Gå til innhold

Linux versjon som krever veeldig lite


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Om den så vidt klarer xp bør den klare de fleste moderne linux distroer ganske greit. Regner med at du er ny og da er ubuntu, mint eller mandriva enkle steder å begynne. Mulig du må slå av enkelte effekter og du kan nok neppe bruke compiz, men funksjonaliteten burde ikke bli kompromittert. Skulle det bli problemer har du f. eks. xubuntu som egentlig er ubuntu, kun med en annen window-manager (xfce istedet for gnome)

Lenke til kommentar

Med en gammel PC som knapt klarer XP, er ikke Gentoo det første jeg ville ha gått for.

Klart en kan installere binærpakker på Gentoo, men jeg mener at mye av poenget med Gentoo forsvinner da...

 

Xubuntu er vel ikke _så_ mye mindre krevende enn Ubuntu; den store forskjellen ligger i GUI, Xfce mot Gnome.

Foretrekker sjøl Xfce, men spørs om den maskina heller vil kjøre lettere med noe annet enn *buntu i det hele tatt.

 

For eldre, trege PCer, vil jeg anbefale enten SLAX, Puppy linux, eller DSL.

 

That said, så test Xubuntu og se om du klarer å leve med den.

Lenke til kommentar
Gentoo kjører på 36mb ram. hva er problemet?

Mulig du har lyst til å vente 1 time hver gang Gentoo kompilerer opp en ny versjon av FF, men jeg har ikke.

Ja, jeg vet at Gentoo har binærpakker, men det er en (meta)distro hvis poeng og unike identitet er bygd rundt Portage, en glimrende løsning for å kompilerer alt alltid. Hvorfor kjøre Gentoo da, kan liksågodt kjøre Debian.

 

Dessuten, det er mye som kjører på 36 MB ram, poenget er hvordan maskina er å bruke...

 

Anyhoo, jeg kom bare med min mening, som alle andre :)

Lenke til kommentar
Mulig du har lyst til å vente 1 time hver gang Gentoo kompilerer opp en ny versjon av FF, men jeg har ikke.

Ja, jeg vet at Gentoo har binærpakker, men det er en (meta)distro hvis poeng og unike identitet er bygd rundt Portage, en glimrende løsning for å kompilerer alt alltid. Hvorfor kjøre Gentoo da, kan liksågodt kjøre Debian.

 

Dessuten, det er mye som kjører på 36 MB ram, poenget er hvordan maskina er å bruke...

 

Anyhoo, jeg kom bare med min mening, som alle andre :)

 

dersom du har en eldre maskin vil kompilering være til din fordel i form av at maskinen vil være merkbart raskere til daglig bruk.

Lenke til kommentar

Prøv deg på Mint-Fluxbox. Mint er et direkte avkom av Ubuntu. Dette er en communety utgave av mint der de har puttet på GUI'et / Desktop Enviromentet Fluxbox. Det fine med Fluxbox er at det kan kjøres på at og lett å konfigurere, om man ikke er redd for config/text filer.

 

Selv om jeg har en kraftig nokk maskin til å kjøre hva jeg vil velger jeg fluxbox fordi det er passelig simpelt og lett og konfiurere. Etter min mening er Fluxbox mint murligens den beste fluxbox-distroen jeg har vært bortig.

 

System Requirements

 

* x86 processor

* 128 MB of system memory (RAM)

* 2 GB of disk space for installation

* VGA graphics card capable of 800x600 resolution

* CD-ROM drive

 

Bilde:

 

linux-mint-fluxbox.png

På denne er themet endret og menyen litt redigert.

 

 

Lenke til kommentar

Puppy må jo være et av de beste alternativene her. Man kan og installere ubuntu fra alternate iso med kun konsoll og deretter installere for.eks lxde som krever vedlig lite. Men tenk og på at man da i tillegg må bruke lightweight programmer å istedenfor firefox etc. eller så hjelper det lite. Kanskje derfor er Puppy et godt valg, siden du da får en ferdig pakke med lightweight programmer.

Lenke til kommentar
Mulig du har lyst til å vente 1 time hver gang Gentoo kompilerer opp en ny versjon av FF, men jeg har ikke.

Ja, jeg vet at Gentoo har binærpakker, men det er en (meta)distro hvis poeng og unike identitet er bygd rundt Portage, en glimrende løsning for å kompilerer alt alltid. Hvorfor kjøre Gentoo da, kan liksågodt kjøre Debian.

 

Dessuten, det er mye som kjører på 36 MB ram, poenget er hvordan maskina er å bruke...

 

Anyhoo, jeg kom bare med min mening, som alle andre :)

 

dersom du har en eldre maskin vil kompilering være til din fordel i form av at maskinen vil være merkbart raskere til daglig bruk.

 

Tror ikke trådstarteren er interessert i bruke flere døgn på å kompilere pakker fra source. :) Et minimalistisk Arch Linux-oppsett kan kanskje være å anbefale.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...