Gå til innhold

Hvorfor skal man ikke være kristen?


Anbefalte innlegg

Der eksisterer heller intet bevis for at healing, bønn etc ikke eksisterer.

 

Det finnes double blind tests som avkrefter hypotesen om at bønn har en virkning i en medisinsk kontekst (postoperativ rekonvalesens). Bønn har riktignok en placeboeffekt, men denne kan erstattes med sukkerpiller uten å belemre en med all den religiøse bagasjen som følger med.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Der eksisterer heller intet bevis for at healing, bønn etc ikke eksisterer.

 

Det finnes double blind tests som avkrefter hypotesen om at bønn har en virkning i en medisinsk kontekst (postoperativ rekonvalesens). Bønn har riktignok en placeboeffekt, men denne kan erstattes med sukkerpiller uten å belemre en med all den religiøse bagasjen som følger med.

 

Av åpenbare grunnar finnast det ingen test som kan bevise at bønn ikkje har virkning.

Lenke til kommentar

Analkløe om tungetale:

 

 

Tungetale er et hypotetisk universalspråk som fungerer slik at når en person snakker så hører alle (feks kinesere, finner, polakker og samer med tannregulering) sitt eget morsmål. Altså ikke bare babling og krakylske kroppslyder i samsving med ukontrolerte kroppsbevegelser slik som det fungerer i praksis.

Hadde tungetale fungert, hadde det vært et utbredt språk.

Jo det gjør det :yes:

 

Apostlenes gjerninger kap. 2.

Da pinsedagen kom, var alle samlet på ett sted. 2 Plutselig lød det fra himmelen som når en kraftig vind blåser, og lyden fylte hele huset hvor de satt. 3 Tunger som av ild viste seg for dem, delte seg og satte seg på hver enkelt av dem. 4 Da ble de alle fylt av Den hellige ånd, og de begynte å tale på andre tungemål etter som Ånden ga dem å forkynne.

5 I Jerusalem bodde det fromme jøder fra alle folkeslag under himmelen. 6 En stor folkemengde stimlet sammen da de hørte denne lyden, og det ble stor forvirring, for hver enkelt hørte sitt eget språk bli talt. 7 Forskrekket og forundret spurte de: «Er de ikke galileere, alle disse som taler? 8 Hvordan kan da hver enkelt av oss høre sitt eget morsmål? 9 Vi er partere og medere og elamitter, folk som har bodd i Mesopotamia, Judea og Kappadokia, i Pontos og Asia, 10 Frygia og Pamfylia, i Egypt og i Libya-området mot Kyréne, og innflyttere fra Roma, 11 jøder og proselytter, kretere og arabere – og vi hører dem tale om Guds storverk på våre egne tungemål!» 12 De visste ikke hva de skulle tro, og forvirret spurte de hverandre: «Hva er dette for noe?» 13 Men noen gjorde narr av dem og sa: «De har drukket seg fulle på søt vin.»

http://www.bibel.no/Hovedmeny/Nettbibelen....T&chapter=2

 

 

 

Det er så fint når noen mistolker slik som dette. Tungetale er ikke étt universelt språk som alle kan forstå, men det har skjedd mange ganger at person A har tungetalsk på eksempelvis Urdu uten noensinne å ha hørt språket før, og så finnes det mennesker i salen som forstår budskapet og tolker det.

 

Når det kommer til bibelverset ditt, så står det ingen steder at "hver enkelt talte på et språk som alle skjønte samtidig", derimot står det at de begynte å tale på andre tungemål etter hvert som det var noe å forkynne. La oss da si, for eksempelets skyld, at det er 10 som taler i tunger. Dette tilsvarer 10 språk. Så kan hver av disse ti få et annet budskap, på et annet språk, og vips er vi oppe i 20 språk uten at det er ett universelt språk her. Det er derimot snakk om flere mennesker som snakker hvert sitt språk, også kjent som profetisk tungetale.

