Gå til innhold

Holdninger til varebiler, statskasse, kjørekomfort og trafikksikkerhet


tor_erik

Anbefalte innlegg

I dag kan man lese i Fædrelandsvennen at Tollvesenet sender ut regninger for 3,3 millioner kroner til 30 bilister som ikke bestod statskasse-testen med varebilene sine.

 

Artikkel

 

Kort sagt går dette ut på at en kasse med faste mål skal kunne gå inn i bagasjerommet på en varebil på grønne skilter. Problemet er at noen av disse bilene blir grusomt trange i førerhuset når reglene overholdes, faktisk mener mange at det er på grensen til hva som er forsvarlig i et trafikksikkerhetsperspektiv. Disse vil gjøre det lovlig å flytte skilleveggen et par cm. På den andre siden sier man at grensen må gå et sted, og plass i førerhuset derfor må ofres. Skilleveggen skal ikke flyttes.

 

Personlig er jeg enig med førstnevnte gruppe, kjørekomfort er viktig for trafikksikkerheten. Det å sitte trangt mens man kjører bil gagner ikke noen, ei heller andre trafikanter langs veien. Problemet i mine øyne er at det registreres biler på grønne skilter som egentlig ikke er store nok for formålet.

 

Hvordan er holdningen blant folk her?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Uten å ha lest det du har skrivd nøye enda, så kan jeg ikke si annet enn at jeg lurer på om ikke det finnes viktigere ting de kan ta seg til enn å måle om folk har flytta noen cm. på en skillevegg i en bil som ikke vil frakte statskasser dag ut og dag inn...

 

PS: Dette er kun en teori!!

 

Nei, nå er det på tide at vi får bedre og sikrere veier, mer politi og tekniske kontroller for å plukke de farlige bilistene av veiene..

 

Teoriscenario 1: Du kjører bil, ser en skamkløpt bil med hele frontruta full av trær i møtende fil og tenker "Jaja, disse har vi mange av, de greier seg fint uten å være noen fare for meg"..

 

Teoriscenario 2: Du møter en varebil og tenker "ÅÅÅ NEI, sjekk den billige, grønnskilta bilen der da, han har sikkert fløtta skilleveggen for å sitte litt bedre!! HAN er en fare for meg han!!!"

 

Hvem frykter vi mest?

Hvem betaler best?

Hva blir resultatet av dette?

 

For min del (ikke varebileier selv), så spiller det ingen rolle om de flytter denne skilleveggen bak til bakruta, men ser den som grei å ha der ved løs last..

Spiller heller ingen rolle for meg på hvilket grunnlag de flytter den, så lenge de ikke skal ha inn bakseter riktignok, men om det er for å få inn basskasse, bruskasse, hund, racinghjelm eller bedre sittestilling er meg rivende likegyldig!!

 

 

Til slutt: "Diverse ord om visse innstanser" (Sikker på at disse hadde fått meg og hele min tankegang bannlyst fra forumet på livstid) så finn ut hva dere vil helt selv ;)

Lenke til kommentar
Uten å ha lest det du har skrivd nøye enda, så kan jeg ikke si annet enn at jeg lurer på om ikke det finnes viktigere ting de kan ta seg til enn å måle om folk har flytta noen cm. på en skillevegg i en bil som ikke vil frakte statskasser dag ut og dag inn...

Jo, så lenge narkotikaen flommer inn over grensene våre burde jo "vanlig folk" få lov til å bryte toll & avgiftsregler så mye de bare vil ...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

jeg syns IKKE man skal kunne registrere hva som helst på grønne skilt. Eneste grunnen til det er at man slipper unna med noen HELT andre avgifter når man registrerer bilen første gang, å ikke fordi man nødvendigvis trenger en varebil. Med andre ord....de som fikser skilta på denne måten, er ute etter å slippe en haug med avgiter som mannen i gata er pent nødt til å betale for samma bilen, å ikke fordi han trenger en varebil. Husk at man fortsatt har lov å ta ut baksetene om man trenger mer plass, uten å forandre fargen på skilta.

