Gå til innhold

Storbritannia kutter nettet for pirater


Anbefalte innlegg

Turgon : Selv om du har en latterlig kraftig tro på at myndighetene vil "ta vare" på rettighetene til enkeltpersoner så trenger man ikke å se lengre enn til hvordan personinformasjon behandles av sykehus i norge for å forstå at dette kommer til å gå ruskende galt...

 

Hvor mange ganger har egentlig pasientinformasjon, personnummer ogsv kommet på avveie i norge? Faktsisk så har alle våre Personnummer blitt brent til cd og sendt via post til et ti tusen talls personer om jeg ikke husker helt feil.

 

Inntil forrige måned var det fult mulig med mynidhetenes sin velsignelse (eller manglende evne til å se problemet) å lete fram fullt personnummer til naboen, sjefen eller katta di om du så ønsket gjennom helfo.

 

Så la oss si at disse direktivene slår igjennom , hvem skal være ansvarlig for at lovverket blir fulgt og at fildelerene blir straffet? Skal det være de ansatte hos Isp'en som skal etterforske , dømme og så straffe eller skal plateselskapene få retten til å overvåke, etterforske og så dømme og straffe?

 

Kan du i det hele tatt regne ut hvor mye dette vil koste bare for å administrere? Jeg garanterer deg at vi snakker om kostnader i milliardklassen.

 

Så, vi snakker om XXX antall årsverk som må brukes til administreringen av denne ordningen hvor man faktisk sitter igjen med veldig sensitiv personinformasjon fra enkeltpersoner. Hvordan skal man forsikre seg at disse dataene ikke lekker ut, misbrukes eller rett og slett blir brukt til personlig bemusning (hå hå se hva Røkke har lastet ned "big mommas XXL" ...

 

Og så kommer man vel ikke unna at ISP'ene blir tvunget til å øke veldig kraftig mengden data som blir lagret, dvs langt større kostnader på maskinvareparken med oppgraderinger og vedlikehold.

 

De som faktisk blir kraftig berørt av dette er de personene som kun bruker nettet lovlig, de får økte utgifter , blir offentlig kriminalisert eller lagt mistanke på og overvåkes unødvendig.

 

Nei takk sier nå jeg...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Turgon : Selv om du har en latterlig kraftig tro på at myndighetene vil "ta vare" på rettighetene til enkeltpersoner så trenger man ikke å se lengre enn til hvordan personinformasjon behandles av sykehus i norge for å forstå at dette kommer til å gå ruskende galt...

 

Hvor mange ganger har egentlig pasientinformasjon, personnummer ogsv kommet på avveie i norge? Faktsisk så har alle våre Personnummer blitt brent til cd og sendt via post til et ti tusen talls personer om jeg ikke husker helt feil.

 

Inntil forrige måned var det fult mulig med mynidhetenes sin velsignelse (eller manglende evne til å se problemet) å lete fram fullt personnummer til naboen, sjefen eller katta di om du så ønsket gjennom helfo.

 

Så la oss si at disse direktivene slår igjennom , hvem skal være ansvarlig for at lovverket blir fulgt og at fildelerene blir straffet? Skal det være de ansatte hos Isp'en som skal etterforske , dømme og så straffe eller skal plateselskapene få retten til å overvåke, etterforske og så dømme og straffe?

 

Kan du i det hele tatt regne ut hvor mye dette vil koste bare for å administrere? Jeg garanterer deg at vi snakker om kostnader i milliardklassen.

 

Så, vi snakker om XXX antall årsverk som må brukes til administreringen av denne ordningen hvor man faktisk sitter igjen med veldig sensitiv personinformasjon fra enkeltpersoner. Hvordan skal man forsikre seg at disse dataene ikke lekker ut, misbrukes eller rett og slett blir brukt til personlig bemusning (hå hå se hva Røkke har lastet ned "big mommas XXL" ...

 

Og så kommer man vel ikke unna at ISP'ene blir tvunget til å øke veldig kraftig mengden data som blir lagret, dvs langt større kostnader på maskinvareparken med oppgraderinger og vedlikehold.

 

De som faktisk blir kraftig berørt av dette er de personene som kun bruker nettet lovlig, de får økte utgifter , blir offentlig kriminalisert eller lagt mistanke på og overvåkes unødvendig.

 

Nei takk sier nå jeg...

