Gå til innhold

får ikke tilbake feil trekt årsavgift


jtholosen

Anbefalte innlegg

Hei

 

Vet ikke om dette hører hjemme her men jeg prøver for å se hva folk har av erfaringer..

 

Det hele begynte i 2006. Kjerringa kjøpte seg en polo til 18-års dagen. Det gikk 2 uker og ho dro av veien og traff selvfølgelig en kum så bilen blei totalvrak. Bilen blei da plassert på låven som donor bil og skilt og vognkort ble levert statens vegvesen, altså bilen er avregistert og man aner fred og ingen fare.. Men til skrekk og advarsel til alle der ute som tar dette for gitt.. Les videre!

 

I 2007 fikk ho krav om årsavgift, ringte vegvesenet, fikk beskjed om at det var skjedd en feil og hun skulle derfor kaste regningen.

I 2008 kom kravet igjen. Samme prosedyre og samme svar fra vegvesenet... Så kom purring... Ringte igjen og samme svar. Så kom inkasso... Samme telefon, samme svar... Så blei det stille.

I 2009 kom nok et årsavgiftkrav. Så vi ringer nok en gang og får beskjed om at det har skjedd en feil og vi skal se bort i fra regninga. SÅ starter det!!

 

Rett før kjerringa skulle få igjen skattepenger ligger et brev fra skatteoppkreveren i postkassa. I brevet står det følgende: Vi har på oppfordring fra statens innkrevingssentral trukket følgende beløp fra deres skattepenger til utbetaling: XXXX kr som motbetaling for skyldig årsavgift.

Vi ringer alt av etater og drit vi kunne komme på, ingen kan hjelpe og får beskjed om å sende klage.

 

Før vi i det hele tatt tenker på å sende klage kommer inkasso på 2009-avgiften.

 

Vi sender da en klage med forklaring på hva som har hendt til tollregion Oslo og Akershus og til SI. Vi får da beskjed om at de ikke kan gjøre noe da SKILTENE IKKE ER LEVERT og bilen er altså registrert!

Eneste de kunne be oss å gjøre var å kontakte politiet. Politiet dokumenterer så at ulykken fant sted med både sted og dato, til og med klokkeslett og de gir seg over for statens vegvesen sitt rot. De sender så inn en tapsmelding på kjennemerkene.

 

Sender så en ny klage sammen med denne dokumentasjonen. Får da svar tilbake om at skiltene ikke er levert før denne tapsmeldingen og vi må derfor betale årsavgifter.

 

Sender så en ny klage med NOK EN forklaring, og tro meg jeg forklarer detaljert hva som har skjedd... Får svar med følgende: Bilen mangler eu-godkjenning i 2007 og har avskiltingsbegjær. For å avregistrere kjøretøy må kjennemerker og vognkort innleveres på en trafikkstasjon.

 

Sender NOK EN klage med enda en identisk forklaring om at skiltene blei levert i 2006 og at DE har rota dem bort.. Får så et svar med, ja nå kan du gjette.............. For å avregistrere et kjøretøy må kjennemerker og vognkort innleveres en trafikkstasjon. Bilen må eu-godkjennes. Bilen ble avregisrert juni 2009 med en tapsmelding fra politiet, ikke før.

 

Sender NOK EN klage med en så detaljert forklaring at selv ikke en 3-åring kunne misforstått... Altså at skilter BLE levert i 2006 og at DE har rota dem bort, hva som har skjedd med skiltene vet jo ikke vi!

Får så for n'te gang SAMME SVAR, i tillegg til at SI er en innkrevingssentral, og har ingen rutiner for utbetaling..

 

Herregud for et samfunn...

 

Hva skal jeg gjøre? Jeg gidder ikke betale 3 overflødige årsavgifter! Statens vegvesen skjønner jo ikke norsk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du må ta kontakt til skatteoppkreveren også. Det at Statens vegvesen ikke har registret skiltene som innlevert skal ikke du lide for.

 

Du kan sende en skriftlig klage til Statens Vegvesen der du forklarer alt, legg også ved kopien av det du fikk av politiet.

 

Jeg ville muligens også trukket inn pressen slik at det fikk en omtale, ting har en tendens til å gå raskere for seg da dessverre.

Lenke til kommentar

Jeg sliter med noe av det samme.

 

I september 2008 solgte jeg en kassebil til en polakk som hadde adresse i Oslo.

 

I 2009 får jeg krav på årsavgift på denne bilen.

 

Jeg sender mail, etter å ha blitt lei av telefonkø, får til svar at bilen står registrert på meg, og følgelig må betale avgiften.

 

Det viser seg da at Trafikkstasjonen ikke har omregistrert bilen med henvisning til at kjøper var utenlandsk statsborger. Jeg skulle følgelig "i henhold til regelverket" levert inn skiltene ved salg.

 

Midt i denne prossessen får jeg også regning på bompasseringer i Oslo-området.

 

Jeg klager i hytt og pine, men møter bare veggen.

