Gå til innhold

Langdistanse-bredbånd og elendig hastighet. Hva nå?


Anbefalte innlegg

Jeg er i den noe kinkige situasjonen at jeg kun kan få levert langdistansebredbånd. Og med en utrolig lang distanse til sentralen. Målingene til NGT sier at jeg er 7,5 km unna, og de er fornøyde med at jeg rett og slett får oppkobling. VEL, det er ikke jeg.

 

Jeg har hatt dette bredbåndet i over to år, med varierende hastighet. På det beste har det vært på 640, og på det dårligste 256. Men de siste ukene har det vært nede i 160 og dårligere (faktisk helt nede i noen og 50.) Nedetid på flere timer er heller ikke uvanlig.

 

NGT sier at de ikke kan gjøre noe. Alt de kunne gjøre var å sende meg et nytt modem. Vel, det ble ikke noe bedre etterpå at dette var koblet opp.

 

Det hadde faktisk vært bedre om jeg ikke hadde hatt mulighet til å koble opp, for da hadde kommunen kunne kommet med noen midler og hjulpet. Men siden jeg får link på denne minimale linjen er produktet regnet som levert.

 

NGT skylder bare på at Telenor har dårlige linjer, mens Telenor peker på NGT og sier at det er hasardiøst å selge bredbånd på så lange strekk. Og i midten sitter jeg med skjegget godt stappet nedi postkassa.

 

Vi har også elendige mobilforhold her, og ICE ligger i skyggen. Så jeg har gått tom for løsningsforslag.

 

Har noen noe jeg kunne prøvd? Finnes det ingen flere jeg kan klage til?

 

For produktet jeg har nå kan ikke kalles Bredbånd.

 

Treg hilsen fra Barteland.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nextgentel har tatt alle forbehold når det gjelder langdistanse, dette står å lese i brukervilkår du har godtatt for å bli kunde,før de begynte med det hadde du ingen alternativ.

Mange er hjulpen med langdistanse abonnement.

 

Hva Telenor måtte mene er jo uinteressant, eller kan dem hjelpe deg? Tenkte ikke det nei, de vil ikke prøve engang, så sånn jeg ser det skal du være glad du har noe istedet for ingenting.

 

Slutt å syt, lev med det faktum at Norge er en IT sinke, selv om styrende myndigheter synes å mene noe annet.

 

Har du noen i nærhet (maks 5-8km) luftlinje med klar sikt med et normal kraftig abonnement, så sett opp en trådløs link.

Lenke til kommentar
Hva Telenor måtte mene er jo uinteressant, eller kan dem hjelpe deg? Tenkte ikke det nei, de vil ikke prøve engang, så sånn jeg ser det skal du være glad du har noe istedet for ingenting.

 

Hvorfor alltid pisse på telenor?! Det er jo en grunn til at de ikke vil levere på lengder som her, 7,5km. Det blir bare problemer utav det, om kunden overhodet får sync.

 

Hadde jeg fått feilmelding på denne linja så hadde ikke jeg brukt mye tid før jeg sa beklager... ingenting å gjøre her. Du kan ikke ha ADSL lenger.

 

Har vært borti slike linjer før, og det er stort sett lokale små selskaper som selger linjer på slike linjelengder. (og nextgentel) Det blir fort dyrt for operatøren når ikke telenor vil dekke feilretting på altfor lange linjelengder, og fakturaen fra montøren går videre til operatøren av linjen.

 

Her gjør jo ikke telenor noe galt, de sier det ikke går, og de som går for annen operatør får problemer. Hadde ikke NGT levert her, så hadde kanskje kunden hatt fiber.

Lenke til kommentar

Kan du ta inn Satelitt ? Kan være en mulig løsning. Finnes løsninger der du sender ut via telefon kabel, tar imot over satelitt. Tviler på at det er billig. Ellers er nok Trådløs link til en nabo/sted med bedre linje beste mulighet, eventuelt grave ned fiberkabel selv til det punktet ( Blir neppe billig).

