Gå til innhold

[Løst]Oppgradering av gaming-PC; skjermkort, hovedkort, Intel prosessor (i5), strømforsyning og minne


Anbefalte innlegg

EDIT: Etter en del tilbakemelding er dette mitt oppsett: https://prisguiden.no/calc_waggon.p...aggon_id=107386 . Noen tilbakemeldinger på dette?

 

 

Opprinnelig post:

Jeg har en PC fra Komplett.no som jeg har hatt siden mai 2007. Har ikke byttet ut noen deler siden da. PCen blir for det meste brukt til spilling av nye spill. Jeg har gnålt om å bytte ut deler i en lang stund (til og med i en tidligere tråd), men nå er jeg ganske sikker på at jeg får gjort det :whistle: Dette er det nåværende oppsettet:

Kabinett: Cooler Master Centurion 534

PSU: Hiper Strømforsyning ATX 530W

Hovedkort: Asus P5N-E SLI, nForce-650i SLI, ATX

CPU: Intel Core 2 Duo E6420 2.13GHz

RAM: Corsair TWIN2X 6400 DDR2, 2048MB CL5

Harddisk: Samsung SpinPoint T166 500GB SATA2

Skjermkort: XFX GeForce 8800GTS 500M 320MB GDDR3

Skjerm: Samsung 19" LCD Syncmaster 940N TCO-03

 

Av disse har jeg tenkt å bytte ut prosessoren og skjermkortet. Da regner jeg med at jeg også trenger en ny strømforsyning og hovedkort? Har også hørt at jeg burde skaffe meg litt mer RAM. Er det noen andre ting dere ville legge til?

 

Av skjermkort har jeg sett på en GTX 275.

Som prosessor har jeg lyst på en Intel Core i5 Quad. Er dette et riktig valg, framfor Quad eller i7? Som sagt kommer jeg nok til å bruke PCen mye til spilling. Jeg ønsker heller ikke å måtte bytte ut så mye de nærmeste årene.

Hvis jeg trenger en PSU vil det trolig bli en Corsair 750W. Holder dette? Hvis jeg bytter til i5, må jeg vel også bytte hovedkort... Her har jeg sett på tre forskjellige: 1 2 3. Noen andre innspill? Passer disse komponentene sammen?

Hvis jeg kjøper RAM, har jeg tenkt å kjøpe fra Corsair, men jeg er veldig usikker på hva jeg skal velge her.

 

EDIT: Trenger jeg å kjøpe noe mer kjøling her tror dere? Eller følger dette med?

Prislapp på max 7 000, helst mindre :)

 

Takk for all hjelp! :)

Endret av Akrobaten
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
kan jo gå for i5 750... sparer vel en 4-500kr som du kan bruke til en 120mm sidevifte til kabinettet ditt..

Ok :) Har du noen anbefalinger når det gjelder vifter; jeg har så og si NULL erfaring på dette området...

Edit: Var forresten noen som sa at jeg kunne bruke det gamle skjermkortet som dedikert Physx-kort, da trenger jeg vel mer kjøling eller en sterkere vifte; hva slags vifte trenger jeg til dette?

Endret av Akrobaten
Lenke til kommentar

For å være ærlig, så vil den neste oppgraderinga være å kjøpe et ATI HD 5850 skjermkort, til ca 1 900 kr, eventuelt et HD 4890 til 1 300. 4890 yter bedre enn GTX 275 i det meste og koster mindre. HD 5850 er hakket over her igjen, men koster mer.

 

Litt avhengig av hvilke spill du spiller, og hvilken skjermoppløsning du tenker på betyr ikke CPU så veldig mye. Med oppløsning 1920 x 1080 og høye settings er det liten forskjell på f.eks i5 750 og AMD Phenom II X2 550 BE. Det var en link i en eller annen post som viste det, og som jeg nå ikke husker, men konklusjonen er at for spill-PC går man opp på GPU og ned på CPU. Uten å kunne direkte belegge det i tester tror jeg et HD 4890, en SSD, litt ekstra minne og ny PSU faktisk vil gi deg desidert mest igjen.

 

i5 slår ellers i7 når det gjelder spill, ja i5 på 2,66 GHz slår i7 på samme klokk. Og du bør ikke gi mer enn 2 600 - 2 800 kr totalt for CPU og HK.

 

Et AMD oppsett til 800 - 1 000 kr mindre vil ellers gi like bra ytelse i spill, og da har du råd til HD 5850 eller til og med HD 5870. F.eks Phenom II X3 720 BE kombinert med Gigabyte GA-MA790XT-UD4P gir omtrent samme spillytelse på 1920 x 1080 for ca 1 800 kr. Da er også alt klart for CF i neste omgang.

 

Skjermkort i SLI eller CF har minimal hensikt. F.eks HD 5850 drar omtrent det som finnes av spill på høye settings. Unntaket er vel Crysis, men det er et håpløst spill på denne måten uansett.

