Gå til innhold

Hvorfor Bruke Windows når man har Linux?


Anbefalte innlegg

Det var en post her for ikke lenge siden om hvilke OS'er vi bruker. Det slo meg at de fleste er "Linux Turister", og jeg lurer derfor på hvorfor de fleste bruker en Windows installasjon.

For meg er det bruken av følgene programmer:

- Macromedia Dreamweaver og Flash

- Adobe Indesign og Photoshop

- Reference Manager

Og at jeg enda ikke har helt fått orden på Linux i nettverk, både for printere og fil deling. :oops:

 

What is your excuse?

:o

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg fant ut jeg skulle gå for FreeBSD istedenfor Linux etter den første måneden med Mandrake i høst. FreeBSD er fantastisk bra og jeg begynner å få grei oversikt over det etterhvert. Men multimedia-egenskapene er ikke på topp. Der er Linux mye bedre. Etter å ha satt opp og lekt med en dedikert FreeBSD - server de siste månedene, satser jeg nå på å flytte desktopen over til Debian. Debian er ikke-kommersielt, har et bra pakkesystem og det kom nettopp som linux-compat-port til FreeBSD :-)

 

Det er greit med litt knoting en gang i blant, men ikke hele tiden. Jeg vil jo bruke datamaskina til noe innimellom også. Dessuten går jeg lei noen ganger. Da er windows kjekt å ha.

 

På studentbyen krever internnettverket at en rekke rare nettverksprotokoller er installert for at man skal kunne "browse" det og få oversikt over maskinene der. Å få dette til i Linux tror jeg blir mye knot.

 

Nero brenner direkte uten å lage iso først. Finnes det brenneprogram for Linux som klarer dette?

Lenke til kommentar
Nero brenner direkte uten å lage iso først. Finnes det brenneprogram for Linux som klarer dette?

 

Joda xcdroast kan brenne cder uten å lage iso først, du må krysse av for brenning on the fly eller noe slikt et sted, jeg har ivertfall fått det til :)

 

Jeg bruker windows til:

Dreamweaver

3ds

spill

 

Hum er det ikke mer ? :p

Lenke til kommentar

prøvde redhat rundt jul, men har hverken tid eller tålmodighet til å bruke 30 minutter på lese meg til hvordan jeg skal legge inn et enkelt program (brukte det når jeg skulle legge inn amsn),og 10 minutter på i starte det opp. takke meg til .exe-filer.. Dessuten så mangler jeg ingenting ved å bruke win2000pro.

Lenke til kommentar
prøvde redhat rundt jul, men har hverken tid eller tålmodighet til å bruke 30 minutter på lese meg til hvordan jeg skal legge inn et enkelt program (brukte det når jeg skulle legge inn amsn),og 10 minutter på i starte det opp. takke meg til .exe-filer.. Dessuten så mangler jeg ingenting ved å bruke win2000pro.

 

Du trenger ikke RTFM-e i 30 min når du kan det da...

Red Hat 8 er den tregeste distroen som er lagd!

Prøv Mandrake/SuSE du...

Lenke til kommentar
prøvde redhat rundt jul, men har hverken tid eller tålmodighet til å bruke 30 minutter på lese meg til hvordan jeg skal legge inn et enkelt program (brukte det når jeg skulle legge inn amsn),og 10 minutter på i starte det opp. takke meg til .exe-filer.. Dessuten så mangler jeg ingenting ved å bruke win2000pro.

 

Du trenger ikke RTFM-e i 30 min når du kan det da...

Red Hat 8 er den tregeste distroen som er lagd!

Prøv Mandrake/SuSE du...

 

Nei sant nok det. Men har foreløpig ikke tid til å lære meg så mye mer en skole nå ;).

Prøvde forøvrig Mandrake 9.0 (?) også.

Lenke til kommentar

I mitt tilfelle så dekker Windows alle mine behov og det er dønn stabilt og da ser jeg ingen grunn til å gå over til linux..

Jeg har prøvd linux. Var en periode jeg ville teste det (mandrake, redhat + et par til jeg ikke husker navet på)

Men det var ikke særlig brukervennlig når det kommer til installering av drivere osv.. ( f.eks grafikkdrivere). Så i mitt tilfelle måtte linux bli kun til surfing på internett, chat + kanskje litt tekstbehandlingsprog og sånt..

 

Selv om jeg holder meg til windows( nå, XP) så er jeg ikke imot linux.. Men som sagt, hvorfor bytte bare for å bytte liksom...

Lenke til kommentar

har egentlig bare prøvd å legge inn Gentoo (av linux distroer) på maskinen jeg bruker til daglig, og siden det gikk åt skogen har jeg holdt meg til w2k på den. har en gammel laptop som batteriet er dødt på så den bruker jeg likesågodt til linux server med for tiden rh9, byggde meg nye filserver for en liten stund siden men har hatt mye problemer med den og har ikke fått tid til å ordne det så den er status død. Siden jeg bruker pc stort sett til bare surfing og programmering burde jeg vel egentlig lagt inn linux på den stasjonære, men jeg har en nettbank som ikke fungerer i Mozilla og jeg liker ikke netscape så da må jeg ha IE til akkurat den parten, sånn er livet.

