Gå til innhold

Linux versjon som krever veeldig lite


Anbefalte innlegg

Ja jeg er nybegynner med linux. Tror jeg prøver puppy linux.

Har lastet det ned og fått en iso fil. Kan jeg bare legge denne over på en minnepenn og så boote fra den?

 

Nja.. da skal du være heldig tror jeg ;)

Last ned unetbootin istedet du.

http://unetbootin.sourceforge.net/

 

Når unetbootin er lasta ned, sett inn minnepennen først, og start så programmet.

Sjekk at minnepennen kom opp nederst i bildet "Type" "USB Enhet"

Puppy ligger i lista øverst "Distribusjon" Puppy Linux "Latest_live"

og trykk så OK, og lag deg en kopp kaffe eller noe sånt imens :)

 

Når den er ferdig er det bare å boote maskinen med minnepennen i.

Resten får du finne ut av selv :cool:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Maskinen har intel celeron 1.1 Gz og 256 mb ram.

 

Prøvde ubuntu men den ville ikke starte det. Krever Xubuntu mindre?

 

Hvordan ville ikke starte? Maskinen burde kunne *starte* det meste, men 256 MB ram var litt i minste laget for Gui'en til Ubuntu, spesiellt når du starter firefox (med et par tabs, flash etc.) og OpenOffice... Dersom du greier å få tak i 128-256 MB til med minnebrikker, burde det gå greit unna.

 

Mulig du har lyst til å vente 1 time hver gang Gentoo kompilerer opp en ny versjon av FF, men jeg har ikke.

Ja, jeg vet at Gentoo har binærpakker, men det er en (meta)distro hvis poeng og unike identitet er bygd rundt Portage, en glimrende løsning for å kompilerer alt alltid. Hvorfor kjøre Gentoo da, kan liksågodt kjøre Debian.

 

Dessuten, det er mye som kjører på 36 MB ram, poenget er hvordan maskina er å bruke...

 

Anyhoo, jeg kom bare med min mening, som alle andre :)

 

dersom du har en eldre maskin vil kompilering være til din fordel i form av at maskinen vil være merkbart raskere til daglig bruk.

 

Dersom du har en Celeron, kommer du til å bruke uendeligheter av tid på å kompilere alt mulig. Gentoo er sikkert gøy og lærerikt og slikt, men for de aller aller fleste er det absolutt ikke tidsbesparende. Det er sikkert flott å spare et par mikro- og nano-sekunder i ny og ne på kjøretid, men til gjengjeld må du bruke timer og døgn på kompilering...

Lenke til kommentar
Det går ikke å boote fra cd/dvd heller. Jeg kommer bare rett inn på windows

 

Håper du vet hva bios er?

Når maskinen har slått seg på, like FØR den begynner å starte opp hardisken din, forsøk å trykk på F12 på tastaturet ditt. Den knappen er iallefall veldig vanlig å bruke for å få opp boot meny for cdrom, hardisk, usb, osv.

 

F2 og F1 er vanlig for å komme inn i bios. eller DELETE knappen...

Lenke til kommentar

Det står sannsynligis "press F1 for setup" eller noe i det du booter. Hvis det står "Press F12 for boot menu" også, er jo valget greit. Hvvis du kun kommer inn i biosen, og ikke har muligheten til å velge oppstartsrekkefølge, skal du se ettet "boot disk" "boot priority" "boot devices" eller lignende. Du må sannsynligvis bla gjennom hovedmenyen i BIOSen og titte innom de ulike valgene for å finne ut hvor det ligger. Hvis det står under oppstarten hva slags BIOS du har (gjerne oppe til venstre), så kan du google det + "change boot order in bios" og se hva du finner, hvis du trenger mer detaljerte beskrivelser.

 

Jeg vil forøvrig ikke anbefale puppylinux for en nybegynner, det er ettr min mening litt for sært i måtene det meste gjøres på, og vil sannsynligvis gi det inntrykket av at linux ligger en del bak windows.

 

Noen som vet om en distro som er lett og egner seg godt med lxde, men ellers er "vanlig"? Arch+lxde+shaman er sannsynligvis brukervennlig nok når det er satt opp, men jeg vil ikke anbefale det for en nybegynner.

 

Ellers kan vel crunchbag være en grei idé å teste.

Lenke til kommentar

Hva skjer da? Sikker på at det ikke står "press a key to boot from cd-rom"? cd-en spør som regel om det før den booter.

 

red: Det andre alternativet er at du har brent .iso-filen feil (f.eks. brent selve filen som .iso-fil liggende på disken, og ikke brent ut bildet.)

Endret av NgZ
Lenke til kommentar
Jeg kan skrive det som står:

 

Select boot device:

[C] : CD-ROM

[N] : Network (LAN)

[F] : Floppy Drive

[1] : Primary Hard Drive (Built-in)

[P] : PC Card Hard Drive

[D] : Default SYSTEM SETUP Device

Press [C], [N], [F], [1], [P] or [D]

 

Jeg trykker c og windows starter opp akkurat som vanlig

 

Ok tyder på 2 ting.. Enten noe i bios som forhindrer at valg C kan bli brukt, eller at CD plata med linux faktisk ikke er lesbar for pc'en

din. Forsøk å brenn linux på nytt, men nå på laveste brenne hastighet.

 

Last ned et program som heter CDBurnerXP som er gratis,

( cdburnerxp.se )

og installer det i windows. La programmet gjøre sitt, og velg så laveste hastighet for brenning.

Edit: Husk nå å velge "Burn ISO image" ;)

Endret av Neonlight
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...