Lenke til kommentar

For meg er dette forsvinnnende enkelt: har man kjøpt en bil og fått den registrert som varebil, er den en varebil. Hvis du sitter vondt og angrer på det, har du gjort en dårlig vurdering da du kjøpte den. Da skal man for svarte faen ikke begynne å flytte rundt på ting og gjøre det som til en koselig van med dobbeltseng og stressless, og kjøre rundt og le av oss andre som kjører rundt i langt kraftigere avgiftsbelagte personbiler. Usaklig, men you get my point ;)

Lenke til kommentar
For meg er dette forsvinnnende enkelt: har man kjøpt en bil og fått den registrert som varebil, er den en varebil. Hvis du sitter vondt og angrer på det, har du gjort en dårlig vurdering da du kjøpte den. Da skal man for svarte faen ikke begynne å flytte rundt på ting og gjøre det som til en koselig van med dobbeltseng og stressless, og kjøre rundt og le av oss andre som kjører rundt i langt kraftigere avgiftsbelagte personbiler. Usaklig, men you get my point ;)

Jeg er på mange måter enig i denne argumentasjonen. Dersom man selv står for kjøpet har man kort og greit bæsjet på leggen, og må ta konsekvensene av dette på egen hånd. Men som sagt er det mange arbeidstakere som bare får tildelt en bil uten at det blir tatt hensyn til verken høyden deres eller andre ting. Disse velger å flytte denne veggen noen cm for å sitte bedre, og dermed utøve bedre trafikksikkerhet. Skal dette så være gjenstand før bøter mellom 50.000 og 200.000 kr? Ja, søkelyset bør rettes mot arbeidsgiver, men det er fremdeles arbeidstaker som må betale boten!

 

Jeg er også enig i deler av argumentasjonen til Pluggen. Hvem frykter vi mest, en skabbete gammel bil uten bremser eller en varebil med skilleveggen noen cm for langt bak? Bøtene for å føre de respektive kjøretøy står i alle fall ikke i stil med frykten vår.

Lenke til kommentar

Syns det er en fin måte for folk som faktisk ikke trenger mer enn 2 seter og kunne kjøpe en nyere, sikrere og mer miljøvennlige biler..

Blir for dumt å stå å måle opp om toppen av veggen er tiltet noen cm. bakover i bilen for at fører skal kunne sitte behagelig (og trafikksikkert) når det er grenseoverganger som burde vært bedre overvåket med tanke på narkotika som nevnt over her..

 

 

Edit: Greit nok at dette er regelbrudd, men, det er MYE jeg ville prioritert før det å måle noen stakkarslige cm..

Endret av Pluggen
Lenke til kommentar
For meg er dette forsvinnnende enkelt: har man kjøpt en bil og fått den registrert som varebil, er den en varebil. Hvis du sitter vondt og angrer på det, har du gjort en dårlig vurdering da du kjøpte den. Da skal man for svarte faen ikke begynne å flytte rundt på ting og gjøre det som til en koselig van med dobbeltseng og stressless, og kjøre rundt og le av oss andre som kjører rundt i langt kraftigere avgiftsbelagte personbiler. Usaklig, men you get my point ;)

Jeg er på mange måter enig i denne argumentasjonen. Dersom man selv står for kjøpet har man kort og greit bæsjet på leggen, og må ta konsekvensene av dette på egen hånd. Men som sagt er det mange arbeidstakere som bare får tildelt en bil uten at det blir tatt hensyn til verken høyden deres eller andre ting. Disse velger å flytte denne veggen noen cm for å sitte bedre, og dermed utøve bedre trafikksikkerhet. Skal dette så være gjenstand før bøter mellom 50.000 og 200.000 kr? Ja, søkelyset bør rettes mot arbeidsgiver, men det er fremdeles arbeidstaker som må betale boten!

 

Jeg er også enig i deler av argumentasjonen til Pluggen. Hvem frykter vi mest, en skabbete gammel bil uten bremser eller en varebil med skilleveggen noen cm for langt bak? Bøtene for å føre de respektive kjøretøy står i alle fall ikke i stil med frykten vår.

 

Fortsatt forsvinnende enkelt i mine øyne...

