Gå til innhold

Regler for kjøring med opplagshenger (med båt)?


mobile999

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Opplagshengere er ikke typegodkjente og kan således ikke lovlig transporteres på offentlig vei. Løsningen er ofte likevel ideel for dem som ønsker effektivt opplag av båt og transporterer båter i korte strekninger på private områder.

 

Om du spør på nærmeste politistasjon kan det hende du får disp om det bare er snakk om en kort strekning.

Lenke til kommentar

Du kan henge den etter en traktor som ikke er konstruert for hastighet over 20 km/t (da er den eller hengern ikke registreringspliktig). Du kan også henge den etter et motorredskap som er konstruert for hastigheter ikke over 50 km/t (som da heller ikke er registreringspliktig). Skal du ha den etter bilen, har du ikke lov å kjøre på offentlig vei siden bilen er registreringspliktig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Man kan ikke fritt bruke den etter traktor. Man kan bruke den etter en gråtass som max går i 20. Ved litt større traktorer er hengern registreringspliktig som alt annet. Grunnen er vel at man ikke vil ha uregistrerte kjøretøy på veien. Skal man transportere en båt etter veien, så må man innvistere i ordentlig båthenger som alle andre. "kjør forsiktig så er det lovlig"-reglen har jeg aldri hørt om, å trur heller ikke det finnes.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Grunnen er vel at man ikke vil ha uregistrerte kjøretøy på veien. Skal man transportere en båt etter veien, så må man innvistere i ordentlig båthenger som alle andre. "kjør forsiktig så er det lovlig"-reglen har jeg aldri hørt om, å trur heller ikke det finnes.

 

Se på bildet. Det er av en opplagshenger påført midlertidige kjennetegn. Denne hengeren er uten bremser og kan lastes til 4 tonn. I følge selger kan denne trekkes etter stor bil (med båt) når transport foregår i "lavere hastighet". Jeg blir visst nødt til å ringe han for å spørre siden ingen her inne kjenner reglene.

Endret av mobile999
Lenke til kommentar

joda, ser den har prøveskilt, og nekter ikke for at du kan få det til en sånn henger. Men da kommer igjen reglene for prøveskilt inn i bildet, som blandt annet sier at du må kjøre den uten last. Har sitti å lest reglene jeg, å de ser at en slik henger KUN skal brukes på lukket område. Unntakene er etter traktor med max hastighet 20 km/t og motoredskap med max hastighet 50 km/t. Flere unntak fant jeg ikke.

 

Ring gjerne selger å hør om han kan reglene, og del de med oss. Men vær obs på at en selger kan si mye rart om det er det som skiller mellom om han får solgt en henger eller ikke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hengern er solgt, så det han sier har han ikke noe å tjene på.

 

Dette har jeg foreløpig funnet ut av ved å søke i forskrift (har ikke ringt ennå...):

 

Hengeren på bildet, 4tonn totalvekt og uten bremser, er helt sikkert typegodkjent(!) etter følgende:

 

Kjøretøyforskriften: http://lovdata.no/for/sf/sd/td-19941004-0918-006.html#6-13

 

§ 6-13. Frivillig typegodkjenning

 

Følgende kjøretøy kan typegodkjennes:

d) forutsatt at de fremstilles i serie på minst 25 stk. pr. år:

- tilhenger med konstruktiv hastighet ikke over 30 km/t

 

og kjøretøyforskriften: http://lovdata.no/for/sf/sd/td-19941004-0918-012.html#12-5

 

§ 12-5. Aksler, fjærer, belter og støtdempere på tilhenger og tilhengerredskap

 

2. Tilhenger med konstruktiv hastighet over 40 km/t skal være avfjæret. Slik tilhenger skal også ha tilfredsstillende anordning for demping av fjæringsbevegelsene når tilhengerens største totalvekt er over 500 kg, men ikke over 2.000 kg.

 

Kravet om fjæring gjelder ikke tilhenger til bil når tilhengeren er beregnet til transport av spesielt gods, når det er nødvendig av hensyn til tilhengerens stabilitet. Slik tilhenger skal bak være merket med skilt som angir at største hastighet ikke må overstige 30 km/t.

 

Typegodkjenning (med understellsnummer) er en forutsetning for at det kan settes prøvekjennemerke på hengeren.