Hadde du tatt deg bryet med å lese innleggene mine, så hadde du sett at jeg ikke nødvendigvis støtter opp om storbritannias måte å gjøre dette på, men i stede skisserte en løsning som gjør at sakene løses på måter som tilfredstiller en rettsstat og er relativt ekvivalent til hvordan vi løser dagens krimminalsaker. For din skyld skal jeg gjenta mitt forslag punktvis:

 

1. Regjeringen gir politiet øremerkede ressurser til å lage en liten dedikert enhet til formålet.

 

2. Enhetens opgave er å utføre målrettete stikkontroller på sider der det kan sies å være særdeles stor misstanke for piratvirksomhet (piratebay, isohunt, sov). Dette er offentlige sider og torrent trafikken generert fra disse sidene kan i mine øyne regnes som offentlig, og man bryter dermed ikke inn i privatlivets fred (piratliets fred?). Politiet kan godt være pliktig til å opplyse gjeldende side om deres overvåkningsaktivitet, slik at siden kan advare brukerne sine.

 

3. Ip-addressene koblet til eventuelle lovbrudd tas med til en domstol, som gitt at bevisene holder gir fullmakt til å hente ut personen bak fra isp.

 

4. Personen bak får valget mellom et forenklet forelegg som gjenspeiler etterforskningens kostad og sakens omfang, eller å ta det til retten (lignende fartsbøter).

 

5. Gjenta prosessen med neste lovbryter.

 

Gitt at en slik enhet oppererer effektivt, er man ikke avhengig av at isp lagrer mye data i lang tid. Politiet trenger heller ikke å lagre spesielt mye data, da det ikke i første omgang er snakk om å skrive noe på rullebladet til lovbryter. Drives en slik enhet riktig burde antallet personer involvert kunne holdes ganske lavt (<5), med en lønnskostad på ca 2,5 mill, men la oss si 3. Dette burde være den størte utgiften. En slik enhet burde i hvertfall kunne ta 2 i uka gitt at alt går på skinner, noe som tilsvarer ca 100 i året, som jo burde skape en tilstrekkelig avskrekkende effekt (det er ikke noe mål i seg selv å ta alle). Klarer man å ta 100 i året, og bøtelegger dem ganske strengt, la oss si 30000, så vil dette faktisk dekke lønnskostadene til enheten. Jeg sier ikke at det er der bøtenivået bør ligge, jeg sier bare at det er mulig å drive en slik enhet i 0.

Lenke til kommentar

Om man presser folk over fra gråsonen til å være fullblods kriminelle, og bøtelegger dem så høyt at de umulig klarer, eller vil, betale det. Hvordan forhindrer dette videre kriminalitet ? Jeg tror det vil være mer provoserende.

worst case scenario, så ender man opp med store horder av nedlastere, som blir betegnet som kriminelle, som har personlige bøter i milliard klassen, men driter i det, fordi de aldri klarer, (eller vil), betale de ned uansett. Hva skal man så gjøre ? Sette de i fengsel ? Alle sammen ? Skal alle nedlastere fengsles som det ultimate ytterpunkt ?'

Hvor mange fengsel og fangevokteren må isåfall til ? Dette blir jo i tillegg til all den "vanlige" kriminaliteten. Jeg tror ikke arbeidsledighet blir ett stort problem i ett slikt scenario for å si det slik.

 

Ett annet morsomt scenario. ALLE nedlastere finner ut at, "nei faen, det her gidder jeg ikke mer"... Stopper å laste ned... Selger 50"-60" tv'en sin, selger servernene sine, NAS boksene, kutter internett linja til mini, eller mobilt bredbånd på den ene pc'en i huset de har for å betale de få regningene de har igjen. De selger dvd spillern, htpc'en, osv osv...

Hva skjer da ? De stopper å kjøpe filmer, ikke leier de heller, og går heller ikke på kino. Word of mouth, snur, fra å si at "Fy faen så kul den siste Bruce Willis filmen var, den må du se" på jobben, til f.eks "i helga, neis, var på fjellet med ungene og fisket noe røye"... Hva skjer da ?

Hva skjer, om en slik tendens, en slik mentalitet, hadde bredt om seg med like stor entusiasme som "nedlastning" har gjort ? Hvor mange arbeidsplasser forsvinner ? A-Musikere, og A-Skuespillere, klarer sikkert å holde seg i live, men hva med B-, C-, osv ? KONK ! Hva med alle de små, nisje selskapene, som lever av word of mouth ?, KONK !

 

Hva skjer med mennesker som blir tvunget til noe ? Hva skjer om du truer en unge til alt som skjer ? Han blir trassig, aggressiv, og gjør til slutt noe radikalt, kanskje noe drastisk, noe helt uventet ?

