Gå til innhold

[Løst]Oppgradering av gaming-PC; skjermkort, hovedkort, Intel prosessor (i5), strømforsyning og minne


Anbefalte innlegg

Det avhenger av helt av hvilke skjermkort man har. Mangfoldige tester viser at på HD 4850, HD 4870 og HD 4890 er det knapt merkbar (målbar) forskjell mellom x8/x8 CF og x16/x16 CF. På HD5870 har brukere her opplevd 11 - 18 % forskjell i spillytelse mellom X16/x16 og x8/x8. Dette på 1156 og 1366 plattform.

 

For HD 5850 vil nok resultatene være omtrent som for HD 4890, eventuelt svak reduksjon i ytelse. Men pr dato har jeg ikke sett tester.

 

I realiteten er dette et spørsmål om PCIe sin båndbredde relatert til skjermkortet sitt krav til båndbredde i reelle situasjoner, ikke nødvendigvis skjermkortets teoretiske båndbredde. I den sammenheng kan man da f.eks si at et hovedkort med PCIe 1.1 standard (gammelt hovedkort) vil ha problemer uansett (PCIe 2.0 x8 har samme båndbredde som PCIe 1.1 x16), mens den kommende PCIe 3.0 standarden ikke vil ha problemer med HD 5870 i CF på x8/x8 - da båndbredden dobles.

 

Så det er direkte feil at x8/x8 ikke egner seg for CF. Den egner seg svært godt for CF, så lenge det ikke er snakk om HD 5870 eller råere i CF. Så valget blir i stor grad et spørsmål om pris kontra behov. Det er tross alt 400 kr i forskjell på kortene. Er kjøpet i dag når det gjelder skjermkort, HD 5850 eller svakere så vil det være lite å tape på å kjøpe 790X basert hovedkort. Eventuell oppgradering vil jo være et ekstra HD 5850 eller et nytt singelkort (som da har x16 til disposisjon).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk for alle tips, da er varene bestilt :) Det ble det billigste hovedkortet, ja. Jeg kommer til å få varene til litt forskjellige tidspunkter, funker det å la pakkene ligge i f.eks. et skap i noen uker? Og hva er lurest å gjøre med de gamle; prøve å selge dem for noen hundrelapper, eller legge dem i et skap i tilfelle jeg trenger dem en annen gang?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...