Gå til innhold

Hva er "huskelista" for en skuddposisjon i felt?


Robocoop

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Datotidsgruppe

Fra

Til

Hva

Hvor

Når

Hvorledes

Underskrift

(huskeregla er De Franske Truser Har Hull Nesten Helt Under)

(eller noe i den duren)

 

Situasjon

Område som skal overvåkes (høyre og venstrebegrensning)

Lende omkring

Opptreden på poststedet (liggende/sittende/stående, lyttepost, lys og lyddisiplin etc.)

Avløsning(sintervall, altså hvor lang tid det går mellom avløsning)

Poststedet (hva befinner seg på poststedet av avdelingsvåpen, ammunisjon etc.)

Egne avdelinger (hvor befinner andre egne seg)

Feltrop (skal ikke skrives ned)

Egne patruljer ute (når kommer de inn etc.)

 

Edit: Lulz. Glemte avløsning. Dårlig stemning

Endret av Herr Brun
Lenke til kommentar

Hva i all verden prøver du å oppnå med dette innlegget?

 

1: De stakk av hovedsakelig fordi folk prøvde å sabotere innkallingen ved å komme med kontrameldinger etc. ("plakaten på veggen" eksisterte ikke da)

2: De kunne ikke slike grunnleggende ting fordi de aldri fikk øve.

 

Det var ikke soldatenes feil at det gikk som det gikk 9. april. Det var myndighetene, som drev på akkurat slik de driver på i dag.

Lenke til kommentar
Tenk om norske styrker i 1940 hadde hatt slike grunnleggende ting inne. Dessverre var det en stor andel med krøkker der som aldri hadde sett et våpen, og som bare stakk av.

 

Det er visst ikke alle som har det inne idag heller... Som her f.eks;

 

Jeg tenkte å oppfriske hva denne gikk ut på. Det er en prioritet av oversikt, skuddfelt, dekning og litt andre ting, men jeg har glemt det. [...]
Lenke til kommentar
Tenk om norske styrker i 1940 hadde hatt slike grunnleggende ting inne. Dessverre var det en stor andel med krøkker der som aldri hadde sett et våpen, og som bare stakk av.

 

Det er visst ikke alle som har det inne idag heller... Som her f.eks;

 

Jeg tenkte å oppfriske hva denne gikk ut på. Det er en prioritet av oversikt, skuddfelt, dekning og litt andre ting, men jeg har glemt det. [...]

 

Men nå har jeg sett våpen før. Dessuten har jeg 91 poeng på det militære skarpskyttermerket (ordinære prøven). ........Med AG3.

Lenke til kommentar
Hva i all verden prøver du å oppnå med dette innlegget?

 

1: De stakk av hovedsakelig fordi folk prøvde å sabotere innkallingen ved å komme med kontrameldinger etc. ("plakaten på veggen" eksisterte ikke da)

2: De kunne ikke slike grunnleggende ting fordi de aldri fikk øve.

 

Det var ikke soldatenes feil at det gikk som det gikk 9. april. Det var myndighetene, som drev på akkurat slik de driver på i dag.

 

Dette er jeg enig i, og især er det urovekkende at Forsvaret igjen svekkes. Etter min egen tjeneste å dømme skal Forsvaret være et slags reservepoliti ved trusler om terroranslag. Forsvar mot fremmede militærmakter er ikke på agendaen. FI er ikke en fiendtlig soldat, han er en utlending med en bombe. Det er så uansvarlig at jeg ikke fatter hvordan politikerne kan slippe unna med det.

 

Men dette er en digresjon. Det jeg ville si, var at den jevne soldat i 1940 antagelig var et par hakk tøffere enn dagens soldater. Dagens soldater har brukt store deler av barndommen og ungdommen på å sitte foran pc-skjermer, og man blir veik av sånt.

Lenke til kommentar

Faktum er vel også at norske styrker faktisk holdt ganske godt stand mangelen på utstyr, lederskap og trening tatt i betraktning. Jeg skulle likt å se trådstarter gjøre det noe bedre. 91 poeng på en skyteprøve sier forøvrig latterlig lite om hvordan du fungerer som soldat.

 

Personlig synes jeg at det er greit at forsvaret tilpasses det aktuelle trusselbildet. Mobiliseringshæren har nok utspilt sin rolle slik verden ser ut nå. Det som ikke er greit er at de delene av forsvaret som burde prioriteres ikke får de middlene de trenger, samt at det er et fryktelig rot i opp- og nedrustingsprosessen. Fregattene er jo et glimrende eksempel på dette...

Lenke til kommentar

De 7 S'er:

 

Skjul

Skuddfelt

Sikker dekning

Støtte for våpenet

Skjult og dekket innrykksvei

Skiftestilling i nærheten

Samband

 

Rekkefølgen er det så-som-så med, er tross alt 2 måneder siden jeg lærte det..

 

Edit: etter en titt i notisblokka ble rekkefølgen:

 

Skuddfelt

Skjul

Sikker dekning

Støtte for våpenet

Skiftestilling i nærheten

Skjult og dekket innrykksvei

Samband

 

For å være pirkete bør topic være "Hva er "huskelista" for en ildstilling i felt?" også :p

Endret av christer-R
Lenke til kommentar

Når man beskytes med bombekaster er man nok ikke så høy i hatten. Særlig dekning må jo da være viktig. I hvertfall mot alt annet enn direkte treff.

 

Jeg har lest litt krigshistorie om de norske styrkene, og fant at særlig tysk artilleri var dårlig for moralen, selv om det omtrent ikke var noen som ble drept av dette.

 

Her er et av kampstedene i Telemark:

 

post-39007-1257013614_thumb.jpg

Endret av Robocoop
Lenke til kommentar
Det er vel Situasjon og ikke Sted på første S'en i Soloapefe;)

 

En ting forsvaret kan så er det pinna dø forkortelser:p finnes forkortelser og huskeregler for alt som er.

 

Hvor mange klarer man å huske, da? GRU, FYFO, SLO, NK, TS, AKP, VKP, SIBO, IB, KTS, SSDS, BC, CS, FI, SITRAP, ENDEX. I tillegg kommer alle de kles- og utstyrsspesifikke betegnelsene (AG, MG, M98, M77 osv.).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...