 

La oss trekke en parallell til Forsvaret. Der er det hvert år tusenvis av soldater og befal som blir beordret til å kjøre rundt i gamle, skranglete Mercedes-Benz 240 GD/tilsvarende. Disse bilene er heller ikke spesielt trafikksikre. Det sier seg likevel selv at man ikke kan begynne å modifisere disse på eget initiativ, det være seg med komfort og/eller trafikksikkerhet som mål. Enten må man nekte å bruke kjøretøyet eller så må man bruke kjøretøyet og holde kjeft.

 

Når det gjelder hva vi frykter mest av de to kjøretøyene vi skisserer, kan jeg godt være enig i at den uten bremser er mest å frykte, men det hjelper heller ikke så mye for han som har bygd om varebilen sin - selv om heroin er kjempefarlig, blir ikke hajsrøyking sunt eller lovlig av den grunn. Når det gjelder bøtenivået er jeg helt enig, her må det en kraftig justering til for å skape balanse.

Lenke til kommentar
[...]Blir for dumt å stå å måle opp om toppen av veggen er tiltet noen cm. bakover i bilen for at fører skal kunne sitte behagelig (og trafikksikkert) når det er grenseoverganger som burde vært bedre overvåket med tanke på narkotika som nevnt over her..

Et meget godt poeng.

 

EDIT:

La oss trekke en parallell til Forsvaret. Der er det hvert år tusenvis av soldater og befal som blir beordret til å kjøre rundt i gamle, skranglete Mercedes-Benz 240 GD/tilsvarende. Disse bilene er heller ikke spesielt trafikksikre. Det sier seg likevel selv at man ikke kan begynne å modifisere disse på eget initiativ, det være seg med komfort og/eller trafikksikkerhet som mål. Enten må man nekte å bruke kjøretøyet eller så må man bruke kjøretøyet og holde kjeft.

Nå er en modifisering av en skillevegg relativt uskyldig i forhold til å forsøke å gjøre et av Forsvarets kjøretøy mer trafikksikkert. Bruksnekt er selvsagt en vei å gå, men dette kan fort skape unødvendige konflikter mellom arbeidstaker og arbeidsgiver.

Endret av tor_erik
Lenke til kommentar
Syns det er en fin måte for folk som faktisk ikke trenger mer enn 2 seter og kunne kjøpe en nyere, sikrere og mer miljøvennlige biler..

Blir for dumt å stå å måle opp om toppen av veggen er tiltet noen cm. bakover i bilen for at fører skal kunne sitte behagelig (og trafikksikkert) når det er grenseoverganger som burde vært bedre overvåket med tanke på narkotika som nevnt over her..

 

Jeg sier meg uenig. Ved å bruke tre mann fra Tollvesenet og Statensvegvesen én arbeidsdag, kan man ilegge bøter for tre millioner til statskassa, og således bruke disse på å betale lønn til flere grensekontrollører. God stemning og en vinn-vinn-situasjon for alle andre enn dem som bryter loven og bygger om varebilen sin (de snyter da også statskassa for mangfoldige millioner årlig, hvilket medfører at du og jeg må betale mer i skatt for å få hjula under statskassa til å rulle).

 

EDIT: Skriveleif

Endret av Jurist
Lenke til kommentar
Bruksnekt er selvsagt en vei å gå, men dette kan fort skape unødvendige konflikter mellom arbeidstaker og arbeidsgiver.

 

Hvis årsaken til at Ola Arbeidsnormann modifiserer arbeidsgivers kjøretøy av komfortmessige hensyn, kan de ryke og reise for min del. Hvis årsaken er at Ola Arbeidsnordmann modifiserer arbeidsgivers kjøretøy av sikkerhetsmessige hensyn, hadde jeg foretrukket at han heller gikk til bruksnekt for å få ledelsen til å kjøpe tryggere/større kjøretøy. Hvis ens egen sikkerhet i trafikken er såpass lite viktig at man ikke tør å ta det opp med sjefen, er i alle fall argumentet om å gjøre noe ulovlig, som påviselig straffes relativt strengt, ved å modifisere kjøretøyet heller tynt.

Lenke til kommentar

Statskassa er en idiotisk oppfinnelse.