Lenke til kommentar

Nå har jeg sjekket med nærmeste nabo. De har også fått redusert sin hastighet over 50% de siste 2 ukene.

 

Hvis jeg sjekker med nok folk, og noterer hastigheter og kundenr. kan jeg kanskje lage en fellessak. For alene blir det ikke noe av. Det er lite for meg å hente i alle fall.

Lenke til kommentar
Hva Telenor måtte mene er jo uinteressant, eller kan dem hjelpe deg? Tenkte ikke det nei, de vil ikke prøve engang, så sånn jeg ser det skal du være glad du har noe istedet for ingenting.

 

Hvorfor alltid pisse på telenor?! Det er jo en grunn til at de ikke vil levere på lengder som her, 7,5km. Det blir bare problemer utav det, om kunden overhodet får sync.

 

Hadde jeg fått feilmelding på denne linja så hadde ikke jeg brukt mye tid før jeg sa beklager... ingenting å gjøre her. Du kan ikke ha ADSL lenger.

 

Har vært borti slike linjer før, og det er stort sett lokale små selskaper som selger linjer på slike linjelengder. (og nextgentel) Det blir fort dyrt for operatøren når ikke telenor vil dekke feilretting på altfor lange linjelengder, og fakturaen fra montøren går videre til operatøren av linjen.

 

Her gjør jo ikke telenor noe galt, de sier det ikke går, og de som går for annen operatør får problemer. Hadde ikke NGT levert her, så hadde kanskje kunden hatt fiber.

 

Nå må du også se på vilkårene som følger med de forskjellige linjene.

En langdistanse linje har som sagt andre vilkår pga at det er langdistanse.

At Telenor ikke ønsker å gjøre noe med det er jo helt opp til de, at det "pisses" på Telenor er jo deres egen feil når de ikke vil bygge ut som netteier.

Her ligger "problemet" definitivt ikke hos ISP men heller hos netteier.

 

Vær glad dere får Adsl, mobilt bredbånd med ICE eller 3g/edge er ikke noe særlig.

Lenke til kommentar

Poenget mitt var også at dette fungerer helt utmerket, selv på så lange avstander HELT TIL de henger på for mange.

Om det da blir ustabilt pga dårlige linjer, dårlige sentraler eller en kombinasjon vet jeg ikke.

Det er uansett dårlig av de og fortsette å henge på flere selv om de VET at resultatet blir elendig for både de nye kundene og de eksisterende kundene som hittil har hatt grei fart og stabilitet, bare fordi de kan gjemme seg bak en "du bor altfor langt unna sentralen, hver glad du får adsl i det hele tatt" påstand.

Lenke til kommentar
Poenget mitt var også at dette fungerer helt utmerket, selv på så lange avstander HELT TIL de henger på for mange.

Om det da blir ustabilt pga dårlige linjer, dårlige sentraler eller en kombinasjon vet jeg ikke.

Det er uansett dårlig av de og fortsette å henge på flere selv om de VET at resultatet blir elendig for både de nye kundene og de eksisterende kundene som hittil har hatt grei fart og stabilitet, bare fordi de kan gjemme seg bak en "du bor altfor langt unna sentralen, hver glad du får adsl i det hele tatt" påstand.

 

Delvis enig her... hva skal en ISP gjøre når en ringer inn og ønsker å ha en internettlinje bedre enn PSTN eller ISDN, får som svar at nei dette kan vi ikke levere til deg... Selv om naboen får dette.

Pr i dag finnes det ingen sjekk om det er mange tilknyttet en og samme sentral over samme linje, da kapaks som de fleste ISP benytter ikke inneholder denne infoen.

 

Men ja, enig i at man bør bygge ut i områder der det er flere kunder som vil ha internett men ikke får det pga kapasitetsproblemer, men igjen... her ligger ansvaret hos Telenor som linjeier da en vanlig ISP vanligvis ikke får bygge ut på "egne" sentraler uten Telenor sitt samtykke.

