Gå til innhold

Hvilket skrivebordsmiljø foretrekker du?


Janvi

Undersøkelse om skrivebord  

100 stemmer

  1. 1. Hva er ditt favoritt skrivebord?

    • Gnome
      49
    • Kde
      22
    • XFCE
      9
    • LXDE
      2
    • ROX
      1
    • MEZZO
      0
    • Bruker ikke skrivebordsmiljø
      17


Anbefalte innlegg

Av ren nysgjerrighet foretaes en mindre kartlegging av nordmenns (GNU/Linux) skrivebordsvaner. Denne undersøkelsen omhandler kun brukere av GNU/Linux. Dessuten går denne undersøkelsen uavhengig av hvilke distroer som er i bruk.

 

Mangler noen alternativer kan du gjerne sende meg en PM.

 

Det er også fint om du slenger inn en post om hvorfor du har valgt din favoritt.

 

Har alltid følt meg hjemme i gnome, men etter lanseringen av karmic bikker jeg kanskje litt mot kde. Har vært bruker av *buntu i flere år, men aldri vært bort i så mange bugs som nå. De fleste av disse ser ut til å være gnome-relaterte.

 

Tester ut de fleste distroer og må si meg veldig godt fornøyd med KDE 4.3, allikevel stemte jeg gnome :ermm:

Endret av Janvi
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bruker Gnome i dag (Fedora), har vært innom KDE til tider (Fedora og OpenSuse). Liker ikke menyen (klassisk og normal) i KDE, noe som har fått meg til å gå tilbake til Gnome. Men det er mye annet ved KDE som jeg liker, så jeg vil nok fortsette å "titte innom".

Har ikke testet noen av de andre alternativene.

Lenke til kommentar
*box er ikke skrivebordsmiljø... vil anbefale deg å heller hive LXDE, ROX, Mezzo osv inn der istedenfor.

 

blir veldig feil av deg å ha vindusbehandlere i listen av skrivebordsmiljø. *box tilsvarer Metacity og Kwin, ikke GNOME og KDE.

 

ja skjønner hva du mener, men regner med at du skjønner hva jeg mener også ;)

anyway, fixed..

 

@ Gavekort,

 

Ordnet dette nå..

Lenke til kommentar

Alternativene er minst like feil nå. At man ikke bruker et standard skrivebordsmiljø betyr ikke at man bare bruker CLI.

Jeg ville hatt: GNOME, KDE, XFCE, LXDE, andre DE (E17, ROX, MEZZO), minimalistisk vanlig wm++ (OpenBox, Fluxbox, o.l.), tiling wm++ (Awesome, Xmonad, dwm, o.l.), ingen X (kun konsoll/framebuffer)

Endret av jonnor
Lenke til kommentar
Alternativene er minst like feil nå. At man ikke bruker et standard skrivebordsmiljø betyr ikke at man bare bruker CLI.

Jeg ville hatt: GNOME, KDE, XFCE, LXDE, andre DE (E17, ROX, MEZZO), minimalistisk vanlig wm++ (OpenBox, Fluxbox, o.l.), tiling wm++ (Awesome, Xmonad, dwm, o.l.), ingen X (kun konsoll/framebuffer)

 

Må si meg enig med det som er skrevet ovenfor.

 

siden du legger ved valg for at de som ikke bruker gnome, kde, etc skal stemme kan du like gjerne ha med resten i ordentlige valg under.

Endret av Ördög
Lenke til kommentar

Brukte KDE for mange år siden, da var det vel det mest modne alternativet.

Nå går det i Gnome, ikke spesielt sexy og fancy men fungerer utrolig bra som ett verktøy for og få ting gjort raskt og greit.

Hva som er så fint med KDE 4 aner jeg ikke, prøver det nå og da men synes det er mest pynt og dill uten den helt store nyttefunksjonen.

For meg er en PC ett reint verktøy, Linux med Gnome er for meg uslåelig effektivt sammenlignet med Win og Mac.

Lenke til kommentar
Om det byr på missforståelser i pollen blir det litt teit å endre på det nå. Dette kan gjøre vondt verre..

Her er det jo snakk om favoritt skrivebord, om du har et slikt :yes:

 

Ser ut som gode gamle gnome fortsatt holder koken.

 

det vil være tilstrekkelig om du endrer siste alternativet til "bruker ikke skrivebordsmiljø". :)

Lenke til kommentar

Har gått over fra GNOME til KDE 4.3 (som forøvrig er blitt veldig bra!). Før i tiden (før Ubuntu-tiden) brukte jeg KDE 3, mest på SUSE. Har hatt et ønske en stund om å gå over til KDE 4. Kubuntu 9.10 falt ikke helt i smak, men Mandriva 2010 har falt veldig i smak, med en kjempegod KDE 4-installasjon (så langt, derfor jeg prøvde Mandriva i første omgang). Liker GNOME også (eller dvs Ubuntu med GNOME, det er mye ekstra og ikke bare plain GNOME), og det kan bli fint og praktisk med litt ekstra "stæsj". Men akkurat nå er jeg litt forelsket i KDE 4, så jeg stemmer KDE, men det er for øyeblikket. KDE 4.5 kommer til å bli helt konge. De siste årene har jeg foretrukket GNOME (pga Ubuntu, og KDE 4 har vært ustabilt og mangelfullt). Men andre distroer har jammen blitt bra også, jeg tenker da på Mandriva 2010. Skulle bare ønske Mandriva hadde samme community og støtte som Ubuntu. Ser ingen grunn til at den ikke skulle kunne ha det, den er minst like god. Med kontrollpanelet har man dessuten en god del mer GUI-kontroll over systemet enn i Ubuntu. Skal teste OpenSUSE 11.2 etterhvert.

Endret av oj88
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...