Gå til innhold

Hvilket skrivebordsmiljø foretrekker du?


Janvi

Undersøkelse om skrivebord  

100 stemmer

  1. 1. Hva er ditt favoritt skrivebord?

    • Gnome
      49
    • Kde
      22
    • XFCE
      9
    • LXDE
      2
    • ROX
      1
    • MEZZO
      0
    • Bruker ikke skrivebordsmiljø
      17


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Har vært bruker av *buntu i flere år, men aldri vært bort i så mange bugs som nå. De fleste av disse ser ut til å være gnome-relaterte.

Mye drit med gnome for tiden ja, bare synd jeg ikke er noen stor fan av kde heller. Er en av to som har svart LXDE så langt. :)

 

Ellers synes jeg at *box-er fortjener å være med på listen, man KAN jo faktisk fint bruke openbox som "DE", og ikke bare som en erstatning for metacity e.l. På samme måte kan man kjøre comiz som en egen session.

Lenke til kommentar

Jeg har prøvd Gnome, KDE og XFCE, og favoritten er helt klart sistnevnte. Hovedgrunnen er at XFCE ikke er like bloated som de andre skrivebordsmiljøene. I tillegg holder XFCE seg til KISS , det bruker lite systemressurser sammenlignet med de to andre og det ser dessuten svært bra ut. Verken for minimalistisk eller for bloated. Helt perfekt :)

Lenke til kommentar

Gramatikken hans er helt riktig, han sier at Fluxbox ikke er KDE eller Gnome heller. Så hva skal man stemme på da? ;)

Forøvrig blir det feil å si at fluxbox ikke er et DE. Riktignok mangler det enkelte ting som man regner med DE har (muligheten til å sette en bakgrunn og tegne ikoner på selve skrivebordet), men om du legger til det manuelt, samt en launcher, er det ingenting du mangler i forhold til et DE - og det er fortsatt Flixbox som er det sentrale elementet.

Lenke til kommentar
Gramatikken hans er helt riktig, han sier at Fluxbox ikke er KDE eller Gnome heller. Så hva skal man stemme på da? ;)

Forøvrig blir det feil å si at fluxbox ikke er et DE. Riktignok mangler det enkelte ting som man regner med DE har (muligheten til å sette en bakgrunn og tegne ikoner på selve skrivebordet), men om du legger til det manuelt, samt en launcher, er det ingenting du mangler i forhold til et DE - og det er fortsatt Flixbox som er det sentrale elementet.

 

"Bruker ikke skrivebordsmiljø"

 

nei det blir helt korrekt. fluxbox er en vindusbehandler. ikoner og bakgrunner tar andre programmer seg av.

Lenke til kommentar
desktop environment

 

A windows-based environment for users. The desktop environment is the sum of all the parts of your working environment. The desktop environment includes all of your panels and windows, the desktop, and all of your workspaces.

docs.sun.com

 

A desktop environment typically consists of icons, windows, toolbars, folders, wallpapers, and desktop widgets.

wikipedia.org

 

Etter å ha sett på litt flere ser jeg at definisjonen er meget flytende. uansett velger jeg å ansee Fluxbox som et meget minimalistisk desktop environment som mangler mange av funksjonen man ellers bruker.

 

Om Fluxbox ikke er et desktop environment må det stille i samme klasse some "Awesome" og "Xmonad" noe som i mine øyne ikke blir helt rett.

Lenke til kommentar
desktop environment

 

A windows-based environment for users. The desktop environment is the sum of all the parts of your working environment. The desktop environment includes all of your panels and windows, the desktop, and all of your workspaces.

docs.sun.com

 

A desktop environment typically consists of icons, windows, toolbars, folders, wallpapers, and desktop widgets.

wikipedia.org

 

Etter å ha sett på litt flere ser jeg at definisjonen er meget flytende. uansett velger jeg å ansee Fluxbox som et meget minimalistisk desktop environment som mangler mange av funksjonen man ellers bruker.

 

Om Fluxbox ikke er et desktop environment må det stille i samme klasse some "Awesome" og "Xmonad" noe som i mine øyne ikke blir helt rett.

 

Fluxbox er en vindusbehandler. alt den gjør er å manipulere vinduer. dermed er det en vindusbehandler. kjører du Kwin alene så har du ikke et skrivebordsmiljø. Fluxbox med masse ekstra programmer for å håndtere ikoner, menyer, ditt, datt - *det* er et skrivebordsmiljø. men Fluxbox er fortsatt bare vindusbehandleren.

Lenke til kommentar
Fluxbox is a stacking window manager for the X Window System, which started as a fork of Blackbox 0.61.1, with the same aim to be lightweight. Its user interface has only a taskbar, a pop-up menu accessible by right-clicking on the desktop, and minimal support for graphical icons. All basic configurations are controlled by text files, including the construction of menus and the mapping of keybindings.[1] Fluxbox has high compliance to the Extended Window Manager Hints specification.[2]

 

Kilde

Lenke til kommentar
Fluxbox is a stacking window manager for the X Window System, which started as a fork of Blackbox 0.61.1, with the same aim to be lightweight. Its user interface has only a taskbar, a pop-up menu accessible by right-clicking on the desktop, and minimal support for graphical icons. All basic configurations are controlled by text files, including the construction of menus and the mapping of keybindings.[1] Fluxbox has high compliance to the Extended Window Manager Hints specification.[2]

 

Kilde

Aha, men da er det jo et DE, da. :)
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...