Gå til innhold

Er politibilene i Norge gode nok?


Anbefalte innlegg

Jeg har fysikk på skolen. Har ingenting med hvor fort man kjører, så lenge den relative farten mellom bilene er lik eller tilnærmet lik 0!
In theory both theory and practise are the same. In practise, they're not.

Prøv å skyte fra en bil som går i over 100km/t du og se hvor nøyaktig du klarer å være.

Forresten: Ikke gjør det.

 

 

Hmmmm, ingen dum idé! :) Noen som vet hvor jeg kan få kjøpt en Barret .50 cal?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hmmmm, ingen dum idé! :) Noen som vet hvor jeg kan få kjøpt en Barret .50 cal?
Her.

 

Husk å fikse importtillatelse før bestilling da. :)

 

 

Den .98B ser fin ut. Bestilt! Trenger ikke importtillatelse, kjenner en kar i tollvesenet så det skulle gå greit ;)

 

 

(tror vi stanser spøken nå, den tråden her begynner å bli litt for vill, selv for meg. Lite keen på at den skal bli stengt)

Lenke til kommentar

Heisann

 

Ville bare først si noe om den lamboen i italia, den bruker som regel kun som en slags "motorvei-ambulanse" altså kommer først til ulykkesstedet osv. Frakter også organer ja, det er kun ved untakstilstand to den brukes til å stoppe fartsyndere, en gang ble den brukt til å stoppe en lastebil fra mafiaen. I italia vet de det sa ingen kødder sa veldig med de (2 gallardoet, fikk en lp560-40 for litt siden) det er iallefall det jeg har hørt fra sikre kilder.

 

Nr.2- jeg syntes dere sammenligner politiet i nore ALT for mye med snuten over dammen. Politipraksis i norge er helt annerledes. F.eks nevnes PIT manøveren- den blir aldri brukt her til lands, her ville de brukt noe som heter TPAC (Tactical Pursuit And Containment) 4 biler omringer "offeret" og stopper sakte mens det tetter seg innpå. Ikke noe annet en veisperringer og spikermatter.

 

Vi har bare et politihelikopter med ordentlig utstyr, ir kamera osv, men de har flere, ca 5 tror jeg. Det orntlige er basert på gardermoen og er et EC 135.

 

Politibilene i norge funker, men kunne vært bedre, dere bruker kun etterfølgning som eks. På hva fart brukes til, hva med de som blir angrepet, voldtatt, ranet? Derfor funker ikke rs6-veier 2 tonn og understyrer som bare rakkern, da hjelper det ikke med 500+ hk, skjønner? Jeg kan en god del om politibiler for å si det sånn, jeg har til og med vært på invitert besøk hos norges største pabygger av utrykningskjøretøy, simarud.

 

Noe som hjelper kraftig med vet kriminalitet er ANPR, noe som kommer til lands nå snart, 43 (eller 53, husker ikke helt :p) enheter er bestilt. Det gå ut på kameraer som leser alle bilskilt sånn som de automatiske bomstasjonene gjør, bare at vert smerte skilt skjekkes opp mot politiets database, entn bilen har vårt med i ran, stukket fra politet, you name it, hvis forsikringen er utgått, hvis politet leter etter eiren vil den si ifra, nå kommer bare stasjonære kameraer, men mobile in-car systemet kommer nok.

 

Jeg gidder ikke en gang nevne hva slags biler politiet bør bruke, det blir det bare masse bråk av. Men det kommer en ny politidekot på bilene snart, og NUF A/S har en 2009 v70 og xc70 med denne dekoren.

 

Da var det.

Lenke til kommentar
Saksopplysning: Min far har punktert i over 100 km/t, det skjedde ingen ulykke.

Saksopplysning: Jeg har punktert i 100 km/t og det var langt i fra en behagelig opplevelse. Bilen dro godt til siden da, så hadde jeg ikke hatt et godt tak i rattet er det slett ikke sikkert at jeg kunne ha trillet pent inn på veiskulderen. Om dekket skulle sprenge samtidig er jeg sikker på at det hadde gått galt.