 

Jeg er glad jeg kunne få opplyse deg så du slutter å bedrive vranglære noe mer :)

Lenke til kommentar
Av åpenbare grunnar finnast det ingen test som kan bevise at bønn ikkje har virkning.

 

For å kunne utføre en slik test, må man kvantifisere "ikke har virkning". Man har greid det ganske lett hva rekonvalesens angår. Jeg ser ingen grunn til at man ikke skal kunne gjennomføre tilsvarende tester i en situasjon der resultatet er lett målbart og ikke kan påvirkes den ene eller den andre veien av testobjektene. Spørsmålet er bare hvem skulle gjennomføre det -- ateister vet utfallet på forhånd, og religiøse er ikke interessert i testkonklusjonene.

Lenke til kommentar

Analkløe om tungetale:

 

 

Tungetale er et hypotetisk universalspråk som fungerer slik at når en person snakker så hører alle (feks kinesere, finner, polakker og samer med tannregulering) sitt eget morsmål. Altså ikke bare babling og krakylske kroppslyder i samsving med ukontrolerte kroppsbevegelser slik som det fungerer i praksis.

Hadde tungetale fungert, hadde det vært et utbredt språk.

Jo det gjør det :yes:

 

Apostlenes gjerninger kap. 2.

Da pinsedagen kom, var alle samlet på ett sted. 2 Plutselig lød det fra himmelen som når en kraftig vind blåser, og lyden fylte hele huset hvor de satt. 3 Tunger som av ild viste seg for dem, delte seg og satte seg på hver enkelt av dem. 4 Da ble de alle fylt av Den hellige ånd, og de begynte å tale på andre tungemål etter som Ånden ga dem å forkynne.

5 I Jerusalem bodde det fromme jøder fra alle folkeslag under himmelen. 6 En stor folkemengde stimlet sammen da de hørte denne lyden, og det ble stor forvirring, for hver enkelt hørte sitt eget språk bli talt. 7 Forskrekket og forundret spurte de: «Er de ikke galileere, alle disse som taler? 8 Hvordan kan da hver enkelt av oss høre sitt eget morsmål? 9 Vi er partere og medere og elamitter, folk som har bodd i Mesopotamia, Judea og Kappadokia, i Pontos og Asia, 10 Frygia og Pamfylia, i Egypt og i Libya-området mot Kyréne, og innflyttere fra Roma, 11 jøder og proselytter, kretere og arabere – og vi hører dem tale om Guds storverk på våre egne tungemål!» 12 De visste ikke hva de skulle tro, og forvirret spurte de hverandre: «Hva er dette for noe?» 13 Men noen gjorde narr av dem og sa: «De har drukket seg fulle på søt vin.»

http://www.bibel.no/Hovedmeny/Nettbibelen....T&chapter=2

 

 

 

Det er så fint når noen mistolker slik som dette. Tungetale er ikke étt universelt språk som alle kan forstå, men det har skjedd mange ganger at person A har tungetalsk på eksempelvis Urdu uten noensinne å ha hørt språket før, og så finnes det mennesker i salen som forstår budskapet og tolker det.

 

Når det kommer til bibelverset ditt, så står det ingen steder at "hver enkelt talte på et språk som alle skjønte samtidig", derimot står det at de begynte å tale på andre tungemål etter hvert som det var noe å forkynne. La oss da si, for eksempelets skyld, at det er 10 som taler i tunger. Dette tilsvarer 10 språk. Så kan hver av disse ti få et annet budskap, på et annet språk, og vips er vi oppe i 20 språk uten at det er ett universelt språk her. Det er derimot snakk om flere mennesker som snakker hvert sitt språk, også kjent som profetisk tungetale.

 

Jeg er glad jeg kunne få opplyse deg så du slutter å bedrive vranglære noe mer :)

 

:)

 

Alle her er faktisk klar over hva tunge tale er for noe og det er ikke et språk. Det er rubbish språk som noen, fortrinnsvis religiøse, men det finnes sikkert andre som har talt i tunger på grunn av andre ting, tror de snakker når de tror guden sin er nær. Alle vi andre forstår at de innbiller seg noe så sterkt at de begynner å tale i tunger. Hør etter på en slik sceanse en gang så vil du også både se og høre at dette bare er tull!