 

Det er fullstendig uinteressant for meg å betale 199,- for 1.5 times middels underholdning. Men det å høre en eller annen tulling gnåle om hvor bra spotify premium er, kan jeg leve meg. Jeg kan faktisk leve med å betale 99,- for den premium pakken også, om jeg hadde hatt bare bittelitt mer interesse for å høre musikk. Men å betale 199,- 299,- , whatever for 1.5 time tidtrøyte med å se en eller annen av Hollywood's siste oppgulp for å kryste penger utav folk, det er så langt fra aktuellt som det overhodet er mulig å komme. Da havner heller 4 tv'er, 360', wii, 2 gamer rigs, tunere og hele pakka på ebay, og bransjen (film produsenter som får penger vi tv som man har abb på, tv produsentene, tuner produsentene, game console produsentene osv osv osv osv), kan seile sin egen sjø.

 

Det faktum at tv, film, spilling osv osv er en underbyggende faktor til alle de såkallte livstilsykdommene vi har idag, er jo også meeget riktig. Så kanskje, når man tenker seg litt om, så er det egentlig det beste for menneskeheten at alle denne teknologien går til grunne. At folk begynner å kikke litt mer på hverandre, (helst partnern da, ikke nabokona og slikt), istedet for kope-kasse. Komme seg ut å leke sammen med ungene istedet for å sitte på hvert sitt rom og coop'e i CS, eller kjøre wow raid med svogern.

 

Kanskje jeg heller skulle brukt penger på båt, hytte, hus i syden, istedet for media, tv og underholdningsbransjen ? Bygge sandslott sammen med junior på en hvit sandstrand i syden er antagelig mer verdifullt enn å se den siste Bruce Willis filmen når alt kommer til alt.

 

Så bare fortsett med truslene deres om kutting av nett og ditt og datt, så får eiendomselskapene seg en ny kunde snart..

Lenke til kommentar
Dette blir for dumt.

 

Dette kan faktisk sammenlignes med kutte av armen til personen som stjeler. herregud

 

Riiight.

 

Du kan vel heller sammenligne det med å bli utestengt fra den butikken du stjeler fra, noe som strengt tatt ikke er helt urimelig.

 

Fatter ikke hvordan enkelte kan påstå at ulovlig nedlasting er en menneskerett.

 

Enkelte framstiller det å tjene penger på musikken man lager som en menneskerett også... Menneskeretter er vel genrelt ikke særlig nyttig å dra inn, hverken for å støtte det ene eller andre.

 

AtW

Lenke til kommentar

Til de som lener seg på "Dette ville vert sterkt i strid mot personvernsloven (som er høyt respektert her til lands)." - - -

 

Personvern har vært under konstant angrep ikke bare i EU, som vi jo mer eller mindre er med i når det gjelder slike saker, men også i Norge, gjennomgående gjennom de siste ti årene. Lovene endres, raskt. Lobbybransjen styrer den politiske debatten og det er kun i den senere tid at media utenom hardware.no og digi.no har begynt å omtale det noe særlig.

 

Desverre, må jeg si, har debatten om dette kommet i skyggen av piratebay-saken og før det pedofilidebatten. Det males et falskt bilde opp av en verden der det er musikkbransjen vs de umoralske, når det egentlig handler om stadig innskrenkede personlige rettigheter og stadig økende overvåkning.

 

Dette samtidig som internettalderen har gjort overvåkning og sensur mye mer automatiserbart enn noen gang tidligere.

 

Faktum er at inntil det ble billig og effektivt å overvåke enkeltpersoner, var det ulovlig å overvåke enkeltpersoner uten grunn. Disse lovene er imidlertid "blitt i veien" nå, og fjernes, bit for bit.

 

"For å beskytte barna. For at de som lever av musikk, skal kunne få det de har krav på." Fordi som overalt ellers, har også norske politikere et voldsomt behov for økt kontroll, og vil sloss for det når og hvor de kan. http://www.digi.no/824726/internett-fikk-sin-uavhengighet

 

Nei, å tro at det historisk sterke personvernet hjelper noe mot disse lovene, er som å tro at 1938-Hitler bare farer med løse ord.

 

En liten ting til,

det er ikke "bare å bytte leverandør" dersom du mister tilgangen til internet. Det blir opprettet et sentralt register (det debatteres om Geitebukken skal kontrollere dette organet selv, eller om det i alle fall skal være "halvstatlig") som holder oversikt over dine påståtte ugjerninger.

 

Dette organet er det som beslutter at du skal miste internettilgangen. Ikke den ene nettleverandøren du har. Hele internett.

