Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Presset til å si opp jobb pga langvarig sjukdom


Skriverier09

Anbefalte innlegg

Jeg har fått en forholdsvis alvorlig diagnose, men den tilsier ikke at man ikke kan jobbe fullt så lenge man finner riktig type medikamentell behandling. Jeg har jobbet deltid i lange perioder, delvis pga utprøving av medisiner, men har hele tiden vært klar på at jeg ønsker å jobbe fullt. Jeg har også fått støtte av fastlege og spesialister på dette punktet.

Jeg har alltid utført arbeidsoppgavene mine tilfredstillende og har aldri mottatt klager eller hatt konflikter med noen på arbeidsplassen. Tvert i mot har jeg alltid fått svært positive tilbakemeldinger og har kunnet vise til gode resultater.

 

Jeg har også vært 100% ærlig med arbeidsgiver hele tiden ift sykdom og diagnose, og har følt at vi har hatt en god dialog. For noen uker tilbake fikk jeg imidlertid en telefon fra min sjef hvor han fortalte meg at de ønsket å avslutte ansettelsesforholdet pga sykefraværet. Maksdato for utbetaling av sykepenger var noen uker unna på dette tidspunktet. Jeg fikk beskjed om at hvis jeg sa opp selv ville jeg motta en "penere attest"....

Jeg ble fullstendig satt ut av budskapet han kom med og klarte egentlig ikke å få sagt noe fornuftig i det hele tatt.

Helsemessig kom dette på verst tenkelige tidspunkt, og siden jeg alltid hadde trivdes godt både med atbeidsoppgavene og med kollegene mine, hadde jobben vært "halmstrået" i en ellers vanskelig tid. Det var trygt å vite at jeg hadde en god jobb å vende tilbake til etterhvert... Der tok jeg skammelig feil!

 

Jeg har fått summet meg, og fra å være oppgitt og fortvilet har jeg rett og slett blitt forbannet.

Jeg vet at en arbeidstaker er beskyttet mot oppsigelse det første året man er sykmeldt, og at det åpner seg noen "smutthull" for arbeidsgiver etter denne perioden. Arbeidsgiver skal allikevel kunne bevise at en evnt oppsigelse ikke har noe med sykdommen å gjøre.

I mitt tilfelle la de ikke engang skjul på at de ville avslutte ansettelsesforholdet pga sjukdommen, og de ga også uttrykk for at jeg for all del bare måtte gå til sak mot dem hvis jeg følte at jeg var urettferdig behandlet. De visste imidlertid utmerket godt at jeg er nødt til å bruke de kreftene jeg har på å bli så frisk som mulig, og at jeg pga helsa sannsynligvis ikke ville orke å gå til sak. Det hører også med til historien at foretaket er en IA-bedrift, noe som forplikter mht å strekke seg svært langt for å få en ansatt tilbake i jobb.

 

-Hva med arbeidsgivers moralske forpliktelser? Særlig i kraft av å være en IA-bedrift: bør ikke en arbeidsgiver utvise litt kløkt og smidighet når en arbeidstaker blir alvorlig sjuk, selv om det finnes smutthull i systemet som gjør at de kan "kvitte seg med" en person som i øyeblikket ikke kan yte sitt beste?

-Skal man la være å fortelle arbeidsgiver om en diagnose fordi dette kan "skremme" arbeidsgiver til å avslutte arbeidsforholdet før man har fått sjansen til å bli frisk?

 

Noen som har erfaringer eller meninger om dette temaet?? Tror det er mange som opplever dette, men som pga sjukdommen de kjemper mot ikke klarer å stå opp og frem!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg har fått en forholdsvis alvorlig diagnose, men den tilsier ikke at man ikke kan jobbe fullt så lenge man finner riktig type medikamentell behandling. Jeg har jobbet deltid i lange perioder, delvis pga utprøving av medisiner, men har hele tiden vært klar på at jeg ønsker å jobbe fullt. Jeg har også fått støtte av fastlege og spesialister på dette punktet.

....

 

Hei.

Hva legger du i "jobbet deltid i lange perioder"?

 

 

-Dreier det seg om redusert arbeidstid/stilling?

-Dreier det seg om en aktiv sykemelding hvor du og arbeidsgiver har inngått en avtale om endrede oppgave samt noe redusert tid?

-Eller dreier det seg om en gradert sykemelding?

Lenke til kommentar
Jeg har fått en forholdsvis alvorlig diagnose, men den tilsier ikke at man ikke kan jobbe fullt så lenge man finner riktig type medikamentell behandling. Jeg har jobbet deltid i lange perioder, delvis pga utprøving av medisiner, men har hele tiden vært klar på at jeg ønsker å jobbe fullt. Jeg har også fått støtte av fastlege og spesialister på dette punktet.