Lenke til kommentar

Men i mitt tilfelle er det nok dette som har hendt. Mange nye har kommet til, og nå er det helt forferdelig dårlig her. Detter av og har generelt dårlig oppkobling. Drømmen hadde jo selvsagt vært at Telenor hadde satt opp en sentral nærmere vårt hjem.

 

Men litt av det originale sprøsmålet mitt er jo, hvem skal jeg legge press på?

Lenke til kommentar

Enig med Andre1980, Telenor har ikke gjort noe galt og er i mine øyne fornuftige nok til å ta avstand fra det av den enkle grunnen at de ikke vil kunne garantere for produktet de faktisk skal ha ansvar for å levere.

 

Det å bygge ut en sentral er dyrt, meget meget dyrt og skal man bygge ut en sentral til større summer må man også ha nok potensielle kunder innen en slik rekkevidde at det vil bli mulig å ta inn utgiften. Med mindre stat/kommunene velger å spytte i penger.

 

Man kan derfor ikke spytte på Telenor for at de ikke bygger ut, de er riktignok netteier, men de driver også butikk. Skulle de byggd ut bare "for å være snille" ville det gått ut over mange følgefaktorer så som økonomisk stabilitet, evnen og styrken i å vedlikeholde å optimalisere eksisterende installasjoner. Skal man hakke på noen så får det først og fremst bli kommune eller stat som ikke vil besørge teknologisk vekst der hvor økonomisk levedyktighet ikke er tilstede for netteier.

 

Hadde det bodd 5000 potensielle kunder på plassen du bor, så ville operatørene sloss om å være den første til å kapre kundene og sentralen hadde vært utbyggd øyeblikkelig.

 

Langdistansebredbånd blir ofte tregere enkelt og greit for at belastningen (og kakebiten) blir mindre og mindre jo flere kunder som trekker fra kildesentralene.

 

Hva angår alternativer er jo slikt som radiolink, bredbånd over strømnettet etc et alternativ, men også helt opp til hvem aktører som er der hvor du bor.

Endret av Macromatix
Lenke til kommentar
Hva Telenor måtte mene er jo uinteressant, eller kan dem hjelpe deg? Tenkte ikke det nei, de vil ikke prøve engang, så sånn jeg ser det skal du være glad du har noe istedet for ingenting.

 

Hvorfor alltid pisse på telenor?!

 

 

Jeg pisset ikke på Telenor, hvis du tror det etter å lese det jeg skrev bør du lære deg grunnleggende norsk.

 

Jeg pisser på trådstarter som ikke har lest vilkår, eller skjønner begrensningene på det han abonnerer på.

 

Men når det er sagt, er Telenor en bremse for veldig mye av utviklingen av det som burde være bredbånd i Norge. Nå pisset jeg på Telenor, skjønner???!

Endret av Jaguaren
Lenke til kommentar

Hvorfor ikke høre om Telenor eller Nextgentel kan tilby Wimax i området. Telenor leverer dette en del steder hvor det er for langt til nærmeste sentral.

 

De har også inngått avtaler med kommuner om å sette opp dette på steder uten ADSL-dekning.

 

http://www.telenor.no/privat/internett/abonnement/wimax/

 

http://www.nextgentel.no/privat/wireless/wimax/

Endret av Andre1980
Lenke til kommentar

Hvor bor du?

Hvis du bor i oppland eller Hedmark, så har Eidsiva Bredbånd 100% bredbåndsdekning i de aller fleste kommuner. Du får da en antenne på veggen som tar imot signaler fra ei mast et sted. Hvis du bor i en av disse 100% kommunene har eidsiva plikt til å levere bredbånd til deg.

 

Så da vil du ha mye bedre bredbånd så enge det er fint vær.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...