 

Jeg tar så kontakt med tollen på Svinesund, for å spørre om de kan kikke etter denne bilen, siden kjøper pendler opp og ned til Polen (det er jo nå kommet avskiltingsbegjæringer på bilen pga manglende EU og forsikringer og årsavgift - selvfølgelig.)

 

Fikk til svar at det skule de gjøre.

 

Rett etterpå ringer en kvinnelig tollbetjent fra Svinesund, som hadde hørt historien fra vedkommende jeg pratet med.

 

Hun fikk minje opplysninger, og kunne meddele meg at denne polakken i følge "Sentralregisteret" innehar norsk personnummer.

 

Alt dette faenskapet skyldes altså at trafikkstasjonen ikke klarer å gjøre jobben sin på korrekt måte.

 

I juni 2009 klarte så trafikkstasjonen å legge inn i sine systemer, at bilen nå er registrert på ny eier.

 

MEN da sliter jeg fortsatt med årsavgiften og bompengene. For JEG sto som eier på bilen fram til da.

Lenke til kommentar

Tro meg, jeg har skrevet X antall klager med SVÆRT detaljert forklaring.. de klarer ikke innrømme at de har gjort feil!

 

jeg har også vært i kontakt med skatteoppkreveren, han får ikke gjort noe da han kun må følge SI's krav...

 

neste skritt nå er TV2 Hjelper deg ja... De får i hvertfall folk i tale...

TRO MEG, jeg skal ikke gi meg!!!! Jens får ikke en krone ekstra av meg, om jeg så må på døra hans å få de kontant!

 

Jeg har ingen kvittering, det er jo 3,5 år siden skiltene blei levert, hvem oppbevarer kvittering så lenge da?? Man regner jo med at satans vegvesen gjør jobben sin når man leverer skiltene over disk! og når man i tillegg får svar at det har skjedd en feil ved hver regning vi har klaget over gjør man jo heller ingenting før det er for sent...

Lenke til kommentar

Begynner virkelig å lure her.. da jeg leverte skilter på en bil tidligere i år fikk jeg _håndskrevet_ kvittering (i 2009!!), ikke noe annet. Tydelig at de systemene de har der er ikke særlig gode, og at slike elendigheter kan skje da er ikke så veldig rart.

 

En ting som kan sjekkes er jo hva forsikringsselskapet som forsikret bilen har registrert. De må jo ha fått beskjed fra Statens Vegvesen om at bilen var avskiltet, kanskje kan de skaffe noe "bevis" som skal holde for tullingene?

Lenke til kommentar
Begynner virkelig å lure her.. da jeg leverte skilter på en bil tidligere i år fikk jeg _håndskrevet_ kvittering (i 2009!!), ikke noe annet. Tydelig at de systemene de har der er ikke særlig gode, og at slike elendigheter kan skje da er ikke så veldig rart.

 

En ting som kan sjekkes er jo hva forsikringsselskapet som forsikret bilen har registrert. De må jo ha fått beskjed fra Statens Vegvesen om at bilen var avskiltet, kanskje kan de skaffe noe "bevis" som skal holde for tullingene?

 

helt riktig! Gjensidige har fjernet forsikringen i Juni 2006, noe de ikke får gjort før bilen er avregistrert pga. at man MÅ ha ansvarsforsikring... Tror du satans vegvesen så det som en løsning? Neida, skilta var levert i 2009 med en tapsmelding og bilen skulle vært eu-godkjent i 2007... Det er seriøst helt mørkt for dem... HELT mørkt.

Lenke til kommentar
Gjensidige har fjernet forsikringen i Juni 2006, noe de ikke får gjort før bilen er avregistrert pga. at man MÅ ha ansvarsforsikring...

Hvordan går det med saken? Har du vært i kontakt med Gjensidige og spurt om de kan sjekke hva som skjedde i 2006? Det er mulig de faktisk kan se i Statens Vegvesen sine systemer om bilen ble avregistrert i 2006 (og ikke har vært registrert siden).

 

Be i tilfelle om en bekreftelse fra Gjensidige på hva de finner.

Endret av mobile999
Lenke til kommentar
Gjensidige har fjernet forsikringen i Juni 2006, noe de ikke får gjort før bilen er avregistrert pga. at man MÅ ha ansvarsforsikring...

Hvordan går det med saken? Har du vært i kontakt med Gjensidige og spurt om de kan sjekke hva som skjedde i 2006? Det er mulig de faktisk kan se i Statens Vegvesen sine systemer om bilen ble avregistrert i 2006 (og ikke har vært registrert siden).

 

Be i tilfelle om en bekreftelse fra Gjensidige på hva de finner.

 

Gjensidige har gitt sin bekreftelse.... Fått brev igjen idag om at saken er oversendt vegdirektoratet! Hva gjør de?