 

Sånn som det blir framstilt, at man bare skal miste tilgang fra en enkelt nettleverandør, vet dere, at sånn er det allerede i Norge. Det står i avtalen DIN med DIN nettleverandør at dersom du utfører ulovlige aktiviteter på din oppkobling, så er det avtalebrudd og du kan miste tilgangen. NÅ.

 

Dette trenger man ikke å lage lovendringer for.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7
Sånn som det blir framstilt, at man bare skal miste tilgang fra en enkelt nettleverandør, vet dere, at sånn er det allerede i Norge. Det står i avtalen DIN med DIN nettleverandør at dersom du utfører ulovlige aktiviteter på din oppkobling, så er det avtalebrudd og du kan miste tilgangen. NÅ.

 

Dette trenger man ikke å lage lovendringer for.

 

Det var et godt poeng. Kjenner faktisk en som har fått varselbrev om stengning av nettilgang nettopp på grunn av dette, og det var for et par år sida.

Lenke til kommentar
Sånn som det blir framstilt, at man bare skal miste tilgang fra en enkelt nettleverandør, vet dere, at sånn er det allerede i Norge. Det står i avtalen DIN med DIN nettleverandør at dersom du utfører ulovlige aktiviteter på din oppkobling, så er det avtalebrudd og du kan miste tilgangen. NÅ.

 

Dette trenger man ikke å lage lovendringer for.

 

Det var et godt poeng. Kjenner faktisk en som har fått varselbrev om stengning av nettilgang nettopp på grunn av dette, og det var for et par år sida.

 

Fra hvilken ISP?

 

AtW

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7
Sånn som det blir framstilt, at man bare skal miste tilgang fra en enkelt nettleverandør, vet dere, at sånn er det allerede i Norge. Det står i avtalen DIN med DIN nettleverandør at dersom du utfører ulovlige aktiviteter på din oppkobling, så er det avtalebrudd og du kan miste tilgangen. NÅ.

 

Dette trenger man ikke å lage lovendringer for.

 

Det var et godt poeng. Kjenner faktisk en som har fått varselbrev om stengning av nettilgang nettopp på grunn av dette, og det var for et par år sida.

 

Fra hvilken ISP?

 

AtW

 

Det husker jeg ikke. Var en som gikk i klassen min før, men har ikke kontakt med han lenger. Såvidt jeg husker var det noe musikk lastet ned fra Kazaa el.l, og fikk et brev etter at den amerikanske interesseorganisasjonen (RIAA) tok kontakt med ISP'en (som jeg antar ikke er helt uvanlig, men de fleste bryr seg vel fint lite for tida ?)

 

Skremselseffekten funket forsåvidt. Han var ikke den skarpeste kniven i skuffa, og turde ikke laste ned mer musikk etter det =)

Endret av Slettet-qfohT7
Lenke til kommentar
Sånn som det blir framstilt, at man bare skal miste tilgang fra en enkelt nettleverandør, vet dere, at sånn er det allerede i Norge. Det står i avtalen DIN med DIN nettleverandør at dersom du utfører ulovlige aktiviteter på din oppkobling, så er det avtalebrudd og du kan miste tilgangen. NÅ.

 

Dette trenger man ikke å lage lovendringer for.

 

Det var et godt poeng. Kjenner faktisk en som har fått varselbrev om stengning av nettilgang nettopp på grunn av dette, og det var for et par år sida.

 

Fra hvilken ISP?

 

AtW

 

Det husker jeg ikke. Var en som gikk i klassen min før, men har ikke kontakt med han lenger. Såvidt jeg husker var det noe musikk lastet ned fra Kazaa el.l, og fikk et brev etter at den amerikanske interesseorganisasjonen (RIAA) tok kontakt med ISP'en (som jeg antar ikke er helt uvanlig, men de fleste bryr seg vel fint lite for tida ?)

 

Skremselseffekten funket forsåvidt. Han var ikke den skarpeste kniven i skuffa, og turde ikke laste ned mer musikk etter det =)

 

Jeg vet at noen ISPer ga beskjed om at de hadde fåttt et brev fra RIAA til kunden, men å varsle om stenging har jeg faktisk aldri hørt om hos "vanlige" ISPer (ser bort ifra universitetsnett og liknende spesialtilfeller)

 

AtW

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7
Sånn som det blir framstilt, at man bare skal miste tilgang fra en enkelt nettleverandør, vet dere, at sånn er det allerede i Norge. Det står i avtalen DIN med DIN nettleverandør at dersom du utfører ulovlige aktiviteter på din oppkobling, så er det avtalebrudd og du kan miste tilgangen. NÅ.

 

Dette trenger man ikke å lage lovendringer for.

 

Det var et godt poeng. Kjenner faktisk en som har fått varselbrev om stengning av nettilgang nettopp på grunn av dette, og det var for et par år sida.

