikke det.

 

Skal du få råd av verdi, må du i det minste presentere klart hva saken dreier seg om. Prat om "problemer, stress-situasjoner og emosjonell kontakt" sier fint lite.

Lenke til kommentar
Er dette noe du vil ta stilling til alene på grunnlag av råd fra et internettforum? Jeg håper ikke det.

 

Skal du få råd av verdi, må du i det minste presentere klart hva saken dreier seg om. Prat om "problemer, stress-situasjoner og emosjonell kontakt" sier fint lite.

 

Uansett veldig sent ute. Vansklig å få advokathjelp på en søndag vettu'

Lenke til kommentar

Nå vet jeg ikke egentlig hva dette dreier seg om, men 100 000 er mye penger, spessielt for en som har fattig økonomi.

 

Jeg syntes dette hørtes ut som et deseperat forsøk fra dem for å skaffe seg lett-tjente penger.. Og visst du betaler "tror" jeg ikke dem vil gå til sak.

 

 

Men dette er bare hva jeg tror, så vær kritisk.

Lenke til kommentar

Jeg har en advokat, fra tidligere problemer med han. Hun synes dette var helt urimelig. Og mente at kravet var for høyt, men fyren står på sitt: han vil ha 100 000 eller sak.

 

Jeg skjønner ikke hva som er problemet til mannen. For dt første bor han på sørlandet og jeg nesten i Trøndelag, for det neste så er han bare ute etter bråk....

 

han sier at hvis jeg sender en eneste sms , mail til han nå, så krever de en ytterligere ny bot på 150 000 kroner for den og den boten kommer uten at de sier det, etter at jeg har betalt 100 000 foreks. Så sære er de, og han kan ikke kommunisere, etter å ha risikert å gjort meg gravid og alt..... Det sårer meg.....

 

Beløp for uønsket mail er for høyt mener jeg. Tenk 100 000 kroner fordi jeg sendte uønsket mail, enorm sum !

Lenke til kommentar

Enig med sindres.... og glemte å nevne i sted at du bør kontakte en advokat som kan se på saken. Det finnes visst en eller annen advokattjeneste som gir deg en gratis time slik at du kan få veileding. kontakt kommunen du bor i om det, og sjekk også om forsikringen din dekker sånt.

Lenke til kommentar
Jeg har en advokat, fra tidligere problemer med han. Hun synes dette var helt urimelig. Og mente at kravet var for høyt, men fyren står på sitt: han vil ha 100 000 eller sak.
Da hører du på advokaten din, som vet langt mer om saken.

 

Og så kommer du deg til psykiater ASAP, om du ikke går til en allerede. Skulle det bli sak bør du i hvert fall kunne vise til at du har insett dine feil og og skjønt at du trenger hjelp. En uttalelse fra en psykiater viser da mye bedre en 100 00kr at han er "kvitt deg", som du skriver at han vil være.

 

Utan du skriver det direkte, lukter det jo sterkt av at det er trakassering, stalking eller annen overdreven, (for ham) forstyrrende og usunn interesse for ham som ligger bak. Sannsynligvis har du godt av litt oppfølging også-

Lenke til kommentar

jeg står i et skikkelig dilemma, for 100 000 for meg er det samme som 1 million for den mannen.

Og jeg har spurt han om å deale ned summen til halvparten, men han nekter. Han skal ha 100 000 eller sak sier han.

 

Men advokaten min synes det er urimelig, men jeg vet ikke hva jeg gjør, for en sak kan bli dyrt, og jeg vet jo at jeg kontaktet han på mail uten at han ønsket det, fordi jeg var stresset pga måten han har vært på etter å hatt emosjonell kontakt med meg. Vet det var feil å kontakte han, men 100 000 kroner vil jeg helst ikke betale i erstatning for det, for høyt beløp mener da jeg. Vet ikke hvordan reglene er for sånnt......

Lenke til kommentar

Som du skrive Ng...

 

Jeg ble såret, for først viste han kjempe-følelser og så tråkket han på dem.... og jeg er lei meg for at jeg tok av med å fortelle dette til han når han nektet å prate, selv om han visste at jeg var mulig gravid etter ubeskyttet sex med han.

Ville ikke de fleste blitt såret etter å hatt sex flere ganger med en, og vist følelser for hveandre, også sier personen uten å ønske å si noe mer, at de vil ikke høre et eneste pip fra deg igjen........?

Vet at å være drittsekk er lovlig, men det at jeg kontaktet han var ulovlig. Det vet jeg. Men derfor så må jeg tenke om jeg skal betale 100 000 for å slippe sak da... for jeg orker ikke mer av dette..... Er nok skuffet.... Ville ikke andre også vært skuffet og fornærmet, hvis en slags emosjonell partner , nektet å kommunisere og nektet å deale om beløpet i det minste.....

Lenke til kommentar

Men det er jo ikke garrantert at han vil vinne saken, og visst du taper så må du hvertfall ikke betale så mye som 100 000 kr.

 

Men jeg tror ikke du vil tape. Tenk på det, han har utpresset deg for veldig mye penger for nesten ikke grunn.

 

For meg virker det ut som har utpresser deg og får det til å virke ut som en selvfølge at han blir å vinne, men han vet selv at han ikke blir det.

Lenke til kommentar
Jeg har et dilemma. Vet ikke hva jeg skal gjøre , og vil derfor med dette spørre dere om råd.

 

En mann som jeg har hatt emosjonell kontakt med tidligere, har satt via sin advokat opp to valg for meg:

Enten at jeg betaler 100 000 kroner for at han skal vite at han er kvitt meg, eller sak.

(...)

Noen som kan hjelpe meg litt her.....

 

Fristen går ut på å betale det til i morgen.......

 

Sportygirl, dette er ikke et forum for å lufte personlige problemer, men et forum for rettslige spørsmål. Og hva er egentlig det rettslige spørsmålet ditt?

 

Motparten din har altså fremsatt et forlikstilbud; dette kan du akseptere eller ikke. Hva du bør velge, kommer an på flere omstendigheter: 1) hva motparten din mener å ha krav på, 2) hvor god sak han har, 3) hvor viktig det er for deg å unngå rettssak, og 4) hvor vanskelig det er å bære de 100 000.

 

Dette må du vurdere selv. Vil du ha hjelp til vurderingen, får du be om forlengelse av akseptfristen og skaffe deg advokat.

 

Men du får uansett ha lykke til.

Endret av frevild
Lenke til kommentar

ja , det er juss og ingenting annet det går i her.

Og det er det ikke psykiske og medmenneskelige hensyn som teller. Det som teller er hva han har beviser på som jeg ikke skulle gjort, dvs kontakte han uten at han ønsket det. Og det koster meg 100 000 kroner...... Synes prisen er for høy....... Men burde det tatt medmenneskelige hensyn i dette sånn etisk sett?

Lenke til kommentar

Jeg forstår ikke hva han truer med å gå til sak over. Hvilket grunnlag har han for å kreve penger? (Det må da ha stått i brevet fra advokaten hans?)

 

Det jeg kan si er at hvis han truer med å anmelde noe straffbart så høres det (jeg er ikke jurist) mistenkelig ut som utpressing etter Straffeloven § 266. Men det hjelper ikke deg noe særlig. Du kan ikke true med å anmelde ham for utpressing dersom han anmelder deg - det vil være utpressing. :)

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...