 

Den kan kun brukes til å frakte båt etter spesiell tillatelse:

 

Forskrift om bruk av kjøretøy: http://lovdata.no/cgi-wift/wiftldles?doc=/...5-0092-002.html

 

§ 2-7. Bruk av prøvekjennemerke m.m.

"Bruk av prøvekjennemerke til ordinær transport av personer og gods er ikke tillatt med mindre det medbringes spesiell tillatelse utstedt av regionvegkontoret."

 

Nå vet ikke jeg noen ting om hvor vanskelig/lett det er å få denne tillatelsen, men det er jo bare å få skilt på hengeren etter kjøretøyforskrifen!(?)

Endret av mobile999
Lenke til kommentar

Jeg glemte visst det med bremsene:

 

Forskrift som kommer til anvendelse:

 

Denne åpner for at det finnes andre tilhengere enn kjøretøygruppe O:

 

Kjøretøyforskriften: http://lovdata.no/for/sf/sd/td-19941004-0918-002.html#2-5

 

§ 2-5. Andre definisjoner av kjøretøy

 

5. Tilhenger: Kjøretøy som hovedsaklig er innrettet for transport av personer eller gods og til å trekkes av motorvogn, herunder kjøretøy gruppe O, som nevnt i § 2-2. Som tilhenger regnes også campingtilhenger.

 

 

Trenger ikke bremser ved kontruktiv hastighet under 40 km/t:

 

Kjøretøyforskriften: http://lovdata.no/for/sf/sd/td-19941004-0918-026.html#26-10

 

§ 26-10. Bremseanlegg for tilhenger konstruert for en hastighet ikke over 40 km/t og tilhengerredskap

 

1. Bestemmelsene i denne paragraf gjelder ikke for tilhenger gruppe O (eller for andre tilhengere dersom § 26-1 eller § 26-2 anvendes).

 

2. Tilhenger og tilhengerredskap skal ha:

2.1 Driftsbremseanlegg dersom tilhengerens eller tilhengerredskapens største totalvekt er over 4.000 kg.

Endret av mobile999
Lenke til kommentar

Det finnes tilhengere som ikke er i gruppe O, ja, men det betyr i praksis tilhengere til andre motorvogner enn biler, som allerede nevnte traktor og motorredskap. (gruppene R og S) Definisjonen av tilhengere gruppe O: (fra kjøretøyforskriften §2-2)

 

Kjøretøy gruppe O: Tilhenger til bil, herunder semitrailer.

a) Kjøretøy gruppe O 1 (tilhenger): Tilhenger med tillatt totalvekt ikke over 750 kg.

b) Kjøretøy gruppe O 2 (tilhenger): Tilhenger med tillatt totalvekt over 750 kg men ikke over 3500 kg.

c) Kjøretøy gruppe O 3 (tilhenger): Tilhenger med tillatt totalvekt over 3500 kg men ikke over 10000 kg.

d) Kjøretøy gruppe O 4 (tilhenger): Tilhenger med tillatt totalvekt over 10000 kg.

 

Med andre ord, en slik opplagshenger, bestemt for å trekkes av bil, kan ikke unngå å havne inn under denne definisjonen av gruppe O, med det det innebærer av tekniske krav.

Lenke til kommentar

Sånn JEG forstå det når jeg har sitti å lest ymse sider på nettet nå, så er forskjellen på en båthenger og opplagshenger at opplagshengern IKKE er typegodkjent, slik du tar som en forutsettning at den er.

 

http://www.norsktilhengersenter.no/opplagshengere.html

 

 

"Her er vårt utvalg av opplagshengere fra TIKI.

Konstruksjonen er lett, enkel og brukervennlig. Hengerne kan ikke registreres for transport på veien, der er ikke typegodkjente for ferdsel i trafikken. En opplagshenger er likevel ofte et godt alternativ for de som ikke trenger å frakte båter på offentlige veier."

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 år senere...
  • 8 år senere...
alf-erik arstad skrev (1 time siden):

I Norge har du lov til å trekke registrert båthenger/opplagshenger max 3500 kg etter bil.

Du spesifiserer ikke om du mener tillatt totalvekt eller aktuell vekt. Bidraget ditt gir derfor ikke noe fornuftig oppklaring av temaet.

 

Forøvrig ønsker jeg at denne tråden ikke blir stengt slik at det er åpent for evt. nyttige bidrag senere.

Endret av mobile999
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...