 

Som unggutt hadde jeg og noen andre kompiser moro av å oppsøke treffene til (tror det var) pinsevenner (hvis jeg ikke husker feil), for de talte ofte i tunger og best var det når en eller annen plutselig bablet i vei mens en annen "oversatte" hva babelet liksom betydde. Det rare var at selv om de bablet de samme lydene om igjen og om igjen så betydde de noe nytt for henne som "oversatte" og jeg husker vi lo oss skakke der vi satt på bakerste benk over at voksne folk faktisk trodde at dette tullet ga mening! Det var jo bare vill babel mens de lå der og ristet og oppførte seg som førsteklasses tullinger.

 

Så nei, tungetale er kun folk som innbiller seg noe så sterkt at hjernen får spasmer... Hadde noen begynt med tungetale i andre sammenhenger hadde gutta i hvit frakk hentet dem, men ikke når galskapen staves RELIGIØS nei... :)

Lenke til kommentar

Det er kanskje værre å si noe om den tungetale som nevnes i bibelen, noen synes det sikkert høres vilt ut, mens andre tror at dette kan ha skjedd. Det nevnes også kun som en enkelthendelse, selv om det muligens gjenfortelles av flere av apostlene (har ikke finlest bibelen jeg).

 

Men, tungetalen som nevnes i bibelen kan like godt være ett påfunn som det at noen virkelig opplevde dette. Så har en dette med det overnaturlige da; for hvis tungetale likevel var en virkelig hendelse, så er det vel kun det overnaturlige som kan forklare det?

 

Jeg tror også at RWS sin erfaring med og hans beskrivelse av tungetale blant kristne er en korrekt og sannsynlig beskrivelse av hva som skjer på slike treff. :roll:

Endret av G
Lenke til kommentar
De første bildene fra stjerneteleskopet VISTA

Se på bildene. Massevis av galakser og stjerner og planeter.

 

Hva mener dere kristne om dette da? Har Gud kontroll over alt dette også? Har han skapt alt?

Personlig får jeg nesten latter når hver gang jeg tenker på at de kristne tror det er samme fyren som har skapt hele det enorme universet med all dets kompleksitet som også har inspirert bibelen.. :no: Get out of here, please! En slik gud er forsyne meg pokka nødt til å ha skrevet og redigert noe bedre, blir bare latterlig!

 

For en vits liksom... Hadde den boka vært skrevet eller inspirert av en gud så kan du ta deg gift på at den også hadde omtalt noe så enkelt som kvinner, som faktisk utgjør over halvparten av jordens befolkning, som annet enn horer, men neida.... Tror du finner ei dame med navn i GT, resten er faktisk horer....

 

Blir så utrolig dumt når en tenker slik på det....

Endret av RWS
Lenke til kommentar
De første bildene fra stjerneteleskopet VISTA

Se på bildene. Massevis av galakser og stjerner og planeter.

 

Hva mener dere kristne om dette da? Har Gud kontroll over alt dette også? Har han skapt alt?

Personlig får jeg nesten latter når hver gang jeg tenker på at de kristne tror det er samme fyren som har skapt hele det enorme universet med all dets kompleksitet som også har inspirert bibelen.. :no: Get out of here, please! En slik gud er forsyne meg pokka nødt til å ha skrevet og redigert noe bedre, blir bare latterlig!

 

For en vits liksom... Hadde den boka vært skrevet eller inspirert av en gud så kan du ta deg gift på at den også hadde omtalt noe så enkelt som kvinner, som faktisk utgjør over halvparten av jordens befolkning, som annet enn horer, men neida.... Tror du finner ei dame med navn i GT, resten er faktisk horer....

 

Blir så utrolig dumt når en tenker slik på det....