Mange varer tar mindre plass enn statskassa, og det finnes nok av postbiler og budbiler som frakter små gjenstander. Disse bilene må altså være overdimensjonerte for å få lov til å bruke grønne skilter. Posten måtte kjøpe noen andre biler enn de hadde lyst på for postbudene sine, for å få grønne skilter, selv om posten tar utrolig lite plass.

 

Statskassen er laget på det falske premisset at alle varer er store varer.

Lenke til kommentar
For meg er dette forsvinnnende enkelt: har man kjøpt en bil og fått den registrert som varebil, er den en varebil. Hvis du sitter vondt og angrer på det, har du gjort en dårlig vurdering da du kjøpte den. Da skal man for svarte faen ikke begynne å flytte rundt på ting og gjøre det som til en koselig van med dobbeltseng og stressless, og kjøre rundt og le av oss andre som kjører rundt i langt kraftigere avgiftsbelagte personbiler. Usaklig, men you get my point ;)

Det er greit nok at man vet hva man kjøper før man kjøper det, men er det noen grunn til at en varebil ikke skal kunne være komfortabel å kjøre? Skal yrkessjåfører måtte kjøpe 5-setere med lite bagasjeplass når de egentlig trenger en varebil, fordi de liker å kjøre komfortabelt?

 

 

Statskassa er en idiotisk oppfinnelse.

Mange varer tar mindre plass enn statskassa, og det finnes nok av postbiler og budbiler som frakter små gjenstander. Disse bilene må altså være overdimensjonerte for å få lov til å bruke grønne skilter. Posten måtte kjøpe noen andre biler enn de hadde lyst på for postbudene sine, for å få grønne skilter, selv om posten tar utrolig lite plass.

 

Statskassen er laget på det falske premisset at alle varer er store varer.

Jeg registrerer også at pizzasjappene skifter til langt større biler. Klassiske Toyota Yaris Verso er byttet ut med Volkswagen Touran og Opel Combo. For både post- og pizzabud må det jo være langt mer praktisk å kjøre i så små biler som mulig med tanke på fremkommelighet.

Lenke til kommentar
Statskassa er en idiotisk oppfinnelse.

Mange varer tar mindre plass enn statskassa, og det finnes nok av postbiler og budbiler som frakter små gjenstander. Disse bilene må altså være overdimensjonerte for å få lov til å bruke grønne skilter. Posten måtte kjøpe noen andre biler enn de hadde lyst på for postbudene sine, for å få grønne skilter, selv om posten tar utrolig lite plass.

 

Statskassen er laget på det falske premisset at alle varer er store varer.

 

Jeg fikk inntrykk av at denne "statskassa" kom så folk ikke kunne registrere Porsche`r, noen fete stv´er som f.eks Audi´s RS og S´er, BMW M5++ på grønne skilter for å slippe unna de store avgiftene bare ved å droppe baksetene..

 

Etter å ha kjørt pizzabil selv, så kan jeg si såpass som atte du fint kunne greid deg med en Toyota IQ om det var det om å gjøre, men jeg tura rundt i en "stor" Yaris Verso der jeg med mine 180cm. ikke satt spesielt godt i..

Pizza´ene fløyt fint rundt baki den store kassa i varmeposene sine i hvertfall..

Lenke til kommentar

Jeg har også kjørt pizzabil, og jobber fremdeles i restaurantbransjen, nå riktignok mer rettet mot drift.

 

Restauranten hvor jeg jobber hadde tidligere tre Toyota Yaris Verso, biler som fungerte greit i størrelse, men som ikke var spesielt behagelige å kjøre for alle over 1,70. Disse ble med tid og stunder byttet ut mot tre Opel Combo 2009-modeller som er en god del større. Har man har bruk for så store biler som pizzabud? Absolutt ikke! Likevel velger man biler som dette pga grønne skilter, samtidig som man ønsker å tilby ansatte biler som de kan føle seg komfortable og sikre i.

 

Har sett at Toyota Aygo har blitt brukt en del i Oslo, dette var et alternativ også for oss. Valget falt likevel på Opel Combo da området vi dekker er blant landets største, og vi derfor ofte trenger plass til flere ordre på samme tid. Samtidig er en Aygo på hvite skilter dyrere enn en Combo på grønne skilter.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...