Lenke til kommentar
Sånn apropos. Den lamboen som er vist tidligere i tråden ble gitt til italiensk politi, de kjøpte den ikke selv. Også bruker de den bl.a. til organtransport, ikke bare å fakke råkjørere, om jeg ikke husker helt feil.

 

Hvis BMW vil donere noen M5 touring så tror jeg ikke politiet her i Norge hadde gitt dem ett nei i retur...;)

 

Det spørs om de hadde hatt råd til å betale en million i avgifter for den. :p

Lenke til kommentar

Må legge til at Lamborginiene som kjører med politiskilter i Italia har jeg hørt er gitt i gave fra Lamorgini. Skal se om jeg finner noe som støtter påstanden min her....

 

Nå virker det kanskje som om italiensk politi har vanvittige budsjetter for innkjøp av kjøretøyer, menslik er det altså ikke.

 

Ifølge en pressemelding er råtassen nemlig en gave til det italienske statspolitiet fra Lamborghini.

 

http://www.onlinemagasinet.no/artikkel.php...&ArtID=4821

Endret av Nasciboy
Lenke til kommentar
Takk for konstruktivt innlegg, bluezn2s! Kan du si noe om hvilke kriterier politiet ser på når de kjøper inn nye biler?

 

Tja, jeg er vet at hovedkriteriene er følgende

 

-god pris (pakkepris, inkl alt utstyr, godkjent av PDMT)

-god oppfølgning (service, lease oppgradering osv.)

-praktisk (bagasjeplass, motor osv.)

-Ferdig bil må være kvalitetsskjekket av PDMT

-bilen må være av en viss standard (ikke noe sør-koreansk dritt, ok chassis, motor osv.)

 

Jeg kan ikke alle kriteriene på rams, det kan være noen jeg har glemt. Men det som er, er at det er opp til hvert enkelt Politidistrikt og bestemme seg for motor og spek av bilene. Hundeetaten har for eksempel ikke vært fornøyde i det hele tatt med passat som hundebil grunnet usikkert hundebur, derfor har de nå en ny avtale med Volvo Special Vehicles med v70 & xc70.

 

Her er forresten en link til en side om passat politibilene fra simarud: http://www.simarud.no/Bilbygging/Påbygg05_...assat_2007.html

 

Her er standardbilene i Norge fra forrige avtale (ca. 4 år siden)

 

Standard patruljebil - VW Passat

 

Terreng og landeveisbil - MB ML og E klasse (270 cdi) Mye Toyota hiluxer her og selv om de ikke var nevnt i den originale avtalen

 

Cellebil/Marje - MB Viano

 

Sivilbiler er b.l.a. Audi a4 2.0 tfsi, MB c320 cdi og Toyota avensis, disse finnes ikke som uniformerte enheter.

 

Så hvorfor ble passat valgt over Volvo? Vel først fant man en chassis og fjæringssvakhet på alle v70'er som gjorde at den krenget og gynget kraftig i høy fart, de ble meget ustabile og det er veldig farlig under bremsing. Volvo tilbydde så og oppgradere disse, noe som ble gjort i noen grad, men det ble slik at det ble mye kjas og mas med alle oppgraderingene. Passat er også en ganske så mye billigere bil, men som er desto bra. Min familie eier selv en 2008 passat med 2.0tdi og 4motion og sportsunderstell. det er en god bil, men det hadde ikke skadet med mer motor.

 

Det fleste nye passatene leveres med 2.0tdi 170hk og dsg, dette er ca 20 lapper billigere ne tilsvarende 200hk bensin tror jeg. Jeg har hørt blanede meniger om bilen fra tjenestemen, men på det punktet kan jeg ikke uttale meg.

 

Forresten, med forrige avtale mener jeg sist gang det ble gjort en større avtale om nye biler, altså passatene, nå er den avtalen teknisk sett løpt ut men leveringene forsetter. Når jeg var hos simarud i Juni så sto det 4 unf. biler og 2 sivile der. Når vi er inne på dette med distriktene, så har for eksempel UP en annen lysbøyle med gule lys bak (full bøyle) mens standard har 2 blå moduler bak. Oslo-PD hadde for eksempel en sivil bil stående hos simarud med ekstra LED lys i grillen, utenom vanlig spek. altså. Jeg så også en uniformert enhet (passat) med ekstra led i grill og dashbord, HØYST uvanlig, det har jeg kun sett en gang, altså bilene varier.