Lenke til kommentar

I år fikk jeg veiavgift på en bil hvor skiltene var levert inn over disk. På en annen bil hvor skiltene ble puttet i postluka på biltilsynet på nyttårsaften eller en av dagene etter fikk jeg ingen veiavgift. Ringte biltilsynet og dem måtte da lette igjennom papirlapper måned for måned for å finne ut at jeg hadde levert skiltene. Hadde dem ikke funnet papirlappen sin hadde jeg sikkert fått like lite medhold som du har får i din sak. Uholdbart at vi skal lide for at systemet dems tillatter at noe feiler hos dem etter at man også har fått kvittering for at skiltene er innlevert. Det er jo også svært betenkelig at dem fremdeles benytter håndskrevne "papirlapper" i 2009. Er vel bare sånn det blir når dem ikke har noen konkurranse og bare skal mjølke kua mest og lengst mulig.

 

Forøvrig så ble saken etter at dem hadde funnet feilen sendt videre til et annet organ og det gikk da flere måneder før jeg så fikk et skriftlig svar på saken med underskrifter og hele pakka. Sier jo også litt at dem klarer å bruke så mye tid og ressurser på å rette en så liten intern feil.

Endret av hercem
Lenke til kommentar
I år fikk jeg veiavgift på en bil hvor skiltene var levert inn over disk. På en annen bil hvor skiltene ble puttet i postluka på biltilsynet på nyttårsaften eller en av dagene etter fikk jeg ingen veiavgift. Ringte biltilsynet og dem måtte da lette igjennom papirlapper måned for måned for å finne ut at jeg hadde levert skiltene. Hadde dem ikke funnet papirlappen sin hadde jeg sikkert fått like lite medhold som du har får i din sak. Uholdbart at vi skal lide for at systemet dems tillatter at noe feiler hos dem etter at man også har fått kvittering for at skiltene er innlevert. Det er jo også svært betenkelig at dem fremdeles benytter håndskrevne "papirlapper" i 2009. Er vel bare sånn det blir når dem ikke har noen konkurranse og bare skal mjølke kua mest og lengst mulig.

 

Forøvrig så ble saken etter at dem hadde funnet feilen sendt videre til et annet organ og det gikk da flere måneder før jeg så fikk et skriftlig svar på saken med underskrifter og hele pakka. Sier jo også litt at dem klarer å bruke så mye tid og ressurser på å rette en så liten intern feil.

 

Etter hva jeg kan skjønne, er SV sitt største problem å innrømme feil. SV gjør helt enkelt ikke feil, ihvertfall iflg. dem selv. I mitt tilfelle har jeg jo absolutt oppdaget at de gjør feil, og det er ikke rent få feil de gjør heller.

 

Problemet her er også at de ikke finner noe som helst om at skiltene har blitt levert inn... Jeg kan se for meg at de har lagt skiltene foran seg på pulten, fått en telefon/gått på do/gått til mat/blitt forstyrret av et eller annet, kommet tilbake og glemt at de ikke har registrert skiltene og slengt de videre til makulering... Ikke vet jeg, men det er jo noe sånt som må ha skjedd... Eller en PC som har hengt seg opp når de drev å registrerte skiltene... De har ihvertfall gjort en feil.. Hadde jeg visst hvor skiltene var eller har blitt av skulle jeg gjerne gitt dem bevis. Hvilke bevis kan man ha?

Vi har jo faktisk gjort alt rett her og levert skilt og vognkort, og som nevnt før så MÅ man jo rett og slett bare stole på at SV da gjør jobben sin....

 

Blir spennende å se hvor lang tid og hvilket svar jeg får fra Vegdirektoratet. Mistenker sterkt at de er ENDA mer firkanta enn SV selv!

 

Jeg kan gjette her og nå, så kan vi gå tilbake når jeg får svar og se hva jeg tror de svarer:

Jeg tror de svarer at skiltene ikke er levert, og at jeg må levere dem for å avregistere bilen...

Endret av jtholosen
Lenke til kommentar
Jeg kan gjette her og nå, så kan vi gå tilbake når jeg får svar og se hva jeg tror de svarer:

Jeg tror de svarer at skiltene ikke er levert, og at jeg må levere dem for å avregistere bilen...

 

Dersom du ikke sender dokumentasjonen fra Gjensidige til de/den som skal behandle det i Vegdirektoratet så får du nok rett.

 

Hva sier SV til at de i to år har gjort feil ved å la deg slippe årsavgift? :whistle:

Lenke til kommentar
Jeg kan gjette her og nå, så kan vi gå tilbake når jeg får svar og se hva jeg tror de svarer:

Jeg tror de svarer at skiltene ikke er levert, og at jeg må levere dem for å avregistere bilen...

 

Dersom du ikke sender dokumentasjonen fra Gjensidige til de/den som skal behandle det i Vegdirektoratet så får du nok rett.

 

Hva sier SV til at de i to år har gjort feil ved å la deg slippe årsavgift? :whistle:

 

Jeg har sendt inn alt jeg klarer å oppdrive av dokumentasjon opptil flere ganger.

 

De skjønner ikke hvor jeg har fått det fra, for det kan de umulig ha sagt. Dette står heller ikke noe sted, og det er jo forsåvidt riktig.. Jeg regner jo med at informasjonen jeg får i telefon er korrekt og krever jo ikke å få det de sier skriftlig!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...