 

det er ikke gud som har skrevet bibelen doooh....den er inspirert av gud

Lenke til kommentar
Selve spørsmålet er hvorfor har vi en trang til å vite hvordan verden/universet ble skapt uansett. Både på et religiøst grunnlag, samt vitenskaplig.

 

"På et religiøst grunnlag" er en uinteressant problemstilling. Det vitenskapelige grunnlaget derimot vil muligens gi oss en bedre forståelse av hvordan universet er bygget opp, og hvordan vi kan manipulere det til vår fordel. Hvis denne forskningen skulle vise seg å lede fram til en ny måte å tappe energi på, bare for å ta et eksempel, så er bare det alene verdt forsøket. Si at det å gjenskape "big bang" under bestemte omstendigheter i en veldig liten og kontrollert omgivelse skulle frigi nok energi til å dekke klodens energibehov i ett år, og menneskene greide å gjenta denne prosessen. Eller at forskningen gav oss nye svar om elementærpartiklene som igjen ble brukt f.eks. på samme måte som røntgen i medisin. Eller at vi fant at bestemte typer stråling kan styre evolusjonen av organismer i en bestemt retning. Det er et uendelig stort potensial knyttet til forståelsen av prosesser rundt universets opprinnelse.

 

Om vi hadde vist "The Trouth", then what?

 

Det ville ha vært uendelig mange ubesvarte problemstillinger igjen, selv om vi visste nøyaktig hvordan universet oppstod. Det finnes en veldig fin metafor om sirklene i sanden om akkurat dette.

 

Det finnes ingen nytte behov for å vite slike spørsmål annet enn å mette nysgjerrigheten vår

 

Det er ikke helt riktig.

Lenke til kommentar
De første bildene fra stjerneteleskopet VISTA

Se på bildene. Massevis av galakser og stjerner og planeter.

 

Hva mener dere kristne om dette da? Har Gud kontroll over alt dette også? Har han skapt alt?

Personlig får jeg nesten latter når hver gang jeg tenker på at de kristne tror det er samme fyren som har skapt hele det enorme universet med all dets kompleksitet som også har inspirert bibelen.. :no: Get out of here, please! En slik gud er forsyne meg pokka nødt til å ha skrevet og redigert noe bedre, blir bare latterlig!

 

For en vits liksom... Hadde den boka vært skrevet eller inspirert av en gud så kan du ta deg gift på at den også hadde omtalt noe så enkelt som kvinner, som faktisk utgjør over halvparten av jordens befolkning, som annet enn horer, men neida.... Tror du finner ei dame med navn i GT, resten er faktisk horer....

 

Blir så utrolig dumt når en tenker slik på det....

 

 

det er ikke gud som har skrevet bibelen doooh....den er inspirert av gud

Det var jo det jeg skrev!

 

Det må være den desidert latterligste og minst forseggjorte "inspirasjonen" i hele den vide verden, for den boka er virkelig ikke mye å skryte av! Les den selv, så skjønner du hva jeg mener.

 

Men du mener kanskje alvorlig at bibelen er det beste resultatet den kristne guden klarer? Selv etter at du har sett en flik av det enorme universet, som den samme guden skal ha skapt? Latterlig! De kristne har blitt grundig lurt, det må jeg si...

Lenke til kommentar

RWS, dette begynner å bli usaklig og useriøst, og ikke minst tåpelig. Fordi du ikke er enig med det kristne perspektiv, er det ingen grunn til å kritisere bibelen for dens påståtte "latterlighet" som du gjør. Hvis du er så ettertrykkelig ute av stand til å se bibelen på en mer nyansert måte synes jeg du ikke skal kommentere den.

 

Er dette et resultat av bitterheten vi hadde en tråd om for litt siden?

Endret av Monkybone
Lenke til kommentar
Fordi du ikke er enig med det kristne perspektiv, er det ingen grunn til å kritisere bibelen for dens påståtte "latterlighet" som du gjør.

 

Protesterer du på latterliggjøringen i seg selv, eller på formen på latterliggjøringen?

 

Jeg "protesterer" mot grunnene hans for latterligjøringen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...