 

Fra hvilken ISP?

 

AtW

 

Det husker jeg ikke. Var en som gikk i klassen min før, men har ikke kontakt med han lenger. Såvidt jeg husker var det noe musikk lastet ned fra Kazaa el.l, og fikk et brev etter at den amerikanske interesseorganisasjonen (RIAA) tok kontakt med ISP'en (som jeg antar ikke er helt uvanlig, men de fleste bryr seg vel fint lite for tida ?)

 

Skremselseffekten funket forsåvidt. Han var ikke den skarpeste kniven i skuffa, og turde ikke laste ned mer musikk etter det =)

 

Jeg vet at noen ISPer ga beskjed om at de hadde fåttt et brev fra RIAA til kunden, men å varsle om stenging har jeg faktisk aldri hørt om hos "vanlige" ISPer (ser bort ifra universitetsnett og liknende spesialtilfeller)

 

AtW

 

Som sagt, det er et par år sida, så det er mulig det bare var som du sa, en videreformidling av beskjed, og hukommelsen min som skranter (skal ikke være for påståelig), i kombinasjon med at han fikk småpanikk og overdrev litt =) Funket gjorde det uansett..

 

Er vel greitt at man stopper folk i å bruke denslags uansett (Kazaa etc.) så slepper vi så mye virus =)

Lenke til kommentar

Det som er trist, er at to av partiene på Stortinget valgte å gå til valg med kortene holdt tett mot brystet. Selv om enkelte deler av media har forsøkt å starte debatt rundt dette, var det ikke et ord fra våre folkevalgte selv om de hadde tatt et valg. To av partiene har umiddelbart etter valgresultatet avslørt at de faller ned på "ja til økt overvåkning" og disse to partiene utgjør flertall på Stortinget.

 

Hadde det blitt kjent under valgkampen, hadde debatten kommet opp, VILLE det påvirket valget. Jeg tror for eksempel Venstre hadde gjort et mye bedre valg.

Lenke til kommentar

Når skal musikk- og filmindustrien innse at problemet er dem selv - og ikke piratene? Tiltak som lovendringer og skremselspropaganda hjelper lite - og nå tror jeg ikke at jeg snakker bare for meg selv. Hvordan skal en ISP kunne differansiere på lovlig og ulovlig innhold via en 256 bits kryptert SSL-tilkobling mot Usenet? Sigh....

 

Jeg har null problem med å innrømme at jeg laster ned serier og filmer på nettet - men det er jo ene og alene fordi det ikke finnes noen andre gode alternativer. Jeg hadde glatt betalt for en løsning som gir meg mulighet til å se hvilken film/serie jeg vil, når jeg vil, uten reklame, og i god kvalitet (minimum 720p).

Lenke til kommentar
Det er så mange band jeg hører på som ligger dårlig økonomisk pga fildeling :/

 

Og det så mange band som ikke har penger nok til å promotere seg over hele verden via tv, radio, og store reklameplakater som har suveren musikk. Mange av disse bandene har mer kvalitetsmusikk en de "populære" av samme sjanger.

 

Piratkopiering kan på denne måte få fram sjulte talenter og gjøre de komserielle rike drittbandene mindre populære. Og disse undergrundbandene kan komme fram fra skyggen og faktisk få platekontrakt og konkurere med de andre selv om de faktisk ikke er fra det rike nabolaget med rike foreldre.

 

Tror de fleste hadde støttet et slikt band med å kjøpe orginale produkter og konserbilleter. De banda du hører på sliter økomisk fordi fansa har funnet ut av nye band som faktisk er bedere ;)

Lenke til kommentar
Når skal musikk- og filmindustrien innse at problemet er dem selv - og ikke piratene? Tiltak som lovendringer og skremselspropaganda hjelper lite - og nå tror jeg ikke at jeg snakker bare for meg selv. Hvordan skal en ISP kunne differansiere på lovlig og ulovlig innhold via en 256 bits kryptert SSL-tilkobling mot Usenet? Sigh....

 

Jeg har null problem med å innrømme at jeg laster ned serier og filmer på nettet - men det er jo ene og alene fordi det ikke finnes noen andre gode alternativer. Jeg hadde glatt betalt for en løsning som gir meg mulighet til å se hvilken film/serie jeg vil, når jeg vil, uten reklame, og i god kvalitet (minimum 720p).

 

 

Jeg er helt enig med deg. jeg betaler glatt for nedlastninger av filmer/serier viss det var tilgjengelig for en god pris og ingen sperre slik at di kan lagres på min media server

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...