 

ps: undertegnede er en smule beruset når dette skrives så jeg tar ikke ansvar for eventuelle snodige utsagn eller annet i beretningen over.

Lenke til kommentar
Det var en post her for ikke lenge siden om hvilke OS'er vi bruker. Det slo meg at de fleste er "Linux Turister", og jeg lurer derfor på hvorfor de fleste bruker en Windows installasjon.  

For meg er det bruken av følgene programmer:  

- Macromedia Dreamweaver og Flash  

- Adobe Indesign og Photoshop  

- Reference Manager  

Og at jeg enda ikke har helt fått orden på Linux i nettverk, både for printere og fil deling. :oops:  

 

What is your excuse?

:o

 

Photoshop + webcam, digicam og mp3-spiller. De eneste tingene som holder meg til windows enda.

Lenke til kommentar
Siden jeg bruker pc stort sett til bare surfing og programmering burde jeg vel egentlig lagt inn linux på den stasjonære, men jeg har en nettbank som ikke fungerer i Mozilla og jeg liker ikke netscape så da må jeg ha IE til akkurat den parten, sånn er livet.

 

Har du prøvd Opera?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-80wCWpIM

hvorfor forandre på noe som fungerer utmerket,i mitt tilfelle har jeg ingen problemer med win xp, så hvorfor skulle jeg bytte til noe som gir meg timesvis med irritasjon over drivere.

Lenke til kommentar
FreeBSD er fantastisk bra

 

...

 

Det er greit med litt knoting en gang i blant, men ikke hele tiden. Jeg vil jo bruke datamaskina til noe innimellom også. Dessuten går jeg lei noen ganger. Da er windows kjekt å ha.  

 

Da har du ikke svart på spørsmålet. FreeBSD er fantastisk bra, men av og til går du lei, og da er Windows kjekt? Hvorfor går du ikke lei av Windows, da? Det er jo det som er interessant.

 

Jeg knotet betraktelig mer i Windows i hine hårde dager. Linux bare «funker» for min del, og der således mye mer brukervennlig for min del.

 

På studentbyen krever internnettverket at en rekke rare nettverksprotokoller er installert for at man skal kunne "browse" det og få oversikt over maskinene der. Å få dette til i Linux tror jeg blir mye knot.  

 

Linux har hatt støtte for både TCP/IP og SMB ganske lenge nå. Om jeg vil browse Windows-shares, åpner jeg Konqueror og skriver smb:/ i Location-feltet, og derfra funker det akkurat som i Windows.

 

Nero brenner direkte uten å lage iso først. Finnes det brenneprogram for Linux som klarer dette?

 

Flere. Personlig har jeg k3b installert, og når jeg browser filer med Konqueror kan jeg derfor f.eks. høyreklikke en katalog og velge «Brenn katalog». Eventuelt kan jeg åpne selve k3b-applikasjonen og dra inn filer jeg vil brenne, evt. mp3- eller ogg-filer dersom jeg ønsker å brenne en vanlig audio-cd.

Lenke til kommentar
Siden jeg bruker pc stort sett til bare surfing og programmering burde jeg vel egentlig lagt inn linux på den stasjonære, men jeg har en nettbank som ikke fungerer i Mozilla og jeg liker ikke netscape så da må jeg ha IE til akkurat den parten, sånn er livet.

 

Har du prøvd Opera?

 

ja, men jeg tror ikke at nettbanken min støtter annet enn netscape og Ie, men som jeg sa over her er jeg litt beruset nå og skal vel ikke si noe for sikkert akkurat nå.

Lenke til kommentar
FreeBSD er fantastisk bra, men av og til går du lei, og da er Windows kjekt?  Hvorfor går du ikke lei av Windows, da?  Det er jo det som er interessant.

 

Jeg knotet betraktelig mer i Windows i hine hårde dager.  Linux bare «funker» for min del, og der således mye mer brukervennlig for min del.

 

Jeg har omvendt erfaring av det du har. Windows hos meg virker stort sett veldig bra, og alt av opensource-operativsystemer har for meg medført ... utfordringer mht oppsett og konfigurasjon. Jeg synes det er artig å holde på med - men ikke alle dager. Jeg misunner deg litt din problemfrie Linux-tilværelse.

 

På studentbyen krever internnettverket at en rekke rare nettverksprotokoller er installert for at man skal kunne "browse" det og få oversikt over maskinene der.  

 

Linux har hatt støtte for både TCP/IP og SMB ganske lenge nå.

 

Jepp. Men du skal lete lenge for å få støtte til NetBEUI og styre på mer enn jeg har gjort for å få funksjonalitet tilsvarende det man får ved å installere NWLink IPX/SPX på Windows.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...