 

PSU-en bør du uansett bytte ut, ikke fordi den er for liten i Watt (til et skjermkort), men fordi det er en dritt-PSU. Jeg har hatt samme, den røk, og når jeg kikket inni forstod jeg hvorfor. Makan til dårlig byggkvalitet.

Lenke til kommentar

Fordi de fleste spill unytter dårlig mer enn 2 kjerner. Så da tok jeg med Phenom II X2 550 BE som et eksempel der man kan få CPU og hovedkort til fra 1 500 til 1 800 kr, og som kombinert med f.eks HD 5850 vil gi samme spillopplevelsen som i5 750 + HK til 2 300 - 2 600 kr. Har man begrensinger i budsjett så vil valg av i5 kanskje medføre at man må gå for et skjermkort med lavere ytelse.

 

Nå foreslo jeg faktisk en Phenom II X3 720 BE, som er en trekjerne. Den ligger i pris omtrent som X2 550 BE. Man har også Athlon II X4 620 i samme prisklasse (700 - 800 kr)

 

Ender man budsjettmessig på CPU-er til 1 500 kr, så er det i realiteten hipp som happ om man velger AMD eller Intel, faktisk vil nok jeg i de fleste tilfeller her velge Intel. Men til når det gjelder rigger som primært skal brukes til spill tar jeg alltid utgangspunkt i skjermkort. Spill begrenses normalt av dette, særlig på høye oppløsninger/settings - og på lave settings har omtrent alle spill så høy fps at LCD skjermen begrenser.

 

OverclockersClub har en interessant test av Athlon II X4 620, link. Oppsettet er dog med GTX 260, noe som gjør at GPU begrensingen kommer litt tidligere enn med HD 5850. Kraftigere skjermkort åpner også for CPU-begrensing.

 

Som man ser av denne så henger ikke X4 620 etter i en eneste spilltest. Hvorfor det ikke skjer, er at OverclockersClub kjører spilltester på høye settings, ikke middels som alle andre. Og en spiller vil vel alltid kjøre på så høye settings som mulig. Samme ser vi i testen av X3 720 BE.

 

Phenom II X4 945 viser seg ellers i tester å være en god spillCPU, men jeg synes ikke de 500 kr den koster mer en X4 620, X3 720 BE eller X2 550 BE gir nok.

 

Neppe stor forskjell på hovedkortene, Asus kortet er 790GX (dvs med innebygd grafikk) og Gigabyte sitt er 790X, (dvs uten). Ellers er vel specs relativt like.

Lenke til kommentar

Det følger med vifte. Ønsker du litt mer stille oppsett kan det være greitt å gå for en bedre kjøler.

 

Cooler Master Hyper 212 Plus er en grei og forholdsvis rimelig kjøler. Kommer også godt ut i tester. Xigmatek HDT-S1283, Xigmatek Achilles er andre alternativ.

 

Du bør installere OS på nytt når du bytter ut såpass mye i maskinen. Ditt eksisterende oppsett har medført at det er lagt inn drivere til hovedkort, skjermkort, nettverk - ja litt av hvert. Disse vil trolig skape konflikter med ny maskinvare. Så ta backup av det som er viktig, pass på at du har serienøkler til programmene dine etc, og så installerer du på nytt.

 

Har du vært så lur at du legger dokumenter etc. på egen partisjon kan du reinstallere uten å røre denne. Personlig tar jeg en kopi av rått og røti til en server, så starter jeg faktisk med helt blanke ark.

Lenke til kommentar

Da tror jeg at jeg kjøper en minnepenn og flytter

over det viktigste. Jeg er dog litt usikker på om jeg skal kjøpe Windows 7 nå som jeg uansett må reformatere; jeg må jo kjøpe en fullversjon, og dette koster jo litt.

Forresten ser det ut som om jeg ikke kan kjøre to kort i Crossfire på Gigabyte GA-MA790XT-UD4P, teksten sier nemlig

at det kun er èn plass til PCI Express x16 der.

Her er forresten mitt forslag. Jeg valgte å sette opp en X4, da jeg føler at dette er mer fremtidsrettet. https://prisguiden.no/vis_handlevog...aggon_id=107386

 

Edit: ifølge http://www.gigabyte.com.tw/FileList/Memory...a790xt-ud4p.pdf , passer ikke det foreslåtte minnet til hovedkortet... Har dere noen andre RAM-brikker å foreslå?

Endret av Akrobaten
Lenke til kommentar

Hadde tenkt å bestille nå denne helga. Etter å ha sett på et par reviews ser det ut til at Asus M4A79XTD EVO ikke er spesielt bra beregna for CrossFire (skjermkortene vil kjøre på x8); derfor ser jeg litt på noen andre hovedkort. Asus M4A79T Deluxe virker veldig bra, men kanskje litt unødvendig? Har dere noen andre forslag? Har fremdeles lyst på noen flere kommentarer på oppsettet mitt :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...