 

håper det hjelper :D

 

NB: jeg har ikke funnet noen kilder på det jeg skrevet akkurat nå, men alt har en jo lest et sted, så jeg tar forbehold om småfeil her!

 

EDIT: profilbildet mitt viser prototypen av den nye dekoren, og det var på v70 fra før 04 som hadde div. svakheter. Noen distrikter får et par nye biler i uka, andre kjører rundt med primeraer som har gått over 400.000 fra 1998...

Endret av bluezn2s
Lenke til kommentar
Politibilene i norge funker, men kunne vært bedre, dere bruker kun etterfølgning som eks. På hva fart brukes til, hva med de som blir angrepet, voldtatt, ranet? Derfor funker ikke rs6-veier 2 tonn og understyrer som bare rakkern, da hjelper det ikke med 500+ hk, skjønner? Jeg kan en god del om politibiler for å si det sånn, jeg har til og med vært på invitert besøk hos norges største pabygger av utrykningskjøretøy, simarud.

 

Jeg gidder ikke en gang nevne hva slags biler politiet bør bruke, det blir det bare masse bråk av. Men det kommer en ny politidekot på bilene snart, og NUF A/S har en 2009 v70 og xc70 med denne dekoren.

 

Er det Simarud på Langhus (regnbuen) du snakker om? Levert pizza der noen ganger... Husker det sto en del politibiler der..

 

Tror også jeg har sett en bil med den nye dekoren på vinterbro.. Ganske kule.

Lenke til kommentar

Jeg tror ikke helt på den "skremme skurkene med store sterke biler" torien. Jeg tror faktisk at det kan provosere mer enn det skremmer, på lik linje med væpnet politi.

 

Jeg har jobbet i utlivsbransjen en gang i tiden og hadde en del ansatte så store som gorillaer for å skremme folk til å oppføre seg. Etterhvert begynt vi å ansette mer naturlig store menn og betraklig flere kvinner som vakter, og det viste seg at det ble færre basketak med vaktene.

 

Dette blir ikke helt det samme, men var bare et eksempel for å understreke teorien.

Lenke til kommentar

Hei igjen, virker som diskusjon.no var litt bugga i går siden jeg posta dette i går men men.

 

Ja det er simarud på langhus ja, morsomt at du leverer pizza der :D! lol. Hvis du har sett bil med den nye dekoren har du vært heldig, det finnes kun 2 i norge! men de er jo ganske ofte ute på veiene rundt oslo/østfold /nuf har hq i moss) de trener også på områdene rundt gardermoen.

 

Edit: Faktaopplysning- politiet i Bergen bruker 9-5 aero! Sett flere bilder av dem på nett! ;)

Endret av bluezn2s
Lenke til kommentar
Bytte ut bilene med armerte hummer H1 med mitralijøse på taket
Kun for muslimske bydeler.
Så det er helt greit å plaffe ned mennesker med et annet religiøst livssyn enn gjennomsnittsnordmannen?
Ikke bare pga. livssynet, men ser man hvordan utviklingen har vært i resten av Europa med muslimske bydeler så er dette hva politiet snart bør benytte.
Lenke til kommentar
Bytte ut bilene med armerte hummer H1 med mitralijøse på taket
Kun for muslimske bydeler.
Så det er helt greit å plaffe ned mennesker med et annet religiøst livssyn enn gjennomsnittsnordmannen?
Ikke bare pga. livssynet, men ser man hvordan utviklingen har vært i resten av Europa med muslimske bydeler så er dette hva politiet snart bør benytte.

Kan du komme med eksempler på, og rettferdiggjøre denne uheldige utviklingen din, som tilsier at man i alle land burde pusse bevæpnede styrker på sine muslimske medborgere?

Endret av dotapp
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...