....

 

Hei.

Hva legger du i "jobbet deltid i lange perioder"?

 

 

-Dreier det seg om redusert arbeidstid/stilling?

-Dreier det seg om en aktiv sykemelding hvor du og arbeidsgiver har inngått en avtale om endrede oppgave samt noe redusert tid?

-Eller dreier det seg om en gradert sykemelding?

 

Gradert sykemelding. Har jobbet 50%, 60 % eller 80% i perioder. Ikke hatt noe spesialopplegg utover det, og utført de arbeidsoppgavene jeg var ansatt til å gjøre. Jeg hadde en 100% fast stilling.

Lenke til kommentar

Jeg skal på jobb om et par timer. Skal se om jeg finner noe relevant der.

 

Jeg tror ikke det er noe sjakktrekk å si opp. Ikke en gang i bytte for en penere attest. Særdeles pene attester pleier å føre til at man ringer utsteder, samt at man får en mistanke om at attesten er pen fordi man har hatt et ønske om å kvitte seg med en medarbeider.

 

 

Er du organisert? I såfall burde du ta kontakt med din tillitsvalgte.

Endret av Whist1er
Lenke til kommentar

Hei.

 

Som arbeidsgiver selv vil jeg si at oppførselen til arbeidsgiveren din er slett, men at det nok kan bli vanskelig å kjempe mot her. I løpet av 12-måneders perioden er du beskyttet mot at arbeidsgiver bruker sykdommen som begrunnelse for oppsigelse. (Du kan selvsagt sies opp på vanlig grunnlag hvis det er saklig grunn til det, f.eks. grove tjenesteforsømmelser o.l.)

 

Etter 12 måneder kan arbeidsgiveren si deg opp med begrunnelse i sykdommen. Arbeidsgiver skal imidlertid kunne vise til at det er saklig grunn, m.a.o at sykdommen fører til store ulemper.

Du kan f.eks lese litt her

 

Arbeidsgiveren din beveger seg litt i grenseland, men har nok sitt nogenlunde på det tørre rent juridisk, uten at jeg er ekspert her.

 

Om du har noe spesielt vern med tanke på at det dreier seg om en IA bedrift vet jeg ikke.

 

Det som overrasker meg litt er at dette jo er akkurat slikt som NAV-kontakten din burde ha hjulpet deg med.

 

Hvilken oppfølging har du fått at NAV, og hvilke oppfølgingsplaner har dere laget i bedriften i perioden du har vært sykemeldt?

 

Dette SKAL kontakten din i NAV ha hjulpet deg med, hvis ikke er det noen som har forsømt pliktene sine.

Lenke til kommentar

Oppsigelsesvernet for sykdom gjelder de første 12 månedene. Vernet gjelder også bare oppsigelse som er begrunnet i sykdommen. Det er ikke snakk om 'smutthull' -- vernet eksisterer ikke etter 12 måneder.

 

Etter at 12 måneder er gått skal oppsigelsen vurderes etter de alminnelige regler i arbeidsmiljøloven § 15-7, altså en alminnelig saklighetsvurdering. Sykefravær er saklig grunn til oppsigelse etter 12 måneder dersom mulighetene til omplassering i virksomheten eller annen tilrettelegging er fraværende.

 

Noen momenter i vurderingen av om din konkrete sykdom kan være saklig grunn:

 

- Fører sykdommen til at arbeidsutførelsen er mangelfull (altså ikke dårlig som i at du ikke gjør jobben din så bra som du gjorde den; men som i at du ikke lenger oppfyller minstekravene)?

- Er det snakk om et klart avvikende fraværsmønster (er sykefraværet ditt uforutsigbart)?

- Utsikter til å bli bedre (dårlige utsikter = mer saklig)

- Hvor lenge du har vært ansatt

- Hvor vanskelig du er å erstatte (henger sammen med fraværsmønsteret ditt).

 

IA-avtalen heter ellers 'intensjonsavtalen for et inkluderende arbeidsliv', og skaper ingen rettigheter for arbeidstaker i forhold til oppsigelsesvernet ved sykdom.

 

For øvrig trenger du ikke ta skrittet til å gå til sak med en gang. Du kan kreve forhandlinger med arbeidsgiver først (arbeidsmiljøloven § 17-3). Hvis du krever forhandlinger eller går til søksmål skal du som hovedregel få stå i stillingen mens forhandlinger/søksmål pågår.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...